LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brood - supermarkt of bakker?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi forummers

Gisteren heb ik voor het eerst brood bij de bakker gehaald. Was een aanbieding, twee stuks voor de prijs van één, oftewel 2,69, dus slechts een fractie duurder dan het brood wat ik altijd bij de AH of de Dekamarkt haal.

Zo heel veel verschil in smaak zit er eigenlijk ook niet in eigenlijk, het bakkersbrood is een maar fractie lekkerder dan het brood van de super.

Dus dan is mijn vraag: wat zijn redenen om brood niet bij de supermarkt te kopen, maar bij de ruim twee keer zoveel duurdere bakker? Hier in het dorp zijn maar liefst drie bakkers, als het er geen vier zijn, en ze gaan geen van allen bepaald failliet, dus mensen kopen er wel.

Thx voor de reacties,

W+A

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door S. »

Sommige mensen vinden het lekkerder. Vaak omdat bij een bakkerswinkel "echte" of "warme" aan het woord "bakker" vooraf gaat. Alsof dat inhoudt dat supermarktbrood onecht of koud gebakken is. :mrgreen:

De echte/warme bakkerswinkel geven een bepaald luxegevoel en je kunt leuk proberen voor te kruipen. :wink:

Je hoort nog eens wat roddels.

Je wordt persoonlijk geholpen. Hoeft geen zegels, poppetjes of punten aan te nemen.

Verder weet ik het niet. Vind het brood bij de deka of de appie prima.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Ikzelf vind het brood van de warme bakker iets lekkerder als bij de
supermarkt. Bij de warme bakker zijn de zachte puntjes ook een
stuk lekkerder(smaken niet zo melig)
en mijn partner neemt ook de lekkerste vlaai mee, die bij de
warme bakker ook een stuk beter smaakt is als bij de supermarkt.

De warme bakker bakt nog zelf, achter in de winkel is de bakkerij
en het brood van de supermarkt zal van een grote fabriek afkomen
waar ze met massa productie te maken hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door kweenie »

jeanne-veghel schreef:De warme bakker bakt nog zelf, achter in de winkel is de bakkerij
en het brood van de supermarkt zal van een grote fabriek afkomen
waar ze met massa productie te maken hebben.
Veel supermarkten bakken het brood ook nog 'af', dus daarin hoeft niet zo heel veel verschil te zitten. Maar er kan best smaakverschil zijn.

Wat wel uitmaakt is dat bv de AH landelijk een vast, beperkt, assortiment heeft, terwijl de bakker makkelijker in kan spelen op de lokale behoefte. Niet alleen bij het gewone brood, maar ook bij de luxere broodjes en gebak.

Ook is niet bij elke bakker het brood zo duur als je schetst. Zeker als je bij de AH de wat luxere varianten koopt, dan zijn die soms duurder dan het brood van de bakker. Althans, bij 'mijn' bakker is er weinig prijsverschil met het brood dat bij de supermarkt wordt (af)gebakken.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zeker als je bij de AH de wat luxere varianten koopt, dan zijn die soms duurder dan het brood van de bakker.
Dat zou best kunnen wat je zegt, bij AH hebben ze soorten van ongeveer 2 euro, als het niet duurder is.

Het brood van AH wat ik koop zijn meestal de soorten van 1,29 of 0,65 cent voor een halfje, maar dat zijn inderdaad geen luxe broden. Tenzij de luxe broden in de aanbieding zijn, dan ga ik voor de aanbieding.

Bij de Deka is vaak het brood van 1,69 euro afgeprijsd naar 1,29 , voor mijn gevoel zijn dat iets luxere broden dan wat ik bij de Appie voor de normale prijs haal.

Maar bij de bakker is een gewoon tarwebrood al 1,89, ik vind dat wel een hele hoop geld vergeleken bij de super.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door kiz »

Behalve dat we hier het brood van de supermarkt écht niet lekker vinden, zit 3 winkels verderop een bakker die qua prijs absoluut concurrerend is, én waar ik bovendien mijn brood kan bestellen. Ook als ik laat uit m'n werk kom ben ik dan dus verzekerd van (het) brood (van mijn keuze), waar ik bij de supermarkt mis zou grijpen of iets mee moet nemen wat eigenlijk mijn voorkeur niet heeft.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

kiz schreef:Behalve dat we hier het brood van de supermarkt écht niet lekker vinden, zit 3 winkels verderop een bakker die qua prijs absoluut concurrerend is, én waar ik bovendien mijn brood kan bestellen. Ook als ik laat uit m'n werk kom ben ik dan dus verzekerd van (het) brood (van mijn keuze), waar ik bij de supermarkt mis zou grijpen of iets mee moet nemen wat eigenlijk mijn voorkeur niet heeft.

Daar zeg je zoiets, want ons brood moet ook altijd worden weggelegd
en dat zou bij de supermarkt inderdaad moeilijker zijn.
Mijn partner eet al jaren altijd het zelfde soort brood en daar
is hij van verzekerd bij onze vaste warme bakker.
Bij de supermarkt zou dat er 's avonds dus niet meer kunnen
zijn, als hij van zijn werk komt.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door S. »

De warme bakker bakt nog zelf, achter in de winkel is de bakkerij
en het brood van de supermarkt zal van een grote fabriek afkomen
waar ze met massa productie te maken hebben.
Bij onze albert en deka wordt ook het brood achter in de winkel afgebakken en de warme bakker op het plein is van een keten waarbij ergens centraal gebakken wordt.
Hebben wel bepaalde streekproducten en veel keuze in gebak.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

S. schreef:
De warme bakker bakt nog zelf, achter in de winkel is de bakkerij
en het brood van de supermarkt zal van een grote fabriek afkomen
waar ze met massa productie te maken hebben.
Bij onze albert en deka wordt ook het brood achter in de winkel afgebakken en de warme bakker op het plein is van een keten waarbij ergens centraal gebakken wordt.
Hebben wel bepaalde streekproducten en veel keuze in gebak.
Dit zijn hier nog van die ouderwetse bakkerijen, waar alles nog zelf
wordt gemaakt, vandaar. Ambachtelijk noemen ze dat of zo.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door solleila »

Brood van de supermarkt en sommige bakkers maakt niet uit. Ze gebruiken allebei vaak meel van de meelfabriek daar is het helemaal klaar voor gebruik. Een echte ambachtelijke bakker meelt zijn meel vaak zelf,dat komt vaak ten goede aan de smaak.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door S. »

Vrees dat wij geen ambachtelijke bakkers in de buurt hebben, want het maakt over het algemeen weinig uit in smaak. Soms enkel in aanbod en dan vooral in het gebak.
Denk dat onze "warme" bakkers het meel zeker niet zelf malen, komt inderdaad kant en klaar van een fabriek.

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door Upstairs »

Brood van de Warme Bakker wordt 's nachts/ 's morgens gebakken, hij mag alleen warme bakker heten als hij zelf het brood in zijn bakkerij bakt.
'Vers' brood van vandaag in de supermarkt werd 'gisterenmiddag" al gebakken

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

jeanne-veghel schreef:Ook is niet bij elke bakker het brood zo duur als je schetst.
Probeer maar eens een brood te krijgen van ongeveer € 0,50. Bij de supermarkt lukt dat wel, maar bij de bakker zeker niet. Helaas prijzen de meeste bakkers zich in deze crisistijd volledig uit de markt met hun dure produkten.

Femke vdV
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2010 10:29

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door Femke vdV »

solleila schreef: Een echte ambachtelijke bakker meelt zijn meel vaak zelf,dat komt vaak ten goede aan de smaak.
Ik ben het niet eens met deze opmerking van jouw.
Ik ben zelf bakker van beroep en heb in meerdere kleine en grotere bakkerijen gewerkt.
Ik ken geen enkele bakker die zelf zijn meel maalt, heb ook nooit gehoord van een bakker die het wel doet.
Alle meel komt uit de fabrieken die speciaal hiervoor zijn gebouwd.
De kunst voor de bakker is de juiste meelsoort te kiezen voor zijn brood, want hij mag het dan wel zelf maken en bakken, vroeg in de ochtend, maar zijn meel malen... nee.. echt niet. Daar is in de bakkerijen, zelfs de grote niet, geen ruimte voor.
Sommige bakkers weten hun meel in te kopen bij molenaars, maar dan houdt het ook wel op.

Zelf vind ik brood van de bakker lekkerder, omdat de korstjes altijd lekker knapperig zijn.

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: Brood - supermarkt of bakker?

Ongelezen bericht door Cr@m »

Ik haal m n brood tegenwoordig bij een turkse bakker. Is zeker zo lekker en goedkoper dan de hollandse warme bakker.

Gesloten