LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
ericklei
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2015 21:51

Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door ericklei »

Is het gebruikelijk om handelingskosten te berekenen bij elk doosje medicijnen die je nodig hebt. Ik heb een vijftal medicijnen die per doosje varieert van 1 euro tot 3 euro en elke keer betaal ik 6,90 terhandstellingskosten. Dit gaat ten laste van het eigen risico. Is het daarom dat commerciële apotheken ervoor zorgen dat de ziektekosten jaarlijks omhoog gaan? dit is echt bezopen. Zo krijg je dat het eigen risico ook weer omhoog gaat. Hoe houden we elkaar in stand?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al heel veel topics over dit punt volgeschreven.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Anders verdienen de apothekers niets. Personeel moet ook betaald worden. Medicijnen worden tegen inkoopprijs verkocht.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

U mag overgaan op een van de Nederlandse Online Apotheken, die zijn meestal goedkoper en ze worden thuis bezorgd.
Wel dien je thuis te zijn want afgeven buren mag niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door scontra »

ericklei schreef:
27 mar 2019 21:29
Is het gebruikelijk om handelingskosten te berekenen bij elk doosje medicijnen die je nodig hebt. Ik heb een vijftal medicijnen die per doosje varieert van 1 euro tot 3 euro en elke keer betaal ik 6,90 terhandstellingskosten. Dit gaat ten laste van het eigen risico. Is het daarom dat commerciële apotheken ervoor zorgen dat de ziektekosten jaarlijks omhoog gaan? dit is echt bezopen. Zo krijg je dat het eigen risico ook weer omhoog gaat. Hoe houden we elkaar in stand?
Even de moeite nemen om te Googelen op "terhandstellingskosten" en alles daaromtrent zal u duidelijk worden.
Overigens bestaan er geen andere Apotheken dan commerciële Apotheken.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door criticus2 »

Komkommertijd schreef:
28 mar 2019 12:43
U mag overgaan op een van de Nederlandse Online Apotheken, die zijn meestal goedkoper en ze worden thuis bezorgd.
Wel dien je thuis te zijn want afgeven buren mag niet.
https://www.consumentenbond.nl/gezondgi ... etapotheek
die rekenen gemiddeld een 6,- volgens de consumenten bond. Weet alleen niet of daar wellicht ook nog verzendkosten weer bovenop komen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Zombiemaster schreef:
28 mar 2019 09:54
Anders verdienen de apothekers niets. Personeel moet ook betaald worden. Medicijnen worden tegen inkoopprijs verkocht.
Bron?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit zou ik het 'beste antwoord' willen noemen. Meer als dit hoeft er niet gezegd te worden.
Moneyman schreef:
28 mar 2019 09:52
Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al heel veel topics over dit punt volgeschreven.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar bent u heel gezond (geweest) dat u nu pas geconfronteerd wordt met die kosten.

De apotheker moet ook leven.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Al sinds 2006 vallen deze kosten onder het eigen risico. Tot 2014 zat dit verheven in de totaalprijs, vanaf 2014 moest dit transparant worden. Nu ziet u dus wat het medicijn kost en wat de overige kosten zijn.
Gelukkig dat u de laatste 13 jaar gezond was.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
28 mar 2019 13:43
Blijkbaar bent u heel gezond (geweest) dat u nu pas geconfronteerd wordt met die kosten.

De apotheker moet ook leven.
Waarschijnlijk valt het nu pas op, anders was ts ook wel gevallen over de "kosten eerste uitgifte", die bedragen ook nog eens eenzelfde bedrag per medicijn voor uitleg.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ik persoonlijk vind het zeer goed dat er een verplichte uitleg komt bij de eerste uitgifte. En dat de apotheek dan ook goed oplet dat de patient de uitleg echt heeft begrepen. Een goede kennis van mij kreeg aan aantal jaren geleden pillen voorgeschreven met daarop de tekst "3 maal daags 1 tablet" waarop zij antwoord gaf van: dat begrijp ik. Met als gevolg dat haar zoon er 2 weken later achter kwam dat er slechts 5 pillen verbruikt waren. Haar zoon: Neemt U die niet in: Het antwoord was "jawel 3 maal daags 1 tablet: dus 1 op maandag, dan weer 1 op donderdag, dan weer 1 op zondag, etc... kijk maar ik heb keurig op de kalender opgeschreven op welke dagen ik deze moet slikken, precies wat er staat, 3 maal daags 1 tablet. Toen heeft hij haar uitgelegd dat dit echt anders bedoeld was. vervolgens heeft hij een mail gestuurd naar de toenmalige minister van volksgezondheid dat er mensen zijn die de voorschriften niet goed begrijpen. Hoewel hij nooit persoonlijk antwoord heb gekregen, denkt hij wel dat deze mail toen is gelezen. immers er staat tegenwoordig op "3 maal per dag 1 tablet" dus minder snel verkeerd te begrijpen. Uitleg kosten voor de eerste uitgifte vind ik prima, als ze maar opletten dat de patient deze ook echt begrijpt, daar heb ik graag een paar Euro voor over.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

3 x Daags....!

3x per dag moet dat zijn...

Om de 3 dagen komt ook voor, Neotigazon is een sterk middel dat vaak ter voorkomen overdosering Dag om Dag of om 3 dagen gegeven word ter voorkoming van bijwerkingen dus ik begrijp de bovenstaande fout wel!

De Apotheek had beter elke Ochtend, Middag en Avond met richt tijd kunnen geven!
Dan is het ook duidelijk dat het 3 per dag moeten en niet in 1x alle 3!

Mijn online Apotheek is goedkoper en rekende geen Porto kosten... maar er zijn er meerdere!
Verder moet ik tekenen voor ontvangst bij Post NL en mag het nooit bij buren afgegeven worden!
Als niet thuis moet ik het met legitimatie ophalen en die moet scanbaar zijn dus Chip hebben!

Het kan dus wel beter en goedkoper!

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Een interessante vraag.
De 21 vorige keren dat hier precies dezelfde vraag werd gesteld vond ik de vraag ook interessant.

Senso
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 mei 2018 17:52

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door Senso »

Even de moeite nemen om te Googelen op "terhandstellingskosten" en alles daaromtrent zal u duidelijk worden.
Overigens bestaan er geen andere Apotheken dan commerciële Apotheken.
En er bestaat geen andere ziekenzorg dan commerciële ziekenzorg. :-(

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Behalve dan Florence Nightingale.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Terhandstellingskosten bij doosje medicijnen

Ongelezen bericht door criticus2 »

Senso schreef:
02 apr 2019 21:54
Even de moeite nemen om te Googelen op "terhandstellingskosten" en alles daaromtrent zal u duidelijk worden.
Overigens bestaan er geen andere Apotheken dan commerciële Apotheken.
En er bestaat geen andere ziekenzorg dan commerciële ziekenzorg. :-(
val wel mee. zo commercieel is het niet. kan het ook niet zijn: alle (maximum) tarieven worden door de overheid vastgesteld , en anders wel zo strak uitonderhandeld dat er van echt vrije beroepen al lang geen sprake meer is. Tarieven worden berekend aan de hand van theoretische modellen waar een fictief norminkomen uit rolt. Weinig mogelijkheden daar wat aan te veranderen. Commercieel is het pas wanneer er een echte markt is, ipv het gedrocht wat nu marktwerking heet maar het nooit kan zijn, omdat de zorgverzekeraars met autorisatie door overheid aanmerkelijke marktmacht hebben, dus bij heel veel zaken gewoon het laatste woord kunnen/mogen/moeten hebben. dat is geen vrije markt dus. Die wil je niet ion de zorg, dat is een andere discussie. Maar wat er nu is ook niet...

Gesloten