Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Noompje21
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2021 11:37

Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Noompje21 »

Mijn moeder krijgt steeds medicijnen van een andere fabriek. Nu heeft ze weer andere gekregen waar ze al drie weken diarree van heeft. De huisarts heeft op het nieuwe recept aangegeven dat ze om medische redenen medicijnen van een andere fabriek moet hebben. De apotheek weigert dit. Ze kan de andere wel krijgen, maar dan moet ze bij betalen. Het Zilveren Kruis zegt dat de apotheek dit mag. Mijn vraag is of dit inderdaad zo is en wat mijn moeder kan doen om te zorgen dat ze medicijnen krijgt waar ze niet ziek van wordt en waarvoor ze niet hoeft bij te betalen. Wat kan ik voor haar doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mar 2021 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

sake1987

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Bij betalen

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gebruik de zoekfunctie even, dit onderwerp is al heel vaak langsgekomen.

DeZevendeHenk
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Zoals u het beschrijft zit de apotheek fout maar mensen hebben de neiging het halve verhaal te vertellen dus kan ik durf dat niet met zekerheid stellen. Uw moeder kan zich met de diarree klachten weer melden bij de huisarts. Die moet haar kunnen vertellen wat de juiste volgende stap is dan wel dat hij eens met die apotheker in discussie gaat of dat mevrouw een officiële klacht in kan dienen of dat ze gewoon moet betalen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Normaal zou ik zeggen... schakel je verzekeraar in, maar die werkt niet mee lees ik.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn medicijnen die vergoed worden vanuit een basisverzekering, maar ook vanuit aanvullende verzekeringen. Maar er zijn ook type medicijnen waarvan het ene merk wel vergoed wordt en een ander merk niet. En als uw verzekeraar niet of deels vergoed moet er bijbetaald worden.

hend48
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2021 14:42

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door hend48 »

Ik had onlangs net zo'n ervaring. De vervangende medicijnen werden in opdracht van de verzekeraar verstrekt. Daar valt niet aan te tornen werd mij gezegd, tenzij je zelf de kosten van het oude vertrouwde medicijn betaalt.
Trieste situatie dat de verzekeraar op de stoel van de arts gaat zitten. Toch misschien het overwegen waar om aan te sluiten bij de voorstanders van de NATIONALE ZORGVERZEKERING ?! Het commerciële aspect in de zorg moet / mag geen rol spelen immers.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door ateurlings »

Naar andere apotheek op zoek

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als er een medische noodzaak is moet de apotheek aan dit verzoek/voorschrijving voldoen....

https://www.knmp.nl/praktijkvoering/bek ... ntiebeleid

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Franskia »

Bij medische noodzaak dient de apotheek dit middel mee te geven. In veel gevallen zal er dan wel een eigen bijdrage geheven worden, hetgeen berust op overheidsregels. Wil je die niet betalen kun je het proberen bij een andere apotheek of eventueel via een online-apotheek. Het is niet altijd zo dat bij medische noodzaak je niet hoeft bij te betalen, maar in heel veel gevallen wel.

cornel33
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jan 2021 16:19

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door cornel33 »

Eerst een gesprek met de apotheker. Na hun goedkeuring naar huisarts voor medische noodzaak

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Franskia schreef:
05 mar 2021 15:44
Bij medische noodzaak dient de apotheek dit middel mee te geven. In veel gevallen zal er dan wel een eigen bijdrage geheven worden, hetgeen berust op overheidsregels.
Dat lijkt me niet. Dit zijn de overheidsregels: Soms is het gebruik van het preferente middel voor een patiënt niet medisch verantwoord. In artikel 2.8 van het Besluit Zorgverzekering is vastgelegd dat de zorgverzekeraar dan een niet-preferent middel moet vergoeden. Voorschrijvers maken dit duidelijk door ‘medische noodzaak’ (‘MN’) op het recept te vermelden.

Searay
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2019 13:33

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Searay »

Zelf ben ik een maand bezig geweest om het origineel medicijn te krijgen, ipv een vervangend medicijn. De enige oplossing is een andere zorgverzekeraar kiezen. Het Zilveren Kruis is zeer vasthoudend en weigert originele medicatie te verstrekken.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door bupaul »

Ik heb dit ook meegemaakt. Apotheker vertelde dat de verzekering het “oude” medicijn niet meer vergoed.
Mijn argument dat ik sowieso de medicijnen niet vergoed krijg en dus zelf betaal en ik de ouden ook wil betalen was niet goed.
Starheid van de apotheker heeft bij mij gezorgd dat ik van de nieuwe medicijnen hevige bijwerkingen heb gekregen en tenslotte gestopt ben.
Mijn huisarts is het met mijn beslissing absoluut niet eens, schrijft wel de goede medicijn voor maar de apotheek weigert.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Jablan »

Cornelis7 schreef:
05 mar 2021 17:51
Franskia schreef:
05 mar 2021 15:44
Bij medische noodzaak dient de apotheek dit middel mee te geven. In veel gevallen zal er dan wel een eigen bijdrage geheven worden, hetgeen berust op overheidsregels.
Dat lijkt me niet. Dit zijn de overheidsregels: Soms is het gebruik van het preferente middel voor een patiënt niet medisch verantwoord. In artikel 2.8 van het Besluit Zorgverzekering is vastgelegd dat de zorgverzekeraar dan een niet-preferent middel moet vergoeden. Voorschrijvers maken dit duidelijk door ‘medische noodzaak’ (‘MN’) op het recept te vermelden.
Moet ik hieruit concluderen, dat de zorgverzekeraars deze uitzondering tot standaard beleid hebben gemaakt? (Overheid: soms, verzekeraar: bijna altijd)

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

[onnodige citaten door moderator verwijderd]
Welke uitzondering? De zorgverzekeraar moet volgens de wet vergoeden, als MN op het recept staat.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mar 2021 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quotes door moderator weggehaald

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Jablan »

:oops: Sorry, verkeerd gelezen

DeZevendeHenk
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Nou is dit bepaalt niet de eerste keer dat dit verhaal op tafel komt en ik begrijp iedereen behalve de huisartsen. Als huisarts sta je toch niet werkeloos toe te kijken terwijl jouw patiënt, volgens zeggen, een medicijn krijgt waar hij niet tegen kan. Snapt iemand hoe de huisartsen dit probleem niet op de agenda kunnen krijgen anders dan dat mensen zo'n recept niet gehad hebben en met een apotheker in discussie gaan terwijl de huisarts helemaal niet betrokken is?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik denk dat TS twee dingen door elkaar haalt, nl. het preferentiebeleid en de eigen bijdrage.
Het kan inderdaad zo zijn dat je nu, in 2021, voor bepaalde medicijnen een eigen bijdrage moet betalen. Op zich heeft dat weinig met het preferentiebeleid te maken. De patiënt kan immers wel het medicijn van de gewenste fabrikant krijgen.
Elk jaar verandert het beleid van de zorgverzekeraar v.w.b. de preferente middelen en de eigen bijdrage.
Ik denk dus, zeker als de zorgverzekeraar dit zelf aangeeft, dat de eigen bijdrage in dit geval terecht is.
Wilt u dat niet betalen, dan zult u moeten overleggen met de arts om een ander medicijn te proberen dat u wel verdraagt en wat geheel vergoed wordt.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijbetalen voor ander merk medicijn?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ateurlings schreef:
05 mar 2021 15:01
Naar andere apotheek op zoek
Dit ligt niet aan de apotheek, maar aan het beleid van de zorgverzekeraar.

Plaats reactie