LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nutrilon en Olvarit

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
HendrikJanT
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:25

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door HendrikJanT »

:roll: :roll: :roll:

Vandaag in de winkel gekeken.....

De hypo allergene voeding van Nutricia is in mijn supermarkt ook in de nieuwe verpakking nog steeds de oude prijs hoor!!!
:idea:

bertleeg
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2005 13:37

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door bertleeg »

Ook ik wil graag even mijn beklag doen over de enorme prijstijging van de "nieuwe" Nutrilon! Belachelijk! Niemand heeft hierom gevraagd! Natuurlijk is het heel goed dat er steeds gekeken wordt of de voeding nog verder verbeterd kan worden, maar het moet wel in verhouding blijven met de prijs!

HendrikJanT
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:25

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door HendrikJanT »

:roll: :roll: :roll:

In mijn supermarkt is de prijs gewoon nog hetzelfde hoor.......

Neem eens een kijkje in een andere supermarkt zou ik zeggen, kennelijk loont dat de moeite :shock:

ira
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2005 15:23

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door ira »

sorry maar ik heb al bij de
Jumbo
Jan linders
Edah
Da
gekeken en de prijs is net zo goed verhoogd.
Welke winkel koop jij het dan???

HendrikJanT
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:25

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door HendrikJanT »

sorry maar ik heb al bij de
Jumbo
Jan linders
Edah
Da
gekeken en de prijs is net zo goed verhoogd.
Welke winkel koop jij het dan???
Konmar. :P

Corretje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2005 20:46

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door Corretje »

Nou da's lekker dan, de Konmar hebben we hier niet meer. En die zal het dan wel tegen (absurd hoge) adviesprijs verkopen, lijkt mij..... :roll:

aalbers
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2005 12:51

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door aalbers »

Hier nog een boze moeder, Belachelijk die hoge prijzen, mijn kindje krijgt voeding voor hongerige baby's (forte) en dit is straks niet meer te betalen!! We hebben niet allemaal een top salaris!!!!!
We zitten er over te denken om over te stappen naar Frisolac of zo.
Dit zit in een blik en bij de trekpleister betaal je daar zes euro vijftig voor.
Voor ons dus geen Nutrilon meer!!!

Corretje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2005 20:46

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door Corretje »

Dit onderwerp is afgelopen week bij het programma Kassa! van de Vara aan bod geweest. Er waren 3 moeders (met kinderen) en een man van Nutricia die met mekaar in discussie gingen. Alle argumenten van die man werden van tafel geveegd. Hij moest l*llen als brugman en kreeg (natuurlijk) geen gelijk! En terecht!!!

Er werden alternatieven geboden die prima als vervanging kunnen dienen van Nutrilon. Je had het gezicht van die man moeten zien, geweldig!!! Hij baalde als een stekker en kreeg zijn zin niet. Nee duh!!!

Dus: Allemaal over op Frisolac of Similac!! Kruitvat komt binnenkort ook met een eigen merk kindervoeding. Ik ben heel benieuwd of dat wat is (en hoe duur... :roll: )

Corretje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2005 20:46

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door Corretje »

de aflevering kun je trouwens terug zien:

http://portal.omroep.nl/uitzendinggemist/

Je moet even selecteren op omroep (vara) en dan Kassa! Na 6 minuten komt dit onderwerp aanbod (je kunt het door schuiven)

HendrikJanT
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:25

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door HendrikJanT »

Tsja, Nutrilon is geen prijsbreker en zal dat ook nooit worden. Net als Nestle trouwens. Ik blijf zelf wel Nutrilon kopen trouwens omdat ik hun producten superieur vind boven anderen merken. Ik weet dat zij heel veel aan onderzoek doen en als je het beste wilt ben je inderdaad meer geld kwijt. Ik heb dat er zelf wel voor over.

Maar als je voor de goedkoopste gaat moet je een ander merk kopen. Dat was overigens altijd al zo.
Je kunt op internet trouwens heel makkelijk al die prijzen vergelijken.
bijvoorbeeld bij:
http://www.degoedkoopsteluiers.nl/
Succes!

Corretje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2005 20:46

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door Corretje »

De diverse merken voeding zijn vergeleken en er kwam uit dat in Frisolac het zelfde zat als in de Nutrilon. Waarom zou ik dan twee of 3 euro meer betalen? Omdat ze meer onderzoek doen? Dat doet Frisolac ook. De voeding staat onder zeer scherpe controle en voldoet aan alle eisen. Dus hier een ander merk en geen Nutricia meer!

HendrikJanT
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:25

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door HendrikJanT »

Er zit niet exact hetzelfde in de voedingen. Als je goed hebt opgelet had je in het verhaal ook kunnen horen dat er patenten zitten op bepaalde onderdelen van de voeding. Dat betekent dat een andere fabrikant dat niet zomaar mag namaken want dan worden ze voor de rechter gedaagd.
Je hebt overigens gelijk dat de andere voedingen ook aan de eisen voldoen. :idea: Lijkt me vrij essentieel omdat als de babyvoeding niet aan de eisen zou voldoen het van de markt afgehaald zou worden.
Ik vergelijk het voor het idee met een auto. Een fiat kost minder dan een Volvo. Beiden zullen je van A naar B brengen. Maar de kans op letsel bij een aanrijding is in de een groter dan in de ander.

Iedereen is vrij om te kiezen. Het is maar wat je het waard vindt natuurlijk. Ik vind de gezondheid van mijn baby belangrijk en heb daar ook best wat voor over. Dan koop ik een keer geen kop koffie op een terrasje, want over dat prijsverschil hebben we het. Wat een ander doet moet hij/zij zelf weten.
:lol:

Corretje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2005 20:46

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door Corretje »

ik koop zowiezo geen kop koffie op een terasje, omdat ik er geen geld voor heb.... :roll:
Voor die 3 euro verhoging koop ik 7 broden. (0,39 cent bij de Lidl) kan mijn gezin weer een week van eten..... Zo bekijk ik het.

Maar inderdaad, iedereen maakt daar zijn eigen keuzes in.

Die pro biotische vezels waar ze patent op zouden hebben zit ook in de frisolac (iets andere samenstelling dan misschien) En dan daarbij kun je dat spul ook los kopen (ABC Dophilus van Solgar) en het er zelf in doen. Wat ik dus bij mijn dochter doe.

Shirt
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 okt 2005 17:05

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door Shirt »

Wat betreft die gepatenteerde vezels, die zijn niet afzonderlijk gepatenteerd, maar de combinatie van 2 vezels, te weten FOS en GOS. In Friso zit, net als in borstvoeding, alleen GOS.

Een goede vergelijking die ik net las:

Ik ga ook een combinatie van Koffie met twee klontjes suiker patenteren! En dan maar reclame maken, "Mijn koffie is wetenschappelijk onderzocht [dat is koffie natuurlijk wel] en bevat een gepatenteerde, uitgebalanceerde mix van koffie en suiker. Dat is zo ongeveer ook wat Nutricia doet.

Ik dacht eerst ook dat Nutrilon kwalitatief beter was dan Friso, maar geconfronteerd met die prijssijtigingen heb ik eens contact opgenomen met diverse experts (voedingsdeskundigen Friso en Nutricia, consultatiebureau en een bevriende kinderarts). Het blijkt dat, in ieder geval, Friso en Similic minstens even goed zijn. Het blijkt onzin om te zeggen dat Nutricia kwalitatief beter is, dat schijnt vooral met de marketing van Nutricia bij de zorginstanties te maken te hebben.

HendrikJanT
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:25

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door HendrikJanT »

Er zijn wel degelijk verschillen tussen de producten. Ik ben het met je eens dat alleen maar roepen dat je onderzoek hebt gedaan flauwekul is. Het gaat om de resultaten van de onderzoeken. En in die resultaten zie je bij bepaalde soorten voeding verschillen. Ik ken de onderzoeken, iuk heb ze zelf gelezen. Ik erken dat de verschillen marginaal zijn, maar het is wel significant. Nutricia is een bedrijf dat veel moeite doet om uit te zoeken hoe babyvoeding nog beter gemaakt kan worden. Het is niet het enige bedrijf dat dit soort onderzoek doet, het ene bedrijf doet er echter meer aan dan het andere en zal ook eerder met een verbeterd product op de markt komen.

Flesvoeding is in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld/ geoptimaliseerd en dat is te danken aan het onderzoek dat sommige bedrijven doen. De andere, veelal goedkopere producenten varen in hun kielzog mee en maken enige tijd later zo'n nieuw product na, maar investeren zelf niet in onderzoek. O.a. Nutricia zorgt dus actief voor verbetering.

De bronnen die hierboven genoemd worden wil ik graag nuanceren. Ten eerste de kinderarts. Het gaat niet om de mening van één kinderarts. De ene arts heeft meer ervaring met het doen en interpreteren van onderzoek dan de andere. Daarnaast is er sprake van een individuele mening.
De andere bron die mij opvalt is het consultatiebureau. Als er één instantie is die achter loopt op de ontwikkelingen is het wel het consultatiebureau. Daar beweren ze nog steeds dat borstvoeding veeeeel beter is dan flesvoeding. Het liefste geeft je strikt en alleen borstvoeding tot de baby een half jaar is. Als je kijkt naar het wetenschappelijk bewijs dan blijkt borstvoeding inderdaad beter te zijn tijdens de eerste twee weken na de geboorte. Er is, ondanks al het onderzoek dat ernaar verricht is, nooit verschil aangetoond tussen flesvoeding en borstvoeding in de perdiode na die eerste twee weken.
Uit betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je het beste kunt beginnen met het geven van glutenhoudende producten tussen maand 4 en maand 6. Als je wacht tot je baby 6 maanden oud is en dan gaat beginnen met gluten is de kans groter dat de baby hiermee problemen krijgt. En wat zegt het consultatiebureau: wachten totdat de baby 6 maanden is. Sterker nog: het liefste alleen maar borstvoeding geven. :shock:

Friso en Similac zullen ongetwijfeld een prima flesvoeding maken. Zelf koop ik nog steeds Nutrilon. Uit principiele overwegingen koop ik liever van een bedrijf dat in verbeteringen investeert en ben bereid om daar iets meer voor te betalen. That's all. :o

Rosalie1974
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2005 21:11

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door Rosalie1974 »

Ook ik wil me aansluiten bij alle boze moeders en vaders, omdat de Nutrilon en Olvarit met de prijs is verhoogd.
Hoe halen ze het in hun hoofd om de prijs zo enorm op te krikken?
Ik ben het met ze eens dat de verpakking van Nutrilon er op vooruit is gegaan, zeker voor linkshandigen, zoals ik, is het afstrijkrandje erg makkelijk. Maar die verpakking is me echt geen 3 euro (6 GULDEN EN 60 HOLLANDSE CENTEN) waard hoor!!

Helaas weten ze dat ze een heel goed product in handen hebben (Friso klontert als een gek en daar wordt mijn Josephientje niet blij van), en daar maken ze gretig misbruik van!
:cry:

Wat de potjes betreft: Ik kan me herinneren dat toen mijn oudste dochter (nu 5 jaar) een baby was, ze potjes Olvarit kreeg. Goed en betaalbaar... maar tegenwoordig vind ik 1 euro voor een potje Olvarit ECHT TE GEK!! Ik haal nu Zonnatura en dat is prima... Elke dag een potje avondeten, 7 dagen in de week en idem voor het fruit, pfff...
2 euro per dag, dat is dus 60 euro aan potjes en elke week een verpakking Nutrilon a 9 euro 75 ... Ik kom dan over de 100 euro uit, aan alleen voeding uit de fabriek van Nutrilon.

Ik kan het betalen, maar hoe doen bijstandsmoeders dat???
Voor die bijna 30 euro in de maand kan IK een heleboel andere leuke dingen doen.

Dát neemt Nutrilon/Olvarit mij nu af!

Mensen sluit u aan bij elkaar en koop een ander merk babyvoeding, zolang ze hier mee door gaan!

Het is toch te gek dat wat probiotische rotzooi de prijs zo opkrikt (wie zegt mij dat dit ook echt helpt? Darmen horen van uit zich zelf te functioneren, dát hoeft niemand mij te vertellen met een dochter van 5 jaar met de ziekte van Crohn!)

Beste meneer of mevrouw van Nutrilon/Olvarit, doe alle jonge ouders in Nederland een plezier en verlaag de prijzen weer naar het oude niveau of... verhoog ze me een acceptabel percentage. Ik geloof nooit dat Nederland er over valt als u de prijs van een pak Nutrilon met 50 cent verhoogt (1 gulden en 10 hollandse centen)
Het leven in Nederland als jonge ouders is al duur genoeg.

U zit niet op negatieve publiciteit te wachten. Afgelopen zaterdag stond er ook een heel artikel in Dagblad De Telegraaf (rubriek: Over Geld).
Doe er iets aan...

Corretje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2005 20:46

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door Corretje »

HendrikJan T, ik begin een beetje een "nare smaak" te krijgen bij jouw reacties. Ik het zo'n gevoel dat je "iemand van Nutricia bent" en hier zieltjes probeerd te winnen....

Maarja, ik ben een mens en kan me vergissen.... :roll:

famroodakker
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2005 22:02

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door famroodakker »

:( :evil: doordat nog niet alle winkels zijn voorzien van de nieuwe potjes, stond ik gisteren voor een heel leeg vak. De potjes van 6 maanden waren er nog wel (5) maar de rest dus ook die van 8 en 12 maanden waren op en deze had ik juist nodig.

De winkelier zei dat door de ombouw er nog heel veel potjes niet beschikbaar zijn.

En dan die prijs absurt gewoon. of te wel buit de gezinnen nog maar verder uit!!

Shirt
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 okt 2005 17:05

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door Shirt »

@HendrikJan T

Laat die onderzoeken dan maar zien. Als geoefend wetenschapper zal ik er geen problemen mee hebben om ze te interpreteren.

Maar ik waag te betwijfelen of je die onderzoeken kan leveren. Weet je waarom? Omdat je nu schrijft dat je 'die onderzoeken zelf gezien' zou hebben, terwijl je eerder reageerde dat je 'hun producten superieur vindt' en dat je weet dat 'zij heel veel aan onderzoek doen'. Kennelijk heb je in de tussentijd ineens die onderzoeken gezien, anders zou je er wel eerder naar verwezen hebben.

Dus ik daag je uit: geef me referenties naar de artikelen en mocht ik ongelijk hebben, zal ik dat ruiterlijk toegeven. Ik werk zo ongeveer onder de univ. bieb, dus als het in een gangbaar tijdschrift staat heb ik het zo opgezocht.

Ik heb meer vertrouwens in mijn geraadpleegde bronnen (zoals ik schreef het CB, Nutricia, Friso en een kinderarts) dan een willekeurig persoon op internet die van alles beweert maar nu niets kan bewijzen.

Wat dat bewijs voor borstvoeding sla je zeker weten de plank volledig en totaal mis. Borstgevoede kinderen, langer dan 4 maanden (6 maanden is inderdaad wat veel), hebben bewezen minder kans op astma (1), minder last van middenoorontsteking (2), minder last van de onderste luchtwegen (3) en dan waarschijnlijk ook nog minder kans op diabetes en borstkanker (4).

Zie hieronder voor de referenties. Jij stelt dat: "Er is, ondanks al het onderzoek dat ernaar verricht is, nooit verschil aangetoond tussen flesvoeding en borstvoeding in de perdiode na die eerste twee weken." Dit is echt klinkklare onzin. Er zijn heel veel, nog veel meer onderzoeken dan degenen die ik aanhaal, waaruit blijkt dat borstvoeding langer dan 4 to 6 maanden een zeer groot positief effect heeft op de gezondheid van de baby.

Door zo te stellen dat het niet zo is, lijk je misschien geloofwaardig over te komen, maar het is onzin. Dit, gecombineerd met je volgens mij verzonnen onderzoek dat Nutricia beter zou zijn, doen me concluderen dat je Nutricia graag wil helpen.

Prima, maar doe het dan met echte feiten!

En de feiten zijn wat mij betreft duidelijk: Nutrilon, Similac of Friso. Het maakt niet uit. Kijk wat je wil betalen en waar je je goed bij voelt, maar laat je zeker niet van de wijs brengen door iemand als HendrikJan T met verzonnen feiten.


1 Gdalevich M, Mimouni D, Mimouni M.
Breast-feeding and the risk of bronchial asthma in childhood: a systematic review with meta-analysis of prospective studies. Journal of pediatrics 2001a ;139(2):261-6.

2 Uhari M, Niemela M.
A meta-analytic review of the risk factors for acute otitis media. Clinical infectious diseases 1996 ;22(6):1079-83.

3 Bachrach VR, Schwarz E, Bachrach LR.
Breastfeeding and the Risk of Hospitalization for Respiratory Disease in Infancy: A Meta-analysis. Arch Pediatr Adolesc Med 2003 ;157(3):237-43

4 Bernier MO, Plu Bureau G, Bossard N, Ayzac L, Thalabard JC.
Breastfeeding and risk of breast cancer: a meta-analysis of published studies. Hum Reprod Update 2000 ;6(4):374-86.

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: Nutrilon en Olvarit

Ongelezen bericht door lind@ »

ook ik grijp steeds mis bij de potjes voeding
maarja mijn dochtertje is al 2 dus zo'n ramp is het ook niet tis vooral erg makkelijk als wij laat zijn of iets eten wat zij nog niet eet,
maar buiten dat, even over de nutrilon ik zag bij de Dekamarkt dat de pakken
9,75 euro kosten en dat is in Amsterdam Noord.(is dat duur?)
ik zelf heb op advies vanuit het ziekenhuis frisolac gebruikt die arts vind dat 1 van de beste.Dus waarom geen frisolac??
mijn dochtertje heeft het altijd goed gedaan nooit geen of ernstige krampjes gehad.Toen ze nog in de couveuse lag kreeg ze wel nutrilon maar de arts adviseerde dus anders.
succes allen kan me heel; goed voorstellen wat dit allemaal teweeg brengt onder de mama's en papa's.

owja de potjes voeding van 12, 15 maanden kosten hier 1.35 euro
Dekamarkt dan.

Gesloten