LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Formulier medische noodzaak

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Agaat
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 okt 2011 13:18
Locatie: In between & Underneath

Formulier medische noodzaak

Ongelezen bericht door Agaat »

Voor alle patiënten, die ook last hebben van de apotheken VS Verzekeraars? En andersom

Hierbij het formulier aangaande de medische noodzaak.

Zelf heeft mij dit geholpen, betreffende de Imigran van Glaxo Smith Kline ( i.p.v de Sun variant die duidelijk minder werkzaam was)

http://www.efarma.nl/docs/Verklaring_me ... middel.pdf

Gr,

Agaat

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Formulier medische noodzaak

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik heb dit nog nooit nodig gehad? En ik heb toch iets van geloof vier medicaties( van de tich) die ik echt van een merk moet hebben?

Misschien doet de dr dit al voor mij?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Formulier medische noodzaak

Ongelezen bericht door riddert »

rozemarijntje schreef:Ik heb dit nog nooit nodig gehad? En ik heb toch iets van geloof vier medicaties( van de tich) die ik echt van een merk moet hebben?

Misschien doet de dr dit al voor mij?
Ik heb geen idee of de dokter dit al voor u doet. Wellicht kunt u hiervoor het beste even contact opnemen met uw dokter, deze zal u een duidelijker antwoord op uw vraag kunnen geven dan de forumleden alhier.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Formulier medische noodzaak

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou voor zover vind ik het wel best,krijg wat ik moet hebben op ,medische indictIe?
Als ik volgende keer bij hem ben zal ik het eens vragen,weet wel dat ze er wat op moeten zetten bij recept,maar ik moet zeggen ben hier al jaren mee bezig hoor...dus misschien nieuw?

Alleen voor nieuwschierigheid zal ik het eens vragen,print deze morgen even uit en laat zien??weet niet wanneer maar dan zal ik neerzetten waarom??,

Misschien per verzekering..

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Formulier medische noodzaak

Ongelezen bericht door Barman »

De dokter doet dat niet. Lijkt me sterk dat die weet welke medicijnen vergoed worden. De apotheek kijkt in het systeem en vertelt je wanneer een medicijn dat jij gebruikt niet meer vergoed wordt, maar wordt vervangen door een goedkoper medicijn. Als je dan zelf aangeeft bij de apotheek dat jij toch echt dat speciale merk nodig hebt, dan krijg je van de apotheek zo'n formulier mee.

Agaat
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 okt 2011 13:18
Locatie: In between & Underneath

Re: Formulier medische noodzaak

Ongelezen bericht door Agaat »

Nee, slechts wanneer je onvoldoende werking hebt van de goedkopere middelen, die nu bijna iedereen worden geleverd omdat de verzekeraars dit zo willen zien( goedkoper zeggen ze). Zelf had ik daar dus echt een probleem mee.

Kreeg ineens mijn vertrouwde Imigran niet meer, maar een variant van Sun, die onvoldoende werkzaam was in mijn geval. Dat werd een heel schaakspel tussen apotheek en verzekering. Uiteindelijk moest de Arts eraan te pas komen om een medische verklaring af te leggen, maar ook dat bleek onvoldoende voor de verzekeraar en apotheek.

Al schreef de arts dat ik het merkmiddel moest krijgen, werd er geweigerd door de apotheek want dat zou niet vergoed worden. Na bellen met de verzekering, was dit wel mogelijk wanneer er een formulier werd ingevuld: Medische noodzaak. Zeker bij mensen met aanvals gewijze aandoeningen/ ziektes.

Dus moest er en een medische verklaring van de arts komen met bepaalde voorwaarden en
Een formulier medische noodzaak, die zowel door de Arts , als de apotheker, en mij moesten worden ondertekent.


Zembla heeft er ook aandacht aan besteed in 2012 maar helaas is dat nog steeds actueel, die uitzending kunt u hier vinden:

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... ac8b0e5355 ( hoop dat de link werkt, anders niet? dat kunt u googelen op ellende op recept.

Leek me de moeite waard.... :)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Formulier medische noodzaak

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Barman schreef:De dokter doet dat niet. Lijkt me sterk dat die weet welke medicijnen vergoed worden. De apotheek kijkt in het systeem en vertelt je wanneer een medicijn dat jij gebruikt niet meer vergoed wordt, maar wordt vervangen door een goedkoper medicijn. Als je dan zelf aangeeft bij de apotheek dat jij toch echt dat speciale merk nodig hebt, dan krijg je van de apotheek zo'n formulier mee.

@ barman,nee bij mij niet...
Toevallig is de laatste nog niet zolang geleden ,zelitrex is voor herpes zoster( gordelroos) ik moet dan preventief innemen omdat ik 13 aanvallen heb gehad,ja is raar en ze weten niet waarin,maar gaat niet om

Maar kreeg ineens ander merk,boem raak...en dat is niet goed,gelijk arts gebeld,jaren! Geen aanval,en nu ander goedkoop middel ipv 189 iets van 35 ( zoiets) moet ik het nakijken voor precies,
Dus geen toeval of zwak,,,nee medicatie niet goed,kreeg gelijk zelitrex zo ook brufen,diazepam ,en maagbeschermer,van bepaald merk.

Ga toch volgende keer eens vragen of bel morgen apotheek,heb in al die jaren nog nooooit wat gezien.
Of zei vullen het voor me in! Weet ik veel....

Maar ben wel benieuwd nu eigenlijk,dus denk dat ik navraag ga doen hoe het zit.

Heb vermeoden dat apotheek het doet.

Oh toch nog even,ja mijn arts wel vorige keer ,ja maar die krijg je niet vergoed,ja,jammer heb het toch nodig,dus weet denk ik wel wat,zal heus wel systeem voor zijn? Niet zoals apotheek maar...wel wat..

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Formulier medische noodzaak

Ongelezen bericht door Barman »

Het ligt aan je apotheek, aan je verzekering en de afspraken die die twee gemaakt hebben. Daarnaast ook nog eens aan hoe je apotheek die afspraken uitlegt. De winst die apotheken maken verschilt nogal per medicijn, dus ze zijn best bereid de boel te manipuleren.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Formulier medische noodzaak

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Barman schreef:Het ligt aan je apotheek, aan je verzekering en de afspraken die die twee gemaakt hebben. Daarnaast ook nog eens aan hoe je apotheek die afspraken uitlegt. De winst die apotheken maken verschilt nogal per medicijn, dus ze zijn best bereid de boel te manipuleren.

Nou houden dan zo... :wink: ik heb er geen last van,als iets niet werkt dan bel ik ha en die regelt,en apotheek zal idd misschien formulier dan doen,cz heb ik en bennu apo..

Bedankt voor je antwoord...

Gesloten