[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Jeuk en fluoxetinegebruik
Pagina 1 van 1

Jeuk en fluoxetinegebruik

Geplaatst: 15 sep 2019 03:48
door LikvanLassie
Sinds aantal jaren heb ik last van intermitterende jeuk aan een of beide armen. Na diverse onderzoeken is uit huidbiopt gekomen dat het een toxische reactie is op de fluoxetine. Omdat jeuk ondragelijk is en pillen en crèmes niet meer helpen, ben ik van de een op andere dag moeten stoppen met de fluoxetine die ik al 20 jaar gebruik. Ik ben nu 12 dagen gestopt met fluoxetine, nog geen last van onthoudingsverschijnselen ( wel normaal met de lange halfwaardetijd) en de jeuk is ook nog niet minder)
Mijn vragen:
1.Heeft iemand ervaring met deze bijwerking?
2.Kan de fluoxetine een (blijvende?)beschadiging veroorzaakt hebben aan de gevoelszenuwen?
3. En gaat dit over nadat oorzaak ( fluoxetine) is weggenomen?

Re: Jeuk en fluoxetinegebruik

Geplaatst: 15 sep 2019 14:08
door Moneyman
Heb je deze vragen ook aan je huisarts gesteld?

Re: Jeuk en fluoxetinegebruik

Geplaatst: 18 sep 2019 20:44
door BERG0001
Ja, lijkt mij eerder een vraag aan je huisarts of zekenhuisarts. En wellicht je zorgverzekeraar waar je goudgeld aan geeft. Zij bepalen je jeuk. Al dan niet bepaald door de regering, waar je op gestemd hebt, welke de uiteindelijke factoren bepalen voor jouw jeuk.

Re: Jeuk en fluoxetinegebruik

Geplaatst: 18 sep 2019 20:48
door breien
BERG0001 schreef:
18 sep 2019 20:44
Ja, lijkt mij eerder een vraag aan je huisarts of zekenhuisarts. En wellicht je zorgverzekeraar waar je goudgeld aan geeft. Zij bepalen je jeuk. Al dan niet bepaald door de regering, waar je op gestemd hebt, welke de uiteindelijke factoren bepalen voor jouw jeuk.
Het lijkt me sterk dat de zorgverzekeraar of de regering de bijwerkingen van een medicijn veroorzaakt. Het maakt niet waar men de laatste keer op hebt gestemd.

Re: Jeuk en fluoxetinegebruik

Geplaatst: 19 sep 2019 20:30
door witrijder
Medicijnen zorgen voor verminderde opname/verhoogde uitscheiding van vitaminen en mineralen. Op internet kan je vinden welke medicijnen welke tekorten te zien geven. Veel medicijnen zorgen voor verminderde aanmaak van Q10. Ook vormen medicijnen een belasting voor je lever.
Antidepressiva verminderen, doordat ze de heropname van serotonine afremmen, de aanmaak van melatonine, wat weer een verstoring van andere hormonen en neurotransmitters geeft. Gaat niet zomaar over als je stopt. Daarvoor is nodig om je lichaam weer te helpen herstellen. Des te lastiger omdat je lichaam het is afgeleerd om zelf bepaalde stofjes aan te maken. Na twintig jaar gebruik zou ik wel deskundig advies vragen. Niet dat artsen er verstand van hebben. Kambo zou kunnen helpen om te ontgiften.

Re: Jeuk en fluoxetinegebruik

Geplaatst: 19 sep 2019 20:40
door breien
Daar is onze kwakzalver weer!

Re: Jeuk en fluoxetinegebruik

Geplaatst: 19 sep 2019 20:52
door moederslink
LikvanLassie, bespreek dit met je huisarts of specialist.
Als je al 20 jaren fluoxetine slikt en nu uit het biopt is gebleken dat je huid een toxische reactie daarop geeft en je er nu acuut mee bent gestopt is die jeuk natuurlijk niet na 12 dagen zomaar weg.
Dus wacht het af en blijf in contact met je arts.
Ik heb hier geen ervaring mee overigens, wel met een ánder depressivum.
Je lichaam moet zich weer even ' aanpassen' en dat heeft soms aardig wat tijd nodig.