Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
witte angora

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens, de discussie hier over de alarmcentrale is helemaal niet de discussie tussen TS en Univé... :wink:

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
01 dec 2022 11:45
Overigens, de discussie hier over de alarmcentrale is helemaal niet de discussie tussen TS en Univé... :wink:
Toch wel, de Alarmcentrale Zorg kan gelijk beslissen of iets spoedeisend is of niet.
Eventueel na een gesprek met de zorgverlener ter plaatse.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit is exact de reden dat het Univé noodnummer altijd al in mijn telefoon staat, én dat ik mijn pas bij me heb. Natuurlijk kan niet altijd acuut gebeld worden, maar wel zodra het mogelijk is. Als er helemaal niet gebeld is, en pas achteraf wordt gedeclareerd, is fraude veel te makkelijk.

Het gaat er niet zo zeer om dat de ambulance pas gebeld mag worden na toestemming van Univé, maar wel dat het voor de verzekeraar controleerbaar wordt dat er op dat moment een noodsituatie is (en dus de papierwinkel op de juiste wijze kan worden afgehandeld). Dat kan ook nadat de benodigde spoedeisende hulp verleend is. Maar achteraf is het een stuk lastiger - zoals hier ook blijkt.

Overigens is dit niets specifieks voor Univé, alle verzekeraars die ik ken hanteren vergelijkbare voorwaarden.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

NeoDutchio schreef:
01 dec 2022 11:30
Weinigen zijn bekend met EHIC. Dat geeft al aan dat weinigen goed voorbereid naar het buitenland gaan. We gaan er maar van uit dat alles hetzelfde werkt als thuis, maar dat is niet zo.
Denk dat het voor de meeste Nederlanders ook niet veel uitmaakt of je weet hebt van EHIC.
Als je een zorgverzekering hebt in Nederland staat meestal de EHIC informatie achterop de pas. Dus heb je de pas bij je laat je die zien in het ziekenhuis en komt het wel goed. Zonder pasje op vakantie gaan is natuurlijk wel lastiger en dat is hier misschien ook gebeurt omdat ze de rekening zelf kregen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
01 dec 2022 11:48
witte angora schreef:
Toch wel, de Alarmcentrale Zorg kan gelijk beslissen of iets spoedeisend is of niet.
Uiteraard weet iemand in Nederland achter een telefoon, duizenden kilometers van de patiënt vandaan, het beter dan een zorgverlener die naast de patiënt staat. De zorgverlener heeft op dat moment ook alle tijd om dat gesprek te voeren.
Laatst gewijzigd door witte angora op 01 dec 2022 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze

witte angora schreef:
01 dec 2022 11:54
Lowieze schreef:
01 dec 2022 11:48
witte angora schreef:
Uiteraard weet iemand in Nederland achter een telefoon, duizenden kilometers van de patiënt vandaan, het beter dan een zorgverlener die naast de patiënt staat.
Sorry hoor, maar u hebt echt geen idee hoe dit behandeld wordt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We weten verder helemaal niet wat er gebeurd is, waardoor er een ambulance ingeschakeld werd. Ongeval, ziekbed?

Is er een opname geweest, of “slechts” een behandeling? En wordt die nota wel vergoed?

En een gesprek met de zorgverlener, moet de Ts dan ook nog een tolk gaan betalen?

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

Lowieze schreef:
01 dec 2022 11:29
fonsflons schreef:
01 dec 2022 11:25

Ik kan je verzekeren dat je in een noodsituatie in Kroatie niet je zorgverzekeringspas gaat zoeken, om een nummer in Eindhoven te bellen om uit te leggen wat er aan de hand is en toestemming te vragen om een ambulance te mogen bellen.
Het gaat er hier juist om of Univé het wel een noodsituatie vond.
Er wordt in het buitenland veel gefraudeerd met zorgkosten die in Nederland gedeclareerd worden, vandaar dat Univé hier voorzichtig mee is.
Dat snap ik en ik snap ook dat de vraag van TS gaat of dit achteraf vergoed moet worden. Stellen dat je vooraf toestemming moet vragen via je eigen verzekering of het wel of niet een noodgeval is is van de zotte.

Ik snap dat een verzekering kan zeggen: het was overdreven om een ziekenwagen te bellen voor een pijnlijke kies. Ik snap niet dat sommigen vinden dat het logisch is dat je bij (bijv.) een zwaar auto ongeluk eerst je eigen verzekering moet gaan bellen om te vragen of je een ziekenauto mag laten komen.

'Hallo met de verzekering. Ja hallo, wij hebben net een zwaar ongeluk gehad en mijn man ligt dood te bloeden. Ok, kunt een foto doorsturen? Ja, idd wij overleggen even, moment. Ja, we geven toestemming dat u een ziekenauto belt. Laat maar, is inmiddels te laat. Oh, dan kunt u de ziekenauto afbellen want die wordt dan niet meer vergoed.'
Laatst gewijzigd door fonsflons op 01 dec 2022 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze

fonsflons schreef:
01 dec 2022 12:48

Dat snap ik en ik snap ook dat de vraag van TS gaat of dit achteraf vergoed moet worden. Stellen dat je vooraf toestemming moet vragen via je eigen verzekering of het wel of niet een noodgeval is is van de zotte. Dat die vraag achteraf gesteld snap ik dus wel.
Misschien tijd dat mensen zich eens wat gaan verdiepen in zulke zaken voordat ze naar het buitenland gaan.
Zoals iemand al schreef, je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat het wel betaald zal worden.

fonsflons

Lowieze schreef:
01 dec 2022 12:51
fonsflons schreef:
01 dec 2022 12:48

Dat snap ik en ik snap ook dat de vraag van TS gaat of dit achteraf vergoed moet worden. Stellen dat je vooraf toestemming moet vragen via je eigen verzekering of het wel of niet een noodgeval is is van de zotte. Dat die vraag achteraf gesteld snap ik dus wel.
Misschien tijd dat mensen zich eens wat gaan verdiepen in zulke zaken voordat ze naar het buitenland gaan.
Zoals iemand al schreef, je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat het wel betaald zal worden.
Dat zeg ik ook niet. En dat TS en de verzekering ook niet.
Wat TS zegt is er achteraf een dispuut is of het wel of geen noodgeval was, TS en ziekenhuis zeggen van wel, verzekering zegt niet voldoende bewijs te krijgen. Natuurlijk bel je eerst een ziekenauto en achteraf pas je verzekering. Jij bent volgens mij de enige die het logisch vind dat je bij een noodgeval eerst je eigen verzekering belt om achteraf een dispuut over de kosten te voorkomen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mag toch aannemen dat er naast die nota van de ambulance ook een nota is van het ziekenhuis? De vertaling zal toch niet luiden, praatje met de portier?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 12:56
Natuurlijk bel je eerst een ziekenauto en achteraf pas je verzekering.
Maar hier lijkt het er op dat de verzekering pas benaderd is bij het indienen van de nota. En ja, daar zitten regels aan.

fonsflons

NeoDutchio schreef:
01 dec 2022 13:03
fonsflons schreef:
Natuurlijk bel je eerst een ziekenauto en achteraf pas je verzekering.
Maar hier lijkt het er op dat de verzekering pas benaderd is bij het indienen van de nota. En ja, daar zitten regels aan.
Dat is logisch, het is ook logisch dat achteraf de noodzaak getoetst wordt. Als je voor een gescheurde nagel een ziekenauto laat komen snap ik dat men zegt dat niet te vergoeden. Maar mijn punt gaat erom dat de stelling niet verandert moet worden naar: eerst de verzekering bellen, dan pas de ziekenauto in noodgevallen.

Lowieze

fonsflons schreef:

Wat TS zegt is er achteraf een dispuut is of het wel of geen noodgeval was, TS en ziekenhuis zeggen van wel, verzekering zegt niet voldoende bewijs te krijgen. Natuurlijk bel je eerst een ziekenauto en achteraf pas je verzekering. Jij bent volgens mij de enige die het logisch vind dat je bij een noodgeval eerst je eigen verzekering belt om achteraf een dispuut over de kosten te voorkomen.
Het gaat er mij natuurlijk persoonlijk niet om wat iemand doet of laat, ik weet uit ervaring wat een zorgverzekeraar in zulke gevallen vraagt of doet.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 13:13
Maar mijn punt gaat erom dat de stelling niet verandert moet worden naar: eerst de verzekering bellen, dan pas de ziekenauto in noodgevallen.
Maar het andere uiterste (helemaal niet bellen en gewoon een nota indienen) is evenmin handig. Daarom: bellen zodra het kan. Scheelt een hoop gedoe achteraf.

fonsflons

Lowieze schreef:
01 dec 2022 13:17
fonsflons schreef:

Het gaat er mij natuurlijk persoonlijk niet om wat iemand doet of laat, ik weet uit ervaring wat een zorgverzekeraar in zulke gevallen vraagt of doet.
Stel je zoontje wordt op het zebrapad aangereden, dan ga jij serieus eerst met je verzekering bellen? (want je bent goed voorbereid op vakantie gegaan)

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 13:23
Stel je zoontje wordt op het zebrapad aangereden, dan ga jij serieus eerst met je verzekering bellen? (want je bent goed voorbereid op vakantie gegaan)
We kunnen hier in uitersten blijven denken, maar bellen met de verzekering die je zodra het kan. En dat kan rustig al in het ziekenhuis. Dan kunnen namelijk de praktische zaken al geregeld worden, wellicht een alarmcentrale ingelicht worden en stappen voorbereid worden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
01 dec 2022 13:18
Maar het andere uiterste (helemaal niet bellen en gewoon een nota indienen) is evenmin handig. Daarom: bellen zodra het kan. Scheelt een hoop gedoe achteraf.
Zeker niet handig! Er is misschien wel een partner / reisgenoot die kan bellen?
Altijd je Zorgpas bij de hand houden bij de rest van je reisbescheiden.

fonsflons

NeoDutchio schreef:
01 dec 2022 14:53

We kunnen hier in uitersten blijven denken, maar bellen met de verzekering die je zodra het kan. En dat kan rustig al in het ziekenhuis. Dan kunnen namelijk de praktische zaken al geregeld worden, wellicht een alarmcentrale ingelicht worden en stappen voorbereid worden.
Precies mijn punt en daarom probeer ik ook het alleerste antwoord te matigen:
Lowieze schreef:
01 dec 2022 10:14

Heeft u contact opgenomen met de Univé Alarmcentrale vóór het vervoer per ambulance en de opname om te overleggen?
Ik denk dat de correcte handelswijze inmiddels duidelijk is:
In geval van nood eerst hulp regelen en daarna zo snel mogelijk je verzekering contacten. En dus niet eerst met je verzekering gaan bellen om te overleggen of een ambulance vergoed gaat worden. Want wat als ze nee zeggen of twijfelen? Besluit je dan om de gok maar te nemen dat het wel goed zal komen met de patient?

Ik zou er niet blij van worden als ik in het buitenland een hartaanval krijg en mijn vrouw heel hard begint te roepen tegen de omstanders: Iedereen NU zijn telefoon opbergen! En dan in haar handtasje op zoek gaat naar het verzekeringspasje om eerst even met Eindhoven te overleggen.

Lowieze

We weten niets over wat er gebeurd is. Wel dat Univé twijfelt of dit wel een spoedgeval was. Laten we het daar voorlopig bij laten.

Plaats reactie