LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Ha die Antonie

Haha, niet zo heel toevallig hoor dat ik je hier tegenkom, want mijn eerste berichtje heb ik immers op deze website naar je gestuurd en van daaruit dus vervolgens emailcontact. Tsja... Efexor brengt ook wel geheugenverlies met zich mee , laten we het daar op houden :lol:

Met mij gaat het helaas nog steeds niet al te best. Ik ben erg moe en heb nu huiduitslag op mijn rug. Ik weet niet of het door het afbouwen komt (tijdens de hele afbouwperiode had ik al een slechte huid, alsof ik gif kwijt moest) of door de domperidon die ik dit weekend ben gaan slikken voor de maagpijn en misselijkheid. Ik ben zaterdag begonnen met domperidon en zondag kreeg ik de uitslag, wel erg toevallig.... De maagpijn is nu gelukkig wel houdbaar, maar heb veel andere kleine kwaaltjes (verkouden, duizelig, draaierig, warmte-'aanvallen', veel nachtzweten etc.).
Ik zit nu bijn 3 weken op 12,5 mg, maar aangezien ik bijna op vakantie ga, ga ik voorlopig nog niet omlaag (dwz: stoppen).

Groetjes
Annemiek

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hoi Annemiek,

Beetje dom van me inderdaad ;-) zal inderdaad wel geheugenverlies zijn. Wat vervelend dat het nu niet goed met je gaat. Je klachten houden dus best lang aan deze keer. Misschien toch nog even doorzetten en gaat het straks weer beter. Wel verstandig dat je nu niet verder afbouwt. Het is toch ongelofelijk wat een medicijn met een mens kan doen! Ik ga dus dit weekend verder afbouwen naar 25 mg ongeveer... Ik moet de kapsules maken en stel dat steeds beetje uit. Zie er wel tegen op. Jouw verhaal maakt me ook wat huiverig. Heb je weleens gedacht dat je misschien toch niet zonder efexor kan? Of ben je nog net zo vastberaden om er vanaf tekomen? Met mij gaat het nu wel goed op 37,5 mg. Ik heb wel een klacht maar weet niet of dit met Efexor te maken heeft. Laatste 2 weken heb ik taai slijm achter in mijn keel..het gaat maar niet weg...heel vervelend...ik heb nu een hoestdrankje gehaald en hoop er vanaf te komen. Ik heb niet het idee dat het met afbouwen te maken heeft, maar op een gegeven moment twijfel je overal aan. Sterkte! groetjes Antonie.

ellemans
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2011 19:14

Re: efexor

Ongelezen bericht door ellemans »

Hoi,

8 dagen geleden ben ik begonnen met afbouwen van 75mg efexor (venlafaxine)
De eerste 4 dagen voelde ik me hondsberoerd. Flinke hoofdpijn, tegen migraine aan. Kon slecht tegen licht. Duizelig, vlagen van misselijkheid, schokkerig zicht, vermoeide armen en benen en erg stressgevoelig, prikkelbaar. Dag 5 6 en 7 waren beter. Nu de eerste dag zonder efexor en ik voel me 3 x zo beroerd als de eerste 4 dagen met 37,5 mg.
Pff wat een ellende zeg, die hoofdpijn is echt niet te houden..

Mijn huisarts stelde voor nu om de dag 37,5 mg te slikken, maar dat lijkt me nu zo vreemd?! Ik heb het erover gehad met mijn partner en ik denk nu maar gewoon te stoppen. Ik heb medicatie met vertraagde afgisfte van +/- 24 uur. Nu ben ik aan het ontwennen, dan moet ik volgens de huisarts weer een dag slikken, dan weer een dag niet. Het lijkt me dan juist lastiger voor mijn lichaam. Heeft hier iemand ervaring mee?

ghroetjes,
Ellen

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: efexor

Ongelezen bericht door Chocomelk »

In 8 dagen afbouwen tot helemaal niets is wel erg snel hoor.
Mischien eerst eens een maandje 37,5 en daarna de capsule delen voor een maand.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: efexor

Ongelezen bericht door Chocomelk »

gh1947 schreef:
Heeft hier iemand ervaring mee?
Chocomelk schreef:In 8 dagen afbouwen tot helemaal niets is wel erg snel hoor.
Mischien eerst eens een maandje 37,5 en daarna de capsule delen voor een maand.

Heeft u hier ervaring mee, of bent u arts?

@ellemans

Luister beter naar jouw arts, en laat je niet beïnvloeden van pseudo artsen.
Hier is niemand capabel om het juiste antwoord te geven.
sterkte
Daar heb je wel gelijk in.
Sorry.

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

@ Antonie: ik heb je al even ge-emaild, maar hier nog even een verdere reactie op je taai slijm. Het zou heel goed kunnen zijn dat het toch van de afbouw vd Efexor komt. Ik heb al gedurende de hele afbouwperiode (vanaf 11 april tot nu dus) last van keul, neus en oren. Pijn in mijn ogen, pijn in oren, vaak verkouden. Sinds afgelopen week ben ik toch maar weer aan de neusdruppels begonnen.
Tuurlijk kan dat taaie slijm een op zichzelf staand iets zijn, maar als je het aan mij vraagt, doet de Efexor erg veel....
Ik houd mijzelf de hele tijd maar voor dat het tijdelijk is, en wat mij erg blij maakt is dat het geestelijk nog steeds goed gaat :D

Jivver
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2011 15:03

Re: efexor

Ongelezen bericht door Jivver »

Op het moment slik ik Lexapro, maar enkele jaren terug (net toen ik 16 was) heb ik een paar maanden Effexor geslikt. Destijds was de optimale dosis voor mij 120mg dacht ik. Van bijwerkingen heb ik bijna niets gemerkt, alleen het tandenknarsen kwam wel eens snachts voor.

Een groot nadeel voor mij was de zelfmoordgedachtes, destijds ben ik ook direct gestopt zelf met Effexor na een poging tot zelfmoord door een overdosis Effexor. Ik durf het niet aan de medicijnen te wijten maar het zou misschien kunnen zijn dat het omdat ik zo jong was daardoor kwam.

Zeker bij jongeren lijkt het me daarom opletten met anti-depressiva.

Edit: ik lees net dat veel mensen afkickverschijnsel hebben gehad door het stoppen met Effexor. Hoewel ik de eerste dagen daarna me erg ziek voelde (al kan dit ook door de overdosis zijn geweest) heb ik verder geen last gehad. Misschien omdat ik zo jong was heb ik het niet geheel bewust meegemaakt.

spoen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2011 22:49

Re: efexor

Ongelezen bericht door spoen »

Gebruik nu efexor maar de psych. wil me lexapro voorschrijven.
Weet iemand of dat je dan eerst efexor helemaal moet afbouwen voordat je aan lexapro begint?
Of slik je vandaag nog efexor en morgen kun je beginnen met lexapro?
En heb je van lexapro veel bijwerkingen?
Met het slikken van efexor ben ik ong. 15 kilo bijgekomen.
Heb je deze bijwerking ook van lexapro?

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Beste Spoen,

Ik ken het middel lexapro niet. Waarom moet je over op dit middel? Destijds ben ik van seroxat overgegaan op efexor en dat kon van het een op andere moment zonder bijverschijnselen.

Ik zit nu in de afbouwfase van efexor en slik nu al 2 weken ongeveer 25 mg. Ik ga zondag daar de helft van nemen voor ongeveer 2 weken en hoop dan helemaal te stoppen. Ik heb wat last van vermoeidheid en soms wat stemmingswisselingen, maar voel me over het algemeen goed. Ik ben daar erg blij mee. Ik hoop nu definitief van Efexor af te komen. Ik voel me minder vlak en heb het gevoel alsof er een waas van mijn gevoelsleven is afgehaald. Dat voelt goed, alhoewel het ook betekent dat negatieve gevoelens beter voelbaar zijn, maar dat is iets waar ik mee kan leven. Ik ben er echt aan toe om Efexor vaarwel te zeggen.

spoen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2011 22:49

Re: efexor

Ongelezen bericht door spoen »

Heeft iemand ervaring met lexapro?
Word je er dikker van?
Gebruik nu efexor men wil me lexapro voorschrijven omdat je je daar beter van gaat voelen, minder somber, tenminste dat zegt de psych.
maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in.
Ben erg bang voor de bijwerkingen.
Slik al verschillende jaren efexor en ben hier ongeveer 15 kilo van aangekomen. Dan heb je er weer 'n probleem bij.
Daarom wil ik graag weten of iemand mij iets kan vertellen of dat bij lexapro ook het geval is en of er misschien andere onprettige bijwerkingen zijn.
Of heeft er iemand positieve ervaringen mee?

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Dag allemaal!

Even een berichtje om te melden dat ik tijdens mijn vakantie (op 3 aug) helemaal ben gestopt met de Efexor. Ik zat nog maar op 12,5 mg toen ik wegging, en tijdens de vakantie nog wat bolletjes uit de capsule gehaald en vorige week woensdag helemaal gestopt. In eerste insantie leek ik er weinig van te merken, maar sinds afgelopen zaterdag zit ik voor het eerst sinds hele lange tijd in een dip. Ik hoop maar dat het tijdelijk is, maar de angst groeit. Ik heb wel op internet gelezen dat zolang je nog lichamelijke klachten hebt, de geestelijke terugval ook als een afkickverschijnsel beschouwd kan orden. 'Gelukkig' heb ik nog lichamelijke klachten. Ergens hoop ik ook dat het door de leegte na de vakantie komt: 2 weken lang met een groep opgetrokken en nu weer helemaal alleen.... Pfff, ik hoop dat ik gauw een positiever berichtje kan plaatsen :( .

Groetjes
Annemiek

Florentijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2011 11:18

Re: efexor

Ongelezen bericht door Florentijn »

Ik slik het medicijn nu ongeveer drie jaar en het heeft mij enorm goed geholpen. Eerst ben ik begonnen met 75mg per dag maar dat had geen uitwerking. Toen ben ik naar 150mg gegaan en meteen voelde ik me beter. Ik lees veel over de nare bijwerkingen maar ik heb daar niet zoveel last van gehad.
Wel ben ik in het begin een week of drie misselijk geweest maar dat ging weer over. In mijn leven had ik behoorlijk wat trauma's te verwerken die ervoor zorgde dat ik nergens meer van kon genieten. Therapie alleen hielp niet.
Toen ik van dit medicijn hoorde wilde ik het wel proberen. Nou, mijn kwaliteit van leven is er honderd procent mee vooruit gegaan. Ik kan veel beter relativeren en dingen veel helderder zien. In het begin had ik wel moeite met sex en vooral het klaarkomen. Nu gaat dat beter en ik moet zeggen dat de intesiteit ongeveer tien keer zo heftig is als daarvoor dus dat is niet echt vervelend :D
Het medicijn houd mij beter in balans en ik voel me er goed bij. Vroeger was ik bijna constant angstig over vanalles en nog wat en maakte mij veel zorgen. Nu is dat veel minder geworden en heb ik tijd om me op nieuwe dingen te concentreren. Er is zogezegd ruimte gekomen om te leven.
Het is voor iedereen verschillend hoe het medicijn uitwerkt maar voor mij is het werkelijk een uitkomst.
Het is ook belangrijk dat je goed voelt of het middel bij je past en waarvoor je het krijgt. Als je het stofje in je hersenen mist om je beter te voelen is het goed om dat aan te vullen. Soms maakt het lichaam dat zelf niet(meer) aan.
Dan voel je je voor niets erg rot terwijl het ook anders kan.
Overleg dan met je huisarts of psychiater wat de beste mogelijkheid voor jou zou kunnen zijn en laat je goed voorlichten. Bekijk de voors en tegens en laat je niet bang maken door mensen die vervelende ervaringen hebben met het medicijn. Zoals gezegd reageerd iedereen verschillend en voor jou kan het een wereld van verschil uitmaken.

spoen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2011 22:49

Re: efexor

Ongelezen bericht door spoen »

Hallo Florentijn,
Bedankt voor je reaktie, maar het medicijn waar jij het over hebt bedoel je daar efexor mee of lexapro?

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Sinds 2,5 week gebruik ik geen efexor meer (na ruim 10 jaren gebruikt te hebben). Ik heb de medicijnen langzaam afgebouwd door de kapsules open te breken en korreltjes eruit te halen. Het afbouwen ging allemaal redelijk, maar nu ik 2,5 weken zonder efexor ben, voel ik me chronisch sjagerijnig, laag stresslevel, woede-neigingen en niet echt happy. Als lichamelijke klacht, voelt mijn maag niet prettig aan...gespannen, alsof ik nerveus ben. Ik zou graag willen vernemen of er mensen zijn die ook afgebouwd hebben en hoe lang het duurde voordat zij zich weer prettig in hun vel voelden? Mijn huisarts heeft aangegeven dat in haar praktijk er sommige mensen zijn die beter functioneren met een snuif medicijnen. Ik wil als ik weer overga tot een lage dosering zeker weten of ik tot die categorie behoor. Zoals het nu gaat voelt het niet fijn. Ik hoop op reacties.
Dank. Antonie.

loutje63
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:53

Re: efexor

Ongelezen bericht door loutje63 »

Jeetje wat een herkenning allemaal, ik slik sinds 7 jaar Efexor 75mg en het heeft mij indertijd erg geholpen. Maar in mei kreeg ik een enorme netelroosaanval, waarbij vanuit het ziekenhuis werd geconcludeerd dat het weleens de Efexor kon zijn. Na een aantal jaar kan een medicijn gaan toxificeren (giften). Met de huisarts overlegd om die medicijnen maar eens te stoppen. Ik heb al een eerdere stopervaring, maar na een half jaar kwamen al mijn klachten terug, dus ben ik weer gestart, nu 2 jaar geleden. Inmiddels ben ik een 10 dagen vn de Efexor af, maar dat valt niet helemaal mee! Duizeligheid herken ik, maar dat neem ik op de koop toe, alleen die huiduitslag is veranderd in een soort pukkeltjes die 's avonds vreselijk gaan jeuken, vooral op de rug en borst en een beetje op mijn benen. Ook valt mijn haar extreem uit en heb ik na het sporten veel meer en intenser spierpijn. Ik roeg me al af waar dat allemaal vandaan kwam, totdat ik eens ging kijken op deze site (en andere). Nu begrijp ik dat het te maken kan hebben met de afkickverschijnselen van Efexor. Ik geloof het helemaal nu, gezien alle reacties en het feit dat alle onderzoeken niets uitwijzen. Ik ben gestopt met koffiedrinken, slik diverse homeopathische middelen en sport3x in de week,en ik ben aan een dieet gegaan, dat helpt natuurlijk niet om goed door de afkick heen te komen want ik heb wel ineens veel veranderd en daar moet je lijf toch aan wennen! Maar het sterkt me wel om door te zetten. Ik ben in ieder geval van die vreselijke migraine af.... nu de rest nog. Herkennen jullie ook de huiduitslag en haaruitval??
Groetjes en sterkte allemaal, goed dat we iets samen kunnen delen!!

Mary-Lou

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hoi Mary-Lou,

Dank voor je verhaal. Ik heb geen last gehad van uitslag of iets dergelijks. De meest bekende en gedeelde klachten zijn inderdaad de duizeligheid, stoomstootjes en misselijkheid. Wel een eye-opener dat een medicijn als efexor na jaren gebruik kan gaan giften. Met mij gaat het redelijk nu. De lichamelijke klachten zijn sterk verminderd, dus ik wil je vooral moed inspreken om even door te zetten. Over 1 a 2 weken kan het maar zo zijn dat je lichamelijke klachten sterk zijn verminderd en is je huiduitslag misschien wel verdwenen. Een leven met efexor is als een deken over je gevoelswereld en nu ik aantal weken gestopt ben merk ik wel dat er ook scherpe kanten aan mijn gevoelsbeleving zijn teruggekomen. Dat maakt me soms emotioneel labiel, weinig stressbestendig en karaktertrekken als perfectionisme en controlezucht steken de kop weer behoorlijk op. Het voelt soms nog erg als een gevecht allemaal. Ik hoop in ieder geval wel dat er meer rust in mijn hoofd komt. groetjes Antonie.

Njenna
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2011 21:14

Re: efexor

Ongelezen bericht door Njenna »

Hoi iedereen,

ik ga zelf morgen beginnen met afbouwen (van 75g naar twee weken 37,5 en dan twee weken om de dag). Met het zoeken van informatie over afbouwen kwam ik het forum tegen.

Grappig is dat mijn huisarts zei dat wanneer ik het afbouwen zo in een maand zou doen, ik geen last zou krijgen van ontwenningsverschijnselen. Ik ben maar niet tegen hem ingegaan, want hij heeft duidelijk zelf geen Venlafaxine/Efexor geslikt en is totaal niet subjectief bezig (bij iedereen is het anders) =')

Maargoed, ik moet zeggen dat 2,5 jaar Venlafaxine me goed geholpen heeft mijn gedachten op een rijtje te krijgen en het heeft me ruimte gegeven mijn leven weer op te bouwen met goede moed! Alleen nu ik zonder heftige angsten en depressie weer helder kan nadenken over zaken, ben ik me gaan realiseren dat het slikken van medicatie eigenlijk symptoombestrijding is en niets verandert aan de dieperliggende oorzaken van je problemen. Vandaar ga ik stoppen, om met eventuele therapie en behandeling mijn problemen ook echt op te lossen.

Ik heb er eigenlijk veel zin in (ondanks de lijst met ontwenningsverschijnselen die ik net samengesteld heb). Ik ben klaar de strijd aan te gaan met mezelf! :D

Was het trouwens op dit forum dat er tips stonden over bepaalde voedingsmiddelen die hielpen bij het afbouwen? Ik heb namelijk de dextro en zoute drop ook al in huis gehaald haha.

Njenna

jopie1239
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2013 16:32

Re: efexor

Ongelezen bericht door jopie1239 »

Hoi iedereen,

Hier is mijn afbouwschema:

Ik gebruik efexor 75 mg ongeveer 12 jaar.

Na diep werk met een therapeute om de onderliggende oorzaak van de angst te achterhalen en te genezen.

Ben ik nu klaar om met Efexor te stoppen.

In 75 mg zitten ongeveer 238 bollekes.

Ik ga elke 2 weken 5 bollekes uit de capsule halen en heel langzaam afbouwen.

Dit betekent dat ik er 96 weken over zal doen om volledig te stoppen met 75 mg.

Dit geeft men lichaam tijd genoeg om na 12 jaar ermee te kunnen stoppen.

Mijn doel is om weinig tot geen ontwenningsverschijnselen te ervaren.

Het stoppen met efexor na een lange tijd is een werk van lange adem.

Je lichaam moet immers eerst ontwennen van efexor en daarna weer wennen aan serotonine (=effexor blokt serotonine opname).

Als je 12 jaar een drug genomen hebt is 2 jaar totale afkick periode een realistische verwachting.

Slow and steady wins the race.

Groeten!

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo Jopie1239,

Ik denk dat jij een verstandige keuze maakt door in een heel langzaam tempo af te bouwen. Ik heb in het verleden diverse pogingen gewaagd en iedere keer mislukte het. Mijn laatste pogingen waren in 2011 en ik lees in de berichten terug dat ik hier over geschreven heb. Inmiddels slik ik de ene dag 37,5 mg en de andere dag de helft daarvan (ik haal zelf ongeveer de helft van de korreltjes uit de kapsule). Ik voel me daar verder goed bij. Ik sport 5 x per week 20 minuten op een crosstrainer en dat zorgt er mede voor dat ik goed in mijn vel zit. Ik merk wel dat ik erg volgens een patroon leef en weinig zin en energie heb om daar van af te wijken. Soms bekruipt me dan een gevoel dat ik me leeg voel en niet altijd het leven aan ga. Ik neem dat maar op de koop toe omdat ik me verder goed voel. Toch triggert jouw verhaal me en ik heb in al mijn pogingen denk ik uiteindelijk toch te snel afgebouwd en nooit zolang de tijd genomen. Het vervelende is dat ik echt heel sjagrijnig word naarmate de hoeveelheid efexor minder wordt, ook krijg ik een naar gevoel in mijn maag en smaakt het eten me minder. Ik heb me er dus bij neergelegd dat ik met een lage dosering beter functioneer dan zonder. Van nature ben ik een stresskip en perfectionistisch ingesteld. Neem ik teveel efexor dan wordt ik een zombie. Ik hoop dat het je lukt om af te kicken en hoor graag nog eens je verhaal als je er midden in zit.
Succes.

Gesloten