LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hallo,
Ben alweer een weekje aan het slikken. Het gaat op zich wel goed, vrijwel geen last van bijwerkingen en ik voel me een stuk stabieler. En nu hopen dat het zo blijft en dat ik niet nog meer nodig heb dan ik al slik... Afgelopen week ook weer met mijn arts gepraat. Ik denk dat ik nu voor langere tijd citalopram moet slikken, misschien wel altijd. Daar ben ik niet zo blij mee, vind mezelf nog een beetje jong daarvoor... We zullen zien.

Angela, hoe is het met jou? Lukt het nog met opbouwen en hoeveel last heb jij van bijwerkingen? Zit je nog steeds op 10 mg?
En Camel, ik heb ook ervaring met cognitieve therapie, maar dan meer gericht op het bestrijden van depressie. Ik vond het wel helpend, concreet en op de praktijk gericht. Het lange termijn effect bleef bij mij een beetje weg. Het is voor die therapie heel belangrijk om flink inzet te tonen. Zelf ging ik toen met kleine stapjes vooruit, zoals Lien ook al vertelt.

Ik stop maar weer eens. Groetjes, :)

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Thanks54,

Met mij gaat het ook wel goed, zit nog steeds op 10mg en hoop dat dit voldoende is. Bijwerkingen heb ik ook bijna niet, alleen smorgens af en toe wat onrustig, maar dat word ook al minder, en af en toe hartkloppingen, maar dat is allemaal goed te doen. Ik moet waarschijnlijk ook m'n leven lang slikken, maar als ik me daardoor goed blijf voelen, moet dat maar!
Fijn dat het voor jou ook allemaal meevalt.

Ik hoop dat het met de rest ook allemaal goed gaat.

Groetjes Angela

Camel1976
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jul 2009 12:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Camel1976 »

Lieve Carolien,

Wat bedoel je precies met PB?
Misschien dom maar ik weet niet wat je bedoelt en hoe het dan moet?

Liefs,
Camel

joycevv23
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2009 23:23
Locatie: maastricht

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door joycevv23 »

hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand me een beetje kan helpen..

Ik loop al heel lang met geestelijke problemen rond..
Dit komt door borderline en verleden..
Ik heb heel erge last gehad van paniek en angstaanvallen..
nu is dat heel lang niet meer geweest..
Maar plots ongeveer 2 weken terug een erg heftige angst/paniekaanval gekregen..
Wist het niet meer,angst om eigenlijk niks, hartkloppingen, zweten, warmte steeg naar mijn hoofd en heel vaak overgeven..
meteen na ziekenhuis en daar gesmeekt in de wachtkamer om hulp..
toen bij de huiarts gekomen en daar gescheeuwd,gehuild en weet ik niet wat meer.
hij zei meteen dat ik een paniek/angstaanval had..
en schreef me oxazepam voor voor de nacht..
maar dit heeft niks geholpen heb echt een paar dagen hetzelfde gehad..
en paar nachten niet geslapen en niks gegeten..
sinsdien pijn op mijn borst, wat volgens de huisarts de spieren tussen mijn ribben zijn, maarja ik weer die angst heb ik iets aan mijn hart..
en ja daar blijf je dan ook echt de hele tijd aan denken..
aangezien die pijn ook nog eens blijft aanhouden, heel lastig allemaal..
Maar nu heeft hij me citolapram20mg voor geschreven en bromezepam 3mg..
ik heb nu de laatste paar dagen geen echte aanval meer gehad..
maar wel echt hartkloppingen en pijn op borst maar dat is van mijn ribben dan nog..
maar nu is mijn vraag ik wil erg graag beginnen met de medicatie want daar ben ik niet mee begonnen omdat ik bang ben dat ik de bijverschijnselen ga krijgen..
maar dit is ook niks ben de hele tijd bang..
denk maar dat ik iets aan mijn hart heb zodra ik die hartkloppinge krijg..
wie kan me advies geven..
alvast bedankt..
groetjes joyce

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Lien,
Ik had inderdaad een tijdje niet meer gekeken op het forum. Fijn dat het met jou de goede kant op gaat, al is het dan nog met vallen en opstaan. Hoeveel slik je nu?

Met mij gaat het allemaal wel aardig. Zit op 20 mg en voel me daar redelijk goed bij. Na een gesprek met mijn arts ging ik weer wat twijfelen, hij stelde namelijk voor om direct door te gaan naar 40 mg omdat ik dat de vorige keer ook nodig had voordat ik er wat van merkte. Ik weet nog niet wat ik doe, wil eerst eens zien hoe het met 20 mg gaat. Eerst kijken of het met zo weinig mogelijk wil, zeker omdat ik het misschien wel voortaan moet slikken. Zijn er trouwens meer mensen die dat moeten?

Ik ga maar weer eens stoppen. Ik hoop dat het met de anderen weer wat beter gaat! In ieder geval ondanks alles toch goede feestdagen...
Groetjes

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Allemaal,

Hier ben ik ook weer een keer, het is inderdaad alweer een tijdje geleden, maar dat krijg je als het weer wat beter gaat. Ik zelf zit nog steeds op 10mg en wil dit even aankijken, omdat het wel redelijk met me gaat, ik wil ook zo weinig mogelijk slikken omdat dit voor mij waarschijnlijk levenslang is.
Wel fijn om te horen dat het met jullie ook wel redelijk gaat.

Ik wens iedereen fijne feestdagen.

Groetjes Angela

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi,
Lien, ik ga inderdaad eerst maar eens kijken hoe 20 mg uitpakt. Als het dan echt niet wil kan ik altijd nog verhogen. Kan me trouwens voorstellen dat je zenuwachtig bent voor het afbouwen. Ik kan je aanraden om af te bouwen en niet in één keer te stoppen. Zelf heb ik steeds per 10 mg afgebouwd en dat was al merkbaar. Maar wel fijn dat je mag stoppen! En hopen dat je het niet weer nodig hebt...

Ik heb wel therapie gehad, al heel wat, inmiddels wel een stuk of vijf denk ik. Binnenkort ga ik beginnen met meer psychodynamische therapie :?:. Ik kijk eerst wel even aan hoe dat werkt en dan zie ik wel verder. Tot nu toe heb ik vooral ervaring met cognitieve gedragstherapie, zowel individueel als in groepsverband. Ben nu best wel een beetje cynisch als het gaat om de werking van zo´n therapie hoor, als ik heel eerlijk ben geloof ik er niet zo meer in. Maar ja, gewoon maar proberen... :wink:

Angela, fijn dat je het nog steeds met 10 mg kunt redden. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat je besluit komt om levenslang te slikken. Zelf vind ik dat best wel heftig, zeker gezien mijn leeftijd, maar mijn behandelaar heeft al wel eens zoiets laten vallen. Slik jij het vooral tegen angstklachten?

Iedereen sterkte met alles! Groetjes,

Utopia
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2009 21:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Utopia »

Hallo Allemaal,
Ik heb sinds 3 maanden citalopram. 10 mg pd. Ik neem het 2x perdag 5mg. Nu heb ik in de eerste 3 weken bijverschijnselen gehad. Droge mond heb ik nog maar ben niet meer misselijk/rillerig e.d Nu krijg ik na 2 maanden wel meer spierpijn. En erg veel jeuk met bultjes en ben wat benauwder. Op de bijsluiter staat dat je dan contact moet opnemen met je huisarts dat heb ik gedaan. Maar ze reageerde daar op met zullen we dan de dosis verhogen. Hoe weet ik dat nou? Ik Kan nog vreselijk depressief zijn en erg in paniek/angstig al komt dat niet meer zo erg naar buiten als voor die tijd. Verder ging het beter(meer controle over mezelf) maar die klachten waren mij nieuw. Is er iemand die na 2 maanden ook huidklachten kreeg???

Ik zou het graag horen Groetjes

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Thanks54,

Ik slik het voor angst en paniek, en de reden dat ik levenslang heb is omdat ik het alom bekende stofje serotonine niet of nauwlijks aanmaak, dus heb ik mijn medicijnen nodig, en ook ik vond dat wel heftig hoor, ik ben tenslotte ook nog maar 36, maar ik heb het gewoon nodig, ik heb geen keus. Dus dan maar liever gelukkig met mijn tabletje dan ongelukkig zonder. Ik heb het geaccepteerd..

Lien, wat goed dat je gaat afbouwen, ik wens je veel succes.

Groetjes Angela

joycevv23
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2009 23:23
Locatie: maastricht

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door joycevv23 »

hoi Lien,
dank je voor je reactie op mijn verhaal..
nou ik ben bij het ziekenhuis geweest voor een eerste afspraak met de psychiater..
en heel mijn verhaal gedaan die zei meteen beginnen met medicatie.,
hij schreef me citolapram voor van 20 mg..
en aangezien ik bang was voor bijwerkingen heeft hij me ook voor de eerste 2 weken een ander medicijn erbij voorgeschreven namelijk Alprazolam 0,25 mg
die moet ik smorgens en savonds erbij innemen..
ik moet zeggen heb helemaal geen last van geen enkele bijwerking..
en heb gelukkig geen paniek/angstaanval gehad..
heel soms nog beetje angst maar dat is ook weer een tijdje later over..
moet over een maand terug naar hem en dan kijken we hoe t verder is gegaan deze hele maand..
nee heb geen therapie nu wel in verleden gehad..
dus misschien kan hij eens met me samen kijken of dat ook misschien mogelijk is..
wat ik zelf wel fijn zou vinden..
en mijn lichaam nog altijd soms last van mijn ribben maar weet niet of dat er nog allemaal bij hoort..

alsnog fijne feestdagen voor iedereen en een gelukkig nieuwjaar!!

groetjes Joyce

Mariekje
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2009 16:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mariekje »

Hallo allemaal,

4 maanden geleden ben ik begonnen met citalopram 15 mg. Door de ziekte van pfeiffer een slechte relatie en het bedrijven van topsport ben ik op een zijspoor geraakt. Ik had ontzettend last van paniekaanvallen zo erg dat ik het huis niet meer uit durfde en het liefst bij mijn moeder in bed lag (27 jaar :? ). Uiteindelijk hebben de geleerden (na 2 jaar slecht voelen)mij aan de medicijnen gezet omdat er gewoonweg geen andere uitweg meer was. In eerste instantie kreeg ik Venlafaxine, maar daar reageerde ik niet echt super op. Nu gebruik ik citalopram 15 mg en volg ik meerdere cursussen en psychotherapie het gaat redelijk de goede kant op. Ik sport en werk weer en zie het goede van het leven weer wat meer. Desondanks voel ik me nog niet helemaal happy..Ben erg onzeker en heb veel bevestiging nodig dat het wel weer goed komt. Ook ben ik nog niet de stabiele vrouw welke ik voorheen was. Iemand hier ervaring mee??

Groeten

A'marie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2009 17:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door A'marie »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en val maar gelijk met de deur in huis!

Ben vanmorgen begonnen met Citalopram 1x daags 40 mg. Voel me een zombie! Zwaar misselijk, gespannen kaken en vreselijk veel geeuwen. Nu lees ik hier overal over lagere doseringen. Ik vraag me af of gelijk met 40 mg beginnen wel de bedoeling is? Staat wel op de print van de apotheek.

groet A'marie

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

A'marie schreef:Hallo,

Ik ben nieuw hier en val maar gelijk met de deur in huis!

Ben vanmorgen begonnen met Citalopram 1x daags 40 mg. Voel me een zombie! Zwaar misselijk, gespannen kaken en vreselijk veel geeuwen. Nu lees ik hier overal over lagere doseringen. Ik vraag me af of gelijk met 40 mg beginnen wel de bedoeling is? Staat wel op de print van de apotheek.

groet A'marie
Hoi A'marie,
Ik schrik van je bericht zeg! Geen wonder dat je je een zombie voelt... Toen ik begon met de medicijnen moest ik heel rustig opbouwen, eerst een week 10 mg, toen voorzichtig verhogen enz. En daar werd ik al knap beroerd van. Het lijkt me dat het niet de bedoeling kan zijn dat je in één klap met 40 mg moet beginnen! Misschien is het verstandig om eerst je arts te raadplegen, want dit lijkt me wel vragen om problemen. Je kunt in de bijsluiter ook lezen hoe het opbouwen werkt. Ik citeer:
Citalopram 40 mg
De startdosering is 20 mg citalopram per dag. Indien nodig kan de dosering op voorschrift van de arts geleidelijk verhoogd worden tot 40 mg per dag. De maximale dosering bedraagt 60 mg per dag.

Ik hoop dat je snel weer een beetje opknapt, en laat nog eens horen hoe het met je gaat! Sterkte met alles.
Groeten,
een medegebruiker

rotgevoel
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2010 08:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door rotgevoel »

hoi

ik ben ook nieuw.
Zit in mijn tweede week beginnen, en voel me enorm rot. Het is de derde keer dat ik er weer mee begin.
Na de geboorte van de kinderen ging het iedere keer mis. En na de tweede heb ik het extra lang 2 jaar geslikt.
Was er nu 4 maanden van af, ik voelde me heerlijk. Bij de therapeut zouden we afronden. En het ging op eens mis.
Weer angst aanvallen, niet kunnen slapen, heel erg nerveus. Ik voel me zo gefaald!!

Heb nu besloten om maar niet meer te stoppen, het is me te emotioneel al die hobbels.
Voel me zo enorm vervelend als ik moet opbouwen. Ik hoop dat alles maar snel weer gaat werken.

Hebben jullie ook last van dat als er dingen veranderen dat je daar dan al weer zenuwachtig van wordt?

groeten

mim1985
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2010 13:30

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mim1985 »

Hallo allemaal,

Ook ik heb een tijd citalopram gebruikt omdag ik depressief was. Ik gebruikte 20 mg per dag. Dit werkte na een aantal weken prima. Echter na ongeveer 3 jaar gebruik van citalopram , kreeg ik last van panierkaanvallen. Hulpverleners dachten dat dit iets was wat ik erbij ontwikkeld had. Na een tijd van therapie ben ik na 5 jaar gebruik van citalopram gestopt.
Tot mijn verbazing heb ik sindsdien (nu ruim een half jaar) geen paniekaanvallen meer gehad, terwijl ik die tijdens het gebruik van citalopram minimaal eens per maand had. Ik heb dit aan mijn psychiater voorgelegd. Volgens hem zijn de paniekaanvallen achteraf gezien waarschijnlijk een bijwerking van de citalopram geweest.

Mijn ervaring met citalopram was in eerste instantie dus positief. Later heeft het mij echter meer kwaad dan goed gedaan. Ook vond ik het erg moeilijk om met citalopram te stoppen. Ik heb meerdere pogingen gedaan door de jaren heen. Bij mijn laatste poging ben ik onder begeleiding van psychiater en psycholoog cold-turkey ineens gestopt. Erg zwaar maar op deze manier heb je wel het kortst (maar dan ook erg heftig) last van afkickverschijnselen.

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Hallo allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik op het forum was maar ben weer even nieuwsgierig.

Angela, ik lees dat jij gestopt en weer begonnen bent, wat een ellende. Wel fijn om te lezen dat het weer wat beter gaat.

Ik slik nu sinds mei citalopram. Voel me nog steeds vaak in de ochtenden wat paniekeriger, wie herkent dit? In de middag en avond voel ik me een stuk beter.
Verder heb ik 2e kerstdag in de auto een paniekaanval gehad en merk dat ik hierna weer even een stap teruggezet ben.. maar over het algemeen gaat het wel.

Durf in ieder geval weer een kroeg in (heb dan het eerste kwartier wel wat last) en doe weer boodschappen zelf. Verder ben ik laatst in een overvolle Bijenkorf geweest, had dit nooit durven dromen!

Groetjes Mariska

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Mariska,

Wat fijn om weer wat van je te horen.
Inderdaad ik ben weer begonnen, ben 3 maanden zonder cita geweest, maar het ging steeds slechter, en dat is de bedoeling niet. Ik moet ze blijven slikken, omdat ik geen tot weinig serotonine aanmaak. Nu gaat het weer goed met me, ik slik 10mg en hoop dat dit voldoende is. Ook ik voel me in de ochtend minder, maar ben niet paniekerig.
Wel fijn om te horen dat je al zoveel dingen weer kunt doen, en die terugslag krijgen we meestal allemaal, maar komt wel goed, word je alleen maar sterker van.
Ik hoop dat het goed met je zal blijven gaan en laat af en toe wat van je horen.

Ik hoop dat het met de rest ook allemaal goed gaat.

Groetjes Angela

Mariekje
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2009 16:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mariekje »

Hey Allemaal,

zouden jullie mijn verhaal eens willen lezen en advies geven!! Alsvast bedankt..Mijn verhaal staat hierboven.

Groetjes en succes :wink:

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ron1 »

Dit begint een beetje op zo een zwanger en babytjes chat topic te worden, je weet wel, mama babys en 2010mamas , januari-mamas etc etc.........pfff...

rinus-43
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2010 18:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door rinus-43 »

hallo

Ik ben hier voor het eerst en ik heb een vraag.
ik gebruik cipramil druppels, ik weet dat je bijwerkingen van het middel kan krijgen.
Nu heb ik al bijna een week last van me borst in de hartstreek, het is een stekende pijn en soms voel ik ook een warmte gloed door me borst gaan.
De dokter zij na onderzoek dat er niks aan de hand is.
Maar toch vind ik het wel eng want je krijg het idee dat je het aan je hart heb.
Ik krijg alleen geen duidelijk antwoord of dit door cipramil komt.
Zijn er meer die daar last van hebben.

rinus

Gesloten