Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Manon34
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2020 16:24

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Manon34 »

Vraag aan de mensen hier ik heb al 9 jaar een mirena spiraal 5 jaar geleden burn out klachten gekregen en vooral paniek aanvallen (heb dit nooit gelinkt aan het spiraaltje)

Maar nu ik ga gebukt onder hevige pijn
Het lijkt alsof het spiraaltje bij iedere beweging opnieuw geplaatst word
( dat voelde als een wee bij mij) zal bij een ieder ander zijn
En ongelovelijk veel pijn aan mijn rug

Herkent iemand zich hierin ? En wat hebben jullie gedaan spiraaltje verwijderd

Gr

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zegt de dokter over uw klachten en wat adviseert hij of zij?

Nooorie
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2020 11:59

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Nooorie »

Lieve vrouwen,

Dit is de allereerste keer ooit dat ik iets op een forum plaats. Maar de noodzaak voelt hoog en vandaar dat ik het doe.
Ik heb 2 weken geleden de Mirena spiraal laten verwijderen en het is de beste beslissing geweest in tijden. Wat heb ík er een last van gehad, en met mij denk ik vele andere vrouwen.
Juist doordat de klachten zo vaag zijn en pas later ontstaan, ga je de link niet leggen. Mede door dit forum heb ik ontdekt dat mijn schouder, nekpijn, heftige hoofdpijn en puistjes door de Mirena zijn geweest.

En nu? Ik voel me het beste wat ik in tijden ben geweest. Na een heftige Mirena crash die een aantal dagen duurde en waarin ik zó moe was dat ik niet eens echt uit bed kon komen (dit heb ik nooit), voel ik me nu een en al energie en een gevoel van verlossing en vrijheid.
HAD IK DIT MAAR EERDER GEWETEN. Dat is mijn gevoel en ik hoop dit naar zo veel mogelijk vrouwen met vage klachten te kunnen overbrengen.

Ik wil iedereen heel veel sterkte wensen die met klachten kampt, en met name positiviteit toewensen, omdat ik kan vertellen dat het écht beter met je zal gaan. Det tijd gaat het je vertellen. Ik hoop dat we als vrouwen de boodschap gaan verspreiden en ik wil alle fijne mensen op dit forum bedanken voor het delen van hun verhaal, aangezien dit voor mij bepalend was in het laten verwijderen.

Bibi2
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2020 08:48

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Bibi2 »

Beste allemaal,
Normaalgesproken plaats ik ook geen berichten in fora. Nu doe ik dat wel, juist omdat jullie berichten op dit forum mij hebben geholpen met de beslissing om de Mirena te laten verwijderen. Ik heb het hormoonspiraal Mirena laten plaatsen ter voorkoming van nieuwe poliepen en met oog op de naderende overgang. De plaatsing was geen pretje trouwens, het was erg pijnlijk, ondanks het innemen van pijnstillers vooraf. Na ongeveer 8 weken begonnen de hartkloppingen (bonzend hart, overslagen). Ook kreeg ik last van verhoogde bloeddruk, gevoel van zware griep in mijn hele lijf, extreme moeheid, spierpijnen met name in mijn borstkas, schouders en bovenarmen, koude voeten, stemmingswisselingen, gevoelens van onrust en bezorgd zijn om niets, rommelende darmen, hoofdpijn, geen libido meer, tintelingen in lippen en tong en daarbij nog dagelijks bloedverlies in wisselende mate. De klachten namen in rap tempo toe, waardoor ik niet meer kon functioneren thuis of op het werk. Bloedonderzoek (nierfunctie, schildklierfunctie, cholesterol, suikerziekte en bloedarmoede) liet geen afwijkingen zien. Na ruim 3 maanden ellende heb ik de Mirena laten verwijderen door de huisarts. Dit ging pijnloos en supersnel. Na ongeveer 4 uur (!) klaarde de mist in mijn hoofd op. Binnen een week namen de klachten drastisch af. Daarna kwam de hormooncrash en namen de hartkloppingen weer een paar dagen toe. Nu, na 4 weken en een giga-menstruatie, ben ik bijna klachtenvrij (nog wel lichte hartkloppingen af en toe, maar niet meer hinderlijk). Ik ben ook weer gedeeltelijk aan het werk. Ik heb dit gemeld op Lareb.nl en schrijf nu ook hier een bericht. Ik realiseer mij dat de Mirena voor veel vrouwen een fantastisch middel is, maar dat gaat dus helaas niet altijd op. Twijfel je over het plaatsen van een Mirena, dan zou ik zeggen: gewoon doen, want misschien ben je er enorm mee geholpen. Maar houd alsjeblieft je lijf goed in de gaten en laat hem verwijderen als je het niet vertrouwt of als je rare klachten krijgt. De bijwerkingen die ik had, staan niet in bijsluiter of de informatie waar artsen over beschikken. Als er maar 1 vrouw is die ik met mijn ervaring kan helpen, dan doe ik dat graag.
Groet,

Maddy123
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2020 18:24

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Maddy123 »

Ik schrijf normaal niet veel.
Ik heb mijn eerste spiraal nu 11 jaar en nog steeds geen periode.
Vorig jaar was ik bij de gynaecoloog en volgens hem was alles in orde.

Wat ik niet weet of de spiraal nog steeds werkt.

Of ik deze er uit zal laten halen en een nieuwe te plaatsen

amy89
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2020 12:58

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door amy89 »

hallo Dames,

2 jaar geleden na geboorte van mijn zoontje heb ik een mirena spiraal laten plaatsen. Sindsdien heb ik een opgejaagd gevoel, snel geirriteert, zenuwachtig, druk in mijn hoofd. Ik heb gister zelfs opgezocht of ik niet misschien ADHD zou kunnen hebben. ik vraag me af of er meer vrouwen zijn die dit ervaren en of dit inderdaad ook door de bijwerkingen van de mirena spiraal kan komen.

babjeh
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2020 22:36

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door babjeh »

Ik ben 27 jaar. Bijna alle soorten anticonceptie geprobeerd en vooral heb ik jaren geen anticonceptie buiten condoom gebruikt.

Mijn belangrijkste reden om er toch weer aan te beginnen was omdat ik hevig ongesteld kon worden. (Menorragie)

Bijwerkingen van mijn ongesteldheid waren:
- onregelmatig (ik wist absoluut niet wanneer ik ongesteld werd. Kon binnen 3 weken zijn maar ook na 2,5 maand)
- zeer heftige buik en rugpijn
- ijzertekort
- flauwvallen
- veel bloedverlies (met stolsels)

Na veel overleg met mijn dokter heb ik anderhalf jaar geleden een Modena spiraal laten plaatsen. De plaatsing was een hel, ik had zware pijnstillers geslikt vooraf maar ik zat toch te gillen. Ik had persoonlijk niet meer kunnen rijden of lopen of fietsen of zelfs in de bus kunnen zitten.
Na plaatsing heb ik zeker 3 maanden pijn gehad. Eerst constant en toen met vlagen.
En ik werd ook gewoon ongesteld, maar dan veel minder pijnlijk. Ondertussen ben ik 8 maanden niet ongesteld geweest. Soms voel ik wel nog lichte krampjes, beetje tussen ongesteldheid en een dikke scheet in 😆

De bijwerkingen van de mirenaspiraal bij mij:
- somberheid
- puistjes
- lichte migraine (had ik toch al sinds ik op m'n 18e aan de pil was begonnen)

Vooral de somberheid heeft mij een paar keer laten twijfelen om het spiraaltje te verwijderen, vooral omdat ik al last had van winterdepressies.
Toch heb ik besloten dat mijn vorige situatie veel erger was.
Ik hoef me nu niet ziek te melden voor mijn periodes omdat ik doodga van de pijn.
Ik heb geen last meer van angst om flauw te vallen of door te lekken.
Dit woog mij gewoon zo zwaar. En juist dit had ook enorm veel invloed op mijn mentale gezondheid, dus die kon ik tegen elkaar afstrepen 😁

Verder waren er met andere anticonceptie middelen altijd veel meer problemen en allemaal hadden ze een sombere/depressieve bijwerking bij mij.

Dus ik vind de spiraal top! En het kost nog eens weinig ook!

nikkiminjon
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2020 13:10

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door nikkiminjon »

Ik heb eigenlijk sinds mijn 16e geen hormonale anticonceptie gebruikt omdat ik daar op tegen ben en voor een natuurlijke cyclus ben. Vanwege de heftige bijwerkingen die hier volop beschreven zijn en ook vanwege de medische ingrepen die gebeurd zijn doordat bijvoorbeeld het spiraaltje doorschoot in de baarmoeder. Ik heb een half jaar een koperspiraal gehad (maar schrok toen van de hevige menstruaties en bloedklonters) en heb die laten verwijderen. Helaas heb ik daarna een abortus gehad, en ben toen toch overgegaan op het mirena spiraaltje. Ik heb hem nu bijna een jaar zitten (holy **** wat een helse pijn heb ik gehad bij het laten zetten..) en was opzich tevreden. Ik heb zeker wel bijwerkingen: hoofdpijn en 1x per maand migraine, veel meer afscheiding, puistjes, pijnlijke borsten (oke dat had ik daarvoor ook al wel af en toe), soms pijnscheuten tijdens het vrijen en veel meer en sneller gestresst. Maar waarom ik nu heb besloten om hem eruit te laten halen is vooral het constante gevoel van irritatie en prikkelbaarheid. Vooral in mijn relatie (maar ook op werk of met huisgenoten) ben ik echt vaak geirriteerd. Ik heb sinds het spiraaltje ook bijna elke maand voor mijn menstruatie een paniek of woede aanval. Vreselijk! En ik heb ook echt het gevoel dat ik mezelf niet meer ben. Natuurlijk kunnen dit meerdere oorzaken hebben, en kon ik vroeger bijvoorbeeld ook al driftig zijn, maar dat het sinds een jaar weer zo terug is gekomen voelt echt als een verandering die ik toch toeschrijf aan de hormonen in het spiraaltje. Ook dankzij de herkenning in de vele reacties die er zijn heb ik besloten om terug te gaan naar mijn natuurlijke cyclus en weer een tijdje zonder de hormonen wil leven.
Dan maar even vrijen met condoom!

iertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:14

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door iertje »

Hallo allemaal,

Na urenlang op dit forum gelezen te hebben, heb ik besloten om vorige week donderdag, dus 03-09-20 mijn mirena te laten verwijderen. Dit was mijn 2e mirena spiraal die nu inmiddels 4,5 jaar oud was. Dus in totaal heb ik 9 jaar een mirena gehad en daarvoor de pil gebruikt.
Van mijn eerste spiraaltje had ik geen klachten. Ik vond het heerlijk om niet meer ongesteld te zijn! Echter 5/6 maanden na het plaatsen van mijn 2e spiraaltje kreeg ik last van angst en paniekaanvallen. Hier loop ik nog steeds mee, inmiddels ruim 4 jaar verder. Heb vaak last van een raar koppie, me niet mezelf voelen, mezelf niet herkennen, veel angsten waardoor dit mijn dagelijks leven belemmerd.
Toen kwam ik dit forum tegen.... en dacht ik: baadt het niet dan schaadt het niet, ik haal dat ding eruit en zie wel..
Helaas merk ik nog geen veranderingen/verschillen. Het kan zijn dat ik nu in de ''mirena crash'' zit, maar heb nog last van hartkloppingen, duizelingen, moeheid, nergens zin in, spanningen. Ik hoop dat dit snel over gaat en weer de oude wordt. En als er geen veranderingen optreden, dan weet ik ook dat het niet aan de mirena ligt.. Wel is dit nu vandaag de 2e dag van mijn menstruatie. Maar ook dat moet ik nog ontdekken, wat mijn cyclus is aangezien ik met het spiraaltje niet ongesteld was...

Zijn er meer mensen die niet direct verschil merkten? Ik las wel dat het 6-9 maanden kon duren voordat je verschil merkte, maar dat is wel een heeeele lange adem... Hoor het graag!

Petra001
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2019 12:35

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Petra001 »

Jeetje lees nu pas de berichten en helaas is de Mirena geplaatst anders had ik echt me wel 10 keer bedacht.
Sinds het plaatsen van de Mirena op
Is het begonnen met wat lichte buikpijn toen werden het buikkrampen zo erg dat je gewoon in elkaar kruipt van de pijn en paracetamol geeft nauwelijks tot geen verlichting een soort van immuun gewoon voor pijn stillers.
Las ik nog dat je ook kan aankomen van de Mirena en heb al een overgewicht.

Ik laat hem sowieso verwijderen want ken me ook totaal niks anders bedenken waar die Onderbuik krampen vandaan komen. Begreep ook nog dat het even duurt voor die hormonen uit je zijn dus het is echt een groot feest die Mirena

Kan iemand mijn vertellen of het verwijderen van de Mirena pijnlijk is?

Ik zal iedereen die mijn vraagt de ervaring van de Mirena te delen het iedereen afraden want het is echt een aanslag op je lichaam.

Zaz84
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2020 11:24

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Zaz84 »

Anno november 2020 en ik lees weinig veranderingen het gaat om de Mirena spiraal. Ontzettend sneu. Ik ben er ook in getrapt, want de artsen spreken er vol lof over. Laat ik wel eerlijk zijn en zeggen dat ik mijn lichaam erg goed ken en ik weet dat ik niet goed ga op kunstmatige hormonen. Vooral emotioneel/psychiatrisch heb ik er last van. Maar goed na ruim 1 jaar een nieuwe relatie toch de keuze gemaakt, met lood in mijn schoenen, om voor de Mirena te gaan. Ik had mijn vriend gewaarschuwd En ik had gelijk!

6 oktober heb ik de spiraal laten plaatsen en maandag ga ik bellen om 'm weer te verwijderen. Ik ben mezelf niet meer en draag veel lasten van de lichamelijk en emotionele klachten. Hij noemt mij een monster 😜

Bijwerkingen:
*Opgeblazen buik
*Non-stop ongesteldheid gevoel, spotten en veel afscheiding.
*Erge krampen en steken in mijn linker en rechterzijde/lies omstreken.
*Stemmingswisselingen
*Boos/agressief gedrag/prikkelbaar
*Afgevlakt emoties (vriend is niet blij)
*Lage libido en droog (daarvoor was dat geen probleem)
*Onder rugpijn
*Drang om te eten. Junkfood vooral
*gevoelige borsten/tepels
*zware hoofdpijn en heb al 2x migraine aanval gehad.
*Ik houd vocht vast en val niet af
*koud hebben

Kortom **** allemaal! Dit is de laatste voorbehoedsmiddel voor mij. Daarvoor was mijn lichaam 2,5 vrij van alles en dat was het beste gevoel EVER. Never nooit meer voor mij <3 ik heb mezelf te veel lief.

ellakeukelaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2021 22:16

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door ellakeukelaar »

Hoi, ik ben 19 jaar oud en heb afgelopen september ervoor te kiezen om een spiraal te nemen. Het beviel me helemaal niet. Migraine stemmings wisselingen en al heel wat aan gekomen in maar anderhalve maand dat ik hem in had. Niet goed kunnen concentreren en veel last van mijn ogen. Toch maar laten verwijderen.

Alleen wat ik nergens zie staan (op 1 bericht na) is dat ik gevoel deel ben kwijt geraakt in mijn gezicht. Elke keer als mijn menstruatie begint komen er prikkels/ tintelingen in alleen de linkerkant van mijn gezicht en na de menstruatie weer weg.
Nu wou ik weer terug naar de pil omdat ik het gewend was maar dan komt gevoelloosheid terug in mijn gezicht want onzettend veel last brengt. Ga binnen kort naar een neuroloog maar de huisarts en mijn dokter hebben het nog nooit mee gemaakt. Het komt ook vaak opdagen bij ontspanning of iets qua innamen van hormonen

Zeker af te raden. Iemand anders misschien dit ook meegemaakt?

MikkieB
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2021 20:22

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door MikkieB »

Ik ben zo blij om te lezen dat er meer vrouwen zijn met een spiraal en dus allemaal bijwerkingen hebben. Zelf heb ik 6 maanden geleden de Kyleena spiraal laten plaatsen bij een gynaecoloog. Nooit door een huisarts laten doen, tenzij ze een echo apparaat hebben. Mijn baarmoeder schijnt helemaal naar achter gekanteld te zijn en zonder ervaring en een echo had een arts dit nooit goed kunnen plaatsen. (Dit is namelijk in 2012 door een HA gedaan en daarna had ik zo een pijn dat ik hem er na 2 weken uit heb laten halen)
Na een check (door de gynaecoloog) dat alles goed zat werd mij verteld dat ik nog regelmatig bloedingen kon hebben. Deze bloedingen duurde langer dan 3 maanden. Tussentijds heb ik steeds contact gehad met het ziekenhuis of dit wel normaal was. Kreeg namelijk ook vaker hoofdpijn en voelde mij vaak grieperig, maar dan zonder koorts. Was niet meer zo happy (normaal bijna altijd opgewekt), libido was nihil. Heb mn bloed laten testen, was zo extreem moe. Ik eet gezond, beweeg elke dag. Ja de adaptieve fase kon tussen de 3-6 maanden duren. Ben nog een keer met 4,5 maand na plaatsing terug geweest maar de gynaecoloog om te kijken of het spiraal nog steeds goed zit. Die zat goed! De gynaecoloog zei wel dat sommige vrouwen niet tegen een spiraal kunnen en of ik hem meteen eruit wilde hebben of toch nog wilde wachten tot de 6 maanden. Ik heb nu besloten na bijna 6 maanden bloeden op 1 week na en weer extreem griepgevoel zonder dat ik griep heb, dat ik hem vrijdag eruit ga laten halen. Ben ervan overtuigd dat alle kwalen die ik de afgelopen maanden had met mijn spiraal te maken hebben! Dames blijf vooral je ervaring delen, want dit heeft mij ook echt geholpen om erachter te komen dat het niet aan mijzelf ligt!

Pienemien
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2021 15:27

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Pienemien »

Ik ben erg blij dat ik dit forum gevonden heb. Daarvoor ook speciaal een account aangemaakt om ook mijn verhaal te doen.

Ik zit al sinds mijn 16e aan de anticonceptie. Dit ivm hevige bloedingen en erge buikkrampen. Begonnen met de pil en toen minipil (na de 1e zwangerschap). Paar jaar geleden kreeg ik continu tussentijdse bloedingen. Ook tijdens het vrijen bloedde ik vaak. Toen besloten met de gynaecoloog om de mirena te plaatsen. Dit zou mij verlossen van de bloedingen en hopelijk zelfs helemaal laten stoppen. Over bijwerkingen is er toen niet gesproken.
Begin 2018 werd hij geplaatst. Erg vervelend gevoel. Ik bloedde vrij snel daarna al en dit heeft ook wel even doorgezet. Denk wel 2 weken. Het rommelde weken tot zelfs maanden. Nog getwijfeld om hem er weer uit te laten halen maar ik moest het tijd geven. Na zo'n half jaar werd het bloeden minder tot het op een gegeven moment helemaal weg bleef. Ik was enorm blij en opgelucht. Eindelijk was ik van die ellende af.
Eerste jaar heb ik niet veel gemerkt qua bijwerkingen. Tenminste niet dat ik dat direct link aan de spiraal. Maar vooral het laatste jaar merk ik dat er iets niet klopt. En zonder deze forum had ik het nog steeds allemaal niet aan het spiraaltje gelinkt maar nu zeker wel!

Ik heb enorme stemmingswisselingen.
Ben continu geïrriteerd.
Gestresst
Heb depressieve gevoelens
Voel mij neerslachtig
Slaap enorm slecht

Hierdoor staat mijn nieuwe relatie (bijna een jaar samen nu) enorm onder druk. Ik ben continu in de war. Zoek ruzies. Word boos zonder reden. Wijs hem vaak de deur om hem vervolgens weer terug te willen. Ga van boosheid, naar paniek naar huilen. Ben all over the place. Hij heeft flink wat te verduren en dan is het nog een understatement. Gelukkig heeft hij erg veel geduld met mij en ziet hij ook wel dat ik dit niet ben. Ik heb zelfs nog gedacht dat ik misschien borderline heb..maar ik had dit allemaal eerst niet.

Naast de psychische klachten heb ik ook last van vaginale droogheid, wat ik ook nog nooit eerder heb gehad. Vaak gevoelige borsten, buikpijn alsof ik ongesteld word en laatste maanden ook af en toe wat rood/bruin verlies. Denk continu dat ik zwanger ben wat niet zo is gelukkig.
Ook heb ik vaak last van hartkloppingen die na de mirena zijn begonnen.

Ik heb nooit geweten dat het zoveel bijwerkingen teweeg kon brengen..en al weet ik niet zeker of het door het spiraaltje komt, toch denk ik dat het de moeite waard is om hem te laten verwijderen en zien hoe ik mij dan voel. Kan hem altijd weer opnieuw laten plaatsen. Ik wil in elk geval niet nog 3 van zulke jaren. Ik ga het grote voordeel van nooit meer ongesteld zijn wel erg missen..maar het weegt niet op tegen de nadelen. Maandag zal ik de huisarts bellen en hopelijk kan ik hem snel laten verwijderen.

To be continued...
Laatst gewijzigd door Pienemien op 06 feb 2021 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Inky00
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2021 14:06

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Inky00 »

Ik heb mijn mirena spiraal al sinds september 2017 en zit ook nog steeds te twijfel om het te verwijderen.
Mijn klachten:

Na het zetten hevige buikpijnen en steeds bloedingen, haaruitval, toen een jaar lang steeds terugkerende blaasontstekingen zonder oorzaak, En nu weer kramp in rug en darmklachten.

Nog steeds twijfel of het wel de goede keuze is, maar geen idee wat het anders kan zijn :|

Bren1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2019 11:43

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Bren1988 »

Wat een enorme herkenning hier. Bizar gewoon.

Ik heb sinds 2008 de mirena, ben nu met mijn derde lichting bezig.
De eerste twee zijn enorm goed bevallen en daarom ook de keuze voor een derde, want het gemak dient de mens.
Toen in 2018 de derde spiraal werd gezet heb ik direct daarna een baarmoederontsteking gekregen, heel ongemakkelijk en niet fijn.
Even uitzitten met wat antibiotica en weer door met het normale leven...
Sindsdien heb ik het idee gehad dat mijn spiraal niet goed zat, maar echo’s bewijzen het tegendeel.
Afgelopen juli had ik voordat ik moest gaan werken “een beetje” buikpijn, dat werd gaandeweg erger en na een uurtje arbeid verrichten zat ik dubbelgevouwen op mijn stoel. Ik heb nooit kinderen gehad, maar ik denk dat weëen zo voelen. Wat een helse pijn. Na elke “aanval” (want zo voelde het!) had ik bloedverlies.
Hierna heb ik gelijk een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog want dit kon niet goed zijn.
Daar heb ik een echo gehad en alles zag eruit zoals het hoorde, en waar die pijn vandaan zou komen wist ze ook niet.
Precies een maand later kreeg ik weer dezelfde buikpijn, dit kon niet anders dan dat ik ineens na 11 jaar een cyclus zou hebben. Absoluut niet blij mee, maar het is wat het is.
Nu krijg ik te pas en te onpas “aanvallen” waardoor ik een paar minuten/uren niet functioneel ben. Dit doet zo enorm veel zeer.

Gisterenavond een goed gesprek met mijn partner gehad en besloten dat een van ons 2 een sterilisatie ondergaat en ik van deze ellende af ben.

- Merk enorm dat ik mezelf niet ben.
- Ik voel shagerijnige buien opkomen en vertrekken
- Hele slechte huid ondanks dat ik deze goed verzorg
- Bizarre buikpijnen
- Ineens een cyclus na 11 jaar niets
- Enorm aangekomen (lees: 40 kilo!)
- Meerdere malen op het randje van een burn-out gezeten zonder “echte” aanleiding

Ik vergeet vast nog 100 dingen, maar dat komt doordat ik enorme onrust in m’n koppie heb.

Enorm benieuwd hoe ik me ga voelen als die ellende uit mijn lijf is!

mvaneckko
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2021 12:43

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door mvaneckko »

Hi!

Sinds 2017 heb ik een Mirena spiraal. Omdat ik niet goed tegen de pil kon (voelde me erg vlak) en zware menstruaties had heb ik gekozen voor de Mirena.
Al sinds het begin ben ik vaker ziek dan normaal. Vooral heel erg veel misselijkheid en overgeven. Gemiddeld ben ik per 5 weken wel 1x te beroerd om iets te gaan doen. Ook voel ik mij snel gestresst en niet helemaal mezelf.
Ik twijfel om hem eruit te laten halen omdat ik 'bang' ben voor de zware menstruaties.
Maar ondertussen word ik er gek van om zovaak me beroerd te voelen en niet lekker in mijn vel te zitten (zonder echte aanleiding)

Graag hoor ik van jullie!
(btw, ik heb een relatie van 8,5 jaar en woon samen)

Sandyyy
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2021 20:25

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Sandyyy »

Dag allen,

Wat ben ik blij dat er ‘soortgenoten’ zijn!
Sinds vorig jaar oktober heb ik de Mirena Spiraal laten zetten. Reden hiervan was dat ik met momenten erg afwezig ben ( in mijzelf gekeerd).. Ik dacht dat de Mirena spiraal mij hierbij zou helpen ( tijdens mijn zwangerschap 1,5 jaar terug voelde ik mij fantastisch en had ik nergens last van) maar het lijkt alsof het alleen maar erger is geworden. Ik heb mijn rondingen helaas niet meer, ben erg afwezig, heel nerveus (veel nagelbijten), hartkloppingen, haaruitval, slappe nagels, depressief en vooral heeeeeel moe en heb nergens zin in. Ik heb zelfs gedacht of ik een burn out kan hebben maar gezien ik mij tijdens de zwangerschap zo goed heb gevoeld kan dit niet. Na mijn zwangerschap heb ik direct de spiraal gezet en heb tot heden echt geen positieve momenten. Ik wil zo graag van mijn zoon genieten maar ik merk dat zodra hij huilt ik helemaal in paniek raak. Ik heb mij ingeschreven voor de hormoonpoli en hoop snel dat er iets goeds uitkomt zodat ik snel mag genieten van alles om me heen.. pff

BlitzMylo
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2021 07:42

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door BlitzMylo »

Wat een herkenning vindt ik in alle verhalen hier. Ik ben 49 en altijd de pil als anticonceptie gebruikt. Totdat ik op mijn 45e wordt getroffen door 2 tia's. ( juli 2017) Gelukkig niets aan overgehouden en pure pech geweest, ze hebben me binnenste buiten gekeerd omdat het wel in familie voorkomt. Ook geen risico factoren van overgewicht en roken/drinken. Maar ik moest per direct wel stoppen met de pil. Een mirena spiraaltje zou wel mogen. In augustus 2017 is deze geplaatst. In het begin wat bijwerkingen maar dacht het gaat goed. Maar niets is minder waar. Ja enigste voordeel is geen menstruatie meer. Maar loop al jaren bij huisarts dat ik niet meer mezelf ben van voor die tijd. Dan wordt het wel eens op die tia's geschoven maar ben na die tia's na een aantal dagen ziekenhuis ontslagen zonder restverschijnselen en maanden later allemaal klachten die ik voorheen nooit had.....extreem moe, en dus echt moe.... terwijl ik altijd hoog energie level had en ze noemde me wel eens de vliegende Hollander. Maar ook snel kortademig, Last van mijn ogen/lenzen.Tintelingen in handen en voeten en soms gloeiende handen en voeten. Verwezen naar neuroloog, allerlei onderzoeken daar en bloedonderzoek wezen niets uit. In die 4 jaar 13 kilo aangekomen. Nooit aanleg voor gehad om dikker te worden. Opgeblazen buik. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En dan lees ik hier zoveel herkenning dat ik denk eruit met dat spiraaltje. Nu is het feit er dat ik al 10 jaar kamp met afwijkende uitstrijkjes in het begin kwamen ze er via bevolkingsonderzoek achter en 2 x per jaar steeds de onrust van die afwijkende uitstrijkjes en mijn moeder heeft baarmoederkanker gehad , gelukkig goed afgelopen. En bij haar ging het om andere vorm, zat echt in de baarmoeder. Maar ik riep al jaren haal die baarmoeder er maar uit. Ik heb 2 gezonde kids van nu 23 en bijna 21. Maar steeds werd me dat nog afgeraden want kans op verzakking enz enz ...maar nu 16 april wederom een afwijkend uitstrijkje gehad en ik had toen een andere gynaecoloog, die destijds ook de bevalling van mijn zoon had gedaan en hij zei ook als je mijn patiënt was geweest was je baarmoeder er al uit geweest. En hij wilde de aanvraag voor operatie in werking gaan zetten. Inmiddels is er een datum en wordt ik 4 juni 2021 geopereerd. En ja spiraaltje is er dan uiteraard ook gelijk uit waarbij ik dus hoop ook van als die andere klachten af te zijn.....

Annette050
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:24

Re: Mirena hormoonspiraal: bijwerkingen

Ongelezen bericht door Annette050 »

Goedemorgen

Vorig jaar heb ik een tia gehad.
En daarna bloedverdunners gekregen.
Waardoor mijn menstruatie vooral op vulkaan uitbarstingen begon te lijken.
24/7 ongesteld voor maanden.
Nou is in januari van dit jaar mijn baarmoederslijmvlies weggebrand en een spiraal geplaatst.
(Ik ben in 2017 gesteriliseerd )
Sindsdien heb ik allerlei niet te verklaren klachten.
Zoals veel hoofdpijn,pijn in de onderbuik.
Blaasontstekingen 6 dit jaar
Vaginale infectie
Veel niet fris ruikende afscheiding.
Pijnlijk orgasme
En verlaagd libido.....
Afspraak gemaakt om het spiraal te verwijderen.
Heel mijn lichaam schreeuwt haal dat ding eruit.
Maar op de een of andere manier weten ze zo te praten,dat je weer enorm begint te twijfelen.
Alles word weggewuift onder het kopje....ligt niet aan het spiraal en verwijderen kan weer voor erge bloedingen zorgen.
Dus voordat ik het wist,stond ik weer buiten.
Met spiraal en de klachten nog aanwezig.
Voel mij heel erg betutteld en heb niet het gevoel dat ik baas ben,over mijn eigen lijf.

Zucht......
Het leed wat mirena heet

Gr Annette

Plaats reactie