afbouwen citalopram

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
DH1994

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door DH1994 » 01 mar 2018 13:34

Hoi allemaal,

Ik ben vorigjaar begonnen met 10 Mg citalopam/cipramil ivm mijn depressie. Toen ik tijdens deze hevige periode van mijzelf hoorde dat mijn papa van 50 jaar ongeneeslijk ziek was, kon ik niet verder instorten dan ik al was. Ik gebruikte toen net 8/10 weken ad. Tijdens deze weken opbouw, ookal was het “maar 10 Mg” heb ik mij echt vreselijk gevoeld. Ik kreeg suïcidale gedachten, en die kon ik nog niet. Ik had ze nooit eerder meegemaakt. In deze weken raakte ik nog meer in een sleur dan dat ik al was. Kortom, ik kon mezelf nog verder zoeken.

Toen ik het nieuws van mijn vader kreeg, en daarbij een week later dat mijn moeder ook een vorm van huidkanker kreeg, rond diezelfde tijd, zat ik weer bij de huisarts. Zij heeft een aantal keer geadviseerd (bijna gedwongen) om echt 20 Mg te gaan gebruiken. Ik moest dus weer gaan opbouwen, maar dit heb ik niet gedaan. Ik vond het eng en ik was bang om weer diezelfde hevige gedachtens te krijgen, als tijdens mijn fase toen ik 10 Mg net gebruikte.

Mijn pap is inmiddels overleden, helaas na 2,5 maand al. Mijn moeder is schoon verklaart. Ik heb mijn laatste jaar opleiding als verpleegkundige afgerond en daar ben ik deze medicatie dankbaar voor. Hij heeft mij dat extra steuntje gegeven waardoor het allemaal iets makkelijker is geworden. Echter ben ik HEEL ERG BLIJ dat ik niet naar de huisarts heb geluisterd om de 20 mg cipramil te gaan gebruiken.

Omdat we nu precies één jaar verder zijn, ik me beter voel, en natuurlijk van deze medicatie afwil heb ik besloten (uiteraard iom mijn HA) af te bouwen met deze dosering cipramil. Het is namelijk tijd om te verwerken wat mij vorig jaar is overkomen en wat nog elke dag als een zware tas op mijn rug hangt. Echter lukt het me niet “los” te gaan van emoties. Ik voel ze, maar kan deze niet uitten. Ik denk dat deze medicatie mijn stemming zo “stabiel” houd waardoor sommige realistische gebeurtenissen niet realiteit lijken te zijn. Hier wil ik van af.

Ik ben dus sinds 3 dagen bezig met afbouwen. Elke 2 weken -2mg. Ik heb hier druppels voor gekregen. De afgelopen 3 dagen heb ik 8 Mg cipramil gebruikt, maar OH wat ben ik hier toch weer gevoelig voor. Net zoals de opbouw, zo voelt deze afbouw. Ik ben sinds gisteren niet te genieten, ik voel me ellendig, vooral door de BARSTENDE hoofdpijn!!!! Ik voel me raar(een soort van lichtelijk aangeschoten ofzo) ik haal woorden uit elkaar en ben ontzettend moe. Ik hoop dat deze sleur weer niet zo’n lange gaat worden. Ik ben bang dat ik alle rare depressieve gedachten weer krijg ofzo. Het lijkt zo weinig, die 10 mg, maar zo voelt het niet. Succes allemaal en ik houd jullie op de hoogte hoe het is gegaan. Groetjes, D.

rudolphwolven

Ongelezen bericht door rudolphwolven » 03 mar 2018 14:59

Hoi DH1944,
Tjonge, jij hebt het "dubbel"' zo moeilijk gehad zie ik.............vreselijk, om naast je eigen "pijn" nog die trieste situatie met je vader en moeder mee te maken.......
En dan nu weer opnieuw in een moeilijke fase.
Toch ziet het er goed uit voor jou denk ik, ondanks alle ellende van dit moment........je hebt al eens een bijzonder moeilijke periode doorstaan, waardoor je de komende maanden ook zal doorstaan........ik weet het zeker!
Probeer telkens weer het einde van de dag te halen en schreeuw "Stop" tegen jezelf als je met de allersomberste gedachten bezig bent......
Plak een klein notitiepapiertje bij je bed en schrijf er op "alles komt uiteindelijk goed......zegt papa".......
Heel veel sterke en een warme hug...... :wink:
Trouwens, wat een prachtig beroep heb jij..........
Groetjes, Ruud

Abcd

Ongelezen bericht door Abcd » 09 jul 2018 21:36

Il heb citalopram 2 jaar geslikt. Ben met lage dosering 10 mg begonnen en heb ook 40 mg gehad. Toen was ik er klaar mee. Ik wilde afbouwen, dit heb ik heel langzaam gedaan in overleg met arts helaas wel een terugval gehad en dosering is toen verhoogd maar toch doorgezet. Sinds paar dagen op 0 maar dat is toch afzien. Niet zo zeer het down gevoel maar die bijwerkingen. .. dat is toch heftiger dan ik dacht. Misselijk, oorsuizingen, duf hoofd, geen energie. Ik weet het; doorzetten en doorpakken maar toch dat valt niet mee. Heeft iemand enig idee hoe lang deze afkickverschijnselen duren? Of wat je eraan kunt doen?

Spacestar

Ongelezen bericht door Spacestar » 10 jul 2018 10:49

5 jaar die 'troep' moeten slikken, ben nu anderhalf jaar 'schoon', wat een opluchting!
Jaren vreselijke nachtmerries gehad, erg fysiek en verbaal kwam ik de nachten door.
Op eigen risico meteen helemaal gestopt, zonder arts maar wel in overleg met mijn vrouw, weken erg slecht gehad en daarna nog een paar maanden slecht.
Maar nu, wat een opluchting, geen nachtmerries meer, bijna geen slaapproblemen meer, overdag fitter.
Heb ik weer een 'mindere' dag, dan ga ik fietsen, soms wel 100km, lekker je hooft leeg, en onderweg proberen ergens contact te leggen en praten, vaak zelfs LOL maken.
Nou fiets ik wel veel(deze eerste 9 dagen van de maand al 400km) maar dat is gelukkig niet meer alleen vanwege mijn gevoel maar ook om die "5 jaar' extra gemaakte 20 kilo's er af te fietsen.
Heel veel sterkte... doorzetten hoor...

Cybersnake

Ongelezen bericht door Cybersnake » 24 mei 2019 15:57

Ik ben drie maanden geleden gehalveerd met Citalopram van 10 naar 5 mg en hier helemaal geen last van gehad. Nu sinds twee weken van 5 naar 2,5 mg en ik heb een week lang hoofdpijn gehad en soms duizelig en zweten.
Ik wordt smorgens veel eerder wakker. Voorheen kon ik de klok rondslapen en nu wordt ik na acht uur slapen wakker en ben dan ook uitgerust. Iets wat ik van te voren ook niet kende.
Daarnaast heb ik veel meer energie en weer zin om te gaan sporten. Iets wat ook al lang geleden is geweest.
Hopelijk blijft dit zo aanhouden en kan ik over een tijdje het laatste beetje ook afbouwen.
Twee jaar geleden ook al eens geprobeerd te stoppen en toen van 15 mg naar 0 gegaan door per twee weken 1 druppel minder te nemen. 1 druppel staat voor 2 mg. Dit ging goed, totdat ik er helemaal van af was en twee weken later mijn angst en depressie weer terug kwam.

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix » 26 mei 2019 13:59

Cybersnake

Ongelezen bericht door Cybersnake » 28 mei 2019 09:06

Bedankt!

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix » 28 mei 2019 10:54

Graag gedaan!

Plaats reactie