LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxazepam

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
yohownie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:23

Oxazepam

Ongelezen bericht door yohownie »

Hallo, Ik moest 1 tablet Oxazepam bij de apotheek halen.
Dit voorgeschreven door de huisarts ivm een vervelend onderzoek die ik morgen moet ondergaan. Moet ik 12,74 betalen! voor 1 tablet.
is dit normaal?
Groetjes

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door tiptoo »

vrij duur hangt van de sterkte af. hoeveel mg?

yohownie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:23

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door yohownie »

10mg...

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door tiptoo »

yohownie schreef:10mg...

dat is dus veel te duur daar heeft die apotheker dus misbruik van gemaakt, doosje van 30 stuks 10mg kost 7,53

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tiptoo schreef:
yohownie schreef:10mg...

dat is dus veel te duur daar heeft die apotheker dus misbruik van gemaakt, doosje van 30 stuks 10mg kost 7,53
Als dat standaarddoosjes zijn, moet de apotheek dus wel meer kosten maken om 1 tablet te leveren. En een aangebroken doosje is ook niet meer te verkopen lijkt me.

Even doorredeneren:
- je komt met een afwijkend recept
- er moet een verpakking worden aangebroken (is dus niet meer te verkopen)
- waarschijnlijk nog een administrative handeling verichten om aan te geven waarom er een aangebroken verpakking achterblijft

Dan zit je zo op 5 euro extra kosten.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door tennis »

yohownie schreef:Hallo, Ik moest 1 tablet Oxazepam bij de apotheek halen.
Dit voorgeschreven door de huisarts ivm een vervelend onderzoek die ik morgen moet ondergaan. Moet ik 12,74 betalen! voor 1 tablet.
is dit normaal?
Groetjes

Welke apotheek is dit, om andere te waarschuwen?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door tiptoo »

GJvdZ schreef: - je komt met een afwijkend recept
- er moet een verpakking worden aangebroken (is dus niet meer te verkopen)
- waarschijnlijk nog een administrative handeling verichten om aan te geven waarom er een aangebroken verpakking achterblijft

Dan zit je zo op 5 euro extra kosten.
wat een onzin er zijn zoveel mensen die 1 of 2 pilletjes krijgen , gewoon opgelicht is TS

herman29
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:39

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door herman29 »

Nog maar een keer uitleggen hoe het nu echt in ellkaar zit:

TS heeft waarschijnlijk voor de 1e keer oxazepam gekregen.
Als men voor de 1e keer een geneesmiddel krijgt, wordt er standaard een zogenaamd 1e uitgifte tarief in rekening gebracht. Dit tarief is voor de extra uitleg, medicatiebewaking etc. wat gedaan moet worden.

Daar bovenop komt de standaard receptvergoeding. Deze is voor het betalen van assistenten, bezorger, bezorgauto, service, etc.

Ook betaal je de kosten van het middel zelf. In dit geval €0,72 voor 1 tablet.

Zie ook de volgende link voor de tariefstructuur in de apotheek:
http://www.apotheek.nl/Upload/Tarieven% ... 202010.pdf

Er is dus absoluut geen sprake van oplichting! In elke apotheek in Nederland had je hetzelfde bedrag moeten betalen.

Overigens zijn deze tarieven vastgesteld door de NZa. Een apotheek kan en mag hier niets aan veranderen tenzij overeengekomen met de zorgverzekeraar.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

sluit me bij herman aan.
ik betaal voor 150 stuks diazepam 9.60 na al jaren gebruik,in het begin toen het uitgeprobeerd moest worden kreeg ik er ook maar 30 en moest ik ook veel betalen.

maar dat ze het doosje aanbreken en dan niet meer gebruiken is niet helemaal waar,
ik krijg vaakgewoon mijn medicatie en dan afgeknipte medicatie van een strip om het aantal compleet te maken,als het maar niet open is...
als het doosje open is geweest,zo doen er tegenwoordig ook een bijsluiter bij van zichzelf..gewoon bijna een copy...

armiva
Berichten: 124
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:36

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door armiva »

Het eerste recept betal je veel meer, ik moest voor 15 tabletten bijna 13 euro betalen. De tweede keer kreeg ik weer 15 tabletten en deze kosten bijna 7 euro.
Nu kreeg ik er 90 tabletten en deze kosten 9 euro.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door Happy Frog »

doosje met 30 pillen kost een euro, 5 euro voor afhandelingskosten appo. Jij hebt een vrij dure appo, berekend 14 cent voor de pil en de rest is adm. kosten en inpak kosten.

lila01
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2008 12:43

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door lila01 »

Hoe minder pillen, hoe meer je betaalt, ik krijg altijd 15, maar het mijn huisarts gevraagd om voor 2 maanden voor te schrijven (dus 30), kost ongeveer net zoveel. De kosten zitten niet in de pillen zelf, maar in de handelingen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

idd mijn dia kosten haast niks,als ik er wel eens per ongeluk 120 krijg van een vervanger betaal ik heel wat minder?een euro ofzo voor 30 pilletjes..
het is gewoon een starttarief en je moet betalen als je het voor de eerste keer gebruikt...

Dummy
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 feb 2006 18:23

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door Dummy »

Naast de "eigen bijdrage" voor de zorgverzekering kan de behandelaar, in mijn geval mijn psychiater, een speciale kode op het recept vermelden waardoor je de Oxazepam niet zelf hoeft te betalen.

Maar omdat uit de praktijk en degelijk onderzoek is gebleken dat er mensen zijn die aan dit middel "verslaafd" zijn geraakt heeft men besloten voor die groep van mensen de kosten zelf te laten betalen. M.a.w. de arts resp. psychiater bepaald of je voor dit middel moet betalen.

ëén keer was op vrijdagavond laat door de crisisdienst van de GGZ vergeten de betreffende speciale kode op het recept te vermelden en moest ik voor € 25 betalen voor tien tabletten! Iest waarvan ik melding heb gemaakt bij de GGZ en men er nu rekening mee houd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik krijg het voorgeschreven voor overmatige spierspanning,als ik het niet neem dan staat alles zo strak dat wil je niet weten...
kan me dan niet bewegen,aangetoond door onderzoek,arts code erop,niet genoeg,je moet echt bij een psych lopen anders niet...

en verslaafd ik ben niet verslaafd ik kijk elke dag naar wta ik nodig heb,.en kan het met een tablet minder dan doe ik dat,zo doe ik het met alle medicatie..
maar zag de zorgverzekeraar dat maar in...
ik vind het belachelijk dat mensen die aangetoond ! chronisch ziek zijn moeten betalen en mensen die bv 1x door hun rug gaan dan ook even dia krijgen om te verslappen..kijk dat die moeten betalen oke...
dat is 1x....maar ik elke maand en nog 2 medicaties..ongeveer nu op de 1500 dit jaar...buiten andere dingen...
gaat goed hier hoor in ned... :mrgreen:
dus de code is eigenlijk voor als je aangetoond ja sorry van boven niet lekker in je vel zit?verder mag je van alles mankeren(even het is niet persoonlijk of hatelijk bedoeld!!!!)

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door manondoris »

ik kreeg vrijdag een rekening van de apotheek,dit was op zich al raar want alles wat gehaald is word er gelijk afgerekend. vandaag maar eens verhaal gaan halen het zit namelijk zo.mijn man slikt sinds kort oxazepam en neemt dit als het noodzakelijk is . 1ste keer 10 stuks gehaals kosten 12,75 daarna herhaalrecept van 10 en hoefde niets bij te betalen , toen opnieuw 10 stuks kosten 6,49 .nu blijkt dat hij de 2de keer gewoon ook 6,49 had moeten betalen ,vandaar de rekening !!! er ligt nog 1 herhaal recept deze zal ook 6,49 moeten gaan kosten als hij ze ophaald! het is toch niet normaal wij betalen met zijn 3 en 340 euro aan zorgpremie per maand! de mevr had er wel een oplossing voor en deze was ,direct 30 stuks bestellen en dan is het 1x 6,49. ik keek haar raar aan want een arts zal deze hoeveelheid nooit uitschrijven . ik vind het een belachelijk verhaal en het is bezopen om de mensen zo uit te kleden zeg nou zelf 32,25 voor 40 pilletjes !!!! waar zijn we nog voor verzekerd zou je zeggen :?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

monondoris zie pb...
ben er ff tijdje niet,lig lat geveld door maagbac.

Heleen*
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2006 18:56

Re: Oxazepam

Ongelezen bericht door Heleen* »

rozemarijntje schreef:dus de code is eigenlijk voor als je aangetoond ja sorry van boven niet lekker in je vel zit?verder mag je van alles mankeren(even het is niet persoonlijk of hatelijk bedoeld!!!!)
.
Binnen de psychiatrie zijn er twee uitzonderingsgronden voor de vergoeding van benzodiazepinen. De eerste is in de behandeling van angststoornissen. Bij angststoornissen worden deze middelen vergoed wanneer behandeling met ten minste twee antidepressiva volgens de geldende richtlijnen (dus met middelen die geregistreerd zijn voor angststoornissen, in voldoende hoge dosering, voldoende lang geprobeerd, etc.) geen effect heeft gehad. De tweede is bij meervoudige complexe psychiatrische problematiek, waarbij behandeling met hoge doses benzodiazepinen noodzakelijk is. In de praktijk zijn dit vaak patiënten met psychotische stoornissen, die soms behandeld worden met tot wel een tienvoudige dosering van wat gebruikelijk is voor dat middel.

Maar - en dat was je vraag - er zijn ook niet-psychiatrische indicaties waarop benzo's vergoed kunnen worden. Dat is het geval bij epilepsie, bij sedatie in de laatste levensfase, en later toegevoegd en voor jou wellicht relevant is de indicatie van spierspasmen door een neurologische aandoening. Bij patiënten die niet ambulant zijn en die door een neurologische aandoening last hebben van spasmen, wordt diazepam vergoed. Andere benzo's dan weer niet. Vraag me niet waarom, maar dat zijn op dit moment de gronden waarop benzo's vergoed kunnen worden. Het is dus ook niet zo dat de arts moet bepalen of je het middel vergoed krijgt of niet: de arts bepaalt of je voldoet aan de criteria waaronder je het middel vergoed krijgt, maar een psychiater mag natuurlijk niet de code voor meervoudige psychiatrische problematiek gebruiken voor iemand die overspannen is, bijvoorbeeld.

Gesloten