LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bruinbrood = witbrood

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
aljoge
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2010 18:52

bruinbrood = witbrood

Ongelezen bericht door aljoge »

tegenwoordig is aan bruinbrood mout toegevoegd. Als je dat verhit caramelliseert dat en krijg je een mooie donkere kleur.

prachtig om gewoon witbrood te bakken met veel mout, wordt erg donker. Dan denk je dat je bruinbrood eet, maar eigenlijk is het wit.

Ik bak daarom mijn brood zelf van volkorenmeel. Opvallend is dat het beleg minder hard gaat. Brood met beleg in plaats van beleg op niets wegende ondergrond.

Vezels zijn belangrijk.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: bruinbrood = witbrood

Ongelezen bericht door Robjee »

tegenwoordig is aan bruinbrood mout toegevoegd.
Dit gebeurt al langer waardoor het onderscheid tussen 'wit' brood en 'bruin' brood inderdaad minder duidelijk is.
Een uitzondering hierop is de volkoren variant. Dit is een beschermde naamvoering die niet gevoerd mag worden wanneer het geen volkorenbrood is.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: bruinbrood = witbrood

Ongelezen bericht door Quisquid »

Een goede bakker kan je wel vertellen wat je koopt.
In een supermarkt weet je dat vaak niet en voor de lage prijs in een supermarkt is het brood er meestal best wel redelijk (in verhouding dan). Maar de meerprijs die je betaalt bij een echte, goede bakker, is een goed brood mij wel waard.

Er zijn er ook die biologisch brood (bakken en) verkopen.

Trosjegezelligheid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 dec 2010 17:11

Re: bruinbrood = witbrood

Ongelezen bericht door Trosjegezelligheid »

Hier had ik nog geen weet van, maar vind het wel interessant. Blue Band is dus de eerste die dit rendabel heeft weten te maken door wit brood te verkopen waar bruin in zit. Eigenlijk precies omgekeerd. Je wilt het doen overkomen als wit brood, maar het heeft alle voedingssupplementen van bruin brood. Erg slimme marketing actie. Zelf houd ik het maar op een sneetje bruin volkoren brood. Goed voor de stoelgang en bevat de nodige B-vitamines.

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: bruinbrood = witbrood

Ongelezen bericht door Jezebel »

Ik hoorde vorige week toevallig Jeroen van Inkel vertellen dat dit Blue Band Goede Start brood grote onzin is. De vezels in het brood hebben niet hetzelfde effect als het bruinbrood waar het van nature in zit. Bovendien zouden alle andere gezonde voedingsstoffen en natuurlijk vezels verdwijnen door het bewerkingsproces.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bruinbrood = witbrood

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Trosjegezelligheid schreef:Hier had ik nog geen weet van, maar vind het wel interessant. Blue Band is dus de eerste die dit rendabel heeft weten te maken door wit brood te verkopen waar bruin in zit. Eigenlijk precies omgekeerd. Je wilt het doen overkomen als wit brood, maar het heeft alle voedingssupplementen van bruin brood. Erg slimme marketing actie. Zelf houd ik het maar op een sneetje bruin volkoren brood. Goed voor de stoelgang en bevat de nodige B-vitamines.
Het blue band brood is gericht op kinderen die geen bruin brood willen eten.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: bruinbrood = witbrood

Ongelezen bericht door Rema »

Als je je kind van jongs af aan bruin brood geeft, dan weet het kind niet beter.
Wij hebben onze kinderen nooit wit brood gegeven, en nu vinden ze het niet eens lekker.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: bruinbrood = witbrood

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Trosjegezelligheid schreef:Hier had ik nog geen weet van, maar vind het wel interessant. Blue Band is dus de eerste die dit rendabel heeft weten te maken door wit brood te verkopen waar bruin in zit.
Dat 'bruin' valt nogal tegen bij Blue Band.

"Blue Band gebruikt voor fabrieksproduct Witbrood Blue Band Goede Start gewoon wit meel, roert er onder meer 'geïsoleerde vezel' doorheen en vergelijkt het resultaat met gezond volkorenbrood. Maar zo'n toegevoegde vezel telt niet mee voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, vindt de Gezondheidsraad.Volgens Bart Van Opzeeland, van onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie Foodwatch, zet Blue Band daarom ouders en kinderen op het verkeerde been."

Voor het hele bericht: http://www.nu.nl/gezondheid/2401677/con ... -band.html

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bruinbrood = witbrood

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Rema schreef:Als je je kind van jongs af aan bruin brood geeft, dan weet het kind niet beter.
Wij hebben onze kinderen nooit wit brood gegeven, en nu vinden ze het niet eens lekker.
Wees blij zou ik zeggen, want dat is niet altijd het geval.

Gesloten