LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
twisterdevil
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2007 22:24

Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door twisterdevil »

Hoe lang duurt het dat alle stoffen uit je lichaam zijn en dat je geen bijwerkingen hebt van het afkicken? Ik ben nu een half jaar gestopt ong en heb het idee dat ik af en toe nog steeds last heb van bijwerkingen van die troep, is dit mogelijk?

Alvast bedankt

Toolboy

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door Toolboy »

Daar is moeilijk achter te komen.
Ervaringen uitwisselen zou een optie zijn.

In mijn opinie kan het gebruik blijvende schade aanrichten.

Groet T

twisterdevil
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2007 22:24

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door twisterdevil »

iemand anders ervaringen hiermee?

Toolboy

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door Toolboy »

@twister.

Ik vraag me af of men dit wil melden alhier op het forum.

Ik in iedergeval niet,u kan me wel een pm sturen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Het afbouwen van antidepressiva

moet in ieder geval heel langzaam gebeuren! Zeker niet in dagen, niet in weken maar neem daar een aantal maanden voor (afhankelijk van welk antidepressivicum).
Op die manier ontstaan er geen afkickverschijnselen en ernstige bijwerkingen zoals het verhevigd terugkomen van de ziekte.

Afbouwen zelf wordt altijd sterk aangeraden omdat eigenlijk dit soort "geneesmiddelen" maar kort gebruikt zou moeten worden door hun sterk verslavende werking.

Lees ook (in een openbare bibliotheek) of koop het boek "Medicijnen"auteur Ivan Wolffers. Zeer aan te raden!! door

Grootvader

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door jermen2 »

HALLO

AFBOUWEN KOST VEEL TIJD IK SLIK HET AL 9 JAAR EN MET VALLEN EN OPSTAAN EN LEREN VAN VORIGE KEREN AFBOUWEN DOE IK HET NU HEEEEEEEEL LANGZAAM, IK HEB GEHOORD DAT HET WEL EEN HALF JAAR KAN DUREN VOORDAT ALLES UIT JE BLOED IS, WEET NIET ZEKER OF DIT ZO IS MAAR NA ALLE AFBOUW PERIKELEN WIL IK DIT BEST GELOVEN.
IK ZIT NU OP EEN KWART DUS 5 MG PER DAG EN ZELFS DIT GA IK NOG EENS HEEL LANGZAAM AFBOUWEN. IK HAD EEN HEEL ERGE TERUGVAL MET MINDEREN VOORAL PANIEKAANVALLEN MAAR DIT IS NU WEER GESTABILISEERD DUS KAN IK NU WEER VERDER GAAN.

GROETEN
JERMEN

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door NAK »

De echte afbouw periode begint pas nadat men de laatste tablet heeft geslikt.
Daarnaast is men afhankelijk van het aantal jaren dat er geslikt is en de sterkte van het medicijn.
Reken gerust in maanden en misschien wel jaren.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door jermen2 »

Ik kan je zeggen dat de afbouw periode dus echt begint tijdens het afbouwen en niet alleen als je helemaal gestopt bent.
Tuurlijk zal het dan nog steeds zijn maar het minderen geeft al heftige reacties.

gr jermen

Toolboy

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door Toolboy »

Zou het gebruik geen blijvende schade kunnen aanrichten.?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door kanovaarder »

afbouwen van verslavende middelen zoals anti-depressiva.

Afbouwen begint op het moment dat elke dag/week er een beetje minder van de werkzame stof ingenomen wordt.
Doe dit onder begeleiding van de huisarts!
Te snel stoppen heeft ernstige risico's.

De verslavende stof zou eigenlijk maar hooguit voor 6 maanden moeten worden voorgeschreven vanwege de verslavende werking.

Of na geheel schoon te zijn er toch schade is aangebracht aan het lichaam is mij onbekend.

Mijn advies betreffende het door mij genoemde boek van Ivan Wolffers "Medicijnen" blijft zelfs voor andere -onschuldiger- middelen evenzeer van kracht. Zelfs voor die simpele middelen als aspirine!
Het boek in zijn geheel geeft een duidelijk beeld van de zin en onzin in medicijngebruik. De mogelijke bijwerken en de mogelijke schadelijke interactie tussen verschillende medicijnen tegelijkertijd ingenomen.

Besef dat ook een huisarts geen heilige is en ook sterk onder invloed staat van de medicijnen-industrie.

Tenslotte; staar over het algemeen u niet blind op het nieuwste van het nieuwste.
Van oudere medicijnen die vaak toch dezelfde werkzame stof heeft als dat "nieuwe" medicijn zijn vaak veel beter de bijverschijnselen en mogelijke gevaren bekend.

Besef ook dat u als consument door de medicijnenindustrie vaak ook gemanipuleerd wordt in "voorlichtingsartikelen"zoals die verschijnen in buurtkrantjes,week- en maandbladen.

Grootvader

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Toolboy

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dus zou het geen blijvende schade aanrichten :roll:

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

twisterdevil
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2007 22:24

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door twisterdevil »

Ik heb de zooi denk ik zo'n 2 jaar geslikt en ben op 1 januari 2007 per direct gestopt. Ik heb het idee dat ik nu pas op mijn eigen voeten begin te staan. Als men stopt met die medicijnen zal men merken dat in het begin de weerstand erg omlaag gaat. Ik heb hierdoor pfeiffer opgelopen.
In welke periode is de kans het grootst om terug te vallen? Is dat als je net stopt of na een half jaar of een jaar? Ik heb het geslikt voor paniekaanvallen, al ben ik daar nu niet meer bang voor, Ik merk nu na een half jaar gestopt te hebben dat ik weer begin te hyperventileren, maar ik ben er niet bang voor en gaat nu ook weer weg. Ps kan ook door de pfeiffer komen. Je wordt er soms alleen beetje onzeker van en wordt soms beetje angstig om terug te vallen.

Al denk ik meestal positief en dan gaat het meestal stuk beter

jiping

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door jiping »

Ik ben ook per direct/meteen gestopt zonder afbouw,

ging goed, wel in overleg met de arts............


de bijwerkingen waren al net zo erg als de kwaal,
en of je nu niet vooruit te branden bent vanwege een depressie,
of niet vooruit te branden bent vanwege moeheid als bijwerking en daar eigenlijk weer depressief van raakt......

gaat goed nu,

Martine74
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:33

Re: Duur van de afbouw van anti-depressiva

Ongelezen bericht door Martine74 »

Hallo allemaal,
Ik slik sinds 8 maanden citalopram, 40 mg per dag. Ben sinds anderhalve maand aan het afbouwen. Heb dit onder begeleiding van mijn huisarts gedaan. Eerst van 2 tabl p.d naar 1 tabl. Toen naar een halve p.d., toen een halve om de dag, daarna een halve om de twee dagen en toen stop. Dit ging aardig goed, af en toe wel wat duizelig maar dat verminderde. Nu heb ik sinds een week weer last van lichamelijke klachten, geen geestelijke (gelukkig). Erg aan het spacen, afwezig en zeer snel geraakt. heeft iemand hier ervaring mee? Zijn dit de klachten (in een beginstadium) die terugkeren of zullen dit toch een soort van ontwenningsverschijnselen zijn.
Thanx

Gesloten