TV programma BETER

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

TV programma BETER

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik ben een groot fan van dit programma. Antoinette confronteert hierin een van de deelnemers met de hoeveelheid suiker die ze per dag inneemt
Ik ben in de supermarkt eens gaan kijken waar overal suiker in zit. Resultaat: bijna overal. Probeer eens koekjes te vinden die niet mierzoet zijn...niet te doen
Wordt het niet eens tijd dat de overheid actie onderneemt?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De overheid? Waarom altijd afschuiven op de overheid, of op anderen? Doe zelf eens wat, of beter gezegd, laat eens wat.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik heb maar 1 kort stukje gezien. Daarin werd een vrouw geconfronteerd met de hoeveelheid suiker in haar thee. Ze dronk 12 (!) koppen thee per dag met 2 suikerklontjes. Dus 24 suikerklontjes alleen al in de thee. Samen met Antoinette ging ze andere smaakjes thee proeven die ze ook lekker vond zonder suiker. Bleken meer smaken te zijn dan beiden vantevoren gedacht hadden.
De overheid kan van alles doen maar we maken zelf bewust of onbewust (on)gezonde keuzes. Ik zou eerder inzetten op betere voorlichting over wat nu echt gezond is. Alleen ben ik bang dat de marketing mensen toch weer verleidt tot verkeerde keuzes.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Waarom zou de overheid dit voor ons moeten bepalen.
We kunnen allemaal zelf prima bedenken dat suiker het probleem niet is. Zolang je het maar met mate gebruikt. Dat geld ook voor koffie, vetten, vlees enz enz.
De verantwoordelijkheid ligt echt bij de gebruiker zelf. We kunnen allemaal een etiket lezen/vergelijken.
De overheid zou zich juist wat minder met ons moeten benoemen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als er suiker in een koekje zit is die meteen mierzoet? U laat het nu voorkomen alsof er overal onverantwoord veel suiker in zou zitten. Pas met een gedegen onderbouwing zal dat aantoonbaar zijn.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Zelf bakken en minder vreten. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap. Veel wat we eten doen we alleen omdat het lekker is en omdat het er is. Als je echt begaan bent met je gezondheid laat je dat liggen. En ik ben in de winkel nog nooit gedwongen om iets te kopen, dus ik snap niet helemaal wat de overheid zou moeten doen. Voorlichting via zo’n tv programma (voor mensen die blijkbaar hun hele leven onder een steen hebben gelegen) is meer dan voldoende.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
26 mei 2022 00:21
De overheid? Waarom altijd afschuiven op de overheid, of op anderen? Doe zelf eens wat, of beter gezegd, laat eens wat.
Wel een vreemde reactie. Als de overheid ingrijpt in het eten van minder vette snacks en friet dan wordt dat hier massaal toegejuicht en gaat het bij sommige niet ver genoeg.
Nu mag de overheid zich er ineens niet mee bemoeien.
Dat komt mij over als een dubbel moraal.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
26 mei 2022 10:32
Lady1234 schreef:
26 mei 2022 00:21
De overheid? Waarom altijd afschuiven op de overheid, of op anderen? Doe zelf eens wat, of beter gezegd, laat eens wat.
Wel een vreemde reactie. Als de overheid ingrijpt in het eten van minder vette snacks en friet dan wordt dat hier massaal toegejuicht en gaat het bij sommige niet ver genoeg.
Nu mag de overheid zich er ineens niet mee bemoeien.
Dat komt mij over als een dubbel moraal.
Dat zou je dan vooral richting TS moeten richten. Die laat dit vooral zien.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik wil ook niet dat de overheid er zich mee bemoeit als ik frites , een stukje vlees, een ijsje of wat dan ook zou willen eten. Dus dat geldt ook voor suiker in een koekje.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door scontra »

Zelfdiscipline bij het volladen van de boodschappenkar of het (voorbij) gaan naar (aan) de vele eetgelegenheden is de enige oplossing voor het probleem.
Voorlichting zou daarbij mogelijk een ietsepietsie kunnen helpen.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Dirkie »

J. Deltoer schreef:
25 mei 2022 23:43
Ik ben een groot fan van dit programma. Antoinette confronteert hierin een van de deelnemers met de hoeveelheid suiker die ze per dag inneemt
Ik ben in de supermarkt eens gaan kijken waar overal suiker in zit. Resultaat: bijna overal. Probeer eens koekjes te vinden die niet mierzoet zijn...niet te doen
Wordt het niet eens tijd dat de overheid actie onderneemt?
Lijkt me geen goed idee. Bij bijna alles waar de overheid zicht mee bemoeit wordt het een puinhoop. Misschien wordt het eens tijd dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. U bent zelf goed bezig door de etiketten te lezen. Dan weet U wat U wel en niet moet kopen. Daar is geen overheid voor nodig. En ga zelf eens koken en bakken. Dan bepaalt u zelf de ingrediënten en het is nog leuk ook. Ik doe het bijna iedere dag (de andere dagen kookt mijn vrouw).
En die confrontatie met suiker is een van de meest gekopieerde acties in dit soort programma's. Jamie Olivier deed het lang geleden al en er zijn er nog veel meer geweest. Dus ook dat is niets nieuws.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lowieze »

En bewegen doen ook veel mensen veel te weinig. Kijk eens naar die man van 41 die nu al in een scootmobiel zit. Water drinken begint hij niet aan, roken als een schoorsteen en weinig tot niet bewegen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ben met je eens. Suiker zit overal in.

In de coalitieakkoord van Rutte 4 staat al dat een suikertaks op termijn ingevoerd gaat worden. Hierna heb ik nooit iets over gehoord. Door de stijgende kosten in de supermarkt zal dit niet snel gaan gebeuren.

Voordeel van suikertaks is gezondere producten, nadeel is dat het een luxe product wordt die alleen de rijke kunnen betalen.

In Mexico, Zuid-Afrika, Chili, de Filipijnen, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Noorwegen is al een vorm van suikertaks ingevoerd.
In Verenigd Koninkrijk hebben diverse merken de hoeveelheid toegevoegde suiker omlaag gedaan, hoe meer suiker hoe meer belast wordt.


Tegelijkertijd, we kunnen niet alle verantwoordelijkheid op de overheid afschuiven. Jij als consument bepaald zelf wat je koopt en wat je in je mond stopt.
Je kunt bijvoorbeeld aan de hand van de Nutri-Score zien hoe gezond een product is De merk Céréal zegt dat hun suikervrij koeken verkopen, of in ieder geval geen suikers toevoegen. Er valt wat te kiezen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door reggie2 »

J. Deltoer schreef:
25 mei 2022 23:43

Wordt het niet eens tijd dat de overheid actie onderneemt?
De overheid bemoeit zich al te veel met van alles waar ze zich eigenlijk niet mee moeten bemoeien.

Lekker zelf je best doen, dan zal je zien dat niet alles mierzoet is.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik ben op zich geen voorstander van de suikertaks. En ik wil best mijn best doen maar regelgeving is noodzakelijk om te voorkomen dat men misleid wordt.
Voorbeeld is het donkere brood wat een tijdje geleden in de mode is gekomen. In het programma wordt duidelijk aangegeven dat het niet zo is dat hoe donkerder het brood is hoe gezonder, integendeel, fabrikanten voegen aan dat brood caramel en kleurstof toe om de klant te foppen. Het zou toch belachelijk zijn dat we zelf naar de molenaar moeten om fatsoenlijk meel te kunnen kopen om vervolgens zelf brood mee te bakken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Koop gewoon volkoren brood, dat moet aan eisen voldoen en dat wordt ook gecontroleerd.

Dus het is niet nodig geverfd brood te kopen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lisa29 »

@Lady1234 doe ik ook, maar heb ook meegemaakt dat er staat "volkorentarwe". Dat is meer tarwe dan volkoren. Meestal op andere graanproducten als knäckebröd waardoor ik vaak de duurdere variant kies die wel echt volkoren is.
@J.Deltoer:
De regelgeving leidt soms juist tot misleiding. Bijvoorbeeld de Nutriscore die hele vreemde scores oplevert.
Er was eigenlijk afgesproken dat het pas in de winkels zou komen als het rekensysteem zou kloppen. Helaas kun je nu dus bijvoorbeeld friet hebben met een A. En volkorenbrood krijgt dezelfde score als witte broodjes terwijl volkorenbrood vanwege de vezels veel gezonder is.
Ik heb niet de illusie dat ik precies weet wat wel en niet gezond is. Soms lijkt het ene gezonder dan het ander maar is het dat niet. Wat in mijn jeugd werd gezegd dat ongezond was zoals vetten blijken nu, mits de juiste, wel degelijk belangrijk.
De levensmiddelenindustrie heeft er baat bij ons te misleiden. Bijvoorbeeld door brood te kleuren, door de nadruk te leggen op de gezonde ingrediënten waardoor de ongezonde ingrediënten minder opvallen.
Mensen die in een achterstandswijk wonen hebben het vaak financieel niet zo breed. Er is bekend dat door financiele stress mensen minder verstandige keuzes maken omdat het brein te gestresst is.
Kortom, het is allemaal niet zo zwart-wit of simpel.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volkoren brood bestaat hieruit.

https://www.brood.net/broodsoorten/volk ... -je-denkt/

Zo moeilijk is het niet.

Die nutriscore is een hoop onzin.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik weet het, ben alleen benieuwd of dezelfde regels als voor brood ook gelden voor andere graanproducten. Ik heb helaas al vaker knäckebröd gezien waar op de verpakking staat dat het volkoren is. Als ik dan op de ingrediëntenlijst kijk staat er toch volkorentarwemeel of volkoren x procent, tarwe x procent. Daarom koop ik alleen de echt volkoren knäckebröd. Het is inderdaad simpeler dan je denkt maar er zullen nog genoeg mensen intrappen die het niet weten. Juist omdat je er van uit gaat dat wat op de verpakking staat ook daadwerkelijk erin zit. Door schade en schande wijs geworden check ik tegenwoordig wel of het klopt.


Een aanrader is het boek van Teun van der Keuken, de supermarktsurvivalgids. Hij noemt per afdeling van de supermarkt de marketingtrucjes. Veel van de dingen die hij schrijft wist ik echt niet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Plaats reactie