Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Mussiegirl
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2008 11:10

Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Mussiegirl »

Drie keer heb ik een Mirena hormoonspiraal gehad, en drie keer ben ik daarvan depressief geworden en heb allerlei vage klachten plus een angststoornis gekregen. De huisarts dacht niet dat het de Mirena kon zijn en schreef me antidepressiva voor. Ik voelde me boos, ongelukkig, en kreeg ook allerlei lichamelijke klachten (extreem vermoeid, tintelingen, hoofdpijn, gewichtstoename, vochtoedeem, opgezwollen buik, misselijkheid, oogklachten, haaruitval). Veel artsen onderschatten naar mijn mening de klachten die je door de spiraal kunt krijgen. Bij een groot percentage van de vrouwen gaat het goed, maar er is een categorie die er niet tegen kan en die bij een bezoek aan de huisarts terug wordt gestuurd met de mededeling dat het 'tussen de oren' zit.
Daarom heb ik nu een eigen forum opgericht waar vrouwen alle informatie over de bijwerkingen kunnen krijgen, zodat ze niet met lege handen staan wanneer ze naar hun dokter gaan. Het adres van dat Mirena Forum is http://www.mirena.forum2go.nl , en vrouwen kunnen hier ervaringen uitwisselen, heel veel informatie vinden en advies krijgen.
Onder deze link http://mirena.forum2go.nl/het-bayer-rap ... n-t29.html vind je een opsomming van alle bijwerkingen zoals Bayer (moederbedrijf van Schering) die heeft gedocumenteerd ten behoeve van de Canadese markt. Deze is vele malen uitgebreider dan de bijsluiter die Schering bij de Mirena voegt, en die veel vrouwen trouwens niet eens te zien krijgen.
Enige weken geleden heb ik een bericht naar Tros Radar gestuurd om te zien of dit onderwerp in de uitzending zou kunnen worden behandeld. Hoe meer vrouwen de juiste informatie krijgen, hoe beter. Men heeft het onderwerp in het archief gestopt en het kan zijn dat ze het daar nog eens uit halen, mochten ze er iets in zien.
Ik ben benieuwd of er hier vrouwen zijn die ook last van bijwerkingen hebben die door hun arts niet serieus worden genomen!

Vr. gr.

Claudia

Zonnestraaltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2008 11:23

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Zonnestraaltje »

Beste lezeres,

Ook ik heb anderhalf jaar gebruik gemaakt van spiraal Mirena. Wat zo geweldig leek, bleek vreselijk. Ongeveer vier maanden na het plaatsen van de Mirena kreeg ik op mijn hoofdhuid, aan de randen van mijn haargrens en op mijn voorhoofd, grote ontstekingen en puistjes. Het was ondragelijk om mijn haar te kammen, zo pijnlijk. Ik heb aan de voorzijde mijn haar tot een pony afgeknipt omdat het voor anderen afzichtelijk was. Ik heb andere shampoo, borstel, hoofdkussen, voeding geprobeerd, niets hielp. Bij twee bezoeken aan de huisarts heb ik anti-biotica kuren gekregen wat iets hielp. Ik heb een doorverwijzing voor een huidarts gekregen die mij ook anti-biotica voorschreef. Ook dit hielp iets maar was zeker niet afdoende.

Na anderhalf jaar modderen was ik weer bij de huisarts en hij stelde voor weer een kuur te geven. Ik had inmiddels internet geraadpleegd en kwam daarop ook mijn ernstige huidklachten als bijwerking tegen. Ik had tegen de huisarts gezegd wat ik had gelezen en na wat leeswerk tijdens het consult kwam hij tot de conclusie dat het inderdaad mogelijk was dat ik de huidklachten van de Mirena had gekregen. Binnen vijf minuten was de Mirene er uit.

En toen? Na vier dagen was ik volledig vrij van alle bovenstaande klachten. :D

NOOIT MEER MIRENA VOOR MIJ!

Ik hoop dat ik met deze uiteenzetting andere vrouwen kan helpen. Wat een lijdensweg!

Met vriendelijke groet,
Zonnestraaltje

linda-almost41
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2008 23:44

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door linda-almost41 »

Ongeveer tien maanden geleden heb ik de Mirena spiraal laten plaatsen op advies van mijn huisarts omdat ik last had van hevige menstruaties.
Na verloop van tijd kreeg ik verschillende klachten. Een bijna voortdurende pijn in mijn rug, nét onder mijn ribben. Ik voel me erg moe. Ik heb altijd al aanleg gehad tot allergische reacties (hooikoorts en overgevoelig voor veel stoffen, gevoelige huid), maar de laatste maanden lijkt deze allergie extremer dan ooit. Waar mijn huid dun is (o.a. borsten) heb ik enorm veel last van jeuk. Ik krab zo hard dat er bloeduitstortingen ontstaan. Een paar weken geleden was ik ten einde raad. Ik heb een eigen zaak, jonge kinderen en ben altijd erg actief geweest. De laatste maanden heb ik het gevoel dat mijn lijf me in de steek laat. Na een bezoek aan de huisarts waar ik in huilen uitbarstte stelde deze voor om een bloedonderzoek te laten doen. Nieren, lever waren ok. ook alle waardes in mijn bloed waren goed. Dat betekend volgens de huisarts dat er geen ernstige dingen of ontstekingen in mijn lijf aanwezig zijn. IK was bijna teleurgesteld, want één ding weet ik zeker. IETS is niet in orde. Ik heb mij nog nooit zo slecht gevoeld. Mijn buik is opgezet, ik ben zwaarder. Ik let al maanden op mijn voeding. Ik eet supergezond, maar ik val niet af. Ik voel me samengevat, moe, down en zit erg slecht in mijn vel. Omdat ik het niet meer weet ben ik eens gaan zoeken naar de bijwerkingen van het Mirenaspiraal. Wat ik toen allemaal tegenkwam aan bijwerkingen was voor mij voldoende om gelijk een afspraak te maken met de huisarts. Mijn beslissing was genomen, ik wil het mirenaspiraaltje laten verwijderen. Morgenochtend om negen uur is het zo ver. Ik hoop dat dit bericht over een tijdje een vervolg zal krijgen en dat ik kan melden dat ik mij weer prima voel. Ik laat nog van mij horen, óók als het verwijderen van het spiraaltje geen positieve verandering laat zien.
Groetjes Linda

Weer gezond
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2008 11:35

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Weer gezond »

Ik heb 5,5 jaar een Mirena-spiraal gehad. De eerste paar jaar heb ik veel infecties, ontstekingen (oa. blaasontstekingen en longontsteking) en andere problemen gehad. Voordat ik de Mirena had, kwam ik zelden bij de huisarts. Helaas heb ik toen geen verband gelegd met het spiraal. Het laatste jaar ging het beter. Toen de 5 jaar bijna om waren, heb ik een nieuwe laten plaatsen. Ik kreeg last van mijn rug, nek, lies, ik was vreselijk moe, ik had stemmingswisselingen, was somber etc etc. Gelukkig ging me zelf na 5 maanden een licht op en heb ik de Mirena laten verwijderen. Daarna ging het steeds beter met me en na een maand of 7 was ik zo goed als van alle klachten af. Het is jammer dat artsen geen verband leggen.

Mussiegirl
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2008 11:10

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Mussiegirl »

Linda, het kan tot ongeveer zes maanden duren voordat je van alle klachten verlost bent. Je lichaam heeft tijd nodig om de balans te herstellen. Bij de een gaat dit sneller dan bij de ander. Als je nog vragen hebt, kijk dan gerust even op het forum :wink:

Tuttie
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2008 15:10

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Tuttie »

Hallo allemaal,

Ik heb begin maart de mirena laten plaatsen omdat ik heel veel menstrueer en veel pijn daarbij heb. Na de pijnlijke plaatsing heb ik vijf weken lang in meer of mindere mate bloedverlies gehad en buikpijn daarbij. De zesde week was ik bloed vrij en had ik aan het einde van die week de controle in het ziekenhuis. Alles goed en wel maar diezelfde avond begon het bloedverlies weer. Inmiddels ben ik weer 3 weken en een tweede menstruatie verder en heb ik nog steeds bloedverlies en komende en gaande buikpijn. Daarnaast heb ik ook last van pijnlijke borsten, moeheid, migraine (gekregen in deze periode), opgezette buik en stemmingswisselingen. Ik begin te twijfelen of ik wel baat heb bij de mirena. Tot nu toe heb ik er alleen maar nadeel van. Het enige voordeel is dat de menstruatie zelf minder heftig en minder pijnlijk is. Maar in de afgelopen 8 weken 1 week bloedvrij zijn is ook geen pretje. :cry:

Wie heeft tips of advies?

Groetjes, Sheila

Mussiegirl
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2008 11:10

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Mussiegirl »

Hoi Sheila,

Wat vervelend dat je deze klachten hebt gekregen! Alle bijwerkingen die je in je berichtje noemt worden vrijwel zeker veroorzaakt door de Mirena, en veel artsen adviseren het in ieder geval even aan te kijken tot een maand of zes... omdat dan de meeste bijwerkingen weer weg zouden moeten zijn. Dat is echter niet in alle gevallen zo. Op het Mirena forum kun je een vertaling vinden van de volledige bijsluiter van de Mirena, bestemd voor de Canadese markt (is iets uitgebreider dan de bijsluiter die je er hier bij krijgt).
De link is: http://mirena.forum2go.nl/het-bayer-rap ... n-t29.html. Eerst krijg je een lijst met waarschuwingen en voorzorgsmaatregelen, en daarna komt de lijst met de bijwerkingen. Er staat ook een link naar de Bayer Mirena Tabel in, wanneer je daar op klikt vind je de onderzoeksresultaten van Bayer (de Mirena is getest op gezonde vrouwen die tenminste 1 kind hebben), na 3 maanden en na 5 jaar.
Het hormoon in de Mirena komt in je bloed, en hoewel het volgens de artsen een te verwaarlozen hoeveelheid is, kan het toch zorgen voor bijvoorbeeld misselijkheid en migraines, pijnlijke borsten en veranderingen in de stofwisseling, bijvoorbeeld de bloedsuikerspiegel.
Ik snap heel goed dat je na 8 weken bloeden er goed zat van bent... De beslissing ligt eigenlijk bij jou. Wil je dit zelf nog enkele maanden aanzien of niet? Neem anders eens een kijkje op het forum, daar vind je vrouwen met dezelfde problemen als die jij nu ondervindt. Ik hoop in ieder geval dat je klachten snel zullen verdwijnen.

Met vriendelijke groet,

Claudia

Obke
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2008 17:08

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Obke »

Hoi met Diana,

Ik heb pas sinds een paar maanden de Hormoonspiraal en mijn lichaam accepteert hem niet ,ik voel me er helemaal niet heppie bij en daarom laat ik mij 15 july steriliseren en wordt het er uitgehaald.
Ik kende mezelf niet meer,geprikkeld,jeuk,afscheiding,gewichtstoename.
Ik voel me lelijk en vies :cry: en ik hoop dat ik na mijn sterrilisatie mijn eigen ik weer ben. :?:

Groetjes ik

belladonna6633
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2008 14:30

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door belladonna6633 »

Hallo allemaal,

Ook ik heb een Mirena gehad de afgelopen 5 jaar. Gister heb ik hem verwijdert en gèèn nieuwe laten plaatsen omdat ik denk dat ook mijn klachten hierdoor zijn gekomen.

Toen ik de Mirena pas had laten plaatsen werd mijn hart ritme probleem extreem veel erger waardoor ik met spoed geopereerd moest worden. Ik had last van ÄV nodale- reënty - tachicardie dat wil zeggen een extra verbinding tussen je av knoop en bla bla waardoor je pulse niet weg kon dus ik zat dagelijks met een hartslag van gemiddelt 230 slagen per uur. (voel trouwens nog altijd mijn vreemde hartslag als ik op linkerzijde lig)

Dat was nr1, Nu ongeveer 2 jaar geleden ben ik begonnen met hyperventileren en dat werd zo erg dat ik er een angststoornis door kreeg met het gevolg dat ik ook paniekaanvallen kreeg. Na een hoop gedoe nl huisarts die antidepresiva en oxazepam voorschrijft. Bij de paroxetine en efexor kreeg ik zulke bijwerking dat ik beide maar 1 dag geprobeert heb. Toen werden de angst en paniek aanvallen ergen ik kon ongeveer een half jaar niet alleen zijn. Met name sávonds, wat heel vervelend is als je alleenstaande moeder bent van een kind van toen 5 jaar. Dus elke dag kwam er iemand anders uit mijn familie/vriendenkring bij me slapen. Toen dat niet meer ging en ik zelf het idee kreeg door te draaien ben ik opzoek gegaan naar een andere manier van hulp. Ik kwam toen op cognitieve gedrags therapie, dat heb ik een paar maanden gedaan en hielp goed om te leren te relativeren. Zodat ik wel hyperventileerde maar niet meer in de angst of paniek schoot.

Nu heb ik gister na veel wikken en wegen mijn spiraal er laten uithalen. Ik wilde geen nieuwe laten herplaatsen omdat ik op allerlei forums las dat mijn klachten wel eens van de Mirena konden komen. Dus ikhoop maar dat er nu langzaam verbetering in komt. NU op dit momen 24 uur na het eruit halen voel ik me belabbert hyperventileer, migraine achtig hoofdpijn, misselijk en trillerig. Ik hoop maar dat deze verschijnselen snel weer verdwijnen.


Mijn advies voor vrouwen die een Mirena nemen, luister goed naar je eigen lijf. Alleen jij kent jou lijf het beste. Heb je enig vermoeden dat een klacht die niet draagbaar is komt door Mirena, laat hem dan verwijderen ongeacht dat je huisarts zegt dat het niet door Mirena kan komen.


Vriendelijke groeten,

Donna

assie26
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2008 14:48

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door assie26 »

heb nu sinds een paar maanden mn 2e mirena
de 1e beviel heel goed, maar de 2e....
had bij de 1e nooit bloedingen of gekke bijverschijnselen

nu ben ik net als met de pil humeurig en veel aangekomen heb last van opgezette buik en opgeblazen gevoel in mn baarmoeder, zere borsten

de bloedingen zijn echt niet normaal voor mijn doen:
zelfs al voor mn 1e mirena had ik bijna nooit bloedingen en kon ik het af met een inlegkruisje of mini tampon
nu is een super tampon zelfs niet voldoende!!
op de wc loop ik echt leeg, helder rood bloed meestal...
op goede dagen alleen vieze klodders 'oud' bloed

nu heb ik laatst op advies van mn huisarts een echo laten maken, na 2 mnd.
wat was het geval: spiraaltje nergens te bekennen!!
voel de touwtjes ook niet...
heb nog wel alle klachten!
moet nu dus naar de gyn. voor inwendige echo
heb besloten om hem gelijk dan er maar uit te laten halen!!

maar wat dan...
pil is voor mij ook geen optie: daar word ik echt een ongelukkig mens van en kom vreselijk veel van aan
altijd met condoom sexen??
tja... doen we nu ook al een paar weken, in afwachting van de echo.
en sowieso kan dat uit hygiene opzicht ook bijna niet anders, deze bloederige situatie belemmerd ons sexleven al... :wink:
maar toch! het vooruitzicht om altijd te vrijen met condoom lijkt me vreselijk! zo niet leuk!!

iemand nog tips?!

marjol
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2008 16:20

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door marjol »

Ook ik heb de mirena spiraal laten verwijderen na 7 maanden. Ik dacht dat mijn verminderde libido, vermoeidheid, haaruitval, depressiefiteit kwam doordat ik nog moest "ontzwangeren". Nu ben ik er achter dat dat er niets mee te maken heeft.

Er zullen zat vrouwen zijn waarvoor de Mirena een hele goede oplossing is. Maar ik vind dat er voor die kleine groep vrouwen die wel last heeft van de bijwerkingen er meer duidelijkheid van de evt. bijwerkingen vooraf moet zijn.

assie26
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2008 14:48

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door assie26 »

ik heb nu ondertussen de 3de!
de 2de bleek niet eens in mn baarmoeder te zitten!!!

heb van de 3de helemaal geen pijn en gekke bloedingen, wel kom ik zoveel aan!!!
bij de 2de ook al, hij zit er nu alweer een tijdje in.
in het begin had ik ook echt vreetbuien, nu niet meer...
maar het lijkt wel of ik met gewoon eten wel een kilo per week aan kom.
sporten doe ik 3x per week, ben regelmatig aan dieet. het helpt helemaal niets!

grrrrrrrrrr

Alice12345
Berichten: 79
Lid geworden op: 18 okt 2008 20:08

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Alice12345 »

Ik was heel tevreden met het Mirena spiraaltje. Heb dat een jaar gehad. Ik ben altijd heel onregelmatig ongesteld geweest. Dat was eindelijk over, gewoon nergens meer last van. Maar na dat jaar, heel vreemd, maar toen bleef het bloeden. Na 2 weken constant bloeden heb ik het eruit laten halen (wat toen 250 euro kostte!). Nu maar liever condoom gebruiken.

Tuttie
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2008 15:10

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Tuttie »

Ik heb in mei een berichtje gestuurd met mijn klachten na 3 maanden mirena. Inmiddels heb ik het 8 maanden de tijd gegeven om te wennen. Maar wat een ramp is dat ding :evil:
Ik heb een afspraak op 3 november om het ding te laten verwijderen. De bloedingen zijn welliswaar minder geworden qua hoeveelheid maar niet qua duur. Ik ben nog steeds 7 of soms 8 dagen ongesteld en onregelmatig en ik heb nog steeds tussentijdse bloedingen. Ik heb rare steken en pijn in mijn buik en het ergst: ik ben aangekomen! Ik voel me niet lekker in mijn vel en mijn sexleven is er ook slechter op geworden door dit geneuzel. Ik ben er klaar mee. Ik ga wel weer aan een lichte pil. Daar heb ik jaren lang geen klachten bij gehad. Ik heb het geprobeerd maar het was dus geen succes. :( :!:

Groetjes, Sheila

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Meno »

Uit het nieuws

MIRENA SPIRAAL SLECHT VOOR VROUWEN MET BORSTKANKER !

http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/ ... kanker.ece





DE OFFICIELE BIJSLUITER VAN DE MIRENASPIRAAL:

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h16681.pdf




NOG MEER INFO.:

http://www.fk.cvz.nl/

Vul hier bij 'zoeken' MIRENA in.
Laatst gewijzigd door Meno op 21 nov 2009 00:46, 3 keer totaal gewijzigd.

peetje13
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2008 14:25

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door peetje13 »

hallo,

ik heb voor 2 weken terug een mirena spiraal laten plaatsen , nou heb ik al last van maandelijkse stemmings wisselingen, maar na een paar dagen vloog ik inene , van de ene in de andere angst en paniek aanval pff.
alsof ik mezelf niet meer in de hand hand had, de gynecoloog had gezegt mochten die klachten zich voor doen ,omdat ie wist dat ik last had tijdens mijn menstruatie van emo schommelingen , dan moest ik bellen.
nou ik dus eergisteren gebeld, kon niet , onmogelijk werd er gezegt , zat er nog maar zo kort in.
toen ben ik is gaan zoeken op internet , en ja hoor wat ik daar allemaal las van vrouwen met de zelfde klachten, niet normaal meer.
eergistern gelijk de huisarts gebeld , het moest eruit en snel ook, ik kon een afspraak maken, die was gisteren, ze was het met de gynecoloog eens, maar omdat ik bleef aandringen dat het mijn lijf weas en dat ik absoluut wilde dat ie eruit ging , heeft ze het gedaan.
voel me nog steeds ongelovelijk down heb oxacepam gerkregen om rustig te worden.
mijn vraag is nu hoe lang kan het nu duren voordat ik me weer wat lekkerder gaat voelen, ik heb het spiraaltje maar 2 weken gehad , dus ik hoop maar dat die tijd dan ook snel weer komt dat ik me weer beter voel.

nou tot lees
groetjes petra

jill22
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2008 18:46

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door jill22 »

hoi peetje,

Ook ik heb in juni een mirenaspiraal laten plaatsen. Na 2 weken vreselijke steken en buikpijn heb ik hem laten verwijderen. Maar toen begon de ellende pas voor mij. Ik kreeg iedere dag verhoging, vreselijk moe en buikpijn bij de rechter eierstok, uitstralend naar mijn lies. Toen ik naar de gynecaoloog ging, zagen ze dat mijn rechtereierstok vergroot was en er vrij vocht in mijn buik zat. Na nog 3 echo's en bloedafnamen hebben ze besloten een laproscopie te doen (kijkoperatie). Ze hadden vocht en weefsel afgenomen, maar ook uit de kijkoperatie kwam niet duidelijk naar voren wat er aan de hand was. Nu zijn we 4 maanden verder en nog steeds heb ik vreselijke buikpijn rechts. Gisteren weer naar de arts geweest. En dit alles.. na 2 weken mirenaspiraal... terwijl ik echt nog nooit ergens last van had gehad voor de plaatsing!

Ik raad het echt heeeeeeel erg af!!!!

Sisi
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2008 22:25

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Sisi »

Ik heb sinds 2 jaar een Mirena-spiraal, omdat ik na 2 fijne jongens geen extra gezinsuitbreiding meer hoefde én omdat ik genoeg had van condoomgebruik of elke dag de pil moeten innemen (vergat ik nogal eens, vandaar!). Verder heb ik bij gebruik van de pil altijd het idee gehad dat dit een negatieve invloed had op mijn 'zijn', dus stemmingswisselingen, geen zin in seks, puistjes in m'n gezicht, rug- en buikpijn, etc. Sterilisatie is geen optie, omdat mijn vriend en ik dat iets te resoluut vinden.
De Mirena-spiraal zou dus een goede oplossing zijn: geen gehannes (of ja, dus alleen maar bij het laten inbrengen en later laten verwijderen), lager hormoongehalte, kortom een goede oplissing, waar zowel mijn vriend als ik tevreden mee konden zijn.
Jammergenoeg had ik een week na het inbrengen last van pijnlijke bulten op de meest gekke plekken; achter mijn oren, op mijn hoofd bij mijn haargrens, maar vooral: op mijn rug! Het bleek acné te zijn. Verschrikkelijk vervelend, omdat ik geen laaguitgesneden truitjes meer durf aan te doen, omdat ik niet wil dat iemand mijn rug ziet.
Desalniettemin, ben ik erg tevreden over het Mirena-spiraaltje, want ik ben nauwelijks meer ongesteld, heb (ietsje) minder puistjes in m'n gezicht en ik ben dus toch inderdaad van het gehannes van die andere voorbehoedsmiddelen af.
Alle voordelen tegen de nadelen afgewogen, denk ik dat dit toch het voorbehoedsmiddel is wat het beste bij mij past. Jammer dan van die nadelen, ik kan er af en toe wel flink van balen, maar toch, als ik moet kiezen uit alleen maar 'kwaden', dan is deze toch het minst nadelig voor me.
Trouwens, stoppen met roken zorgde ervoor dat de bijwerkingen minder werden of zelfs geheel weggingen. Jammer dat ik toch weer ben begonnen met roken.... Slecht ritme, weinig slapen, stress van een eigen bedrijf, (te) veel alcohol en roken dus, hebben bij mij allemaal invloed op de mate van bijwerkingen. Dat kan ik het Mirena-spiraal niet kwalijk nemen. De oplossing ligt, in mijn geval, dus gewoon bij mezelf.

stefanie66
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:18

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door stefanie66 »

Ik heb vorig jaar in Mei een mirena spiraal laten plaatsen. Ik heb dit gedaan 6 weken na mijn bevalling. Ik heb dit laten doen in het ziekenhuis bij de gyneacoloog. Nu anderhalf jaar later heb ik nog steeds last van bloedverlies dus ik naar de huisarts gegaan die had mij doorverwezen naar de gynaoloog omdat zij hem niet zag zitten. Inwendige echo gemaakt, geen spiraal te zien. Dus een foto gemaakt vanmijn bovenbuik en jahoor daar zat hij boven mijn baarmoeder. Hij is dus op de een of andere manier omhoog gegaan.Nu moet ik volgendeweek vrijdag terug komen voor een kijkoperatie, en dan gaan ze kijken of ze hem kunnen verwijderen. Dus ik hoop maar dat dat gaat lukken en dan voor mij nooooooit meer een spiraal :?

prinses-heidi
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2008 14:42

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door prinses-heidi »

Toch wel fijn om te lezen dat waarschijnlijk mijn klachten afkomstig zijn van de mirenaspiraal.
Begin mei heb ik de mirenaspiraal laten zetten na een aantal goede berichten van mensen die er ook een hebben. Na jaren de pil gebruikt te hebben dacht ik misschien maar beter iets minder hormonen in mijn lichaam te krijgen. Uitkomst mirenaspiraal.
Nou niet zo'n goede zet. Dacht dat het inbrengen wel een makkie zou zijn, ik heb nog nooit zoveel pijn gehad, ging bijna buiten bewustzijn. Gelijk na het zetten aantal weken erge buikpijn en rugpijn, bleek er een vochtcyste te zitten van 5 cm. Een aantal weken later was die verdwenen zat er aan de andere kant weer een van 3.5 cm. Nu 6 maanden verder loop ik nog steeds met klachten en ze worden alleen maar erger. Nu al weer drie weken pijn in mijn buik en onderrug, waarschijnlijk weer een cyste. Twee weken terug ineens s'nachts op de eerste hulp gezeten met vage hartkloppingen? Ik heb last van zweet handen en begin ook al paniekaanvallen te krijgen. Ik voel me niet goed, heel raar. Ook krijg ik elke keer van de rare rillingen door mijn billen. Heb al een aantal weken last van diaree en val af zonder er iets voor te doen (niets voor mij). Mijn honger gevoel is ook af genomen. Zit regelmatig te shaken in bed, net koude koorts. Val moeilijk in slaap, terwijl ik altijd een slaapkop geweest ben.
Waar komt dit vandaan, arts zegt stress?? Nou ik dacht al gauw aan de spiraal, heb hem dit voorgelegt en hij zij dat er inderdaad een aantal van mijn klachten in de bijwerkingen staan. Nu heb ik vandaag gelezen dat daar zeker ook de hartkloppingen van kunnen komen. Kan je zeggen dat is geen pretje. Ik ken mezelf niet meer terug. Morgen een afspraak maken om hem eruit te laten halen, al maak ik me daar ook al weer zorgen om hoeveel pijn dat zal gaan geven.

Succes allemaal.

Groetjes Heidi.

Plaats reactie