LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aspartaam-gebruik het liever niet

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
mastertjuh
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 apr 2007 22:21

Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door mastertjuh »

Aspartaam is een suiker-vervanger.
Bekend als o.a.: Nutrasweet, Canderel.
Het is kankerverwekkend bevonden bij ratten.
Het heeft legio nare effecten op de mens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam
http://www.aspartaam.nl/main2.html
http://www.aspartaam.nl/info/producten.html
http://www.aspartaam.nl/

Wie heeft er ervaring met gebruik van deze zoetstof ?
En wie heeft er vage klachten die misschien toe te schrijven zijn aan Aspartaam ?

Gr.Mastertjuh

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door NAK »

Ga naar "zoeken", type bij "Zoek op trefwoorden:" Aspartaam in, klik daarna op zoek en je krijgt aale bijdragen die over dit onderwerp gaan.

Scheelt weer een ellenlange discussie.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Aspartaam

[quote: En wie heeft er vage klachten die misschien toe te schrijven zijn aan Aspartaam ? [ einde quote]

Is het de bedoeling om later het kruidenwinkeltje aan te gaan prijzen?
Want zo begint bijna elke eerste zin als die kruiden"dokters" ons aan de dure maar volstrekt nutteloze alternatieve "medicijnen"willen "helpen".

Overigens weet ook uzelf toch wel dat Aspartaam in idioot hoge doses toegedient inderdaad in s o m m i g e gevallen een kankergezwel k a n opleveren bij laboratoriumratten en muizen.

Eet u, of beter, at u elke dag zo'n pot kunstmatig zoet op?
Nee? Gewoon zoals u suiker nam?
Wat wilt u ons dan gaan wijsmaken?
Dat u het gewicht van een laboratoriumrat heeft?

Kom nou!
Ga buiten spelen. 't Is nu nog mooi weer!
Voortaan niet zomaar wat gaan roepen want er zijn nog altijd mensen die met dit soort onzinverhalen de stuipen op het lijf kunnen worden gejaagd.
Verstandige mensen gaan verstandig om met kunstmatige zoet,smaak- en kleurstoffen. ( Hoop ik).

Grootvader

mastertjuh
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 apr 2007 22:21

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door mastertjuh »

Beste kanovaarder,

helemaal mee eens.

greetzzzz Mastertjuh.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door hharteman »

Ik consumeer all zolang als het er is grote hoeveelheden kunstmatige suikers waaronder Aspertaam.
Alle negatieve story's ten spijt heb ik hier geen bijwerkingen van ondervonden.

Dat verhaal van die ratten is ook flauwe kul.
Er is 1 bepaald soort rat die na 3 generaties lang hoeveelheden hadden gekregen die gelijk stonden aan een badkuip vol frisdrank per dag, waar kanker geconstateerd werd.
Beetje ver gezocht.

Ik ben blij dat het bestaat al is er inmiddels alweer een discutabele sukervervanger op de markt, genaamd Splenda.
Deze heeft echt de feel en smaak van suiker, ook na verhitting.
Ik ben helemaal om naar Splenda.
Je kunt er nog net niet mee carameliseren, maar de smaak is perfect.

Just my 2 cents

mastertjuh
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 apr 2007 22:21

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door mastertjuh »

Beste hharteman,

Dus jij denkt dat het niets te maken heeft met zakkenvullerij ten koste van de gezondheid van mensen ?

Dan hoeft de wetenschap ook geen onderzoek meer te doen, lekker goedkoop toch ?

Er is niemand die zijn zakken vult met de uitslag van onderzoeken die wijzen op de schadelijkheid van aspartaam volgens mij.

Zegt het voort... :)

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
------
Dus jij denkt dat het niets te maken heeft met zakkenvullerij ten koste van de gezondheid van mensen ?
------------------------------------------------------------------------------

Ik zie dat niet zo.
Aspertaam is een produkt en wordt gemaakt al naar gelang er vraag naar is.
Het helpt in ieder geval al degene die een overgewichtprobleem hebben minder calorien te consumeren als ze eens een frisje willen of bij een kop thee/koffie de suikersmaak niet willen missen.

Persoonlijk herken ik de problemen niet die andere mensen ervaren.
Ik gebruik al kunstmatige zoetstoffen sinds 1964.

Just my 2 cents

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door solleila »

Of suiker zo goed is!
Ook dat wordt er maar overal in gedaan.
Het is allemaal troep.

Helaas mag stevia nog steeds niet op de markt komen. Omdat de suikerindustrie ook wat moet verdienen.

rudiratlos
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2007 13:26

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door rudiratlos »

Daar gaan we weer. Metastudies van voedingsautoriteiten achten aspartaam veilig, maar de onderzoekers van het Italiaanse Ramazzini-instituut geven het niet op. Ze gaven jonge ratten hun hele leven lang verschillende doses aspartaam, en zagen vervolgens dat daardoor de kans op kankertypes als leukemie toenam. [BBC 14 July, 2005] Paniek! Help!

Aspartaam, sacharine en andere zoetstoffen verhogen de kans op kanker niet. Ze verlagen die kans zelfs. Dat ontdekten Italiaanse onderzoekers, die gegevens van zevenduizend kankerpatiënten vergeleken met die van zevenduizend mensen zonder kanker.

De aanleiding van het Italiaanse onderzoek was de alarmerende berichtgeving rond een studie van het Ramazzini-instituut. Dat publiceerde in 2005 een
dierstudie naar ratten, die verschillende doses aspartaam hadden gekregen. Het rare van die studie was dat hij geen verband liet zien was tussen effect en doses, en dat vrouwelijke dieren wel wat vaker kanker leken te krijgen, maar de mannelijke niet. De onderzoekers ontleedden hun proefdieren pas nadat ze een natuurlijke dood waren gestorven.

Nog merkwaardiger was dat aspartaam geen invloed had op de levensduur van de dieren. Tenminste, geen verband dat je zou verwachten. Naarmate de dieren meer aspartaam hadden gekregen leefden ze langer. Het belette de anti-aspartaamlobby niet om moord en brand te schreeuwen. En het Ramazzini-instituut ook niet.

Vandaar het onderzoek van de Milanese onderzoekers, die nagingen of er een verband was tussen enkele vormen van kanker en de inname van zoetstoffen. [Ann Oncol. 2007 Jan;18(1):40-4.]

Voor de meeste kankertypen geldt dat de inname van zoetstoffen de kans juist verlaagt. Een uitzondering is kanker van het strottenhoofd. Die stijgt een beetje naarmate de inname van zoetstoffen toeneemt, en die toename is bovendien statistisch significant. De kans op eierstokkanker en borstkanker neemt af, en die afname is ook statistisch significant.

De onderzoekers denken dat hun studie aantoont dat zoetstoffen de kans op kanker niet verhogen. Dat grosso modo zoetstoffen de kans op kanker verlagen, vermoeden de onderzoekers, komt omdat mensen die zoetstoffen gebruiken minder suiker consumeren. En een hoge inname van suiker verhoogt in veel studies de kans op kanker.

mastertjuh
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 apr 2007 22:21

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door mastertjuh »

Maar goed dat de onderzoekers van het Italiaanse Ramazzini-instituut het niet opgeven dan he !

rudiratlos
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2007 13:26

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door rudiratlos »

@masturjuh

of je leest niet of je wilt het niet lezen.

Er bestaat geen een studie die aantoont dat aspartaam schadelijk is

De studie van het instituut dat claim dat het kanker bij ratten veroorzaak is ten eerst geen gecertificeerd lab. en 2 is hun studie nou niet evht gepubliceerd in een wetenschappelijk blad met een inpact factor waar je trots opmag zijn (sarcasme)

ten 2e laat hun inderzoek juist helemaal niet zien dat ratten van aspartaam kanker krijgen. in tegen deel zelfs, de ratten leven langer (zou opzich een reden zijn waarom meer ratten kanker zouden krijgen)
en ten 2e is slechts 1 bij vorm de incidentie verhoogt (en dan ook nog alleen bij de vrouwtjes) bij andere vormen is het juiist verlaagd.

dit is toe te wijden aan het feit dat juist suiker inmane gecorreleerd is aan een toename van verschillende vormen van kanker.

overigens kregen de ratten ook nog eens een mega dosis (omgerekend naar iemand van 80 kg , 3.5 gram asaprtaam)

jiping

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door jiping »

toch vind ik,
compleet op gevoel dan,
suiker nog altijd lekkerder klinken dan aspartaam.

" iemand aardbeien met aspartaam?"

dan zou ik denken, kun je dat er niet afwassen dan?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door eeliane »

Er zijn fabrikanten die ons willen doen geloven dat we dunner worden van aspartaam en ze zullen daarvoor alle registers open trekken om dat maar steeds te kunnen blijven verkopen.
Feit blijkt dat juist de mensen die zich niet wagen aan die aspartaam en lightzooi en gewoon bewust suiker blijven eten nog steeds leven en meestal niet aan overgewicht lijden.
Onder light gebruikers zijn nogal wat dikkertjes, maar het helpt voor geen meter.
Ohja het lichaam weet ook niet precies wat hij met die zoetstof moet, suiker begrijpt het maar wat te doen met chemische goedjes? Heb toch steeds het idee dat er binnenkort een ziekte of gebrek aangetoond gaat worden dat door chemische zoetstoffen wordt veroorzaakt.
Ik zeg niet dat het gebeurt maar het zou me niets verbazen...

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door hharteman »

Dus maar omschakelen naar Splenda dan?
Is gefabriceerd van suiker alcohols zonder de negatieve gevolgen van suiker.
Een diabeet mag het eten en het smaakt prima op aardbeien, wat je van Aspertaam en Sacharine niet kunt zeggen.
Uiteindelijk is het allemaal door raffinage verkregen, incl suiker.

laten we er een kwiz van maken.
Kies het voor de mens slechtste product.
Ik denk dat het allemaal weinig uitmaakt, en de wetenschappelijke onderzoeken kunnen me niet overtuigen.

Just my 2 cents

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door mens »

Ik gebruik nooit aspartaam of andere zoetstoffen. Voor mij geen light-cola, doe maar "the real thing". Ik kan dus niet uit eigen ervaring met deze discussie meepraten.
Ik weet wel dat twee bekenden van mij (een vriendin en m'n schoonvader) zijn afgestapt van het gebruik van zoetstoffen en light producten, omdat ze er hoofdpijn van kregen.

Maar goed, er zijn idd ook mensen die ziek worden als ze suiker eten, of pinda's of ... Het kan dus ook gewoon een vorm van allergie zijn.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door solleila »

Ohja het lichaam weet ook niet precies wat hij met die zoetstof moet, suiker begrijpt het maar wat te doen met chemische goedjes
Het feit blijft dat bij het consumeren van suiker er een hoop vitamine's wordt ontrokken en mineralen uit je lichaam. Zoals je weet wordt suiker van suikerbieten gemaakt. Door het te centrifugeren krijg je de kristallen. De rest de melasse wat zout smaakt waar alle vitamine en mineralen nog inzit wordt eruit gehaald. Hoezo je lichaam weet er wel raad mee.

Verder zeg je dat mensen die suiker gebruiken niet dik zijn. Ik ken juist veel mensen die dik zijn en die suiker gebruiken. Mensen die zoetstoffen gebruiken,schappen vaak ook andere middelen waar suiker inzit. Zoals ene gebakje of koekje. Ik ben kilo's afgevallen door geen suiker te eten.
Mijn vriendin is 10kg afgevallen door een paar maanden geen suiker te eten. Verder kon ze alles eten.
Als je heel veel sport kun je het wel handelen,als je weinig beweegt dan (1 uur per dag) dan heeft je lichaam er moeite mee.

Verder hebben mensen die vaak gedieet hebben een lage stofwisseling dus moeten minder eten om niet aan te komen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door eeliane »

Als ergens geen suiker in zit zit er nl wel weer wat anders in, nl koolhydraten en die zijn erg!

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door solleila »

Als ergens geen suiker in zit zit er nl wel weer wat anders in, nl koolhydraten en die zijn erg!
Koolhydraten zijn suikers

jiping

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door jiping »

eeliane
Geplaatst op: 22 Mei 2007 16:17 Onderwerp:



Als ergens geen suiker in zit zit er nl wel weer wat anders in, nl koolhydraten en die zijn erg!




Er zijn drie hoofdsoorten koolhydraten: suiker, zetmeel en vezels. Suiker en zetmeel hebben beide een hoge energiewaarde en vezels helpen de darmen gezond te houden en zijn van essentieel belang voor een goede spijsvertering.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Aspartaam-gebruik het liever niet

Ongelezen bericht door eeliane »

haha, tjonge jionge weet ik ook wel, maar ze schrijven op de verpakking, 'geen of minder suiker' en als je dan bij de kleine lettertjes kijkt staat daar meestal een enorme hoeveelhied koolhydraten.
Als er geen vet in zit idem dito. Misleiding dus...

Gesloten