LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Mijn man slikt het ook nu ook al weer een jaar en daarvoor heeft hij het jaren achter elkaar geslikt en in de bijsluiter staat dat je moet uitkijken met alcohol maar hij heeft er altijd wel om gedronken en nog nooit last van gehad. Ik neem aan dat als je dagelijk en veel drinkt dat het dan wellicht een probleem kan opleveren maar als je zo af en toe wat in het weekend oid drinkt dan denk ik niet dat het zo'n probleem hoeft te zijn. Goed luisteren naar je eigen lijf.

lyn69
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2007 13:20

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door lyn69 »

beste staflover,

ik ben de eerste maanden van dit jaar door dezelfde hel gegaan als jij.
Ik ben begonnen met 1 week 10 mg, dan 1 week 20, 3e week 30 en zit nu bijna twee maanden op 40 mg, de aanbevolen dosering bij onze kwaal. voornaamste bijwerkingen waren in het begin duizeligheid en vermoeidheid, maar vermoeidheid hoort ook bij de kwaal, dus wat is er eerder? Binnen no time voelde ik me beter en volg nu ook al twee maanden gedragstherapie. Mijn moeder heeft drie jaar paroxetine geslikt, zonder noemenswaardige problemen en heeft ook onder goede begeleiding kunnen afbouwen zonder problemen. Ik wens je heel veel sterkte, maar zet door! Het is de moeite waard. Twee maanden geleden durfde ik nog maar heel weinig, nu ga ik weer winkelen, naar restaurants, kan weer voor mijn kinderen zorgen etc. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar hou je aan het programma en je komt er wel.
succes.

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Hallo allemaal,

Ik heb toch nog even een vraagje. Mijn man slikt nu al weer bijna een jaar(?) paroxetine maar is nog steeds erg moe. Hij maakt wel lange dagen, van 07.00 uur tot 16.00, hij moet om 06.00 uur weg. Hij ligt meestal al voor 22.00 uur in bed. In het weekend probeert hij wel uit te slapen maar dat geeft niet veel resultaat. Bloedonderzoek heeft tot nu toe niets opgeleverd. Kan dit van de paroxetine komen en moet je er dan ook mee leren leven?

Groet Ellen

Toolboy

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Toolboy »

@ Ellen.

Naar je eigen lijf luisteren ?

Paratoxine doet iets in je brain.
Bij een ieder anders,sommigen hebben er op korte termijn baad bij , Maar dan op langere termijn.?
De afvlakking van je gevoel enz.

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Ellen76 »

@toolboy,

Ja naar je eigen lijf luisteren. Vaak hebben psychische klachten weerslag op je lijf. Je merkt aan medicatie aan moeheid, duizeligheid enz enz hoe het er voor staat, dan voel je het toch in je lijf?

Daarbij is het idd de bedoeling dat paroxetine iets doet in je hoofd, maar je voelt er lichamelijk ook wel degelijk wat van.

De afvlakking is een bijwerking van de meeste, zo niet alle, antidepressiva, het is denk ik het een of het ander. Persoonlijk zou ik kiezen voor afvlakking want een depressie is zeker geen optie naar mijn idee. Wil je minder bijwerkingen dan zou je kunnen kiezen om homeopathie te gebruiken, minder afvlakking maar ook minder sterke werking, maar dat is een keus die ieder voor zich zelf moet maken.

groet Ellen

jiping

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jiping »

5-htp
l-tyrosine
l-tryptofaan

zijn enkele vrij verkrijgbare pillen die een gunstige invloed op stemmingen kunnen hebben.
Namen klinken mischien eng, maar l-tryptofaan komt bijv. voor in Bananen

Dit is een algemene tip aangezien ik natuurlijk niets weet over de ernst van de klachten en wil ik zeker niet adviseren maar zelf te gaan mediceren buiten de dokter om :)

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Hoi Emma,

bedankt voor de reactie. Ben je met iets anders begonnen en ben je daar minder moe van of slik je nu niks meer? Mijn man is nl nog niet zo ver om helemaal te stoppen.

groetjes Ellen

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

levi529
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2007 14:25

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door levi529 »

Hallo, ik heb eerder hier gereageerd, met wat vragen over paroxetine. Inmiddels neem ik al een maand paroxetine. Ben echter wel rustig gaan opbouwen, de eerste week een kwart tablet, de 2e week een halve etc. tot aan de volledige pil (20mg). Ik heb de eerste paar dagen wat last gehad van mijn maag (paracetamolletje voor ingenomen). De 2e verhoging voelde ik me alleen een paar uurtjes niet zo lekker (ben toen maar even gaan slapen), en de opvolgende 2 verhogingen had ik al helemaal geen bijwerkingen meer!
Kortom, begin niet meteen met de hele pil, maar bouw het langzaam op. Veel minder bijwerkingen, gegarandeerd! Zo ook met afbouwen straks, ik krijg daar een afbouwschema voor, voor over 5 maanden.
Het middel werkte bij mij na 2,5 week al vrij goed.
Ik ben nu overigens van de paniekstoornis af (na een maand dus), dus het middel werkt bij mij perfect, ik maak me niet meer zo druk over dingen en denk niet gelijk het ergste, ben gewoon vrolijker en ik kan alles weer doen. Er is wel 1 nadeel: je hebt geen zin meer in seks. Orgasmes komen niet of na heeel veel inspanning/concentratie.
Wel handig om te weten!

Toolboy

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Toolboy »

@levi

Uw posting is geen toegevoegde waarde aan dit forum.
Teminste in mijn beleving.
Deze troep kan blijvende schade veroorzken,na het gebruiken.

groet T

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Bailey »

Bijna alles kan blijvende schade veroorzaken, zelfs buiten lopen. En ja...het KAN, maar hoeft niet. Ook al vind ik dit een slecht medicijn, als het bij sommige mensen helpt dan is dat alleen maar fijn.

levi529
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2007 14:25

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door levi529 »

Kan het dan ook zijn dat je de zin in seks niet meer helemaal terugkrijgt?

Toolboy

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Levie

In een eerdere posting heb ik gemeld dat dit middel ook wordt gebruikt/voorgeschreven om het hoogtepunt uit te stellen :wink:
Wat het aan blijvende schade aanricht weet ik niet .
Uit eigen ervaring meer dan wat men denkt.

Margo1963
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jun 2007 13:56

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Margo1963 »

Hoi Ellen, ik ben nu aan de 6e week bezig met het slikken van de paroxetine, ik heb nog steeds last van vermoeidheid en trillende handen, samen met mijn psycholoog hebben wij een stappenplan bedacht, de eerste keer dat ik 1 halte met de bus moest leverde al zoveel spanning op, daar werd ik al ontzettend moe van, nu ben ik 6 weken verder en door heel langzaam oefeningen uit te voeren werk ik toe aan een nieuw leven, ik kan nu na 6 weken gewoon zonder spanning met de bus en trein mee, misschien vergt het werk toch teveel inspanning? Ik ben vorige week 1 x gaan werken (2 uur mail lezen, is toch reizen met bus en trein om er te komen) en ik was de rest van de dag doodmoe, deze week ga ik 2 x met bus en trein naar het werk om 2 uur mijn mail te lezen, zo bouwen wij héél langzaam toe naar mijn leven, angst en paniek heb ik niet meer gehad, verder heb ik EMDR (traumaverwerking) omdat ik een posttraumatische stress stoornis heb, mogelijk ben ik pas over een jaar weer de mogelijk ook pas over 18 maanden, maar samen met de paroxetine en veel oefenen maar vooral onhaasten! Het enigste wat ik dus vevelend vind is de trillende handen, de vermoeidheid komt puur omdat ik oefen, dat levert spanning op. Ik hoop dat jullie achter de vermoeidheid komen van je man, misschien te veel hooi op zijn vork, te hard moeten werken?

Succes!

Groetjes Margo

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Hoi Margot,

Knap dat je het allemaal doet, ik hoop dat het goed mag blijven gaan met je en dat volgend jaar alles weer hebt opgepakt. En idd kleine stapjes dat werkt het best.
Mijn man overlegd komende week met de ha of minderen met de medicatie niet een idee zou zijn ook wat betreft de vermoeidheid. Mijn man moet idd hard werken en sinds de opname 7 jaar geleden heeft hij daar meer last van dan daarvoor. Hij werkt nu 4 dagen en dat kan hij allemaal net redden. Wij hebben ook nog een zoon van bijna 2 en die is s'nachts nog wel eens wakker en daar wordt mijn man ook wakker van dus hij heeft nogal eens gebroken nachten. Ik denk dat het een samenspel is van al die dingen.
we wachten het minderen even af.

ik wens je veel sterkte en succes

groetjes Ellen

Margo1963
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jun 2007 13:56

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Margo1963 »

Hoi Ellen

Ik had al het vermoeden dat werken zwaar is, minderen, of daat een optie is omdat hij zo goed reageert op paroxetine? Een overleg is het altijd waard. Ikzelf ben doormoe van oefeningen, het ging heel stapsgewijs, eerst 1 halte met de bus, daarna 2 haltes zo opbouwen met steeds 1 halte extra, zo ook met de trein, de eerste treinrit duurde 2 minuten, dit een aantal keren doen, de volgdende treinrit duurde 7 minuten, 3 x gedaan en nu met bus en trein of trein en vervolgens trein totaal 22 minuten, daar ben ik al weken mee aan het werken maar ik blijf moe na deze inspanningen, vervolgens ben moest ik eerst 2 minuten autorijden, dit 3 x doen daarna 3 x 5 minuten en vanmorgen heb ik voor het eerst 12 minuten autogereden, ik kan je vertellen dat ik elke dag na deze inspanningen bekaf ben, maar het levert veel op, wanneer ik weer vertouwen heb in alles zal de vermoeidheid afnemen, ikzelf heb een collega die pas na 19 maanden volledig hersteld was, ziij begon ook zoals ik nu bezig ben, ik ben gezegend met een goede werkgever die mij alle ruimte geeft.

Succes met het overleg met de ha!

Groetjes Margo

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Hallo Margot,

Mijn man is geen typ om zich ziek te melden. Hij werkt daar nu bijna 2 jaar en heeft weliswaar een vast contract maar toch zal hij bang zijn zijn baan kwijt te raken of dat men raar tegen hem aan kijkt. Niemand daar is op de hoogte van het feit dat hij depressief is geweest en een opname heeft gehad en dat wil hij graag zou houden dus minder dan de 4 dagen die hij nu werkt is geen optie. Hij heeft n.a.v. de opname 3 jaar thuisgezeten in de wao volledig afgekeurd. (na een jaar was hij zijn baan kwijt) Dit wil hij niet nog eens mee maken.

Hij is allang blij dat hij weer een goede baan heeft één waar toekomst inzit, hij heeft nog plannen om een studie te gaan doen. (hij heeft namelijk geen diploma's op 2e monteur na), Hij wil dat alles niet op het spel zetten. Ik heb tegen hem gezegd dat ze erg blij met hem zijn, anders hadden ze hem na een half jaar geen vast contract gegeven en dat hem maar niet zomaar op straat zullen zetten maarja krijg dat er maar eens in.

Het is op het moment erg druk op zijn werk en mijn man is erg gedreven in zijn werk en loopt altijd erg hard. Ik heb al wel gezegd dat hij zijn tempo dan wat moet aanpassen, zelfde tempo als de rest maar ja hij is het nu eenmaal gewend, zit in de familie, zijn vader rent ook altijd zo hard, hij probeert het wel om zich wat minder druk te maken net als de rest van zijn collega's. Maar als je een perfectionist bent dan valt dat niet mee.

Ik hoop dat de ha nog tips heeft. vav hebben we weer een gesprek met onze therapeut dus dan bespreken we het daar ook nog ff.

groetjes Ellen

carola31
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2007 10:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door carola31 »

hallo, ik ben nu bijna twee weken geleden begonnen met paroxetine ,eerst 10 mg en na een maand 20 mg. ik voel me nog steeds niet helemaal super, smorgens heb ik eerst een tijd het gevoel dat ik scheel kijk,zit constant tegen mijn neus aan te kijken, ik zweet ontzettend,vooral ook de voeten en handen. wanneer moet ik verbetering voelen en kan ik niet eerder beginnen met 20 mg? wie weet daar een antwoord op? ik ga volgende week op vakantie en ik wil me zo graag beter voelen :cry: hoor graag ervaringen van anderen,groetjess carola

Gesloten