LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Alice12345
Berichten: 79
Lid geworden op: 18 okt 2008 20:08

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Alice12345 »

Ik heb een jaar Efexor geslikt. "Moest" van de psychiater. Maar eigenlijk merkte ik er helemaal niks van, dus toen ik een andere behandelaar kreeg, ben ik meteen gestopt. Toen kreeg ik wel wat afkickverschijnselen (grieperig), maar na 4 dagen was dat voorbij.

Anti-depressiva werken voor iedereen verschillend, daar ben ik inmiddels wel achter. Ik heb ook Cipramil / Citalopram gehad (zowat een slaapmiddel) en Lexapro (wat me wat energie gaf). Eigenlijk moet je het antidepressivum even de tijd geven. Het duurt iets van 6 weken, 2 maanden voordat je de werking ervan kunt merken. En als je dan nog niks merkt, kun je dan beslissen of je over gaat op een ander middel. Wat ik wil zeggen is eigenlijk dat ervaringen van anderen niet alles zeggen.

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

@Alice, dat klopt idd.. maar ook deels in het prettig om je eigen ervaringen te delen en om te kijken of er mensen zijn die de zelfde ervaringen hebben..


Ik zelf ben het gaan slikken omdat ik altijd last had van spanning in de buik en ook andere symptomen van te veel stress. Oa veel te snel moe(nooit echt fit) en prikkelbaar.

Mede door dit middel ben ik bewuster van mijn eigen gevoel geworden en luister ik daar beter na. Heb "Nee" leren zeggen in deze tijd daarnaast ben ik ook opzoek gegaan naar de oorzaken en deze aangepakt.. Nu gaat het deels beter.. Maar merk wel dat nu ik af aan t bouwen ben de spanning in de buik wat terugneemt.. Maar ik zit ook nog in de tijd van het afbouwen..

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Ik ben inmiddels al een paar weken van 150 mg naar 75 mg gegaan. In eerste instantie was ik erg verbaasd omdat de vervelende, bekende verschijnselen uitbleven. Ik voelde me juist erg goed. Na een aantal weken van minder gebruik, is nu de ommekeer. Lichamelijk geen verschijnselen, maar eurofiestemming is ook over. Voel me afwisselend goed tot slecht. Moe, weinig energie. Wel meer gevoel en ook meer pieken en dalen. Wat ik het lastigste vind, is de mood swings..zo van het een op andere moment, sjaggerijnig en moe...Ik vecht wel door, want wil er vanaf. Toch ben ik bang dat het best nog moeilijker gaat worden en ik weet dan niet of ik mijn depressieve neigingen op de koop toe moet nemen en dat een leven zonder efexor dus dit inhoudt. Ik wil nog niet terug naar de afgestompte gevoelens met efexor...dus nog even aanzien hoe het gaat lopen. Met aan paar weken zal ik verder afbouwen. Mijn huisarts heeft dan voor geschreven om een dag over te slaan en eigenlijk is het afbouwschema van 75 naar niets in 3 weken bekeken. Vraag me af of dit haalbaar is...Sterkte met de strijd allemaal.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

goedemiddag, nu sinds een week clean en weinig last van afkickverschijnselen. Maar helaas heb ik al wel weer een paar woede aanvallen gehad n.a.v. ruzie met mijn vriendin. Met efexor gebeurde dit niet dus baal ik nu wel erg. Het kokende gevoel is erg en stressvol. Hopelijk is dit wel een reactie van het afkicken. Hoe dan ook denk ik eraan om hulp te gaan zoeken in een andere hoek b.v. meditatie. Verder lees ik weleens iets over 5 HTP en brainmood. Ik ben benieuwd hoe het de komende week gaat......

Dummy
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 feb 2006 18:23

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Dummy »

SvG: die woedeaanval en gevoel van stress heeft helaas niets met afkickverschijnselen te maken en ik zou bijna willen was het maar waar. Een grote groep die met AD slikken stopt valt helaas terug in de oude depressie etc. Dat zou betekenen dat je toch je verdere leven aan de Efexor zult moeten blijven. Mogelijk in mindere mate dan je had maar toch.

Ik hoopte je een beter bericht te kunnen geven. Als ik jou was zou ik toch een dezer dagen weer even langs je behandelaar gaan om te overleggen.

Sterkte.

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Dummy, misschien heb je een punt en komt je "karakter" door de medicijnen afbouw weer meer naar boven. Ik herken ook wel die woedeaanvallen en dat vermoeide en dat negatieve, sjaggerijnige gevoel. En dan ben ik nog maar overgestapt naar de helft van mijn oude dosering. Toch denk ik dat je het iets langer een kans moet geven, om definitief dat besluit te nemen. Wel of geen efexor. Een leven met betekent vaak zombie-achtige periodes en een leven zonder strubbelingen met moodswings, woede, negativiteit etc. Als dit laatste te zeer grip op me krijgt, ga ik bewust keuze maken om efexor of iets anders te gebruiken, maar nu kan ik dat nog niet besluiten. Wat een **** dag heb ik vandaag achter de rug...morgen nieuwe kansen en hopelijk wat beter in mijn vel...Antonie

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Heey. Zit nu 12 dagen op 75 mg, eerst een jaar 150 mg. Voel me prima. Weinig bijverschijnselen, wel moe. Woede-aanvallen ken ik niet, maar zware depressiviteit wel, ben heel benieuwd of dat gelijk terugkomt als ik helemaal ben gestopt, heb er een hard hoofd in.
Succes iedereen, jrs66.

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

@Dummy, Ik vind dat je moet oppassen wat je verteld. Ik weet namelijk dat dit wel bij afbouw kan ontstaan. Prikkelbaarheid is gewoon een van de symptomen bij afbouwen. Dat jij die misschien niet hebt gehad wil niet zeggen dat het bij andere niet voorkomt. Bij ieder persoon zul je zien dat het medicijn andere bijwerkingen heeft. Dit geldt ook voor sympthomen bij het stoppen.

Zie voor de bijwerkingen bij afkicken

http://www.hulpgids.nl/medicijnen/antid ... toppen.htm

Verder heb ik een goede manier gevonden (voor andere) om wellicht af te bouwen.

Vraag bij de apotheek om lege capsules en bouw zeer langzaam af.. Met kleinere stapjes. Zo kun je zelfs tot een halve of een kwart van de lichtste dosering afbouwen. Dat de huisarts/pshy. dit niet adviseert komt simpelweg door onwetendheid en doordat het middel niet los in deze dosering te verkrijgen is.. Ook ervaren zij zelf niet de problemen bij afbouwen...

Het duurt, al met al, langer maar je kan altijd nog terug als je merkt dat het minder gaat en je ervaart de sympthomen van resoluut afbouwen minder.. Dit heeft sowieso een psychologisch effect. (althans bij mij), je stopt niet resoluut en komt stapje voor stapje in aanraking met je oude spanning.. Je schrikt er dan minder van en krijgt meer de tijd voor herstel. Ik zit nu inmiddels op 18,75 mg en wil over een tijd terug naar 9mg (niets dus) en daarna pas afbouwen.. Dat is M.I. veel beter dan de gebruikelijk methode... De apotheker vond het ook een inventief plan van mij.. Ik ben hier overigens mee op idee gekomen omdat een eerdere afbouw voor mij veel te heftig was.. De bijwerkingen van afbouw waren namelijk erg zwaar terwijl het nu veel dragelijker is.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Nu 2,5 weken clean maar voel me best vervelend. Het is weer weekend en ik voel me brak, agressief, prikkelbaar en spierpijn vooral in schouders. Zo vermoeiend dit ik hoop dat het afkickverschijnselen zijn. Wellicht is er een natuurproduct dat ik nu kan gebruiken?? (valeriaan, brainmood......)

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

Hoe ben je precies afgebouwd en hoe lang heb je geslikt? Ik ken wel een aantal dingen.. vooral dat prikkelbaar en moe zijn...

Ik zelf zit dus op de helft van de lichte dosering (dus de helft van 37,5_ en dat sinds 4 weken..

Ik merk wel dat ik me nu na 4 weken beter begin te voelen.. Ook het psychologische effect dat ik niet helemaal afgebouwd ben maar nog een mespuntje slik speelt positief door op me..

Heb je er aan gedacht om tijdens de afbouw seresta's (rustgevers) te slikken? Ik heb die namelijk uit voorzorg gevraagd aan mijn huisarts en merk dat die erg goed werken op moeilijke momenten..

Overigens is vermoeid zijn bij het afbouwen vaak een goed teken.. Het geeft namelijk aan dat je lichaam aan t herstellen is... Luister hier dan ook goed naar!

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Ook ik inmiddels 18 dagen op 75 mg....van de 150 mg. Voel me heel erg moe! Gelukkig een verschijnsel dat over moet gaan, hopelijk. Dat lichtgeraakte is dat ook een verschijnsel van afbouwen en hoe lang gaat dit duren? We zitten dus allemaal in hetzelfde schuitje. Goed dat we elkaar hier zo helpen. jrs66

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Ik ben van plan om binnenkort over te stappen van 75 mg (met vertraagde afgifte) over te stappen naar 37,5 mg per dag. Deze laatsten zijn niet in vertraagde afgifte. Iemand ervaring met die overstap? Lijkt me wel lastig, maar voel me laatste tijd redelijk, soms wat moe en prikkelbaar zoals anderen ook omschrijven maar dat hoort nu eenmaal bij afbouwen. Ben positief ten aanzien van andere gevoelens. Ik voel me minder afgestompt en sexueele gevoelens zijn ook anders en beter. Het blijft een strijd en als ik er af ben, en het gaat goed, voel ik me heel blij...groetjes Antonie

missjustice
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2008 10:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door missjustice »

gewist
Laatst gewijzigd door missjustice op 31 mar 2010 23:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Na overleg met de huisarts ga ik terug naar 37,5 mg. HEt blijkt dat deze lage dosering ook in vertraagde afgifte is. Ik wist dit niet. Ergens zie ik wel op tegen deze stap, omdat het weer afwachten is hoe je erop reageert. Ik voel me de laatste tijd best heel goed. Vaak opgewekt en alles loopt prima. Misschien moet ik het een tijdje zo houden en gewoon eerst 75mg aanhouden. Waarom verder afbouwen als je tevreden bent over je leven. Hoe kijken jullie er tegenaan? Ik wil uiteindelijk na jaren gebruik van efexor weten hoe het is zonder en dit besluit genomen nadat ik mij al een hele tijd afgestompt voelde. Na de halvering ging het met ups en downs goed en nu weer een stapje verder, maar is dat wel verstandig? ik twijfel ineens. Wat is jullie ervaring?
Bedankt en groet Antonie.

missjustice
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2008 10:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door missjustice »

gewist
Laatst gewijzigd door missjustice op 31 mar 2010 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

Idd, rustig aan is DE manier om er van af te komen en je goed te blijven voelen.

Ik zit nu 3,5 week op de helft van 37,5 mg.. (gelijdelijke afgave. deel dit dus zelf in lege capsules)

Voel wel af en toe duizelingen en spanning en erge onzekerheid maar dat is dan niet heel de dag gelukkig.. Verder is de welbekende vermoeidheid ook aanwezig :lol: :roll: ..

Ook voel ik af en toe van die stroomstootjes door mijn lichaam. Ik merk wel dat dit een goed forum is en zo kun je elkaar goed helpen.

Iedereen igg rustig aan! en neem de tijd!

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Tja, heb ik ook over nagedacht.....waarom afbouwen als je je nu toch goed voelt?? Maar ja, ik weet natuurlijk niet bij jullie, maar ik ben aardig wat aangekomen, ben heel moe, wil weer weten wat het is zonder. Toch proberen denk ik, want hoe langer je doorslikt, des te afhankelijker wordt je en wordt de stap steeds groter om te stoppen. Je gevoelens etc. worden toch onderdrukt. Suc6 ermee!

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

Ja Jrs66 dat begrijp ik inderdaad goed.. Wel is het wellicht aan te raden om bij een lage dosering waar je goed op reageert (dus geen klachten en ook geen bijwerkingen) een tijd lang door te slikken.. Al is het alleen maar voor het psychologische effect..

missjustice
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2008 10:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door missjustice »

gewist
Laatst gewijzigd door missjustice op 31 mar 2010 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo allemaal. Ben nu 2 dagen op 37,5 mg. Gistermiddag had ik ineens last van prikkelbaarheid en vermoeidheid. Vanmorgen weer goed opgestaan. Ik ben tot nu toe wel verbaasd hoe goed het afbouwen gaat. Eerdere pogingen waren regelrecht een ramp. Ik heb het gevoel dat na jarenlang gebruik, het misschien ook zo is dat het medicijn zich een beetje tegen je keert en dat je je zo afgestompt en leeg voelt, dat je wel af moet kicken om weer meer gevoel te krijgen. Misschien omdat je lichaam zelf weer de stof aanmaakt en je teveel krijgt. Zo bedenk ik voor mezelf nogal wat theorieen, omdat je graag een verklaring wilt. Ik blijf toch doorgaan ondanks dat ik me goed voel, omdat ik gewoon wil weten hoe het is zonder. Misschien dat ik wel iets langer ga doen over de afbouw van 37,5 mg naar minder. DAt is denk ik echt de zwaarste stap. Antonie

Gesloten