LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dik is niet altijd te dik

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Chevy-Nick
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:45

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Chevy-Nick »

Dingen als BMi zijn sowieso gevaarlijk vind ik. IEdere heeft een uniek perfect gewicht. Dat kun je niet zomaar uitrekenen met een BMI of andere achterlijke index die door een stel van die voeding malloten is bedacht.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Dingen als BMi zijn sowieso gevaarlijk vind ik. IEdere heeft een uniek perfect gewicht. Dat kun je niet zomaar uitrekenen met een BMI of andere achterlijke index die door een stel van die voeding malloten is bedacht.
Zeer genuanceerd commentaar Chevy-Nick.
Zoals door anderen al is aangegeven is de BMI een richtlijn. Die voor groepen mensen van toepassing is en goed werkt.
Bovendien mag je, net als zo vaak met indices, niet alleen de BMI gebruiken als maatstaf. Maar ze geeft wel een erste indicatie.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door mr T. »

Dingen als BMi zijn sowieso gevaarlijk vind ik. IEdere heeft een uniek perfect gewicht. Dat kun je niet zomaar uitrekenen met een BMI of andere achterlijke index die door een stel van die voeding malloten is bedacht.
Het is helaas zo dat de doorsnee arts dat heel anders ziet. Ken genoeg mensen met een hoog BMI en die daarnaast actief aan sport doen, die niet roken en die niet drinken. Toch presteert hun huisarts het keer op keer om hen op de zogeheten gevaren van overgewicht te wijzen (ook al komen ze voor een heel ander niet gerelateerd medisch probleem).

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Overgewicht blijft altijd een gevaar ook al sport je rbij en rook of drink je niet. Het gevaar speelt zich wel degelijk in je lichaam af. Roken drinken en niet bewegen maken het eigenlijk nog erger...
Overgwicht een slopende gezondheidsondermijner, langzaam en heel gevaarlijk...

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door tienepien »

Overgewicht blijft altijd een gevaar ook al sport je rbij en rook of drink je niet. Het gevaar speelt zich wel degelijk in je lichaam af. Roken drinken en niet bewegen maken het eigenlijk nog erger...
Overgwicht een slopende gezondheidsondermijner, langzaam en heel gevaarlijk...

Mensen met overgewicht hebben een hoger risico op gezondheidsproblemen. Het is niet per definitie zo dat je gezondheidsproblemen krijgt wanneer je overgewicht hebt, zeker wanneer dat maar heel weinig is.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Alle mensen met overgewicht en dan heb ik het over mensen met aanzielijk overgewicht hebben daar last van, hoe je het wendt of keert het heeft een negatief effect op het lichaam. Idd het komt heel langzaam maar het komt...
let maar eens op, als je heel dik bent overlijd je daar ook aan...
denk dat mensen ook geen idee hebben dat bijna alle kwalen die dikke mensen hebben ook afgeleid kunnen worden van hun overgewicht.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik mag hopen dat jij ook het verschil kunt maken tussen overgewicht en echt heel erg obese mensen.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Shareena »

Ach ja, volgens Eeliane is alles alleen een kwestie van minder eten.. Yeah right!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Sharenaa: voor 95% van de te dikke mensen geldt dat dus wel!!!
Hoezo wat denk jij dan?? Dat al die dikke mensen dik worden van de lucht ofzo. Weinig bewegen, zittend beroep en 's avonds op de bank btekent een minimaal nodig dieet. Weet jij wel wat een normaal minimaal dieet eigenlijk inhoudt???Mensen hebben veel minder voedsel nodig dan wij denken hoor!!!
En trouwens het ligt er maar aan welke keus je maakt, voedsel OF je gezondheid!
Ik werk zelf op het moment mee aan kinderen die veel te dik zijn en waar mee gezwommen en gesport wordt.
Ouders te dik, kinderen meestal ook. En wat denk je , als je ze uitlegt dat dat wat ze eten dikmakers zijn vragen ze vanzelf wat ze kunnen eten dat hen niet dik maakt. Ze staan verstelt van het feit dan je dik wordt van Macdonalds, patat, koekjes chips (want er staat toch light op?) etc. Waarom doen die ouders daar niks aan??!!!
Kinderen willen wel afvallen hoor maar de ouders weten soms ook niet beter of hebben geen zin om hun kinderen iets te verbieden (tja opvoeden heet dat) Dus nu gaan we de KINDEREN opvoeden en zij vertellen het weer aan hun ouders. Kinderen willen absoluut niet dik zijn en hoeven dat ook helemaal niet, ze zijn fanatiek in het afvallen en zijn reuze trots als ze het goed doen.
Elk pondje gaat door het mondje, zeker weten!!!
5% van de te dikke bevolking kan dat eventueel van medicijn gebruik hebben maar de rest eet toch gewoon veel en veels te veel en volkomen verkeerd!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door mr T. »

Sharenaa: voor 95% van de te dikke mensen geldt dat dus wel!!!
Hoezo wat denk jij dan?? Dat al die dikke mensen dik worden van de lucht ofzo.
Wel Eeliane, graag een onderbouwing van die 95%, want zomaar wat roepen kan iedereen wel. Zogenaamde kroegwijsheden zijn er genoeg en hebben zelden tot iets goed geleid.
Weinig bewegen, zittend beroep en 's avonds op de bank btekent een minimaal nodig dieet. Weet jij wel wat een normaal minimaal dieet eigenlijk inhoudt???Mensen hebben veel minder voedsel nodig dan wij denken hoor!!!
En trouwens het ligt er maar aan welke keus je maakt, voedsel OF je gezondheid!
Wel eens gedacht aan genetische aanleg misschien? Anders functionerend metabolisme?
Ouders te dik, kinderen meestal ook. En wat denk je , als je ze uitlegt dat dat wat ze eten dikmakers zijn vragen ze vanzelf wat ze kunnen eten dat hen niet dik maakt. Ze staan verstelt van het feit dan je dik wordt van Macdonalds, patat, koekjes chips (want er staat toch light op?) etc. Waarom doen die ouders daar niks aan??!!!
In de eerste plaats: het antwoord met betrekking tot de ouders geef je zelf al. Daarnaast je wordt niet te dik van die koekjes en die troep van de Mac, je wordt er alleen te dik van als je er teveel van eet. Kortom: weer iemand die de tactiek van bangmaken en verbieden hanteert. Het is allang bewezen dat die niet werkt. Verder zie ik in de quote het arrogante idee dat het blijkbaar iedereen kan lukken om gezond te eten. Helaas is het zo dat niet iedereen veel geld heeft en daardoor gedwongen is minder aan eten te kunnen besteden en aan de Euroshopper, Aldi en/of Lidl artikelen moeten. Dat is vaak minder gezond en meer calorierijk voedsel.
Kinderen willen wel afvallen hoor maar de ouders weten soms ook niet beter of hebben geen zin om hun kinderen iets te verbieden (tja opvoeden heet dat) Dus nu gaan we de KINDEREN opvoeden en zij vertellen het weer aan hun ouders. Kinderen willen absoluut niet dik zijn en hoeven dat ook helemaal niet, ze zijn fanatiek in het afvallen en zijn reuze trots als ze het goed doen.
Als je inderdaad begint met die kinderen te vertellen dat ze waardeloos zijn omdat ze dik zijn (dat doe je vast ook in de richting van volwassenen), dan willen ze inderdaad wel afvallen. Daarna ga je onder het mom van 'opvoeden' ze vertellen dat ze het pas goed doen als ze afvallen. Inderdaad: na zo'n indoctrinatiesessie willen kinderen niet meer dik zijn en stoppen spontaan met eten. We hebben dus hier met iemand te maken die met bijna religieus fanatisme in de eigen zaak gelooft. Wel eens gedacht aan al degenen die enorm hun best doen om af te vallen, maar waarbij het allemaal niet wil lukken met het afvallen? Als je daaraan denkt, dan blijkt maar weer eens het verderfelijke karakter van de afval-lobby.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Ohohoh Mr T. wat een toestand he, als de nederlandse staat eindelijk eens gaat proberen de jeugd wat gezonder te krijgen en dat allemaal door hun eigen wil eens wat op te krikken. Kinderen die dik zijn zijn meestal wel gefrustreerd omdat ze uitgelachen worden en omdat ze geen leuke kleren aan kunnen. En niet fijn mee kunnen doen met sport en leeftijdsgenootjes. En als wij er voor kunnen zorgen dat ze zich wat beter voelen (eouders komen zelf met de kinderen aanzette hoor) dan vind ik dat een goede zaak. We hebben onze kinderen al te lang vergiftigd met allerlei produkten , t' wordt tijd voor een gezond leven. En ze komen er achgter dat dat echt niet duur hoeft te zijn hoor. Een Patatje met of frokandllete curry kost altijd nog meer dan een banaan of een appel. Dus dat gezever altijd dat gezond eten duurder is moet maar eens afgelopen zijn. Snacken de hele dag door is pas duur, nootjes zakken chips en de mac is duur. Fruit en een glas water/vruchtensap of een kop thee en 1 koekje erbij is nog altijd stukken goedkoper dan extra chips, pizza's en junkfood.
Een paar gezonde boterhammen mee naar school duurder dan weer een vette hap daar op school? Flesje water of vruchtensap duurder dan een flesje cola, dacht t niet. En verder lekker buitenspelen, sporten, nog altijd goedkoper dan rondhangen in de snackbar (thuis of ergens anders).
Gemakzucht drijft mensen tot junkfood en met een beetje fantasie kan je met allerlei goedkope en gezonde produkten een gezonde maaltijd op tafel zetten of je t nou bij de aldi haalt of bij de Albert Hein.
Ik werk zelf als doktersasistente en wij zijn op de hoogte van de bevolkingsonderzoeken die er gedaan worden en daar blijkt uit dat bijna alle dikke mensen teveel en verkeerd eet. Zeker de kinderen vandaar dat wij bij die groep een nieuwe cursus hebben opgezet. Leerzaam en het werkt perfect, kinderen krijgen meer zelfvertrouwen en een gezonde kleur. Zeer dankbaar werk! De ouders gaan er zelfs aa mee doen. Vaak valt wel op dat onwetendheid en gebrek aan informatie het dik worden bevorderd. De meest ongezonde mensen vind je dus ook onder de laagst-opgeleide groep van de bevolking, dus meer informatie er naar toe. En dat verhaal over een andere spijsvertering tja dan weet je al helemaal dat je je eetgewoontes moet gaan aanpassen aan je lichaam, nog minder en nog uitgelanceerder zodat je niet aankomt maar toch gezond leeft. De vraag is eigenlijk steeds: willen de mensen dat wel? Willen ze voor hun geozndheid allerlei lekkere dingen gaan laten staan/ De een wel en dat zie je , de ander niet en dat zie je ook.
Ik weeg 62 kilo bij een lenget van 1,70 en mijn dieet is precies uitgebalanceerd voor mij.
bijv: 's ochtends 2 bruine boterhammen met wat zoets, 1 kop thee. Tussendoor 1 banaan. Om 12.00 weer 2 boterhammen met glas vruchtensap. Daarna tot aan diner niets meer, waarom zou ik. Geen honger lichaam vraagt nergens om en anders drink ik extra water of thee of koffie. Diner is heel mager, stukje vlees met salade, gebakken aardappelen, of rijst met wat kip, pastagerecht maar nooit alles tegelijk, wijntje erbij en weer vruchtensappen. In het weekend koekje bij de late koffie om 20.00 en een paar chippies. Soms wat lekkers, patatje of gebakje (1 x in de 3 weken ofzo).Dat was het... Kijk ik kies zo voor mijn lijn en mijn lichaam, nooit teveel en nooit echt iets ongezonds. Het blijft een keuze...En of ik zoveel geld kwijt ben, nou ik dacht het niet...
Dus daarbij gezond en weinig! eten is NIET duurder.

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door DL3B »

Eeliane: als je nou goed bezig wilt zijn, haal dan die vruchtensappen dan toch ook maar van het lijstje. Die zijn er namelijk zeer veel & goedkoop te verkrijgen, maar............barsten van de suikers & dan niet de natuurlijke vruchtensuikers, maar toegevoegde -geraffineerde- suikers.
Aan het eind van de rit dus net zo "verkeerd" als frisdranken zoals cola.
Jammer dat er van die eindeloze discussies zijn over de zgn. "light" frisdranken omdat de kunstmatige zoetstoffen weer niet goed voor je zouden zijn. Maar ik denk dat als er dan toch wat "zoet" gedronken kan worden, je beter voor een colaatje light kunt kiezen dan vruchtensap uit een pak.
Verder vind ik dat er heus wel "junk"food gegeten mag/kan worden. Alleen inderdaad niet als dagelijkse vervanging.
Als je op dieet moet, is het namelijk echt niet vol te houden als je alleen maar "gezond" moet eten & dat zal menigeen die op dieet is/geweest kunnen beamen. Maar ik ben het wel met je eens: alles met mate (wat overigens ook weer niet gelijk hoeft te betekenen dat het weinig moet zijn,want van te weinig eten gaat je stofwisseling lekker in de spaarstand........)
Heb trouwens het idee dat er vooral door de te dikke kinderen eigenlijk
uit verveling gegeten wordt. Überhaupt bij veel -echt dikke- mensen ligt het probleem niet bij makkelijk & snel naar junkfood grijpen, maar heeft het zeer vaak een emotionele achtergrond. En dan is er natuurlijk echt een groot gedeelte die echt door puur lichamelijke oorzaken te dik zijn.
Ook je persoonlijk metabolisme (zoals door MrT ook al aangegeven) is echt per persoon enorm verschillend. Kijk maar eens om je heen naar mensen die letterlijk alles kunnen eten & geen grammetje aankomen (en zelfs niet -zwaar- sporten) terwijl een ander bij wijze van spreken van een glaasje water al aankomt.
Overigens vind ik dat die vlieger van gezond hoeft niet duurder te zijn nogal mank gegaan. Koop eens een trosje bananen(stuk of 5) & je schrikt je rot; die zijn in verhouding echt een stuk duurder dan 10 imitatie Twixen bij de Lidl.
En overheidsbemoeienis?? Stoppen met dat gezeur door de overheid. Laten ze hun tijd & (ons) geld aan nuttiger zaken besteden.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door mr T. »

Ohohoh Mr T. wat een toestand he, als de nederlandse staat eindelijk eens gaat proberen de jeugd wat gezonder te krijgen en dat allemaal door hun eigen wil eens wat op te krikken.
De overheid lijkt zich er mee te bemoeien, maar doet het eigenlijk helemaal niet. Aan de ene kant wordt de ideologie van 'dun en mager is goed en dik zijn is slecht' gepropagandeerd, maar daar staat eigenlijk niets tegenover. Het is overigens ook vreemd dat een overheid die, gezien de huidige regering en de huidige koers van minder regels en minder overheid, zich blijkbaar wel ineens met het privedomein van de burger wil bemoeien. Dat wil zeggen: het domein dat het meest prive is van alle domeinen: het eigen lichaam. De andere kant van het verhaal is, wanneer men van mening is dat de overheid zich wel zo verregaand met dat privedomein mag bemoeien, er eigenlijk maar weinig anders gebeurt dan het stigmatiseren van dikke mensen. Zijn er al concrete maatregelen genomen in de zin van een belasting op ongezond voedsel? (nee, want dat durfde de politiek onder druk van de voedselindustrie niet aan) Is het lidmaatschap van een sportschool fiscaal aftrekbaar? (nee, en het valt zelfs onder het hoge btw-tarief) Is het gebruikelijk dat iedere burger periodiek een totale medische check krijgt (ook al niet want dan wordt de toch al volstrekt inefficiente medische sector nog verder belast en dat trekt de door de overheid opgelegde verzekering niet). Staat er een verbod aan te komen op ongezond voedsel in schoolkantines (het is volstrekt stil op dit front, nog niets vernomen van ontplofte Mars-reep automaten). Wat bovendien al wel zeker is, is dat de overheid geen (gezonde) warme schoolmaaltijden zal aanbieden. Want dat kost teveel. Inderdaad om dat idee over te brengen heeft de school een opvoedende taak. Terecht of niet, onder de streep blijft slechts het stigmatiseren van de grotere medemens over.
. Kinderen die dik zijn zijn meestal wel gefrustreerd omdat ze uitgelachen worden en omdat ze geen leuke kleren aan kunnen. En niet fijn mee kunnen doen met sport en leeftijdsgenootjes. En als wij er voor kunnen zorgen dat ze zich wat beter voelen (eouders komen zelf met de kinderen aanzette hoor) dan vind ik dat een goede zaak. We hebben onze kinderen al te lang vergiftigd met allerlei produkten , t' wordt tijd voor een gezond leven.
Wat betreft de opmerking over het vergiftigd eten: ben ik het mee eens. Niet alleen op kinderen van toepassing. Is een gevolg van verregaande overheidsbemoeienis door een productiesysteem te hanteren waarin slechte producten zwaar worden gefinancierd door de belastingbetaler in de vorm van landbouwsubsidies en waarin schone en gezonde producten daardoor per definitie weer duurder zijn. Inderdaad: we zien hier hoe serieus de overheid de gezondheid van de burgers neemt. Waar ik het niet mee eens ben is het verhaal over de gefrusteerde kinderen. Die kinderen zijn niet gefrustreerd omdat de dik zijn, maar zijn dat omdat de omgeving het niet accepteerd zoals ze zijn. Dat laatste komt omdat de dunne-mensenlobby de maatschappij steeds voorhoudt dat dun zijn goed is en dik zijn slecht. Door dit steeds te benadrukken ontstaat niet veel meer dan een schuldgevoel bij de kinderen (en ook volwassenen) die het betreft. Inmiddels is om dit idee ook een complete econmoische sector gebouwd. Waarom kinderen van jong af aan niet aangeleerd dat er grote mensen zijn en kleine mensen en dat die allemaal even waardevol zijn. Is waarschijnlijk een stuk zinvoller dan kinderen op drillkamp sturen of volwassenen op dieet met poedertjes. In de meeste gevallen is er geen blijvend resultaat. Wat wel blijft is de door de dunne-mensenlobby opgedrongen frustratie. En leuke kleren: het is overduidelijk dat de kledingindustrie deel uitmaakt van de dunne-mensenlobby. Kijk maar eens naar advertenties, billboards e.d. Voor het merendeel allemaal anorexia-mensen. Blijkbaar is dat wel een gezonde norm. Commercieel gezien is het stompzinnig. Wie op straat kijkt ziet dat nagenoeg niemand eruit ziet als de kledingindustrie graag wil voorstellen. De werkelijke markt ligt dus een beetje anders en er zijn maar weinig ondernemingen die dat door hebben. Er ligt dus een markt open voor het maken van leuke kleren voor de grotere medemens. Wie in die markt springt mag wat mij betreft heel rijk worden. Wanneer krijgen we fysiek wat grotere supermodels? Is het aanleren van wat meer respect voor fysieke verschillen ook opvoedkundig gezien ook geen slecht idee?

Kijk ik kies zo voor mijn lijn en mijn lichaam, nooit teveel en nooit echt iets ongezonds. Het blijft een keuze...En of ik zoveel geld kwijt ben, nou ik dacht het niet...
Dus daarbij gezond en weinig! eten is NIET duurder.
Ik kies ook voor mijn lijn, sta 3x per week 2 uur in de sportschool en let op m'n eten (deskundige voor geraadpleegd). Gebruik voor transport vaak een fiets. Dat is mijn keus. Toch blijf ik zitten aan de bovenkant van de ideale waarde van BMI-index. Rara hoe kan dat... Het is een goede zaak dat iemand zelf verantwoordelijkheid neemt. Het is waarschijnlijk nog beter als men anderen dat ook zelf laat doen, ook al komt de uitkomst niet overeen. Wat ik in de reactie behoorlijk heb gemist is een antwoord op het verhaal over (genetische) aanleg. Denk dat zoiets toch een enorme beperking kan zijn in de keuzevrijheid om al dan niet dun te zijn. Laat mensen dan gezond zijn en wat groter in plaats van mensen gefrusteerd en te laten jojo-en met gewicht.

S. ;-)

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Mooie bijdrage Mr.T.!

Ook ik vind de slankheidshype overspannen vormen aannemen.
Oké overgewicht is een welvaartsprobleem, maar krijg soms het idee dat deze ook 'gevoed' wordt door een nogal overtrokken slankheidsideaal met zulke magere vrouwelijke modellen wat ook nooit gezond kan zijn.

En aan de bovenkant van de BMI-index zitten wanneer je veel aan krachttraining doet is niet zo gek. Die BMI-index is ook niet voor iedereen relevant.

Een mooi streven dat iemand hier gaat sporten met te dikke kinderen. Kijk echter ook eens naar hun leuke kuiltjes in de wangen of een mooie bos haar en geef daar eens compliment voor. Richt je niet enkel op het afvallen en zeker niet de ouders omlaag halen. Dit zou n.l. wel eens averechts kunnen werken.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Shareena »

Eeliane : vruchtensap en wijn is ook niet gezond hoor! In een glas vruchtensap zit net zoveel calorieen als in een glas limonade...! En alcohol wordt in elk dieet afgeraden!

Jij denkt altijd maar dat je alles weet, dat jouw mening het antwoord op het overgewicht is! Helaas.. Je zal nooit de Nobelprijs winnen, want je kijkt zwart-wit! Als het zo makkelijk was, waren er geen mensen met overgewicht! Sommige mensen willen wel afvallen, maar lukt het niet.. Oh ja, bij jou is het gelukt dus dan kan iedereen het het..

En oh ja : je hebt zelf een eetstoornis gehad, dus je kan alle eetstoornis patienten vertellen dat ze stoppen met aandachtzoeken..

Ben jij een soort nieuwe Superwoman?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Waarom lukt het dan niet sharenaa en nu heb ik het niet over de mensen die gezond proberen te eten, die wat meer bewegen die beweust met hun lichaam omgaan. Zij leven toch wel gezonder dan de meeste dikkerds die niets doen en heel ongezonde lichamen hebben.
Waarom lukt het sommige mensen dan toch niet??
Omdat ze geen zin hebben want het vergt hel veel energie om de knop in je hoofd om te zetten. De keuze is simpel: je lichaam of al het l;ekkere voedsel. Als je niets wilt investeren in je lichaam dan zie je er meestal ook zo uit. Natuurlijk zijn er zware mensen die ondanks dat ze trainen en gezonder leven toch niet al hun overgewicht kwijtraken maar ze zien er wel gezonder uit. Zij letten op vet, cholesterol, hun glucose waarde hun bloeddruk etc. Hun waardes zijn goed, hun lichaam werkt optimaal omndanks het overgewicht. Dus de gevaren zijn geweken...Daar heb ik dan respect voor! maar ik heb bijvoordbeeld ook patienten die een hoge bloeddruk hebben , roken, te veel drinken en te vaak magnetronvoeding, junkfood etc gebruiken en het ook geen reet kan schelen. Tja dan doe je t zelf vind ik. Dat je dan niet in een leuke broek of rok past, helaas...maar niet daar de maatschappij de schuld van geven. Elk pondje gaat door t mondje echt waar...

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door tienepien »

En denk je dat het die mensen extra motiveert om af te vallen wanneer je ze consequent neerzet als lelijke loosers zonder wilskracht die iets niet kunnen wat volgens jou ontzettend simpel is?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door mr T. »

De keuze is simpel: je lichaam of al het l;ekkere voedsel. Als je niets wilt investeren in je lichaam dan zie je er meestal ook zo uit. Natuurlijk zijn er zware mensen die ondanks dat ze trainen en gezonder leven toch niet al hun overgewicht kwijtraken maar ze zien er wel gezonder uit.
Het is duidelijk: het criterium is het uiterlijk. Wat maakt het ten slotte uit of iemand inhoudelijke kwaliteiten heeft. Dat kan iemand die dik is immers ook niet hebben of wel soms?
Waarom lukt het sommige mensen dan toch niet??
Omdat ze geen zin hebben want het vergt hel veel energie om de knop in je hoofd om te zetten.
Zal een poging doen om deze quote te herschrijven: "Waarom lukt het dan sommige mensen niet? Omdat ze via de weg van familiebanden niet het geluk hebben gehad slanke ouders te treffen en vervolgens een groep fanatici tegenkwamen die hen voorhield dat ze dik (en daarom) lui en dom zijn. Daarna begonnen ze in dat spookverhaal te geloven, kwam de twijfel aan zichzelf en was de depressie nabij. Vervolgens kwam men tot niets meer uit pure schaamte. De knop in het hoofd was daarna definitief omgezet. Uitkotsen hielp niet meer, het was te laat. Na een lange tijd Slim Fast was het geld ook al op. Ten slotte kwam de Prozacfase. Hiervan werd de mens wel gelukkiger, maar niet dunner"
De keuze is simpel: je lichaam of al het lekkere voedsel.
Het leven is blijkbaar heel simpel en net een western. Je hebt "the good' (de slanke medemens), 'the bad' (Mars en McDonalds e.d.) en 'the ugly' (de dikke medemens, wie is er anders in de ogen van een enkeling in dit topic 'ugly'?)
Dat je dan niet in een leuke broek of rok past, helaas...maar niet daar de maatschappij de schuld van geven
De maatschappij, dat ben jij, maar de broek/rokverkoper is H&M, C&A of een branchegenoot. Dat dergelijke bedrijven soms domme dingen doen met hun assortiment......is vooral een gemiste kans. (Vraag me trouwens wel eens af of hun modellen wel eens iets te eten krijgen). Is er een blije dikkerd die aandelen heeft in zo'n bedrijf? (ga nare vragen stellen op de aandeelhoudersvbergadering want de filosofie van de vrije markt kan van alles oplossen).
Elk pondje gaat door t mondje echt waar...
Ja, elk pondje gaat door 't mondje. Wat er blijft hangen niet en daar gaat het uiteindelijk om.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Het is duidelijk: het criterium is het uiterlijk.
Ja, en dat uiterlijk hangt weer samen met de maatschappij van dat moment.

Heb ooit eens een rondleiding gehad in een museum en daar zie je nogal wat gezette mensen (vooral vrouwen) op de schilderijen.
De verklaring daarvoor was; dikte was een teken van weldoorvoedheid, en voedsel was een luxe, in die tijden. Magere mensen waren arm, aan de gezettere mensen kon je zien dat ze zich voldoende voeding konden veroorloven.

Ook nu zie je in de armere landen dat ronde vormen gewaardeerd worden. In het rijke europa en de USA, waar doorgaans eten genoeg is, maar waar gezond, vers en slankmakend eten een luxe kan zijn, is het statussymbool precies weer omgekeerd. Daar is slank, gespierd en bij het magere af weer de norm. Heeft ook te maken met het etaleren van zelfbeheersing. Zo van: " kijk eens hoe goed ik het goedkope junkfood kan weerstaan, en hoe hard ik op die dure sportschool train om in die designers-kleding te passen".

Het gezet of slank zijn hangt heel veel samen met emotie en tijdsgeest, of juist het er, al dan niet onbewust, tegen afzetten hiervan.

Tenminste; zo zie ik het.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Shareena »

Voor eeliane is een oplossing altijd vanzelfsprekend... Jammer dat dit ook niet werkt bij mensen die van lekker drinken en lekker roken houden! Jammer dat dit bij een work-a-holic niet zo in zijn werk gaat en ga zo maar door..

Gewoontes leer je niet 1-2-3 af en voor sommige mensen is slecht eten een gewoonte geworden.. Dat heeft niks te maken met de knop niet kunnen omdraaien!

Vergeet niet dat meer sporten echt niet altijd de oplossing is! En je moet er ook maar tijd voor hebben... Sommige mensen hebben aanleg om dik te worden, denk je dat het leuk is voor die mensen, als ze eens een keer een ijsje eten, dat ze aangestaard worden door mensen zoals jij! Van die sukkels die afgeven op mensen terwijl je helemaal de situatie niet weet... Dat is nou net zo dom als ervan uitgaan dat alle blonde mensen dom zijn...

Gesloten