LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Postbank8
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2016 19:45

Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ongelezen bericht door Postbank8 »

Hallo,

Dus ik kwam deze forum tegen of eerder gezegd opgezocht om een vraag te stellen en kijken wat andere mensen van mijn situatie vinden.
2-3 jaar geleden heb ik een aandoening aan mijn oren opgelopen ten gevolg van een infectie/stress waardoor ik constant verschillende geluiden in beide oren waarneem eerder bekend als Tinnitus/phantoom geluiden.
Het geluid zelf valt mee, alleen geluid kan ook gevoelt worden waardoor het bijna voelt alsof mijn rechte oor een enorme blauwe plek is ik kan hier meer over kwijt maar dit is immers een forum over medicijnen en daar gaat mij vraag ook over.

Omdat de pijn steeds erger word en op dit moment ook zo mijn acties beïnvloed dat ik niet meer in staat ben om veel dingen te doen werd mij via het GGZ hulp aangeboden en uit een gesprek kwam dat het misschien handig zou zijn om "olanzapine" te gebruiken om de prikkels te verminderen.
Natuurlijk ben ik niet zomaar iemand die een medicijn ga gebruiken zonder het goed te bespreken en uit zoeken wat het eigenlijk met me zou doen.
Ik kan begrijpen waarom een anti psychose middel mij woord aangeraden voor iets dat daar compleet niks mee te maken heeft maar de medicijn staat wel bekend om prikkels te verminderen alleen zijn de verhalen niet veel belovend wat ik wel uit de verhalen kan halen is dat het mij wel degelijk zal helpen alleen ben ik bang voor het simpele feit dat het mijn persoonlijkheid en waarneming zal veranderen niet zo zeer in het posetief.

Oh ik weet niet of het nodig is maar zet het er wel bij er is op het moment geen bestaande behandeling voor mijn aandoening en ook niet voor de symptomen waardoor er juist zon radicale keuze is gemaakt om er toch iets aan te doen via andere medicijnen zoals olanzapine.
Heeft iemand misschien de zelfde ervaring dat hij of zij olanzapine is aangeraden voor chronische pijn of gebruik je simpel weg olanzapine Alle suggesties en advies zijn wellkom.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

1 woord: ARTS

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je chronische pijn hebt zou je bij een pijnpoli informatie in kunnen winnen. Op een forum als dit is de kans heel groot dat je adviezen krijgt die ofwel niet ter zake doen ofwel ronduit schadelijk zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ongelezen bericht door moederslink »

*Olanzapine wordt verstrekt als anti- psychoticum , ook wel onder de naam Zyprexa bekend.
Als middel tegen de last van oorsuizingen heb ik niet eerder gehoord.

Het vermindert inderdaad div prikkels , van waaruit oorsuizingen kunnen ontstaan , maar heeft wel bepaalde heftige bijwerkingen. Onderschat dit niet!
Zyprexa wordt door veel psychiaters voorgeschreven.
Ik ken psychiatrische patiënten die hier baat bij hebben maar ook lijden onder de vervelende bijwerkingen.
*Als u last heeft van de vele prikkels zou u i.m.o beter gebaat zijn met cognitieve therapie i.p.v dit middel gebruiken.
En indien mogelijk stress verminderen.
Als u zich te druk maakt krijgt u meer last van oorsuizingen en van meer last hebben wordt u extra geprikkeld m.a.g. meer suizingen.
U komt dan in een vicieuze circel terecht.

Zelf zou ik dit nooit gebruiken . Het tast zeker je waarnemingen en je gevoel aan!
*Het is voor mij onduidelijk waarom dit bij u wordt voorgeschreven bij Tinnitus , oorsuizingen , en ik zou hierover een serieus gesprek aangaan met de behandelaar of uw eigen HA .
*Tinnitus is vooralsnog een aandoening waar weinig tegen te doen is en waar je " mee moet leren leven " ; stress vermeerdert de klachten zeker!
Zelf heb ik deze aandoening ook , ik draag hoorapparaten en daardoor verminderen , enigszins , deze oorsuizingen en verder " probeer " ik me niet druk te maken over kleine dingen en dat werkt wel.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ga met een arts praten, meningen die je hier krijgt zijn altijd gekleurd en voor jouw situatie niet ter zake doent

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ongelezen bericht door kuklos »

Postbank8 schreef:Omdat de pijn steeds erger word en op dit moment ook zo mijn acties beïnvloed dat ik niet meer in staat ben om veel dingen te doen werd mij via het GGZ hulp aangeboden en uit een gesprek kwam dat het misschien handig zou zijn om "olanzapine" te gebruiken om de prikkels te verminderen.
Vanuit het GGZ, dat is nogal vaag. Wie heeft dat gezegd? Een psychiater, dus iemand die medicijnen voor mag schrijven of een andersoortig iemand aldaar?

Postbank8
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2016 19:45

Re: Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ongelezen bericht door Postbank8 »

Bedankt voor de verschillende reacties de rede waarom mij olanzapine werd aangeraden is niet direct om mijn oorsuizen tegen te gaan maar meer voor rust geven.
Als er minder prikkels binnen komen en ik me minder druk zal maken als gevolg van mijn tinnitus kan dat mijn ergenis verminderen waarmee ik dan ook direct mijn stress bestrijd.
Natuurlijk zoals ik all zij is het best radiccaal en apart maar als je weinig of vrijwel niks kan doen tegen de klachten van tinnitus terwijl het enorm storend is weet ik zelf ook niet precies meer wat ik kan doen behalve prikkels in het algemeen te onderdrukken daar komt dus de olanzapine aan bod.

Ik heb ondertussen ook meer opgezocht over de medicijn en het komt er op neer dat GGZ ook niet veel meer kan betekenen voor mijn aandoening daarom reageren doctoren vaak ook met je moet er maar mee zien te leven wat enorm verstorend is maar wel waar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ongelezen bericht door moederslink »

Postbank8 schreef:Bedankt voor de verschillende reacties de rede waarom mij olanzapine werd aangeraden is niet direct om mijn oorsuizen tegen te gaan maar meer voor rust geven.
Als er minder prikkels binnen komen en ik me minder druk zal maken als gevolg van mijn tinnitus kan dat mijn ergenis verminderen waarmee ik dan ook direct mijn stress bestrijdt
Dat klopt precies vandaar ook mijn reacties.
Probeer je minder druk te maken en doe niets zonder overleg met een HA/behandelaar/ psychiater .
moederslink schreef:Als u last heeft van de vele prikkels zou u i.m.o beter gebaat zijn met cognitieve therapie i.p.v dit middel gebruiken.
En indien mogelijk stress verminderen.
Als u zich te druk maakt krijgt u meer last van oorsuizingen en van meer last hebben wordt u extra geprikkeld m.a.g. meer suizingen.
U komt dan in een vicieuze circel terecht.
stress vermeerdert de klachten zeker!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Olanzapine, is het geschikt voor mij?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik denk dat een consumentenforum weinig kennis heeft over medicijnen. Wat ik wel weet is dat psychs graag allerlei middeltjes voorschrijven ipv het probleem bij de wortel aan te pakken. Kijk dus uit welke troep u zich laat aansmeren.

Gesloten