LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Moraalridder1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2014 22:35

LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Moraalridder1990 »

Beste lezers,

Ik wil mededelen voor een nieuwe ''methode'' wat nu pas is ingevoerd bij heel erg veel apotheken, namelijk :
Als een patient een NIEUW medicijn krijgt of een medicijn gebruikt waar hij/zij een jaar niet meer heeft gebruikt dan komen er nieuwe kosten bovenop de medicijnkosten voor een eenvoudig uitleg.

Normaal gesproken geeft je huisarts aan wat het medicijn is, waarom je het krijgt, als er bijwerkingen optreden dat je het aan hem/haar moet vertellen en hoe je de medicatie moet gebruiken.

Als je de medicatie gaat ophalen in een apotheek dan zal een apothekersassistent exact hetzelfde (of minder) vertellen hoe je de medicatie moet gebruiken etc en daarvoor zal je ongeveer 5 tot 7 euro extra betalen.

Je krijgt ook een brief mee waarin heel sluw staat dat je voor de eerste uitgifte een extra tarief zult betalen, er staat niet hoeveel.


Hopelijk letten jullie erop en dan jullie er wat aan, dit is namelijk puur bedriegen als ik mijn mening mag geven.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Of dat bedrog is...nee dat vind ik niet.
De apotheek (althans de mijne) die controleert of dat medicijn wat je eventueel opnieuw hebt voorgeschreven gekregen wel samen gaat met de huidige medicijnen die je nu gebruikt.
In 1 jaar tijd kan helaas veel veranderd zijn in het gebruik van welke medicijnen je gebruikt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou toevallig twee recepten gehad die even geleden waren,brief erbij zoals altijd...
Maar niks extra kosten... :?:

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat je voor een eerste recept meer betaalt dan voor een herhalingsrecept is al heel lang zo. En er is niets mis mee, wat mij betreft. Voor het eerste recept worden er nu eenmaal meer kosten gemaakt (handelingen + op voorraad hebben) dan voor een herhaalrecept. Dat wordt gewoon doorberekend, en dat is inderdaad een bedrag van 5 tot 7 euro.

Je mag je mening geven, maar ik geef de mijne, en die is dat het volgens mij beslist geen bedrog is.

Moraalridder1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2014 22:35

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Moraalridder1990 »

witte angora schreef:Dat je voor een eerste recept meer betaalt dan voor een herhalingsrecept is al heel lang zo. En er is niets mis mee, wat mij betreft. Voor het eerste recept worden er nu eenmaal meer kosten gemaakt (handelingen + op voorraad hebben) dan voor een herhaalrecept. Dat wordt gewoon doorberekend, en dat is inderdaad een bedrag van 5 tot 7 euro.

Je mag je mening geven, maar ik geef de mijne, en die is dat het volgens mij beslist geen bedrog is.
Daar heb ik het niet over, het is inderdaad zo dat als je een medicijn voor het eerst krijgt je een hoger tarief moet betalen maar waar ik het over heb gaat puur om het uitleg.
Voorbeeld : Als je een antibiotica kuur krijgt en de assistente zegt bijvoorbeeld : 3x per dag 1 capsule nemen en de kuur afmaken.
Voor dat betaal je 5-7 euro extra BOVEN je medicijn kosten. Terwijl normaal gesproken de amox zelf 10-15 euro zelf kost

Moraalridder1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2014 22:35

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Moraalridder1990 »

Chocomelk schreef:Of dat bedrog is...nee dat vind ik niet.
De apotheek (althans de mijne) die controleert of dat medicijn wat je eventueel opnieuw hebt voorgeschreven gekregen wel samen gaat met de huidige medicijnen die je nu gebruikt.
In 1 jaar tijd kan helaas veel veranderd zijn in het gebruik van welke medicijnen je gebruikt.
Dat moet elke apotheek doen dat heeft niks hiermee te maken, het gaat puur dat ze voor UITLEG medicatie een tarief laten betalen.

Elke apotheek moet standaard je medicatie controleren of het samen mag of niet.

Moraalridder1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2014 22:35

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Moraalridder1990 »

rozemarijntje schreef:Nou toevallig twee recepten gehad die even geleden waren,brief erbij zoals altijd...
Maar niks extra kosten... :?:
Hoe weet je dat? De patient kan de extra kosten namelijk niet zien, alleen lezen in een brief wat je meestal erbij krijgt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou nee hoor ik slik zoveel dat ik,rekeningen krijg waar alles op staat :wink: sorry

Nog toevoeging,je kan contact opnemen dat je geen uitleg meer wilt over medicatie,mar dan ook noet zeuren als er wat fout gaat,dat zullen ze dan zeggen

En dan zeg ik ook nog,toch brief erbij met uitleg en niks over extra kosten....
Ik ben helaas een wandelende medicijnkast ,vandaar
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 28 jan 2014 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Moraalridder1990 schreef:
witte angora schreef:Dat je voor een eerste recept meer betaalt dan voor een herhalingsrecept is al heel lang zo. En er is niets mis mee, wat mij betreft. Voor het eerste recept worden er nu eenmaal meer kosten gemaakt (handelingen + op voorraad hebben) dan voor een herhaalrecept. Dat wordt gewoon doorberekend, en dat is inderdaad een bedrag van 5 tot 7 euro.

Je mag je mening geven, maar ik geef de mijne, en die is dat het volgens mij beslist geen bedrog is.
Daar heb ik het niet over, het is inderdaad zo dat als je een medicijn voor het eerst krijgt je een hoger tarief moet betalen maar waar ik het over heb gaat puur om het uitleg.
Voorbeeld : Als je een antibiotica kuur krijgt en de assistente zegt bijvoorbeeld : 3x per dag 1 capsule nemen en de kuur afmaken.
Voor dat betaal je 5-7 euro extra BOVEN je medicijn kosten. Terwijl normaal gesproken de amox zelf 10-15 euro zelf kost
Dan zou ik gewoon een andere apotheek kiezen. Ik heb laatst antibiotica gehad, eerste recept, maar dit verhaal ken ik ook niet. Net als Rozemarijntje. En hoe ik dat weet? Ik krijg zwart op wit wat het gaat kosten.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Moraalridder1990 schreef:heb je wel een BRIEF met je medicatie gekregen waar STAAT dat je een extra tarief hebt betaald voor een 1e uitgifte? Zo ja dan krijg je HOGERE kosten.
Ik heb zo'n brief nooit gehad bij de medicatie.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Quote verwijderd

Van Rozemarijntje weet ik het niet, ik weet het wel van mezelf: bij een eerste recept krijg ik een nota van ruim 13 euro, bij een herhaalrecept gaat er een euro of 7 van af. Staat niet in een brief (en in vredesnaam, waarom moet alles maar in 30-voud schriftelijk in alle kleuren stront worden gecommuniceerd), het staat gewoon op de verpakking.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 jan 2014 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Reactie op verwijderde quote

Moraalridder1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2014 22:35

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Moraalridder1990 »

Chocomelk schreef:
Moraalridder1990 schreef:heb je wel een BRIEF met je medicatie gekregen waar STAAT dat je een extra tarief hebt betaald voor een 1e uitgifte? Zo ja dan krijg je HOGERE kosten.
Ik heb zo'n brief nooit gehad bij de medicatie.
Het is onlangs ingevoerd, het is net een maand actueel. Als je het daarvoor hebt gehad heb je inderdaad geen brief gehad.

Ik probeer alleen maar te informeren, verder niets.
Veel patienten wat ik zie trappen er steeds in en weten van niks af.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ WA, al sinds een jaar doet de apotheek waar ik kom niet meer aan prijsvermelding op het
medicijn zelf met de rede omdat het maandelijks kan veranderen de prijzen, althans zo gaven ze
dat aan bij de apotheek.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Moraalridder1990 schreef: Het is onlangs ingevoerd, het is net een maand actueel. Als je het daarvoor hebt gehad heb je inderdaad geen brief gehad.

Ik probeer alleen maar te informeren, verder niets.
Veel patienten wat ik zie trappen er steeds in en weten van niks af.
Moraalridder dat heeft toch niets te maken met erin trappen, je moet het medicijn hebben en of
dat nu 5 euro of 20 euro duurder is, je zal het moeten hebben.

Moraalridder1990
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2014 22:35

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Moraalridder1990 »

witte angora schreef:Quote verwijderd
Van Rozemarijntje weet ik het niet, ik weet het wel van mezelf: bij een eerste recept krijg ik een nota van ruim 13 euro, bij een herhaalrecept gaat er een euro of 7 van af. Staat niet in een brief (en in vredesnaam, waarom moet alles maar in 30-voud schriftelijk in alle kleuren stront worden gecommuniceerd), het staat gewoon op de verpakking.
Ik zeg het nog eenmaal, hopelijk lees je mijn post nu goed anders zal ik je voortaan gewoon negeren.

Als je een medicijn ophaalt met een recept betaal je altijd voor het 1e keer een hoger tarief BIJVOORBEELD 15 euro.
Als je het dan voor de 2de keer komt halen dan betaal je 10,- (voorbeeld)
Maar als de assistent tegen jouw een instructie geeft over de medicatie dan betaal je dus 15 + 7 euro. (VOOR DE INSTRUCTIE)
Daarna voor de 2de keer betaal je 10 euro, inderdaad goedkoper maar er is bij de 1e keer dus 7 euro extra kosten bij berekend.

Ik hoop dat je het nu snapt..
Laatst gewijzigd door Radar op 29 jan 2014 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor verwijdering: Verwijzen naar verwijderde quote

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Is toch alleen maar goed die instructie, ik weet echt niet meer hoe een bepaald medicijn ingenomen moet worden wat ik een aantal jaren geleden heb gehad hoor.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door witte angora »

@ choco: Ik kreeg er iedere keer een verse sticker op, inclusief prijs...

Het beleid van apotheken kan verschillen blijkbaar, en eigenlijk is dat niet eens zo vreemd, heel normaal zelfs.

@ moraalridder: ik heb je bericht vanaf het begin begrepen. Maar ik krijg dus geen aparte brief, nooit gehad, en zal het hier ook niet krijgen. Hier hebben ze gewoon een ander beleid dan bij jou. Daarom zei ik eerder al: stap gewoon over naar een andere apotheek als het je niet bevalt. Je kwam met een klacht, ik kom met een oplossing, dus LEES eens voor je verder doordendert, en doe er wat mee...

Maar goed, als je me wilt negeren doe je je best maar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als ze maar geen Ranbaksie in mijn maag splitsen, dan vind ik alles best 8)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bob Schurkjens schreef:Als ze maar geen Ranbaksie in mijn maag splitsen, dan vind ik alles best 8)

Slechte cholesterol troep. Uit india vd week nieuws,idd dan ingrijpen :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: LET OP BIJ APOTHEKEN!!

Ongelezen bericht door tenormin »

Kreeg vorige week een nieuw medicijn, naast de batterij die al geslikt wordt et voilà, daar komt uitleg bij; niks nieuws, hier tegenwoordig ook geen prijzen meer op de medicijnen (zeker zo goedkoop geworden dat ze het niet meer durven :mrgreen: ). Maar denk dat apotheek gewoon in p.c. kijkt en ziet: dit heeft Mevrouw nog niet gehad, dus: uitleg en papier van het medicijn. Toch veilig? En ja, ook dokter had me verteld hoe en wanneer het in te nemen. Ik zelf krijg trouwens geen rekeningen (tot nu toe).
Nee, Ranbaksie zou ik maar later passeren. Is op dit moment in het laatste nieuws, alweer!)

Gesloten