Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
emmamaartjemargreet

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door emmamaartjemargreet »

Hoi meiden,

Nu ik alle verhalen heb gelezen, voel ik een enorme herkenning in vele verhalen.

Bijna 3 jaar geleden heb ik de mirena laten plaatsen. Vlak na het plaatsen van de mirena kreeg ik last van zenuwachtig gevoel (alsof ik een presentatie moet geven), hartkloppingen, onzekerheid, mijn gedachten bleven doormalen. Op dat moment veranderde er ook veel in mijn leven: ik ging op mijzelf wonen maar ook meteen samen met mijn vriend. Ik vond dit super spannend! Maar ging ook meteen van baan veranderen naar een werk-leer plek. Ik heb deze periode afgeschoven op deze factoren. Mijn klachten zijn ook later verdwenen.

Toch word ik om de paar maanden overvallen door een zenuwachtig gevoel met hartkloppingen. Mijn gedachten gaan overuren draaien en ik herken mezelf niet. Ik probeer dan alles te relativeren, ademhalingsoefeningen te doen en neem homeopatische rustgevende pillen.

Afgelopen jaar had ik nergens last van tot deze week. Op dit moment zit ik weer in z’n ‘ aanval’ en heb ik een afspraak staan mijn huisarts. Ik wil van dit gevoel af en weer mezelf zijn.

Andere klachten: vaginale droogheid en verminderd libido.

Ik hoop dat de huisarts mij verder kan helpen en ik ga zeker het verwijderen van de spiraal bespreken!

WinnieGr

Ongelezen bericht door WinnieGr »

Wat fijn om deze berichten te lezen. Ik heb zelf nu 4 jaar de Mirena spiraal en ook al erg lang last van niet te plaatsen klachten. Ik loop hiervoor inmiddels al bijna een jaar bij een Psychosomatische fysio, maar hoe erg ze ook haar best doet kunnen we de oorzaak niet achterhalen. Ik ben bijna altijd moe, dit kon ik lange tijd verklaren doordat ik twee jonge, niet al te best slapende kinderen had. Vaak licht in mijn hoofd of duizelig... zal ook wel door slaap tekort komen... Het laatste jaar verergeren de klachten en heb ik met regelmaat (wekelijks) paniekaanvallen, hartkloppingen, pijn achter mijn ribbenkast, koude handen en voeten en tintelingen, ook adem ik non-stop te hoog en voel me bijna altijd gestrest en opgejaagd. Na het lezen van dit forum heb ik besloten het spiraaltje er z.s.m. uit te laten halen, wat a.s. dinsdag gaat gebeuren. Ik ben benieuwd of de klachten na verloop van tijd verminderen... ik hoop het natuurlijk wel. 🤞 Vooral de hartklachten en paniekaanvallen zijn af en toe moeilijk te relativeren. Ik laat weten hoe ik het ervaar na een tijdje zonder spiraal.

WinnieGr

Ongelezen bericht door WinnieGr »

Inmiddels is de spiraal er meer dan een maand uit en ik ben blij! Ik heb meer rust in mijn hoofd en ben veel minder gestrest/gespannen. Uiteraard zijn niet alle klachten ineens weg, maar dat zou ook wel erg bijzonder zijn. Door het gestrest/gejaagd voelen ben ik anders gaan ademen en dat verander je niet zomaar. Daarnaast is het voor mij als perfectionist ook wel een beetje de aard van het beestje om me om wat meer dingen 'druk' te maken. Ik merk dus vooral dat ik in mijn hoofd alles wat beter kan relativeren en meer helder ben en me bijvoorbeeld ook weer beter kan concentreren. Voor mij is het een goede stap geweest, maar ik denk dat het wel belangrijk is om je te realiseren dat het een combinatie van verschillende factoren is. Iedereen moet doen wat goed voelt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, dat het verwijderen voor u goed uitpakt.

Plaats reactie