LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Griepprik

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mh73

Griepprik

Ongelezen bericht door mh73 »

Tot mijn verbazing ontving ik vorige week een uitnodiging voor de griepprik. Nooit eerder gehad en bij mijn weten zit ik niet in één van de risicogroepen. Dat heb ik even nagezocht via internet en bleek te kloppen. Dus vanochtend bel ik even met de huisartsenpraktijk. De assistente is in verwarring en gaat overleggen met de huisarts. Dan krijg ik de reactie: wij kunnen niets in uw dossier vinden waarom u de griepprik zou moeten krijgen, maar nu u een uitnodiging heeft kunt u hem gewoon halen hoor.

Afgezien van het feit dat de praktijk blijkbaar zijn zaakjes niet op orde heeft, ga ik me hierbij toch wat dingen afvragen. Hoeveel mensen krijgen die prik terwijl ze niet in een risicogroep zitten? En wat zijn de kosten van de vaccinatie van deze groep voor de maatschappij? En waarom mij, als blijkt dat ik niet in een risicogroep val, toch een griepprik toedienen terwijl ik hem niet nodig heb? Zitten hier voor de arts toch financiële belangen aan?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:Tot mijn verbazing ontving ik vorige week een uitnodiging voor de griepprik. Nooit eerder gehad en bij mijn weten zit ik niet in één van de risicogroepen. Dat heb ik even nagezocht via internet en bleek te kloppen. Dus vanochtend bel ik even met de huisartsenpraktijk. De assistente is in verwarring en gaat overleggen met de huisarts. Dan krijg ik de reactie: wij kunnen niets in uw dossier vinden waarom u de griepprik zou moeten krijgen, maar nu u een uitnodiging heeft kunt u hem gewoon halen hoor.

Afgezien van het feit dat de praktijk blijkbaar zijn zaakjes niet op orde heeft, ga ik me hierbij toch wat dingen afvragen. Hoeveel mensen krijgen die prik terwijl ze niet in een risicogroep zitten? En wat zijn de kosten van de vaccinatie van deze groep voor de maatschappij? En waarom mij, als blijkt dat ik niet in een risicogroep val, toch een griepprik toedienen terwijl ik hem niet nodig heb? Zitten hier voor de arts toch financiële belangen aan?
Zoek je nu niet érg veel achter wat op het eerste gezicht niet veel meer dan een menselijke administratieve fout is? Overigens val ik wél in een risicogroep, maar haal ik de griepprik niet. (en hier krijg ik ook geen uitnodiging voor, mijn huisarts heeft de administratie op dat punt dan wat beter geregeld als de jouwe zo te zien) Maar als je het grotere plaatje wil vergelijken qua kosten etc, zal je de groep mensen zoals ik ook mee moeten nemen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik krijg de griepprik al 15 jaar, ik val in de risicogroep voor de griepprik. Ik haal de griepprik elk jaar. Ik heb geen zin in complicaties als ik de griep krijg.

mh73

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door mh73 »

puma73 schreef:Ik krijg de griepprik al 15 jaar, ik val in de risicogroep voor de griepprik. Ik haal de griepprik elk jaar. Ik heb geen zin in complicaties als ik de griep krijg.
Je hebt groot gelijk. Ik vond het alleen allemaal nogal slordig en makkelijk gaan. En ik heb de afgelopen twee jaar al een aantal mindere ervaringen met artsen gehad, dus dit zorgt niet voor meer vertrouwen zeg maar.

mh73

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door mh73 »

sjohie schreef:Zoek je nu niet érg veel achter wat op het eerste gezicht niet veel meer dan een menselijke administratieve fout is?
Misschien wel hoor.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door F.van Holten »

TS

Boven een bepaalde leeftijd (60 jaar) kan iedereen de prik halen, en de arts werkt niet voor niets.
Maar is niet verplicht, dus niet doen in u geval. :roll:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik snap de verwarring wel. Ik kreeg al jaren de griepprik en verdween opeens van de lijst in 2013. Dit jaar nieuwe medicijnen gehad met als waarschuwing van de reumaverpleegkundige "Wel de griepprik halen hoor, je hoort nu tot de risicogroep. Ach, dat hoorde je al zie ik, je had al medicatie waardoor je de prik hoort te krijgen". PARDON? Dus even gebeld met de huisarts, geen oproepkaart verstuurd, maar ze waren wel op de hoogte dat ik beide medicaties gebruikte. Waarom ik opeens van de lijst was verdwenen snapten ze ook niet. Ik sta er nu weer op en krijg volgende week de injectie. Gelukkig maar, want bij griep heb ik verhoogde kans op longontsteking en ga ik net iets eerder dood dan een ander. Dus ik snap je verwarring, jij hebt hem niet nodig en kan hem alsnog halen, terwijl een ander hem echt nodig heeft en niet krijgt.

mh73

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door mh73 »

VioletPrue schreef:Ik snap de verwarring wel. Ik kreeg al jaren de griepprik en verdween opeens van de lijst in 2013. Dit jaar nieuwe medicijnen gehad met als waarschuwing van de reumaverpleegkundige "Wel de griepprik halen hoor, je hoort nu tot de risicogroep. Ach, dat hoorde je al zie ik, je had al medicatie waardoor je de prik hoort te krijgen". PARDON? Dus even gebeld met de huisarts, geen oproepkaart verstuurd, maar ze waren wel op de hoogte dat ik beide medicaties gebruikte. Waarom ik opeens van de lijst was verdwenen snapten ze ook niet. Ik sta er nu weer op en krijg volgende week de injectie. Gelukkig maar, want bij griep heb ik verhoogde kans op longontsteking en ga ik net iets eerder dood dan een ander. Dus ik snap je verwarring, jij hebt hem niet nodig en kan hem alsnog halen, terwijl een ander hem echt nodig heeft en niet krijgt.
Dan is het toch een zooitje bij die huisartspraktijken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
VioletPrue schreef:Ik snap de verwarring wel. Ik kreeg al jaren de griepprik en verdween opeens van de lijst in 2013. Dit jaar nieuwe medicijnen gehad met als waarschuwing van de reumaverpleegkundige "Wel de griepprik halen hoor, je hoort nu tot de risicogroep. Ach, dat hoorde je al zie ik, je had al medicatie waardoor je de prik hoort te krijgen". PARDON? Dus even gebeld met de huisarts, geen oproepkaart verstuurd, maar ze waren wel op de hoogte dat ik beide medicaties gebruikte. Waarom ik opeens van de lijst was verdwenen snapten ze ook niet. Ik sta er nu weer op en krijg volgende week de injectie. Gelukkig maar, want bij griep heb ik verhoogde kans op longontsteking en ga ik net iets eerder dood dan een ander. Dus ik snap je verwarring, jij hebt hem niet nodig en kan hem alsnog halen, terwijl een ander hem echt nodig heeft en niet krijgt.
Dan is het toch een zooitje bij die huisartspraktijken.
Het is eigenlijk niet anders als bij veel andere kleine ondernemers. Die zijn niet zelden meer bezig met hun vak, waar ze verstand van hebben, dan met het runnen van een bedrijf. Dat zijn dan wel 2 complementaire dingen, maar net zoals een goede kok niet automatisch een heel restaurant kan runnen, is het ook niet zo dat een goede arts, daarom ook een complete praktijk kan runnen, dus inclusief werkende administratie etc.

mh73

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door mh73 »

F.van Holten schreef:TS

Boven een bepaalde leeftijd (60 jaar) kan iedereen de prik halen, en de arts werkt niet voor niets.
Maar is niet verplicht, dus niet doen in u geval. :roll:
Ik ben nog lang geen 60. Ik zit nog aan de goede kant van de 40. Zoals al gezegd, ik zit niet in één van de risicogroepen. Mijn dochter dan weer wel, maar die heeft nog nooit een oproep gehad voor de griepprik.
sjohie schreef:Het is eigenlijk niet anders als bij veel andere kleine ondernemers. Die zijn niet zelden meer bezig met hun vak, waar ze verstand van hebben, dan met het runnen van een bedrijf. Dat zijn dan wel 2 complementaire dingen, maar net zoals een goede kok niet automatisch een heel restaurant kan runnen, is het ook niet zo dat een goede arts, daarom ook een complete praktijk kan runnen, dus inclusief werkende administratie etc.
Lekker dan. Het zijn wel mensenlevens waar het om gaat.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door renewouters »

mh73 schreef: Lekker dan. Het zijn wel mensenlevens waar het om gaat.
Overdrijven is ook een vak. Wees blij dat het nog mensenwerk is, als alles foutloos geautomatiseerd zou worden is het ook weer niet goed. Plus dat als er dan een keer wat fout mocht gaan het zo goed als onmogelijk is om het te corrigeren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door moederslink »

Al krijg je de oproep , het is nog altijd eigen vrije wil om er aan gehoor te geven.
Ik krijg de oproep al zeker 10 jaar en ondanks de griepprik word ik toch ieder jaar grieperig.
Ik weet niet hoe ziek ik zou geworden zijn zonder de griepprik , maar dat wil ik toch liever niet afwachten, hoewel ik me evengoed de nadelen realiseer , want je weet nooit exact wat voor " troep" je ingespoten krijgt.
Ik denk idd ook, mh73 , dat dit een fout vd praktijk is, tenzij er misschien ook andere medicatie bij u is bijgekomen, wat meer risico op verzwakking bv met zich meebrengt?

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

mh73 schreef:
Ik ben nog lang geen 60. Ik zit nog aan de goede kant van de 40. Zoals al gezegd, ik zit niet in één van de risicogroepen. Mijn dochter dan weer wel, maar die heeft nog nooit een oproep gehad voor de griepprik.
Dan is het probleem hier toch.
Dochterlief krijgt geen oproep, ofwel ze in de risicogroep zit.

Dus naamsverwisseling!

Wat zegt de huisarts, als jouw dochter geen oproep heeft gekregen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door bprosman »

Bovendien... vorig jaar zaten ze er compleet naast , het virus wat rondging in NL zat nu juist NIET in de griepprik. Zelf krijg ik ook ieder jaar een oproep, ik ga nooit, ben al 6..7 jaar zelfs niet eens verkouden geweest en mijn ouders hebben ieder jaar wel een paar dagen griepverschijnselen na de prik.

mh73

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door mh73 »

stefanhouterman schreef:
mh73 schreef:
Ik ben nog lang geen 60. Ik zit nog aan de goede kant van de 40. Zoals al gezegd, ik zit niet in één van de risicogroepen. Mijn dochter dan weer wel, maar die heeft nog nooit een oproep gehad voor de griepprik.
Dan is het probleem hier toch.
Dochterlief krijgt geen oproep, ofwel ze in de risicogroep zit.

Dus naamsverwisseling!

Wat zegt de huisarts, als jouw dochter geen oproep heeft gekregen?
Mmm, ze is 15. Ze heeft alleen vanuit het ziekenhuis toen ze nog een baby was ooit eens een uitnodiging ontvangen, lijkt me sterk dat ze dan na 15 jaar bedenken dat zij in de risicogroep valt. En dan mij een uitnodiging sturen.
Daarbij is ze beresterk. Ook al heeft ze een hele slechte start gehad, ze is net als de rest van de familie nooit ziek. Griep hebben wij al meer dan twaalf jaar niet gehad, hoogstens wat verkouden. Meer dan een dagje thuisblijven zo een, twee keer per jaar komt binnen ons gezin eigenlijk niet voor.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door sjohie »

bprosman schreef:Bovendien... vorig jaar zaten ze er compleet naast , het virus wat rondging in NL zat nu juist NIET in de griepprik. Zelf krijg ik ook ieder jaar een oproep, ik ga nooit, ben al 6..7 jaar zelfs niet eens verkouden geweest en mijn ouders hebben ieder jaar wel een paar dagen griepverschijnselen na de prik.
Tsja, nergens wordt gezegd dat het halen van een griepprik je 100% beschermt tegen griep tot je de volgende krijgt. Hoe de griepprik werkt, en waarom soms wel/niet, is prima te vinden op diverse websites, zonder dat je meteen op van die alu-hoedjes antiprik sites uitkomt. Mijn moeder haalt hem wel elk jaar, en die had er vorig jaar ook veel minder baat bij als in voorgaande jaren. Niet van de prik zelf zoals jouw ouders, maar gewoon een klein griepje.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

mh73 schreef:
stefanhouterman schreef:
mh73 schreef:
Ik ben nog lang geen 60. Ik zit nog aan de goede kant van de 40. Zoals al gezegd, ik zit niet in één van de risicogroepen. Mijn dochter dan weer wel, maar die heeft nog nooit een oproep gehad voor de griepprik.
Dan is het probleem hier toch.
Dochterlief krijgt geen oproep, ofwel ze in de risicogroep zit.

Dus naamsverwisseling!

Wat zegt de huisarts, als jouw dochter geen oproep heeft gekregen?
Mmm, ze is 15. Ze heeft alleen vanuit het ziekenhuis toen ze nog een baby was ooit eens een uitnodiging ontvangen, lijkt me sterk dat ze dan na 15 jaar bedenken dat zij in de risicogroep valt. En dan mij een uitnodiging sturen.
Daarbij is ze beresterk. Ook al heeft ze een hele slechte start gehad, ze is net als de rest van de familie nooit ziek. Griep hebben wij al meer dan twaalf jaar niet gehad, hoogstens wat verkouden. Meer dan een dagje thuisblijven zo een, twee keer per jaar komt binnen ons gezin eigenlijk niet voor.

Er zijn meer mensen die "beresterk" zijn, en toch bij de risicogroep behoren.

De vraag, wat de huisarts zegt en waarom jouw dochter geen oproep krijgt, heb je nog niet beantwoord.

Jij maakt je meer zorgen wat een griepprik kost, dan de oplossing bij de huisarts te vragen.

mh73

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door mh73 »

stefanhouterman schreef:Er zijn meer mensen die "beresterk" zijn, en toch bij de risicogroep behoren.

De vraag, wat de huisarts zegt en waarom jouw dochter geen oproep krijgt, heb je nog niet beantwoord.

Jij maakt je meer zorgen wat een griepprik kost, dan de oplossing bij de huisarts te vragen.
Dat is onzin natuurlijk. Mensen die het nodig hebben, mogen die griepprik hebben. Vind ik geen probleem. Ik vraag me alleen af wat het de maatschappij kost als elke praktijk dit soort foutjes maakt en mensen gaat uitnodigen die niet in de risicogroep behoren. Jij gaat dingen verdraaien. Op welke 'oplossing' doel je? Ik heb de huisarts toch gevraagd waarom ik een oproep heb gekregen.

Waarom zou ik aan de dokter vragen waarom mijn dochter geen oproep voor de griepprik krijgt? Dat vinden wij prima en zij vindt dat prima. Alleen is het wel vreemd dat zij die oproep nooit krijgt. Uit de reacties van andere forummers kun je opmaken dat hier niet altijd even zorgvuldig mee omgegaan wordt.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

mh73 schreef:
Waarom zou ik aan de dokter vragen waarom mijn dochter geen oproep voor de griepprik krijgt? Dat vinden wij prima en zij vindt dat prima. Alleen is het wel vreemd dat zij die oproep nooit krijgt. Uit de reacties van andere forummers kun je opmaken dat hier niet altijd even zorgvuldig mee omgegaan wordt.

Als je vraagt, dan krijg je het antwoord.
Dat je een oproep gekregen hebt, wat niet juist is, zeg je het toch gewoon af en klaar is kees.
Helaas kan ik deze ophef niet begrijpen.

Uit je worden lees ik, dat je niet zo op goede voet met artsen staat. :wink:

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Griepprik

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Ts
Neem A.U.B. een andere arts, die minder/niets kost, en hou op met deze onzin.
Wil u geen prik, haal hem dan ook niet, u bent tot niets verplicht
Wilt u hem wel als risico groep, of een ander, ga dan naar die arts.
Hoe moeilijk wilt u het hebben, en ja, artsen kosten geld, en de maatschappij ook.

Quote
Waarom zou ik aan de dokter vragen waarom mijn dochter geen oproep voor de griepprik krijgt? Dat vinden wij prima en zij vindt dat prima.

Nou schijnbaar niet. :wink:

Gesloten