LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Mijn man heeft 3 jaar geleden efexor geslikt.Hij heeft het 3 jaar gebruikt.Hij is er tijdens een opname een in een psych. kliniek mee begonnen. Achteraf gezien heeft hij er niet veel aangehad. Ze hadden erg veel moeite om hem op de juiste dosering te krijgen. Dat was een hoop gedoe omdat je niet maar zo kan verhogen of stoppen dat moet altijd in stappen gaan. Al die jaren heeft hij erg last gehad van slapeloosheid, nervositeit, spiertrillingen, gevoelsloosheid, geen zin in sex enz enz. Ze hebben naast efexor andere middelen voorgeschreven tegen de nervositeit en slaapeloosheid, hij was op een gegeven moment aan het eind van zijn latijn. (en ik ook)

Nadat ik op internet er achter was gekomen dat het middel tegen nervositeit (xanax?) niet kan met efexor, wordt je nog nerveuzer van had hij er schoon genoeg van. Vanaf zijn puberteit slikt hij al antidepressiva (seroxat) en toen was het genoeg. vooral omdat de psych hem verkeerd haad voorgeschreven.Helaas konden we daar niet veel aan doen omdat de betreffende psych in een andere instelling werkte. Hijis toen, stom natuurlijk, cold turkey gegaan. Dat was dus ook eens maar nooit weer. Hij slikte 300 mg per dag en is in eens naar 150 mg per dag. na twee weken terug naar 0! Hij is er zo ziek van geweest. Doordat zijn weerstand verlaagt was hierdoor kreeg hij ook nog een luchtweginfectie waar hij een paar gekneuse ribben aan overhield van het hoesten. Het heeft hem in totaal ruim 3 weken gekost om weer een beetje "normaal"te worden. Hij zal dus ook nooit weer "cold turkey" gaan.

Een tijdje heeft hij het zonder reguliere medicatie gedaan met alleen ondersteuning van een therapeute die ook alternatieve medicijnen in de vorm van o.a. st. janskruid en druppels. na mijn zwangerschap en geboorte van onze zoon, welke zeer stressvol was is hij ongeveer een half jaar geleden weer begonnen met paroxetine. Hier heeft hij veel profijt van en voelt zich goed. Slaapt weer goed, weer zin in sex :D , kan het allemaal weer beter aan. Hij heeft het dus 2 en half jaar zonder medicijnen gedaan wat ik erg knap vind gezien zijn verleden.

Voor hem dus nooit meer efexor!

cherryl
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2007 20:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door cherryl »

maar hij heeft twee verschillende pillen gebruikt als ik dat goed begrijp

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Cherryl: Ja hij werd op een gegeven moment zo vol gestopt om de bijwerkingen van efexor te bestrijden en het middel tegen de nervositeit, ik dacht xanax dat weet ik niet meer zeker, kon niet samen. daar wordt je veel nerveuzer van. Daarbij bleek dat hij meer dan de normaal toegestane hoeveelheid slikte. Het schijnt dat je niet meer dan 150mg per dag mag slikken en hij slikte 300mg. De psych liet ook bloedprikken om te kijken hoe de levels in zijn bloed waren en daarom is het toen verhoogd. We hebben eea via internet moeten vernemen en je kan in het bloed niet waarnemen of je genoeg of teveel krijgt, dat is bij bijvoorbeeld lithium wel het geval. Het lag dus ook erg aan de psych maar goed hij was op dat moment wel klaar met het middel.
Seroxat en Paroxetine is het zelfde,alleen is Paroxetine goedkoper
Dat dacht ik wel, wist het niet meer zeker, seroxat is een merknaam en paroxetine is de werkzame stof.

jakobi
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:35

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jakobi »

Sinds twee weken gebruik ik Efexor XR. Met als bijwerkingen:
- slecht slapen
- overmatig transpireren
- probleem met het zien
- drukkend gevoel op de borst
- problemen met de sex

Als ik eea op de diverse fora lees vraag ik me af wat de gevolgen voor het lichaam (en geest) op langere termijn zijn? Dus zoek ik naar een goed alterantief. Wie kan me helpen?

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Dus zoek ik naar een goed alterantief. Wie kan me helpen?
Je zou de paroxetine kunnen proberen maar ik weet eigenlijk niet in hoeverre ze verschillend zijn. Overleg het met je arts of psychiater die je het middel heeft voorgeschreven, die moet weten of kunnen achterhalen wel middel een zelfde soort werking heeft en die je ook zou kunnen helpen

succes

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

jura
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007 19:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jura »

:?: Mij is efexor juist voorgeschreven omdat ik van andere antidepressiva zo'n last had van de bijwerkingen. En efexor zou dus volgens mijn huisarts niet zoveel klachten geven. Nou moet ik zeggen dat ik toch inderdaad behoorlijk wat klachten op het moment heb. Ik ben ook longpatient en lig nu zelfs met akute longproblemen in het ziekenhuis. Of dit ook echt door de efexor komt is niet bevestigd. Verder heb ik last van stuipen, trillende handen, weinig eetlust en vreselijke pijn in mijn schoudergewricht. Ook ben ik hyper, maar dat komt gedeeltelijk door de prednison die ik slik, maar normaal heb ik daar niet zo'n last van als nu.
Ik slik dit wondermedicijn nu bijna een kleine maand. Omdat mijn depressieve klachten best wel ernstig zijn wil ik toch proberen om nog even vol te houden. Ik heb al zoveel andere medicatie tegen depressiviteit geprobeerd, en word eigenlijk nog depressiver bij het idee dat er geen middel bestaat dat goed bij mij werkt. Heeft iemand een positieve of wat voor reaktie dan ook. En zijn er misschien meer mensen die longklachten hebben die verergeren door efexor gebruik. :cry:

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Beste Jura,
Vervelend voor je dat het niet lukt een goede antidepressivum te vinden. Ik kan niet zeggen dat mijn man echt longklachten heeft gekregen door efexor maar ik vond het wel frappant dat toen hij zo plotseling stopte ineens een luchtweginfectie kreeg en Ventolin moest gaan gebruiken terwijl hij nog nooit last heeft gehad van zijn longen. Het kan ook gewoon een samenloop van omstandigheden zijn geweest maar ik vind het wel frappant.

Over andere antidepressiva kan ik niet veel zeggen, ik gebruik het niet en mijn man slikt weer paroxetine (30 mg) en dat gaat tot op heden erg goed. Hij is wel erg depressief geweest, is er ook voor opgenomen geweest, daar is hij in aanraking gekomen met efexor.

Ik wens je veel sterkte

Poelens
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2007 21:00

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Poelens »

Hallo allemaal,

Effexor heeft twee neurotransmitters: 1 die alleen op de receptoren in de hersenen werkt en 1 die ook op receptoren (ontvangers) in de rest van het lichaam werkt.

Anti-depressiva die alleen in de hersenen werken hebben nauwelijks bijwerkingen maar werken niet voor iedereen.

Anti-depressiva die voornamelijk op receptoren in de rest van het lichaam werken hebben veel bijwerkingen en werken ook niet voor iedereen.

In Effexor zijn beide gecombineerd waardoor goed werkt voor veel mensen, met name zij die een depressie hebben met veel lichamelijke klachten. Zelf slik ik het middel in de hoogste dosis. Dat geeft niet aan hoe depri je bent, maar ieder lijf reageert anders op medicatie.

Het effect van anti-depressiva wordt erg onderschat: je moet langzaam opbouwen maar zeker ook, in overleg met je arts, langzaam afbouwen. Op eigen houtje stoppen is echt heel gevaarlijk!

Bijwerkingen zijn voor iedereen anders. Ik heb nauwelijks bijwerkingen in de opbouw gehad (10 dagen) en nu is alleen mijn geheugen slecht. Dat neem ik echter graag voor lief, want ik zie het leven weer zitten en voorheen wilde ik alleen maar dood.

Ik wil iedereen op het hart drukken om vooral te overleggen met je arts en / of psychiater hoe je met de medicatie omgaat. Zeker als je ook nog andere medicijnen neemt. Het is fantastisch als je een middel en dosering vindt die bij je past. Maar dat is helaas niet voor iedereen zo. Een onbehandelde (geen medicatie geen therapie) depressie duurt 1 tot 2 jaar, dan gaat hij van zelf over. Dus mocht niets bij jou helpen: het gaat vanzelf over (maar ik benijd je zeker niet!!!)

Ik ben blij dat we tegenwoordig medicatie hebben die het allemaal wat dragelijker maken. Voor iedereen: sterkte ermee :wink:

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Een onbehandelde (geen medicatie geen therapie) depressie duurt 1 tot 2 jaar, dan gaat hij van zelf over. Dus mocht niets bij jou helpen: het gaat vanzelf over (maar ik benijd je zeker niet!!!)
Is dat zo? Ik heb er namelijk nooit wat over gehoord. Mijn man lijdt al vanaf zijn pubertijd aan depressies. (zit in de familie). Bedoel je dan dat je al die tijd niks mag gebruiken? Als het met twee jaar overgaat wil dat dan ook zeggen dat het weg blijft? Twee jaar een depressie, ik weet niet of dat te doen is ook al heb je de zekerheid, die je volgens mij niet hebt, dat het overgaat.

jura
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007 19:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jura »

:shock: Een depressie duurt maar 1 à 2 jaar??????? Dan vraag ik me af waar ik aan lijd. Voor mijn gevoel ben ik mijn hele leven al depressief tot manisch aan toe. Ik heb dit zelfs met drugs en drank gebruik in bepaalde periodes in mijn leven proberen op te lossen, omdat ik het allemaal niet meer zag zitten. Ik zit nu in een periode in mijn leven dat ik e.e.a. onder begeleiding en met serieuze middelen weer eens wil proberen op te lossen. Maar ik heb het er erg zwaar mee. Ik wou dat het inderdaad waar was dat het na ca een jaartje van zelf wel weer over zal gaan..........
Maar ik ben blij voor degene bij wie dat dan zo is.

beemerke323
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2007 21:07

Re: Efexor

Ongelezen bericht door beemerke323 »

Ik heb van efexor compleet geen bijwerkingen,ook omdat ik me op voorhand heb ingesteld me niet op de bijwerkingen te FIXEREN,en dat is wat de meeste hier wel doen volgens mijn gedacht!
het ''placebo-effect'' van negatieve bijwerkingen,zo een vaart loopt het allemaal niet,en oke,iedere persoon reageert er anders op...
Maar sommigen veralgemenen hier efexor als troep voor iedereen,terwijl het voor anderen wel goed werkt,alleen jammer dat je hier zo weinig positiefs van leest..maarja,dat gebeurt nu eenmaal op een forum,eerst het negatieve nieuws...jammer

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Beste Beemerke323, Ik heb gezien wat efexor doet. Mijn man doet het nu heel goed met paroxetine terwijl er ook een heleboel zijn die het zien als gif en die er slecht op reageren. Ik vind het vervelend dat je eea wijd aan een
''placebo-effect'' van negatieve bijwerkingen
Mijn man kende het toen niet eens dus wist ook niks van eventuele negatieve verhalen.
Er is hier ook ruimte voor positieve verhalen en die zijn er ook wel.

Iedereen reageerd anders op medicijnen. Het ligt er natuurlijk ook aan in welke dosis je iets slikt. Mijn man slikte op het laatst 300 mg per dag!

jura
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007 19:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jura »

:roll: Nou Beemerke heel fijn dat je jezelf zo kunt fixeren dat je geen last van bijwerkingen hebt. Zou ook handig zijn als je dat met je depressie zou kunnen, hoef je helemaal geen pilletjes meer te slikken. Ik vind het niet leuk dat je zo makkelijk voor anderen invult waarom iemand zich hoe dan ook zou voelen. Juist omdat ik het zo moeilijk heb met het vinden van een passend middel en mijzelf door de bijwerkingen probeer heen te worstelen vind ik jou reaktie niet echt een bemoediging. Jij lijkt wel zo'n arts die je dan vertelt: Ach mevrouwtje stelt u zich niet aan het zit allemaal tussen u oren.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoelang je Efexor gebruikt, en hoelang je last van depressie(s) hebt.

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

jura
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007 19:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jura »

Dank je Emma, aan zo'n reaktie heb ik tenminste wat, lief van je.
Maar hoe zit het nou met die 1 à 2 jaar durende depressie? Is dat als je er helemaal niets mee doet? Of als je het juiste middel gebruikt?

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

jura
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007 19:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jura »

Ja ik snap het Emma. Ik heb het idee dat ik momenteel verstrikt zit in een netwerk van onverwerkte problemen(depressies), verkeerde hulpverlening en medicijnen. Door de chaos die ik in mijn hoofd voel heb ik moeite om mijn hulpvraag goed duidelijk te maken. Soms denk ik ook wel laat maar zitten. Weet je, zoals ik me nu voel, dat gevoel ken ik, dat voelt bekend. De bijwerkingen en verkeerde hulpverlening maken me soms nog angstiger en somberder. Er komen gevoelens omhoog die ik niet kan hanteren. En daardoor geef ik het wel eens op en vlucht in voor mij bekend gedrag.
Iemand vd hulpverlening heeft me nu ook gewaarschuwd dat ik mijn verwachtingen misschien te hoog instel, mbt Efexor. Misschien is dat wel zo, maar mag ik dan niet verlangen naar een middel waardoor ik me een beetje gelukkig kan voelen? En onder geluk versta ik echt geen sprookjes. Ik wil een beetje plezier in mijn leven vinden/hebben. Ik wil normaal reageren op het leven, op mijn omgeving, op mensen. Ik wil kunnen nadenken zonder in paniek te raken, in de war te raken etc.
Begrijp je me of sla ik nou wartaal uit.? Is hetgeen ik verlang teveel gevraagd denk je? Ben ik wel te helpen?
Groetjes Jura

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Efexor

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten