Geen vergoeding merkgeneesmiddel

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Barbara J
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2013 15:21

Re: Geen vergoeding merkgeneesmiddel

Ongelezen bericht door Barbara J »

Jaren geleden exact hetzelfde meegemaakt
Huisarts heeft na het merkloze medicijn,wat niet werkte weer imigran 50 mg voorgeschreven
De apotheker ging 'op de stoel van de verzekeraar zitten ' en wilde niet verstrekken
Na flink aandringen en dreigen aangifte te doen bij de geschillencommissie toch weer tot op de dag van vandaag imigran ft 50 gekregen
Moet er wel bij vermelden, dat ik de 1e keer zelf heb betaald en gedeclareerd bij de zorgverzekeraar, wat gewoon werd vergoed
Daarna gewoon weer iedere keer met een herhaalrecept gekregen
Was eerst bij Ohra verzekerd nu bij DSW- beide vergoeden gewoon

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Geen vergoeding merkgeneesmiddel

Ongelezen bericht door pedro714 »

Weet U wel zeker dat die migraine niet wordt veroorzaakt door het bijhouden van Uw "slaapritme". Leeft U met statistieken?. Ik gebruik zowel de originele Imigran injecties als de sumatriptan injecties. Als zeker 20 jaar. Enige verschil is de dikte van de spuit waardoor sumatriptan vaak pijnlijker is. De tabletten zijn exact hetzelfde.

kaje
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2021 19:10

Re: Geen vergoeding merkgeneesmiddel

Ongelezen bericht door kaje »

Allereerst excuus voor de late reactie vanuit mijn kant!
w.b. Emgality geldt dat ik hiervoor in aanmerking kwam sinds corona, omdat de botox injecties toen niet meer toegediend konden worden. Dit wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar (nog niet in elk geval)

Enfin, het is een flinke strijd waarbij blijkbaar niemand kan aangeven wat de reden is dat de imigran ftab tabletten nu qua werking in verschillen. De neuroloog erkent dat imigran wel werkzaam kan zijn en de merkloze sumatriptan niet.

anique_m
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2021 12:46

Re: Geen vergoeding merkgeneesmiddel

Ongelezen bericht door anique_m »

Ook ik ben erg benieuwd. Mijn verzekering vergoedt vanaf dit jaar alleen de rizatriptan smelttablet en niet meer de gewone tablet. Dit terwijl op het farmacotherapeutisch ckmpas duidelijk staat: "De smelt- of orodispergeerbare tablet kan zonder water worden ingenomen. Door de tragere resorptie zal de werking later intreden dan met een gewone tablet."

Toen ik begon met deze medicatie, kreeg ik de smelttablet. Het kon wel een uur duren voordat deze begon te werken (erg leuk als je hoofd op exploderen staat). Na een jaar kreeg ik de gewone tablet. Ik was zo blij dat de gewone tablet zo'n goed en snelwerkend effect had (vaak merkte ik dit al na 20 minuten!). En nu dus weer zware ellende...

Ik begrijp niet zo goed waar de keuze van de verzekeraar op gebaseerd is. De smelttablet kost 0,45 per dag, de gewone tablet 0,18.
De gewone tablet werkt sneller en is dus ook nog veel goedkoper. Waarom dan niet vergoeden??

Gesloten