LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Radar »

De Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond doen een dringend beroep op het kabinet ongezonde voedingsreclame voor kinderen op televisie en internet te verbieden. Door de toename van overgewicht bij kinderen vinden deze en meerdere organisaties dat er nu strengere maatregelen genomen moeten worden.

Vindt u ook dat er meer maatregelen moeten komen tegen snoepreclame voor kinderen?

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Nee, ik vind het belachelijk! Het zijn de ouders die al dat snoep voor kinderen kopen en niet de kinderen zelf. Je ziet heel vaak dat kinderen met overgewicht ook ouders hebben die aan de zware kant zijn. Dat wijst erop dat er simpelweg sprake is van een ongezonde leefstijl: te weinig beweging, te makkelijk eten (junkfood), te weinig aandacht voor gezond gedrag.

Snoep is niet de oorzaak van overgewicht. Een ongezonde leefstijl, die in de hand gewerkt wordt doordat ouders te weinig aandacht hebben voor gezond gedrag, dát is de echte reden.

Dus in plaats van een echte oplossing krijgen we van de Consumentenbond nog meer betutteling. Dit haalt toch niks uit allemaal? :roll:

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door donn@ »

Inderdaad belachelijk, laat de regering zich met belangrijkere zaken bezig houden. Het eetgedrag van kinderen is de verantwoording van de ouders.

garnalenpeller
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 feb 2007 21:23

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door garnalenpeller »

We leven straks echt in een dictatuur!

diker
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2007 17:01

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door diker »

Hier ben ik het helemaal mee eens. Laat de overheid dan ook gelijk de reclame verbieden van alle suikerhoudende frisdranken, alle niet-suikerhoudende frisdranken (i.v.m. vervangende stoffen voor suikers die soms nog slechtere effecten op de gezondheid kunnen hebben dan suikers), McDonalds en andere soortgelijke fastfood ketens, koekjes, ...

Het zal duidelijk zijn dat er dan vrijwel geen reclame meer te zien zal zijn op de televisie. Zijn we nou echt zo diep gezonken dat we zelf niet meer kunnen bepalen wat goed voor ons is? Blijkbaar wel. Maar blijf daar als overheid dan buiten. Doe meer aan voorlichting, dat helpt in mijn ogen veel meer dan reclames te gaan verbieden. Immers: de kinderen komen ook in de supermarkt. Moet de chips dan maar achter slot en grendel komen te liggen? Dan gelijk alles maar achter slot en grendel, waarbij je alleen iets kan kopen door met je legitimatie aan te tonen dat je oud genoeg bent om zelf iets te (mogen) kopen? Meer dan de helft van alle dranken en voedingsstoffen zijn immers dikmakers.

Laat mensen zelf bepalen wat ze wel en niet mogen kopen. Laat mensen ook zelf de reclames zien die ze willen zien. Als het zo doorgaat (denk ook aan de discussie over alcoholverkoop aan minderjarigen), bepaalt de overheid straks voor mij wat er op het menu staat. Ik bepaal dat toch het liefst nog zelf.

De producenten zouden hierin een betere rol kunnen spelen, maar vooral ook de ouders. Een goede opvoeding doet al bijzonder veel.

iedje meesters
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 15:22

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door iedje meesters »

HOU TOCH EENS OP MET DE BETUTTELEN!!!!!
Wanneer krijgen ouders/mensen zelf weer eens wat meer verantwoordelijkheidsgevoel????
Het wordt eens tijd dat de verantwoordelijkheid door de mensen zelf genomen wordt!!
Dan zien we hopelijk niet meer zo vaak het betuttelende vingertje van de regering.[/b]

garnalenpeller
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 feb 2007 21:23

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door garnalenpeller »

Willen ze naar voedselbonnen toe, kunnen ze een dieet op maat verstrekken. niet roken ,drinken, snoepen en wees voorzichtig met oversteken!

snorrie
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 15:27

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door snorrie »

belachelijk....men zou beter eerst het 24 uur per dag van kinder tv kunnen afschaffen, dan gaan ze vanzelf weer buiten splen en zo ook bewegen.
reclame hoort erbij....je kunt je kind leren dat het trucjes van de fabrikant zijn om ervoor te zorgen dat ze heel rijk worden en de kinderen veel snoepen, dat snappen kinderen echt wel, het is puur hoe ga je er als ouder mee om.
en als je je kinderen laat bepalen wat jij in de winkel koopt.... kijk dan maar een keer naar één van de opcoedings programma's dan zie je wat ervan komt.

overigens...snoep en chips hoort erbij maar met mate net als alcohol voor de groten

dutcheng
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2005 07:48

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door dutcheng »

Snoepreclame bestond er al zolang er tv reclame was.
En ook toen snoepten de kinderen wel.
De ouders kunnen toch wel ja of nee zeggen als de kinderen er om vragen.
Dat kinderen te dik worden komt gewoon omdat ze veeeeeeel minder aan lichaamsbeweging doen dan vroeger

Ik vind voor de kinderen veel belangrijker dat er in de nachtelijke uren geen seksreclame op de tv is,want de kinderen kunnen hier heel gemakkelijk naar kijken.

Ook de belspelletjes moesten verboden worden .
waarom....
Ze halen de gokkasten uit de bedrijven en laten deze manier van gokken toe.

Heren en Dames van de tweede en eerste kamer....
BREEK HIER MAAR EERST DOOR HEEN en ga dan naar de snoepreclame
Jan
[/b]

a.kaijser
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 16:15

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door a.kaijser »

Ouders zijn zeker verantwoordelijk voor het eetgedrag van hun kinderen, maar al die snoepreclames beinvloeden zeker!!
Laat ze meer reclame maken voor fruit en groente, op den duur beinvloed dat vast de kinderen en ouders!!! :lol: [/i]

Zozo
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2007 19:35

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Zozo »

Ronduit belachelijk! Laat de regering zich eindelijk eens met belangrijke zaken bezighouden ipv altijd maar alle kleine onbelangrijke zaken te willen regelen. Waarom alleen snoepreklame verbieden, dan ook de kinder tv afschaffen of terug brengen naar een uur per dag, sexreklame verbieden, belspelletjes, computers (spelletjes), snackbar dicht gooien, kantine scholen aanpakken, en ga zo maar door. Nog even en dan moeten a.s. ouders eerst maar een test gaan doen of ze wel geschikt zijn om kinderen op te voeden.
Bovendien wat een ophef!!
Mijn zoon was bij de schoolarts geweest, hij is superslank! Maar ik kreeg een briefje thuis waarop een dieet was voorgeschreven. Hij bleek volgens het staatje overgewicht te hebben. Nu bleek dat er "per ongeluk" 10 kilo teveel was opgeschreven. Er wordt m.i. te veel naar staatjes gekeken en niet naar de kinderen zelf of naar de aanleg of id. Anders had die arts toch direct kunnen zien dat mijn zoon geen overgewicht heeft. In ieder geval zeker niet te zwaar is!

vogelaar
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2007 13:56

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door vogelaar »

hallo mensen,

Ik vraag mij in alle gemoede af waar dit zal eindigen.
Zou het zo kunnen zijn dat de cafetarias binnenkort gesloten worden?
De kermissen? braderies en jaarmarkten?
Wie gaat dat allemaal handhaven??
Komaan mensen laten we proberen de ouders ervan te overtuigen dat hier een taak voor hen weggelegd is dan denk ik dat we een verstandiger besluit nemen dan de onzin die we nu weer horen.

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door johannaweb »

Ik vind het belachelijk dat ze snoepreclames willen verwijderen.

dat de kinderen dikker en dikker worden ligt voor een groot gedeelte bij de ouders / verzorgers van die kinderen.

de ouders / verzorgers kopen gewoon teveel artikelen die ongezond zijn, niet alleen snoep en limonade maar ook ander ongezond voedsel en drank.
Ouders moeten gewoon eens leren NEE te zeggen tegen hun kinderen, laat ze maar jengelen en janken, een kind gaat heus niet dood als een ouder NEE zegt.

daarnaast vind ik ook dat kinderen te vaak en te veel zakgeld krijgen dat niet gespaard hoeft te worden maar waarmee ze zelf mogen weten wat ze doen, kinderen kopen dan 9 van de 10 keer toch het liefste snoepgoed.
Geef geen zakgeld, maar spaar gewoon als ouders direct op een rekening, een kind gaat niet dood als het geen zakgeld krijgt en het kan ook met geld leren omgaan zonder zakgeld te krijgen maar door boodschapjes te doen voor de ouders/ verzorgers.

En dan speelt ook een hele belangrijke rol, dat kinderen niet altijd meer buiten kunnen spelen omdat het gevaarlijk is buiten en er te weinig speelgelegenheden zijn.
En naar een sportclub kunnen ook niet alle kinderen omdat die vaak heel duur zijn en ook leeftijdsgebonden zijn.

Verder vind ik de meeste kinderen gewoon verwent, ze hoeven maar te zeuren of ze krijgen het wel, kinderen leren niet meer wat NEE is, leren niet meer te sparen voor iets wat belangrijk is.

romke944
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2005 17:53

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door romke944 »

Hebben we in dit land niets beters te doen? Is het nu echt zo dat kinderen zodanig beinvloed worden dat zij in een gezin de dienst uit gaan maken?
Als dat het geval is wordt het hoog tijd dat wij de betreffende ouders een spoedcursus opvoeding geven.
Ben echt benieuwd tot hoever we de lieverdjes laten gaan.
Rom

koosrietbroek
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2007 16:46

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door koosrietbroek »

eerst de rook reclames
toen de drank reclames
nu de snoep reclames....
Het lijkt wel of ze een beetje de weg kwijt zijn daar in Den Haag

Zoals eerder ook al beschreven, laten ze eerst eens iets gaan doen aan al die netten met sex reclames en die malle belspellen....

Ik houd zelf wel in de gaten wat mijn kinderen aan snoep krijgen.


gr. Koos

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door johannaweb »

Als ik kijk naar vriendjes en vriendinnetjes van mijn kinderen en zie hoe de buren de kinderen opvoeden dan is het inderdaad zo dat de kinderen de dienst uitmaken en dat die beslissen wat er gebeurd en wat ze krijgen.

Simpel om de reden dat ouders geen nee durven te zeggen omdat hun kind dan dwars kan liggen en boos kan gaan doen.

Er zijn al veel kinderen hier uit de buurt waar mijn kinderen niet mee mogen spelen, omdat ik vind dat zowel die kinderen als die ouders een slechte invloed op mijn kinderen hebben.

hier word gewoon een appel en peer en banaan etc. gegeten, limonade mogen ze hier helemaal niet drinken, gewoon water uit de kraan of melk wordt hier gedronken, brood mag alleen met kaas of worst gegeten worden, zoet beleg koop ik niet en tv kijken is er niet bij, ze mogen smorgen 15 minuten naar het journaal kijken dit omdat ze er op school samen over praten, en verder is hier geen tv aan voor de kinderen, want ik vind dat de meeste tekenfilms teveel geweld en grove schuttingtaal gebruiken.
ook de pc is hier verboden voor kinderen, behalve als ze voor school iets moeten doen en dan zit ik ernaast om te kijken wat ze doen.

Mijn kinderen liggen vaak genoeg dwars en zeuren en stampvoeten ook als ze iets willen en ik gewoon nee zeg, en ze krijgen ook gewoon straf als ze niet luisteren.

mijn buurvrouw die is al eens komen zeggen dat ik te streng ben, maar haar kind hoeft maar te janken en krijgt het speelgoed wat het wil en het snoepgoed waar het om zeurt.

Kan ook niet anders dat ouders geen nee meer zeggen, want de meeste kinderen zitten in een dagopvang of een bso en zien de ouders pas rond 5 uur of zelfs later en ja als je kind dan gaat zeuren en janken wil je daar zo snel mogelijk van af zijn dus geef je het maar zijn of haar zin.

de ouders moeten inderdaad eens opgevoed worden want dan pas kunnen de kinderen opgevoed worden.

Jojo167
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2006 12:16

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door Jojo167 »

mensen hebben zelf de verantwoordelijkheid voor de kinderen en het is een feitdat kinderen te veel ongezond eten krijgen en te weinig bewegen. De reclames op tv heb ik geen probleem mee vor snoep waar ik moeite mee hebt zijn de reclames voor leningen e.d en die verdomde belspelletjes waar kinderen stiekum naar bellen.....weg met die zooi van de tv....

garnalenpeller
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 feb 2007 21:23

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door garnalenpeller »

@ johannaweb,

U maakt het wel erg bond, straks mag u niet een op uw kinderen hun trouwen komen.zo streng als u bent lijkt op kindermishandeling. ik zou de teugels langzaam wat laten vieren. Het leven is geen straf, zeker als het kind niets heeft misdaan. Strijk eens over het hart en bied ze voor een keer een toffe.

Willem,

r.dejong
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:40

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door r.dejong »

Als minder snoepreclame bijdraagt aan het beperken van overgewicht i.c. zorgkosten dan is dit een goede zaak. Nog beter zou het zijn als de verantwoordelijken van de oorzaak van overgewicht worden aangepakt! Opvoeden is tegenwoordig toch niet meer onmogelijk?
René

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: Snoepreclame voor kinderen verbieden

Ongelezen bericht door johannaweb »

hallo garnalenpeller,

ik maak me geen zorgen om of ik wel of niet op een trouwerij van mijn kinderen mag komen, dat duurt nog zo lang en niemand weet of ze wel of niet gaan trouwen.

streng zijn is helemaal geen kindermishandeling en lijkt er ook helemaal niet op.

Het is juist alleen maar goed om kinderen met een strenge hand op te voeden, des te meer waardering hebben ze voor alles in het leven.

mijn kinderen zijn blij met 1 cent en doen dat in hun spaarpot om te sparen.
Als ze iets nodig hebben krijgen ze het gewoon van ons, daar hoeven ze niet om te zeuren en te jengelen.
Als het hier feest is zoals verjaardag, kerst etc. dan is het ook echt feest omdat ze dan wel taart mogen eten en een zakje chips krijgen en een glaasje limonade.
Bij anderen is het dan geen feest, kinderen zijn niet tevreden met wat ze krijgen en zeggen niet eens meer dank je wel.

laat mij maar streng opvoeden, das altijd nog beter dan hoe de meeste ouders het doen.

en inderdaad reclames moeten mogen, maar ik heb ook moeite met die belspelletjes waarvan beweerd wordt dat het geen gokken is, niet duur is en zeker niet verslavend is.

En zouden ze niet beter eerst het drankgebruik willen aanpakken en de drankreclames willen verbieden zoals ook met roken is gebeurd, dat zou al beter zijn dan een snoepreclame.

en inderdaad meer reclames van fruit enzo en minder snoepreclame is ook een oplossing, maar snoepreclame hoeft van mij niet helemaal te verdwijnen.

en als je kijkt naar welke kinderen dik zijn dan behoren die voor 80% tot een bepaalde groep, dus zou je die bevolkingsgroep aan moeten pakken.

Gesloten