LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rookbeleid in Nederland

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door tree3 »

Een stukje geschiedenis over het roken VPRO/NTR Andere tijden: http://www.anderetijden.nl/programma/1/ ... -verdreven

Hierin zag je dat de drie belangrijke gezondheid strijders eerst hier niet voor uit durfden te komen. Te weten het KWF Kankerfonds, Astmafonds (nu Longfonds) en de Hartstichting. Roken was populair en het hoorde erbij. Het heeft jaren geduurd voordat hierin verandering kwam. Over politiek gesproken. Uiteindelijk is nog niet gek lang geleden het roken op je werkplek verboden geworden. Een rookvrije werkplek. Maar hoe zit het met een rookvrije thuisplek? Dat je onderburen op het balkon steeds zitten te roken en de rookgeur sterk aanwezig is in je eigen leefomgeving? In hoeverre mag je gezondheidsschade aan derden geven? Het Longfonds strijdt nu ook voor een rookvrije speelplaats. Wat vinden we daarvan? Is dat betuttelend?

Zie ook http://nos.nl/artikel/2112930-longfonds ... uinen.html

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door Quark »

Ik ben 53, heb nooit gerookt, ook niet geprobeerd. Toen het rook verbod op werplekken werd ingevoerd, kwam het vaak voor dat ik alleen op de werkplek overbleef. De rokers moesten even naar buiten om te roken en alleen is dat natuurlijk niet gezellig. Dus dan zat ik alleen. Werkte in deze periode als enige ook mijn volledige 8 uur omdat ik er niet uitliep.
Ik vind het betuttelend, alleen het rook verbod in restaurants bevalt me wel.
Laatst gewijzigd door Quark op 23 okt 2016 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door tree3 »

In sigarettenrook zit o.a. chroom-6. De vraag is in hoeverre mag je de gezondheid van derden schaden?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door alfatrion »

tree3 schreef:In sigarettenrook zit o.a. chroom-6. De vraag is in hoeverre mag je de gezondheid van derden schaden?
Niet

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door ciske »

tree3 schreef:. Maar hoe zit het met een rookvrije thuisplek? Dat je onderburen op het balkon steeds zitten te roken en de rookgeur sterk aanwezig is in je eigen leefomgeving? In hoeverre mag je gezondheidsschade aan derden geven? Het Longfonds strijdt nu ook voor een rookvrije speelplaats. Wat vinden we daarvan? Is dat betuttelend?

Zie ook http://nos.nl/artikel/2112930-longfonds ... uinen.html

Erg lastig voor je als je een niet roker bent, maar je kan het ze niet verbieden.

By the way.....dit is al het zoveelste topic over roken.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door BL2 »

tree3 schreef:Een stukje geschiedenis over het roken VPRO/NTR Andere tijden: http://www.anderetijden.nl/programma/1/ ... -verdreven

Hierin zag je dat de drie belangrijke gezondheid strijders eerst hier niet voor uit durfden te komen. Te weten het KWF Kankerfonds, Astmafonds (nu Longfonds) en de Hartstichting. Roken was populair en het hoorde erbij. Het heeft jaren geduurd voordat hierin verandering kwam. Over politiek gesproken. Uiteindelijk is nog niet gek lang geleden het roken op je werkplek verboden geworden. Een rookvrije werkplek. Maar hoe zit het met een rookvrije thuisplek? Dat je onderburen op het balkon steeds zitten te roken en de rookgeur sterk aanwezig is in je eigen leefomgeving? In hoeverre mag je gezondheidsschade aan derden geven? Het Longfonds strijdt nu ook voor een rookvrije speelplaats. Wat vinden we daarvan? Is dat betuttelend?

Zie ook http://nos.nl/artikel/2112930-longfonds ... uinen.html
Nee hé, niet weer zo'n topic. Waren de vorige niet genoeg !
Een rookvrije speeltuin, nee een rookvrije wereld .
Laatst gewijzigd door BL2 op 23 okt 2016 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door gemist »

Jaja, ook ik als kettingroker vind dat het soms wel wat minder mag. Op een kinderspeelplaats is het een beetje raar om te roken. Maar ja, katten schijten daar ook , dus eerst bij alle openbare speelplaatsen Mosquitos daarna het rookverbod....

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door ciske »

BL2 schreef:
Nee hé, niet weer zo'n topic. Waren de vorige niet genoeg !
.

Toen was jij er nog niet :mrgreen: volgens je registratie.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door gemist »

MichielFRL schreef:
gemist schreef:Mosquitos
Verbieden die dingen en strenge handhaving!
Knettergek word je van die hoge pieptoon.
Da's mooi, want dat houdt ook jongelui weg bij kinderspeelplaatsen. En dan blijft die vuurkorf ook weg en het speelplaatsje schoon. Ik ga nog ff een spuitbus C6 halen om mijn oude pannen weer van een teflonlaagje te voorzien.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door moederslink »

tree3 schreef:......... De vraag is in hoeverre mag je de gezondheid van derden schaden?
* zucht * ----alweer n topic over roken!
Natuurlijk mag je de gezondheid van derden niet schaden , maar om nu de buurman te verbieden om op zn balkonnetje te staan roken :shock:
Gelukkig komt de winter eraan, dus ff een maand of 5 of zo geen/ amper last :wink:
Roken op een speelplaats? Niet doen, maar ja, zie het maar eens te controleren en te hanhaven :(

Mucha

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door witte angora »

gemist schreef:
MichielFRL schreef:
gemist schreef:Mosquitos
Verbieden die dingen en strenge handhaving!
Knettergek word je van die hoge pieptoon.
Da's mooi, want dat houdt ook jongelui weg bij kinderspeelplaatsen. En dan blijft die vuurkorf ook weg en het speelplaatsje schoon. Ik ga nog ff een spuitbus C6 halen om mijn oude pannen weer van een teflonlaagje te voorzien.
Ga je met de ene Tesla of met de andere Tesla?

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door BL2 »

ciske schreef:Toen was jij er nog niet :mrgreen: volgens je registratie.
Het leuke van een forum is dat je kunt teruglezen, ook uit de tijd dat BL2 er nog niet bij was, en dan zie je bv dat TS na 2 maanden inactiviteit weer is gaan posten, en bijvoorbeeld ook dat dit onderwerp al eerder is langsgekomen........

Dus wat is daar nu de meerwaarde van ?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rookbeleid in Nederland

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als we nou gewoon niet weer allemaal dezelfde argumenten als de vorige keren gaan gebruiken, sterft dit topic vanzelf een stille dood. Ik begin.

Gesloten