LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vegetarisch en mc donals

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Elvira
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2004 16:16

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Elvira »

Ten eerste wil ik even kwijt dat ik in de replys een beetje agressie proef. Dat vind ik niet helemaal niet eerlijk. Ik vind dat je mensen in hun waarde moet laten. Als iemand vegetarier, veganist, fruitist of wat dan ook wil zijn moet je dat lekker zo laten. Ze vallen niemand lastig. Er werd gewoon een vraag gesteld. Het is voor ieder vrij om het daar bij te laten of er op te reageren. Er werd niet gevraagd om kritiek te uiten op zijn/haar manier van leven. Als je het er niet mee eens bent laat je het voor wat het is en ga je verder met je leven.
Ten tweede is iedereen super hypocriet. Niemand is perfect. Jullie zullen vast ook veel hypocriete dingen doen in je leven. Je kunt alleen dingen doen voor zover je kennis reikt. Hoe meer je weet, hoe meer je je gedrag hier aan kunt aanpassen. Niemand weet alles. Daarom blijf je je hele leven leren en aanpassen. Als je iets niet weet, kun je jezelf ook niet aanpassen. De conclusie is dus dat iedereen hypocriet is. Is niet erg, zolang het anderen maar geen schade toebrengt.
Ten derde over de behoefte aan vlees. Er zijn tegenwoordig veel producten die vlees vervangen. Je lichaam zou theoretisch (kwa voedingswaarde) maar 100 gram vlees per week nodig hebben. De mens eet dus te veel vlees. Noten, peulvruchten en vleesvervangers bieden hiervoor de uitkomst. Hier zit al het nodige in wat je normaal uit vlees zou halen/nodig zou hebben.
Als laatste wil ik nog iets kwijt. Ik wil alleen maar uitleg geven en niemand overtuigen of kwetsen. Ik doe dit met alle goede bedoelingen.

P.s. over het kweken van dieren voor eten. Dat is juist een van de dingen waar vele vegetariers/veganisten/fruitisten tegen zijn. Dat is nou juist de bio-industrie. En zoals ik al eerder zei zijn er genoeg alternatieven voor het gevolg van te weinig vlees. Veel vegetariers/veganisten/fruitisten zijn dit voor zichzelf. De meeste willen dit zeker niet aan anderen opleggen. Het is hun eigen keus en hun manier van de wereld 'verbeteren'.

Satellite
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 aug 2004 21:57

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Satellite »

maar groente en fruit dat er voor gekweekt wordt hebben ze geen problemen mee, terwijl dat net zo onnatuurlijk is.
Ik blijf het hypocriet vinden.
Het verschil tussen wat jij hypocriet noemt en wat ik hypocriet noem is dat zij het bewust doen en jij dingen noemt die onbewust (uit onwetendheid) gedaan worden.
Er is in de replys geen agressie hoor.
Er wordt alleen iets duidelijk gemaakt.
Jij kan hier blijkbaar slecht tegen.

Wist je trouwens dat al die vervangende troep die jij o zo goed noemt vol zit met onnatuurlijke producten?
Weet je hoe slecht dat voor je is?
Die gekunselde troep is veel slechter voor je dan een stukje vlees.
Plus een hoop vegetariers eten wel vis.
Hoe bedoel je hypocriet :roll:

Elvira
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2004 16:16

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Elvira »

Ik geef je ook geen ongelijk hoor.
Ik wil alleen kwijt dat iedereen hypocriet is. Iedereen doet gewoon wat hij/zij denkt dat goed is. Bewust of onbewust. Iedereen is hypocriet!

Satellite
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 aug 2004 21:57

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Satellite »

Volgens mij ken je de definitie van het woord hypocriet niet... :roll:
Geeft niet hoor, je kan niet alles weten.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Vega's zijn zoiezo niet gevoelig voor welk argument dan ook. Het moet en zal je door de strot geramd worden dat vlees slecht is ten koste van alles.

En precies daarom heb ik dus een hekel aan dit soort mensen, de mond vol over iemand in zijn waarde laten, maar ondertussen zelf je mening door blijven drukken.

Bedenk wel dat we zonder wat jij de bioindustrie noemt, bij lange na niet zo ver waren als dat we nu zijn.

Laat mij nou maar lekker genieten van mijn dagelijkse stukje vlees, dan zal ik jou laten genieten van je zelfverkozen tekorten.

Elvira
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2004 16:16

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Elvira »

Ik neem aan dat je het over mij hebt.
Mocht dat zo zijn, heb je mijn stukje niet goed gelezen. Ik wil namelijk niemand iets opleggen.
Tevens wil ik even weten waarom je dan aan zou nemen dat ik vegetarier ben?! Heb dit nooit gezegd namelijk.

hunni050
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jul 2004 01:25

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door hunni050 »

wat nou als een veganist tijdens het fietsen een vlieg doorslikt moet hij deze dan ook weer meteen uitspugen.? Mijn vader was ook een overtuigd veganist maar de schurk nam op vrijdag avond na het hardlopen wel een frikandel en een kroket en dat waren geen vegetarische .

lizzy
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:24

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door lizzy »

er wordt zo dringend gevraagd om het verschil tussen vlees en groente en het woord hypocriet valt, dat het tijd wordt voor wat uitleg: een dier heeft een zenuwstelsel en voelt pijn, een plant niet. HOe kom je erbij dat groenten of fruit kunnen voelen dat ze opgegeten worden of door midden gesneden?
Bovendien: het eten van vlees houdt het wereldvoedselprobleem in stand. Veevoer moet verbouwd: op grond in derde wereldlanden waar die mensen dus hun eigen voedsel niet meer kunnen verbouwen. Een dier eet 7 maal meer eiwitten dan het aan vlees geeft....
En nog een fabeltje: dat je vlees nodig hebt of dat mensen alleseters zijn... Het hele spijsverteringsstelsel geeft aan dat vlees gaat rotten in onze darmen (die zijn veel te lang voor het verteren van vlees). Elke vleesetende diersoort heeft korte darmen, de mens niet....

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Dus, als wij van mening zijn dat een levend wezen geen pijn kan voelen mogen we het kweken en doden voor ons voedsel? Doch ik be het wel met Lizzy eens, een plant kan niet voelen dat hij wordt opgegeten, als hij eenmaal dood is, maar een dier ook niet, in die staat.
Maar dat fabeltje dat mensen geen alleseters zijn, kom nou. Onze voorouders waren zeker wel vegetarier en wij zijn ineens gaan besluiten om wel vlees te gaan eten?

Trancability
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:15

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Trancability »

Ben je vegetarisch en eet je ook geen kaas? Ook dan kun je terecht bij McDonald's! Wat dacht je van de pitamac (Veggie) en van de salades? En wat je niet eet of lust kun je weglaten.

brillemeisje
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:17

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door brillemeisje »

Het staat een ieder vrij om dat te eten wat men wil, of dat nu platgespoten spul van de Aldi of de Lidl is, of het nu wel of geen dierlijke producten betrefd maakt niet uit. Gewoon doorleven en verder maakt het kennelijk geen moer uit, toch?
Ook nog maar even over de goede doelen, ook allemaal bulshit, gewoon lekker zelf leven, geen bal met anderen te maken, toch?
Wat anderen met ons te maken hebben is me ook een raadsel dus niet mee bemoeien, toch?

lizzy
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:24

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door lizzy »

maarschalk: wij zijn van oorsprong planteneters. Omdat de mens zich ging vestigen op een plek waar onvoldoende plantaardig voedsel was werd men gedwongen dierlijk voedsel te nuttigen. Kijk nu nog naar de Eskimo's, die moeten wel vis eten....
Bewijzen kan ik dit natuurlijk niet, ik heb het ook van horen zeggen en lezen en zelf een mening vormen. Maar gezien het feit dat onze darmen zo lang zijn en dat de vertering van vlees gaat rotten, en gezien ons gebit lijkt het mij niet onwaarschijnlijk. Ik heb geen problemen met vlees eten, als het maar biologisch is, d.w.z. ik ben tegen de bio industrie. Verder moet iedereen zelf bepalen wat hij of zij wil. Hartelijke groet!@

elisya
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2005 00:20

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door elisya »

Mijn dochter werkt bij McDonald.De vegetarische burger is er nog,maar ja er zit kaas op.Maar voordeel voor vegetariers is dat ze kunnen vragen om geen kaas te zetten als je besteld.Dan nog de burger wordt apart gemaakt/gebakken.Voor kip.burgers,vegetarische burgers overal is er iets apart voor.Dus veganisten en vegetariers je kan gewoon bij McDonald eten.

elisya
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2005 00:20

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door elisya »

Nog even hier een bericht van mij.Jullie hebben zo'n discussie over het hoe en wat van vlees en planten.Alle twee leven ze,want het groeit.
Ik eet vlees,maar ook zeker 2x in de week vegetarisch.En vegetarisch eten is echt lekker,het ligt aan je zelf wat je eet en hoe.Mensen moeten zelf weten wat ze doen.Zo is dat met vegetariers,veganisten,gelovigen,enz.
Als iedereen de mens in zijn waarde liet zou er ook al een stuk minder rotzooi zijn in de wereld.Want ook daar over wordt ruzie gemaakt en dat zie ik al op deze site.Haten om een andere mening?Waar slaat dat op?
Jij hebt misschien iets waar een ander het niet mee eens is,maar haten gaat te ver.Ik vindt dat ieder gelijk is en ieder mag zijn mening hebben.

Satellite
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 aug 2004 21:57

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Satellite »

Maar gezien het feit dat onze darmen zo lang zijn en dat de vertering van vlees gaat rotten, en gezien ons gebit lijkt het mij niet onwaarschijnlijk
Onzin, ons lichaam is er namelijk ook niet op gebouwd om alleen maar plantaardigvoedsel te verteren...
Kan ons maagje namelijk niet aan...

Het verteren van vlees gaat rotten?
whahahaha, zo'n goeie heb ik nog niet ghoord.
Je kan je echt van alles wijs laten maken he...

lizzy
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:24

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door lizzy »

ik ben blij dat satelitte zoveel lol heeft om mijn teksten! Doen ze tenminste nog iets goeds. Maar het is geen gek idee als je jezelf beter informeert, de maag kan niet alleen plantaardig voedsel aan? WAar haal je dat vandaan? Ik ga je niet met wetenschappelijke verhalen om de oren slaan, daar is dit forum niet voor bedoeld, maar ik zuig dit niet uit mijn duim. Je komt over als dat je snel oordeelt en een mening hebt over zaken waar je te weinig verstand van hebt. Ik laat het hierbij, het praat niet plezierig met mensen die zo snel klaar staan met meningen zonder zichzelf goed te informeren.
Groet!

Satellite
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 aug 2004 21:57

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Satellite »

Goed, ik zal het anders formuleren.
Onze maag is er niet op gebouwd om te veel plantaardig voedsel te verteren.
Ons gehele verteringssysteem is daar niet op ingesteld.

assantar
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2005 00:39

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door assantar »

Het gaat bij mij, als vegetarier, niet alleen om het dood maken maar ook om de manier waarop dieren gehouden worden, getransporteerd worden enz., dus het hele dierenwelzijn. En ik heb wat tegen onze overconsumptie t.a.v. "vlees". Wat is nu eigenlijk vlees? Weet je wel wat je eet? Spieren of organen. En wat moeten deze dieren allemaal wel niet eten om een stukje veelal zo goedkoop mogelijk "vlees" te produceren? En waar wordt dit veelal verbouwd? In de 3e wereld landen waar de mensen zelf bijna niets te eten hebben. Er zit veel meer achter dan alleen maar geen dierlijke producten te willen/kunnen eten.
Een dier is een wezen met gevoel, dat ook al dan niet prettig in z'n vel kan zitten, al dan niet contact met soortgenoten/mensen wil hebben en pijn kan voelen. Als wij als mensen al niet eens respect voor elkaar (elkaars ideeen, meningen enz.) kunnen hebben zul je het zeker ook niet t.o.v. dieren hebben. In mijn ogen zijn dieren geen gebruiks- / wegwerpartikel en heeft het ook recht op een waardig leven. Het is een beetje erg flauw om vegetariers/veganisten enz. altijd hierop aan te vallen. En ja, ik gebruik ook leer. Leer is een "afvalproduct", voor schoenen wordt het dier niet gefokt. Kunststof schoenen lopen in mijn geval niet. Als je ergens op reageert doe het dan serieus en niet om iemand belachelijk te maken.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Maarschalk »

assantar, het is geen aanval op allerlei aspecten van vegetarier zijn geweest.
De vraag die de meeste mensen hebben is waar trek je de grens, waarom een dier niet eten, maar een plant wel?
En waarom wel leer dragen? De koe dient er voor te sterven. Maar er worden wel degelijk dieren voor gefokt, dus dat argument gaat niet op.

Ivatje
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2005 17:45

Re: vegetarisch en mc donals

Ongelezen bericht door Ivatje »

Het welzijn van de dieren.

Het is logisch dat vlees eten altijd een moment van dierenleed inhoudt, tenslotte moet het dier gedood worden om op iemands bord te kunnen verschijnen. Maar zo als het tegenwoordig in de bio-industrie toegaat, stuit enorm veel mensen tegen de borst. De manier waarom met dieren wordt omgegaan, het fokken, het houden, het vervoer en de dodingmethoden, vinden veel mensen bijzonder wreed. Voor velen is dat een reden om totaal te stoppen met het consumeren van vleesproducten, voor anderen om minder vlees te gaan eten (1 a 2 keer per week), of over te gaan op 'diervriendelijker vlees'.

* Kijk ook eens bij de pagina over vegetarische dranken.

Ecologische argumenten.

Het houden van zoveel dieren wereldwijd voor vleesconsumptie, houdt ook in dat er voor die dieren genoeg land moet zijn om op te grazen. Om dit te bereiken worden veel bossen gerooid. Tussen 1960 en 1985, werd bijna 40 % van alle Centraal Amerikaanse regenwouden vernield voor het creëren van grond voor vee. De regenwouden die de 'longen van de wereld vormen', worden op deze manier ernstig bedreigd. Niet alleen de bomen, maar ook al het dierlijk leven wat daar in voor kwam is vernietigd. Ook worden in die arme landen kleine boertjes vaak gedwongen om veevoer voor onze dieren te kweken, wat weer tot gevolg heeft dat de plaatselijke bevolking zelf niet genoeg voedsel en landbouw grond heeft. Op deze manier worden armoede en honger in dit soort landen in stand gehouden. Het gebruik van landbouwgronden om dieren op te laten grazen is bijzonder nadelig voor de steeds maar sneller groeiende wereldbevolking. Een normale akker met grasland produceert ongeveer 330 kilo vlees. Hetzelfde stukje grond kan ook 40.000 kilo aardappelen produceren. Bovendien kost de productie van één pond vlees ongeveer 11.250 liter water. Er is veel minder water voor nodig om een pure vegetariër een jaar lang van voedsel te voorzien (een die geen vlees, eieren of melkproducten eet), dan dat er nodig is om één maand voedsel voor een vleeseter te produceren.

Gezondheid.

Vaak hoor je mensen zeggen, "vlees bevat belangrijke bouwstoffen die je lichaam nodig heeft. Zonder deze word je ziek." Het is in zoverre waar dat er in vlees bouwstoffen zitten die je lichaam nodig heeft. Maar dat wil niet zeggen dat we die bouwstoffen niet ergens anders vandaan kunnen halen. Als vegetariër moet je bewust je maaltijd samenstellen, dat kan betekenen dat je je menu met andere dingen of met andere voedingsstoffen moet samenstellen, het kan ook zijn dat je niets hoeft te veranderen. Het gaat meestal om de eiwitten, sommige vitamines (B) en bijv. ijzer. IJzer vindt je weer terug in bijv: volkorenbrood, groene groenten, noten en peulvruchten. B1 komt voor in volkoren producten. Het nuttigen van volkoren brood of volkoren deegwaren is daarom belangrijk. Ook peulvruchten (zoals bruine en witte bonen, kikkererwten, linzen) en noten, dragen hun steentje bij in de B1-voorziening. B2 zit voornamelijk in melkproducten, zoals melk, karnemelk en yoghurt. Groenten leveren bij grote hoeveelheden een kleine bijdragen. B6 komt vooral veel voor in noten en volkoren granen. B12 komt in plantaardige producten eigenlijk alleen maar in tempeh (sojaproduct) voor. Tempeh is wel zeer rijk aan vitamine B12. Verder zit B12 in dierlijke producten, zoals melk, yoghurt, kwark en eieren. B12 is belangrijk bij de opbouw van het bloed. Een tekort aan deze voedingsstof kan bloedarmoede tot gevolg hebben. Dan hebben we nog de eiwitten. O.a. in peulvruchten, brood, rijst, granen en soja.

* Om erachter te komen of bepaalde toevoegingen in voedsel wel of niet vegetarisch zijn, kun je kijken op de pagina met E-nummers.

Soorten vegetarisme.

Je ziet dat er best wel goede redenen zijn om over te gaan op een vegetarische manier van leven. Behalve de enorme voordelen die het voor je eigen gezondheid heeft, heeft het ook nog een positieve uitwerking op het milieu en het welzijn van vele dieren. Veel vegetariërs zijn dit dan ook geworden vanuit een ideologisch standpunt. Ze hebben het vaak goed voor met de dieren en het milieu. Behalve dat het niet eten van vlees voor een gezond en sterk lichaam staat, beweren een hoop vegetariërs ook dat ze geestelijk gesterkt worden door het niet eten van vlees. Er zijn trouwens een aantal verschillende groepen vegetariërs te onderkennen, namelijk de:

* De algemene groep vegetariërs: Ze eten geen voedsel dat verkregen is door het doden van dieren.
* Ovo-Vegetarisme: Zij eten wel eieren, maar gebruiken geen melkproducten.
* Lacto-vegetarisme: Zij gebruiken wel melkproducten, maar eten daar in tegen weer geen eieren.
* Lacto-ovo-vegetarisme: Zij gebruiken zowel eieren, als melk.
* Veganisme: Een vorm van vegetarisme waarbij helemaal geen dierlijke producten worden gebruikt, zij dragen ook geen leren riemen, schoenen enz.
* Fruitisme: Dit is een van de extreemste vormen van vegetarisme, zij eten alleen fruit, soms in combinatie met noten en zaden.

De rechten.

Erg belangrijk is dat we dieren zien als individuen die ook recht hebben op een voor hun zo natuurlijk mogelijke manier van leven. Het respecteren van het leven van een dier is voor een vegetariër een heel normale zaak. Veel mensen zien dieren als dingen die alleen op deze planeet zijn om gebruikt te worden door de mens. Of het nu gaat om voedsel, kleding of wat dan ook, het dier is ondergeschikt aan de mens, en die beslist vervolgens over het leven van het dier. Maar hebben wij wel het recht om beesten naar onze wil te schikken? Waaraan ontlenen wij die rechten eigenlijk? Het is natuurlijk zo dat de mensheid al in de oertijd al begon met jagen, en het eten van vlees. Het houden van dieren voor consumptie gaat zeker al 6000 jaar terug. Het gaat ons voornamelijk om de manier waarop het vee in deze tijd gehouden wordt. De wreedheden die de intensieve veehouderij met zich mee schijnt te brengen zijn helaas een normale zaak geworden. Mensen staan er niet bij stil hoe een dier moet lijden voor dat het gedood wordt. Het is nog niet eens zo vaak dat het ze niet interesseert, velen van hen weten gewoon niet wat er gaande is in de bio-industrie. Zij denken aan gewone boerderijen waar de dieren leven tot het moment dat ze geslacht worden. Zij weten niet van in kleine kisten opgesloten kalveren, door ijzeren stangen ingeklemde zeugen, afgeknipte snavels van kippen, enz. enz. Het niet toedienen van rechten aan dieren, enkel en alleen omdat ze van een andere soort zijn is iets wat in de geschiedenis nogal een terug te vinden is. Hoelang is het nou geleden dat zwarte mensen geen rechten hadden omdat ze niet wit waren? Hoelang konden vrouwen niet stemmen omdat ze geen man waren? En hoelang worden dieren nog uitgebuit, omdat het geen mensen zijn? We hebben geen vlees meer nodig om te overleven, vlees is allang niet meer essentieel voor gezondheid en misschien is het gewoon tijd dat we ons zelf eens bewijzen dat we inderdaad geciviliseerd zijn geworden door de eeuwen heen.

http://www.animalfrontline.nl/index-nl.php

Gesloten