Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
jac1001
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2009 12:05

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door jac1001 »

Ik heb nu 5 jaar de Mirena spiraal. Ik loop al maanden te overwegen of ik weer over ga op de pil, of weer een spiraal.
Ik vond het plaatsen verschrikkelijk!! Geen verdoving, want volgens mijn huisarts bestaat dat niet! Nou, goed, na veeel pijn is het plaatsen gelukt. Het eerste jaar heb ik ontzettend veel buikklachten gehad (steken/kramp)
Heb toendertijd gekozen voor de Mirena, omdat ik het geen prettig idee vond, om veel hormonen (met de pil) binnen te krijgen. Hoewel ik verder geen problemen had met de pil.
Morgen heb ik een afspraak bij de HA om het te laten verwijderen én een nieuwe te plaatsen...
Maar nu ik hier weer veel negatieve berichten lees, twijfel ik weer.
Zie verschrikkelijk tegen het plaatsen op en ik ben bang dat ik het eerst jaar weer veel last zal krijgen... Denk dat het morgen toch alleen verwijderen wordt en 'gewoon' weer aan de pil....

Veel success meiden!!

Minke29
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2009 10:47

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Minke29 »

Na een jaar lang vage klachten, eczeem die verergert, ernstige allergie die uitmondt in oogklachten, hoofdpijn etc etc. Vanmorgen de knoop doorgehakt en de mirena laten verwijderen. Volgens huisarts en dermatoloog kon de mirena niet de aanleiding zijn voor mijn klachten, medicijnen geslikt, alle soorten oogdruppels geprobeerd, hormoonkuren etc alles heb ik geprobeerd. Vaak heb ik aangegeven dat het toch wel erg toevallig is dat de klachten ontstaan zijn 2 dagen na het plaatsen van de mirena, alles werd weggewuifd... Maar toch kan dit volgens mij de enige aanleiding zijn, de rest hebben we inmiddels al uitgesloten. Ik ben benieuwd of ik binnenkort van mijn klachten verlost ben en mij eindelijk weer eens happy ga voelen in mijn eigen lijf.

Groeten,

Minke

SSSG
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2009 17:38

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door SSSG »

Hallo allemaal. Ik heb van de week opnieuw een mirena gekregen, de andere was (helaas) verzakt en gaf klachten:pijn in de buik en onderrug, alsof ik heftig ongestled moest worden. Ik heb de mirena om heftig menstrueren tegen te gaan. Daar werkt het bij mij uitstekend tegen!!! Heb weer een gezond HB (was erg gedaald door de hevige bloedingen vóór ik de mirena had) en kan weer gewoon bloed geven bij de bloedbank. Gelukkig heb ik nu een nieuwe en de pijn is direct verdwenen!! Ook het plaatsen viel me erg mee. Je voelt het wel, soort stroomstootjes paar keer, maar dat was alles. Wel laten plaatsen als je menstrueert, staat je baarmoedermond open en dat vergemakkelijkt het plaatsen...
Succes iedereen!! SG

twinmom
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2009 12:31

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door twinmom »

Hoi,

Ik heb 9 weken na de geboorte van mijn tweeling de mirena laten plaatsen. Maar wat een narigheid heb ik tot dusverre! Constant bloedverlies. Ben na 2 maanden na de huisarts gegaan, moest ik de pil erbij slikken. Nou ja als dat helpt! DUS NIET! Anderhalve week geen last meer gehad van bloedverlies, maar nu alweer 2 weken wel!
Baal hier echt enorm van! De huisarts zegt dat sommige vrouwen wel tot een jaar last van bloedverlies houden en dat ik er ibrobufen bij kan gaan slikken om toch het bloedverlies te beperken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

marian73
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door marian73 »

nou nou dat is heftig !!
dubbele dosis hormonen !! :shock: is dat wel goed??
je lichaam is helemaal de weg kwijt denk ik ....
ik zou de gynecoloog maar eens er over raad plegen, even kijken wat hij er van vind ...
succes !!!
we horen het wel ...

fonseca
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2009 13:18

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door fonseca »

Op 9 juni 2008 heb ik een mirena laten plaatsen omdat ik van de pil af wilde. De menstruaties worden veel minder, maar zijn nog niet weg ( wat ik eigenlijk al verwachtte ) Na wat buikpijn de eerste maanden van het plaatsen heb ik geen last meer gehad. Tot dit weekend een jaar later: ik ben ziek, maar kan niet zeggen wat mij mankeert. Wel heel heftige hoofdpijn waar ik me geen raad mee weet. Normaal nooit hoofdpijnen. Ik voel me heel erg depressief en heb erg veel pijn in mijn onderrug en een doof gevoel in mijn benen. Ook ben ik nog nooit zo moe geweest als dit weekend en ik sta te duizelen op mijn benen. Ik sport heel heel, maar dat doe ik al vanaf mijn jeugd, en ik zorg voor goede rust. Deze plotselinge verandering in mijn lichaam schrik ik van. Ineens dacht ik aan het spiraaltje of dat niet de boosdoener zou kunnen zijn en ben op internet gaan kijken waar ik al jullie reacties zag. Wel herkenbare klachten!!!
Ik weet dat ik geen griepje heb ofzo. Ik maak me zorgen over mijzelf mede omdat ik alleen woon en zal morgen de huisarts bellen of het van het spiraaltje kan komen. Maar als ik jullie reacties zo lees zijn de artsen met deze "klachten" niet bekend of ontkennen het?
Ben benieuwd wat mijn huisarts zegt.

Fonseca

SSSG
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2009 17:38

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door SSSG »

Hopelijk word je doorverwezen naar de gynaecoloog en kan deze kijken of je spiraal nog wel op de juiste plek zit...

Beterschap!!!! SG

fonseca
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2009 13:18

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door fonseca »

Ja daar heb ik al over nagedacht. Het begon vrijdag met een hevige buikpijn en onderrugpijn. Misschien zit ie niet meer goed. Zal er naar vragen.
Fonseca

fonseca
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2009 13:18

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door fonseca »

Vanmorgen bij huisarts geweest. Deze zei dat het mogelijk is dat de spiraal soms meer hormoontjes in een keer kan afgeven aan het lichaam waardoor deze "spontane" en "hevige" menstruatie-achtige reactie kan ontstaan. Nou dat is dan voor het eerst in 1 jaar. Vandaag voel ik de rust en energie weer in mijn lichaam komen. Voelde me echt beroerd en ontzettend moe met hevige hoofdpijn. Dus de klachten kunnen wel degelijk van het spiraaltje komen. Mijn huisarts heeft gecontroleerd of het nog goed zat en dat was inderdaad het geval. Gelukkig. Hoop dat mijn ervaring anderen helpen bij hun klachten.
Fonseca
Laatst gewijzigd door fonseca op 19 jun 2009 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

SSSG
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2009 17:38

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door SSSG »

Gelukkig dat 'ie goed zat en je je wat beter voelt nu!! Ik heb een nieuwe, nadat de mijne was verschoven. Had erge rug-en buikpijn. Nu, heb die andere paar weken, helemaal geen last meer! Wel nog steeds wat bloedverlies. Maar goed te doen, want had 'm juist gekregen tegen overmatig bloedverlies, dus ben allang blij dat ik kan sporten etc.!

Succes jij hè!!

Groetjes, Sasja

angie15376
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2009 10:06

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door angie15376 »

ook ik heb de mirena spiraal.
ik heb hem laten plaatsen na de geboorte van mijn zoontje nu zo een jaar geleden.
het haaruitval heb ik al sinds 4 maanden na de bevalling en ook erge acne op mijn kin.
maar sinds kort merk ik ook dat ik me niet meer lekker voel in me velletje.
ik snauw steeds vaker en ben gewoon niet meer zo gezellig.
de sex staat ook op een laag pitje en dat ligt echt niet aan manlief.
ik kan steeds minder hebben en jank om alles en niets.
ik vraag me af of deze klachten ook met de mirena te maken kunnen hebben omdat ik hem nu toch wel al een dik jaar heb en dit niet eerder heb gehad(of niet zo erg tenminste).
maar de voordelen heb ik er ook van, ik ben bijna niet meer ongesteld en als ik het wel ben dan maar 1 dag heel erg weinig, en dat is ook erg lekker natuurlijk.
Maar me zo down voelen wil ik ook niet meer.
misschien toch overwegen hem eruit te laten halen?

twinmom
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2009 12:31

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door twinmom »

Hoi,

Nou ik heb de mirena spiraal eruit laten halen, gisteren! :D
Ik voel me nu al beter! (maar misschien zit dat wel tussen de oren)
Volgens mijn huisarts konden mijn klachten niet van de mirena komen.
We zullen zien. Ben nu dus alleen aan de pil.
Ik wil straks de prikpil gaan proberen, maar van mijn huisarts moet ik de boel nu eerst even laten rusten.

Iemand al ervaring met de prikpil?

fonseca
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2009 13:18

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door fonseca »

hallo angie, dat downgevoel had ik ook heel hevig en verontrustte mij erg. misschien nog even wachten met het laten verwijderen als er ook voordelen zijn. succes. fonseca
Laatst gewijzigd door fonseca op 19 jun 2009 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

suusje1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2009 15:49

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door suusje1981 »

Jullie verhalen zijn héél herkenbaar! Ik ben gisteren bij de dokter geweest om de mirena te verwijderen, heb hem ongeveer vier jaar gehad.
Veel last van vage klachten, erg moe, droge huid, stemmingswisselingen, paniekklachten en weinig tot geen zin in seks.
Al een paar keer naar de dokter geweest, maar die kon niets vinden, mijn bloed is prima, geen infecties of virussen ofzo.
Toen de dokter de mirena verwijderde voelde het meteen goed, blijkbaar heeft het ding altijd een beetje 'in de weg gezeten'. Nu al de hele dag fit en energiek. De beste beslissing die ik in een lange tijd genomen heb :D

suusje1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2009 15:49

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door suusje1981 »

Jullie verhalen zijn héél herkenbaar! Ik ben gisteren bij de dokter geweest om de mirena te verwijderen, heb hem ongeveer vier jaar gehad.
Veel last van vage klachten, erg moe, droge huid, stemmingswisselingen, paniekklachten en weinig tot geen zin in seks.
Al een paar keer naar de dokter geweest, maar die kon niets vinden, mijn bloed is prima, geen infecties of virussen ofzo.
Toen de dokter de mirena verwijderde voelde het meteen goed, blijkbaar heeft het ding altijd een beetje 'in de weg gezeten'. Nu al de hele dag fit en energiek. De beste beslissing die ik in een lange tijd genomen heb :D

marian73
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door marian73 »

hoi twinmom
nee het zit echt niet tussen de oren !! :wink:
ik had namelijk precies hetzelfde !!
heerlijk he om weer eens goed in je vel te zitten :D

fonseca
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2009 13:18

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door fonseca »

hallo allemaal nu weet ik het zeker! Ik laat de mirena verwijderen! Weer een enorme pijn in de buik, uitstraling naar de benen en hoofdpijn gehad en een paniekaanval gehad, terwijl de arts zei dat er geen verband bestaat. Voor mij bestaat er nu wel een verband tussen de klachten en de mirena, want er is niets veranderd tussen vorige week en nu. Als er na het verwijderen nog weer dezelfde klachten komen dan moet ik natuurlijk verder zoeken. Voorlopig ga ik op mijn gevoel af. Hou jullie wel op de hoogte. Oja, is er iemand die ervaring heeft dat door sporten de mirena gaat zakken? Ik doe elke dag (step-) aerobic en fitness omdat het mijn werk is in de sportschool. Hoor graag van jullie.
Fonseca

madelief99
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2009 18:56

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door madelief99 »

Ik ben ook op zoek gegaan, waar alle klachten die ik nu heb vandaan kunnen komen.
Vorig jaar april Mirena laten plaatsen en nu, paniek/angstaanvallen, slapeloosheid, hoofdpijn, overal pijntjes, ik kan zo wel doorgaan....

Ik heb wel een tip voor iedereen die vervelende bijwerkingen heeft door Mirena. Meld dit op www.lareb.nl. Hier kan je alle bijwerkingen vermelden die nog niet in de bijsluiter staan. Komt het vaak voor wordt er onderzoek naar gedaan.

Als na verwijdering de klachten verdwijnen, zal ik het zeker melden op deze site.

marian73
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door marian73 »

madelief ... ik heb de link geprobeerd maar hij doet het niet :(

madelief99
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2009 18:56

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door madelief99 »

Marian73, probeer anders www.meldpuntbijwerkingen.nl/ , dan kom je ook op de site. Succes :D

Plaats reactie