LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] prijzen medicijnen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
sigridbevaart
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:10

prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door sigridbevaart »

Om 17.50 uur was ik bij de apotheker (Oostelijke Handelskade, Amsterdam).
Hij stond zó lang te computeren dat ik vroeg waarom het zo lang duurde.
Hij zei dat de computer geblokkeerd was.
Even later was de blokkade opgeheven en gaf hij de prijs door: E 26,00 voor een doosje pillen tegen blaasontsteking.
Ik schrok daarvan en zei dat ik dat wel héél veel geld vond.
"Ja..." zei mijnheer de apotheker ".... dat komt omdat het na zessen is."
Ik werd zó verontwaardigd dat de apotheker zei "Ik zal maar niet met u in diskussie gaan.."; hij paste de prijs aan: E 13,00

Met vriendelijke groeten
Sigrid Lammers

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door marietje224 »

lijkt me toch dat je de rekening naar de verzekering hebt gestuurd!
dit hoor je gewoon vergoed te krijgen?en ik zou later een klacht indienen.
zowel bij de apothker zelf en bij de verzekering!zei zijn nu meer kwijt door dat hij niet coulant is.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Dit is inderdaad schandelijk gedrag. Een gewone middenstander had zoiets nooit gedaan.
Ik vind dat de reactie op dit gedrag niet bepaald mag worden door de vergoeding. Dit is gewoon fraude en ik vind zelfs dat deze gebeurtenis doorgegeven moet worden aan de zorgverzekeraar.

pinge55p
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2010 17:37

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door pinge55p »

Wij hebben een herhaalreceptenlijn, als je voor 12:00 belt kun je de volgende dag na 15:00 je medicijnen halen. het viel mij op dat mijn medicijnen soms veel duurder waren, bij apotheek nagevraagd, als de doktersassistente voor 8:00 de recepten doorgeeft wordt het als nachtmedicijn gezien, dus betaal je meer. Volgens de doktersassistente is het flauwekul, maar gebeurd toch.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door marietje224 »

bij ons geeft ze ze altijd na 2 uur door,dat schijnt het goedkoopst te zijn.maar ja als ik bij de dokter ben in de ochtend,zoals gisteren en ik moet recept hebben dan mailt hij het gelijk door...
ik vind het absurd...kijk is het nou midden in de nacht of na 8 uur in de avond..oke..maar ...ach ja minister klink he...wat doe je er aan ...

ik heb het van me af laten glijden allemaal want 1 die vent is gek klink die weet totaal niet waar hij op bezuinigt
en 2 het zijn me geen maagzweren waard...die ik al heb,maar actief worden als ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg boos wordt..dus...laat maar dokken maar en petities daar ben ik voor in..maar ja wie doet er wat,niemand?????

keesenhan
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jan 2009 17:14

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door keesenhan »

Ben verzekerd bij een maatschappij die niet zo glashelder is als ze zeggen. Heb zeer groot eigen risico en kom nooit aan vergoeding toe. Daarom deze week bij bestellen van nieuwe medicijnen cash betaald (claim ik tzt eventueel wel terug) en tot mijn verbazing waren ze € 16,00 goedkoper (€ 52,00 ipv € 68,00) Zou er tussen verzekeraar en apotheek nog iets blijven hangen?

Marjanneke52
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2010 14:42

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door Marjanneke52 »

Ik moest wegens omstandigheden medicijnen ophalen bij een andere apotheek en je gelooft het niet, ik heb begin november 2009 Chloortalidon 12,5 mg, 90 stuks gehaald bij apotheek Antoniushove in Leidschendam, kosten E 10,70, vandaag bij Kring-apotheek Houtwijk in Den Haag voor hetzelfde E 17,56, Temezepam 20 mg 30 stuks bij Antoniushove E 9,67, bij Kring-apotheek E 14,63. Omdat ik de Temazepam zelf moest betalen heb ik het recept hiervoor teruggevraagd want dat scheelt toch echt teveel. Blijkbaar mogen ze zelf de prijzen bepalen. Echt niet normaal. Dus mensen, vergelijk, je kunt je recept bij iedere apotheek inleveren. :evil:

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door marietje224 »

ja,het kan ook aan het merk liggen wat ze je hebben gegeven! het ene merk is duurder als het andere,daar kunnen zei weer niks aan doen.
de ene maand krijg ik een medicijn van dat merk dat kost dat en een maand later scheelt het weer....is het een ander merk...
ik heb ook diazepam 120 voor 8,81 geloof ik ,en loremetazepam voor rond de 8 euro..
een apotheker zal wellicht verdienen op een medicijn,alles moet toch betaald worden,ik zie het als een soort winkel...
maar dat er flink bezuinigd wordt is een ding wat zeker is..
ik denk dat je nu echt niet blij bent als je in de zorg werkt,maakt niet uit waar!

keesenhan
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jan 2009 17:14

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door keesenhan »

Nee het is krek hetzelfde medicijn van dezelfde fabrikant.
Vorig jaar scheelde de ene en de andere maand wel eens 1 of 1,50 Euro maar 16 Euro valt gewoon buiten de prijzen

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@keesenhan
Is dat de eerste keer dat je het bij die kringapotheek ophaalde?
Want het is zo dat medicamenten die je in een apotheek voor de eerste keer krijgt duurder zijn dan een vervolgrecept.
Dus ook al gebruik je een product al jaren dan zijn ze in de nieuwe apotheek de eerste keer een stuk duurder.
Daarna betaald je ook weer de oude "vertrouwde" prijs.
Dat geldt dus voor alles wat je er aan receptgeneesmiddelen haalt.
Vandaar dat de Temazepam daar ook een stuk duurder was dan wat je gewend was.
Dat is overigens niet iets wat de apotheek bepaald maar iets wat door het ministerie is vastgelegd.

Groeten Kelly

keesenhan
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jan 2009 17:14

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door keesenhan »

@muppet
Nee, het gekke is, dat ik op herhaalrecept altijd rond de € 68,00 betaalde via mijn verzekering maar met een NIEUW recept € 52,00 die ik direct betaalde. Beide apotheken waren Mediq. Rara

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Het enige wat ik kan bedenken wat het zou kunnen verklaren is een prijsdaling in het nieuwe jaar.
Het maakt geen enkel verschil of het nu naar de verzekering gaat of dat je het zelf betaald.
Het een is niet duurder dan het ander.
En het feit dat beiden Mediq zijn maakt al helemaal geen verschil.
De prijzen van medicamenten liggen vast.
Zijn dus net zo duur bij een Mediq apotheek....Kring apotheek enz.
Mits ze uiteraard van dezelfde fabrikant zijn en een gelijke hoeveelheid tabletten.
Want het is wel zo dat in verhouding 90 stuks goedkoper zijn dan 30 stuks.
Maar goed....geen idee dus.

Groeten Kelly

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Ik zag trouwens dat ik een fout heb gemaakt met mijn eerste reactie in dit topic.
Die was niet voor keesenhan bedoeld maar voor Marjanneke.
Excuses

djaantjeb
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2010 13:47

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door djaantjeb »

Ik zou eens iets willen weten,

Ik gebruik al jaren een bepaald medicijn, nu ineens het medicijn veranderd in een ander merk.
Volgens de apotheker zou het niet meer vergoed worden.....
Heb dus mijn zorgverzekering gebeld die zeiden als u het al jaren heeft en de huisarts heeft het voor geschreven word het gewoon vergoed.
Dit als begin.

Nu iets wat ik al jaren me afvraag.
Het is me al vaker voorgekomen dat er zoiets gezegd word, ik word er soms dol van.
Een arts schrijft toch niet voor niets een bepaald medicijn voor.
En dan krijg je dus een goedkoper merk.....(niet dat dat altijd slechter of beter hoeft te zijn) Ik heb goedkope en duren medicijnen door elkaar maar dat wat ik heb werkt voor mij.
Wat doen de apothekers met het recept van mij?????
Op sturen naar de zorgverzekering van mij om dan een vergoeding te krijgen van het voorgeschreven recept???????
Hier is dus totaal geen controle op, ik het goedkopere merk zij de vergoeding van het duurdere.
Zorgverzeking vraagt nooit aan mij of ik idd het zelfde medicijn wel heb gehad.

Dan nog iets waar ik ook aandacht aan wil schenken.
Als er dan een medicijn die je al jaren of net nieuw hebt gekregen niet vergoed word... wat is dan zo moeilijk om de zorgvrager te vragen wat te doen?
De zorgvrager zou toch zelf de medicijnen moeten slikken en heeft dus toch het laatste woord in wat hij van de apotheker krijgt?
Of die nu vergoed word of niet.

Zijn er nog meer mensen die dit herkennen?
En zou er niet eens onderzoek naar gedaan kunnen worden?
De controle erop is misschien best handig te doen, alleen is het dan weer het geval van voorschieten van de de zorgvrager en daarna deze weer terug te betalen.
Is voor mij niet de ideale oplossing misschien heeft iemand een ander idee hierover.

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@djaanteb

Dat wat de apotheek zegt klopt wel degelijk.
De verzekeringen werken met zogeheette preferentiebeleiden.
Dat houdt in dat zij een product alleen nog maar vergoeden als het van een bepaald merk is (waar zij afspraken met de fabrikanten hebben gemaakt en zelf dus de meeste winst op maken).
De arts schrijft jou een bepaald medicament voor, wat door wel bijv. 10 verschillende fabrikanten wordt gemaakt.
Je krijgt dus wel degelijk dat wat de arts voorschrijft alleen bepaald deze niet welke fabrikant je moet krijgen.
Dus het is niet zo dat je niet krijgt wat de arts voorschrijft want dat krijg je wel.
En welke fabrikant je krijgt hangt dus af van wat de zorgverzekeraar wilt.
Ik weet dus niet welke zorgverzekeraar je hebt maar als je dat misschien hier wilt neerzetten met daarbij het desbetreffende medicament dan kan ik je misschien helpen door je een link te sturen waarin staat welk merk je van de verzekering mòet krijgen.
Het is erg vervelend dat verzekeringen de fout steeds bij de apotheken leggen terwijl zij het beleid bepalen.
Zij zijn degene die ervoor zorgen dat je andere medicijnen krijgt dan je gewend bent, niet de apotheek.

En wat de vergoeding aangaat?
De apotheek declareert het aan jou geleverde medicijn.
Niks recepten opsturen maar puur datgene wat jij ook gekregen hebt.
Dus zij krijgen het geld voor wat er aan jou geleverd is niets meer niets minder.
Niet denken dat de apotheken hun zakken vullen over jou rug, dat doen de zorgverzekeraars wel voor ons.

Het is allemaal te danken aan het geweldige preferentie beleid.
We zijn in ons land al zover dat de zorgverzekeraars bepalen welk medicijn je mag krijgen.
Sommige verzekeraars vergoeden bepaalde sterktes van medicijnen niet eens meer waardoor je moet gaan zoeken naar alternatieven.
Nee geweldig hoor zo'n zorgstelsel.
En dan te bedenken dat bijv. de USA een voorbeeld wilt nemen aan dat van ons. Wat een lachertje

djaantjeb
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2010 13:47

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door djaantjeb »

@ muppet-81

Het gaat om losec dit is idd het zelfde hoofdbestandsdeel als omeprazol alleen wat anders is, is dat losec een tablet vorm is die ik goed kan wegkrijgen, omeprazol zoals ik hem dus kreeg is een capsule en daar zit hem het probleem. Die krijg ik met geen mogelijkheid weg en daar is die wel voor bedoeld. om mijn slokdarm en maag te beschermen. Die capsule heb ik dus in het verleden ook gehad met alle problemen van dien daarna de losec voorgeschreven gekregen.
Hiermee al meer dan 10 jaar geen tot weinig problemen.
Zoals ik al zei maakt het mij niet zoveel uit wat voor merk medicijn het is duur of goedkoop maar wil wel graag dat het goed werkt.
En Agis heeft na telefonisch gesprek gezegt deze losec gewoon te vergoeden.
Het viel mij dus op dat die omeprazol ook heel andere hulp producten heeft is vele malen goedkoper dus vandaar mij opmerking waarom ineens die beslissing van de apotheek mij zonder melding gewoon ff een ander merk te bezorgen die omeprazol kan ik ook bij een drogist kopen net als gavison wat voor mij ook niet erg helpvol was

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door marietje224 »

@ daanjteb

de maagbeschermers worden echt aan banden gelegd..
ik was vorig jaar net over op pariet van pantozal naar pariet maar dat mocht nu niet meer,nu heb ik weer lanzoprazol??
helpt goed ook...ik heb vaak last van een bac ook ,komt door veel medicatie gebruik en ik ben erg gevoelig dus moet beschermt worden.
maar volgens mij is de omeprazol nog niet te koop maar de pantazol in de winkel....ik vind het ook te gek voor woorden hoor..
maar ja de zorgverzekeraar bepaald he..niet de dokter of apotheek....
het is van de gekke..

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@ daantjeb

Dat is dus precies wat ik bedoelde.
Losec wordt bij geen enkele verzekering meer vergoed mits er medische noodzaak op het recept staat.
En dat weten die mutsen van de Agis telefoondesk ook.
Maar die informatie verstrekken ze je niet omdat het dan voor iedereen wel heel makkelijk wordt om medicatie buiten het preferentiebeleid te krijgen.
De apotheek heeft goed gehandeld, de arts is gewoon vergeten de medische noodzaak erop te zetten.

@marietje

Omeprazol is nu ook in de handverkoop als Buscozel.
Dat is de 10mg variant

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door marietje224 »

hoi muppet

is dat dat buscozol?we hadden het er al over,mijn tante en ik..die werkt in de zorg en we wisten nu even niet wat dat nu was.
als mijn arts pariet zou voorschrijven dat was weer per 1-1...dan zou hij een boete krijgen,te gek voor woorden toch?
dan weet ik dat want mijn oom moet dus elke keer betalen voor losec en die moest echt flink wat betalen...en die is note bene geopereerd omdat ie kantje boord lag voor maagbloeding!
dus de arts moet erop zetten medisch noodzakelijk!! ik zal het doorgeven!
nou ja bij mij werkt de lanzoprosol als ik het goed schrijf goed...als het maar beschermt de bac daar ben ik toch gevoelig voor...dus die komt toch wel 4x pj...
maar goed...het is te gek voor woorden...
dank je wederom voor je uitleg! aan jou hebben we wat!! :D

cjcats
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:39

Re: prijzen medicijnen

Ongelezen bericht door cjcats »

Laatst bij het afhalen van medicijnen ineens een ander merk: Mijn zorgvekeraar zou het vorige merk niet meer vergoeden, hetgeen bij navraag onjuist bleek. Terug bij de Aptheker toch het eerste merk gekregen. Prijsverschil in aankoop heb ik niet kunnen constateren omdat die gelijk was.
Ook wilde men eerst een antibiotica niet bestellen omdat die niet veel gevraagd was. Later toch onder dwang laten bestellen.
Misschien moeten die markten nog meer vrij worden gegeven, wordt de chaos nog groter. Wie die vrije marktwerking bedacht heeft moeten ze ook nergens meer aan het werk laten komen.

Gesloten