Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
26 jan 2023 09:17
BL2 schreef:
26 jan 2023 09:16
Natuurlijk is het een bizar bedrag om te betalen als patiënt...
Je verwart "hoog bedrag" met "bizar bedrag". Dat zijn totaal verschillende zaken. Dus nee, dat is niet "natuurlijk".
Een bizar hoog bedrag.
Waar komt dat aanvallende geschrijf ineens vandaan Moneyman....

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door criticus2 »

BL2 schreef:
26 jan 2023 00:08
Het gaat niet om een code, maar hoe veel codes de tandarts weet te genereren
Tis natuurlijk een bizar bedrag, veel mensen moeten daar gewoon 5 dagen voor werken.....
voor die mensen is het dan wel netto inkomen.
je haalt de begrippen omzet en winst door elkaar. Van dat geld zal de tandarts eerst de materialen moeten betalen, het personeel, het pand, afschrijving en onderhoud apparatuur en verdere inrichting praktijk , verzekeringen, en ik vergeet vast nog wat zaken. en daarna nog een keer keer zn persoonlijke zaken als AOV premie (mijn tandarts liet los daar een premie van een 3000 per maand aan kwijt te zijn, met 1 maand eigen risico dus 0 inkomsten maar je kan het risico niet lopen het niet te doen want je bent met een paar maanden failliet als je er langer uit ligt zonder inkomsten maar doorlopende vaste lasten als huur of hypotheek, personeel ..)

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Erthanax schreef:
26 jan 2023 11:49
BL2 schreef:
26 jan 2023 09:16
Natuurlijk is het een bizar bedrag om te betalen als patiënt, in een tijd dat forums worden volgeschreven over verzoeken tot betalingsregelingen van bedragen rond de Euro 50,-
De tandarts wordt hiermee een luxeproduct, slechts te betalen door een steeds kleiner deel van de bevolking. (...)
Een complexe wortelkanaalbehandeling is een luxeproduct. Er is immers een veel goedkoper alternatief dat vroeger, toen tandheelkundige techniek en welvaart op een lager peil stonden, heel gebruikelijk was:

H11, Trekken tand of kies. Inclusief (eventueel) hechten, kosten hechtmateriaal en
wondtoilet: € 49, 87
trekken ja, maar ik dacht dat we met zn allen blij waren dat er steeds meer mensen hun eigen gebit kunnen behouden omdat de stand van techniek dat mogelijk maakt.
en weg is weg... en kosten de kies te vervangen wanneer het gemis problematisch is , is naar waarschijnlijkheid veel duurder...

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door 16again »

criticus2 schreef:
26 jan 2023 12:44
... en kosten de kies te vervangen wanneer het gemis problematisch is , is naar waarschijnlijkheid veel duurder...
Valt wel mee: Kunstgebit zit grotendeels in de basisverzekering, dus de gebruikte term "luxe" snap ik wel.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het gaat om element 16, dat is de eerste grote kies rechtsboven. (Daarachter zit nog de 17. De laatste, 18, is de verstandskies, die vaak niet doorkomt of al eerder getrokken is). Een van die twee grote kiezen (nrs 6 en 7 in elk kwadrant) kun je best missen. Ideaal is het niet natuurlijk, maar als het ideaal te duur is, moet je een goedkoper alternatief kiezen. Dat geldt voor vrijwel alles in het leven.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
26 jan 2023 12:56
criticus2 schreef:
26 jan 2023 12:44
... en kosten de kies te vervangen wanneer het gemis problematisch is , is naar waarschijnlijkheid veel duurder...
Valt wel mee: Kunstgebit zit grotendeels in de basisverzekering, dus de gebruikte term "luxe" snap ik wel.
Voor 1 kies krijg je nog geen kunstgebit, een gedeeltelijke prothese wordt alleen vergoed vanuit een aanvullende verzekering

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
26 jan 2023 12:36
Moneyman schreef:
26 jan 2023 09:17
BL2 schreef:
26 jan 2023 09:16
Natuurlijk is het een bizar bedrag om te betalen als patiënt...
Je verwart "hoog bedrag" met "bizar bedrag". Dat zijn totaal verschillende zaken. Dus nee, dat is niet "natuurlijk".
Een bizar hoog bedrag. Waar komt dat aanvallende geschrijf ineens vandaan Moneyman....
Er is niets aanvallends aan, het is een directe reactie op wat je schrijft. Extremere woordkeuzes leveren hardere reacties op.

De term "bizar" is, gezien de betekenis van dat woord, een waarde-oordeel - en wat mij betreft onterecht. Dus dan reageer ik daarop.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

BL2 schreef:
26 jan 2023 09:16
Natuurlijk is het een bizar bedrag om te betalen als patiënt, in een tijd dat forums worden volgeschreven over verzoeken tot betalingsregelingen van bedragen rond de Euro 50,-
De tandarts wordt hiermee een luxeproduct, slechts te betalen door een steeds kleiner deel van de bevolking. Mede omdat dit soort behandelingen amper of niet te verzekeren zijn.

Dit speelt al veel langer in bv Engeland, en dat is "mooi" te zien aan de gebitten, als je bv eens om je heen kijkt aldaar in het OV.......
Zorgverzekeraar DSW vergoedt dit wel . Zie de screenprint in de bijlage.
Bijlagen
D98CA41D-B104-4E84-A865-D94563C48CDA.jpeg
(114.8 KiB) 309 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door 16again »

Mathilde D. schreef:
01 feb 2023 15:05
Zorgverzekeraar DSW vergoedt dit wel .
"Volledige vergoeding beperkt tot hoofdverrichting."
Welk deel van de 874 euro wordt dan wel vergoed?

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

En hoeveel kost dit aan premie, als je niet al te veel tandarts pech hebt, betaal je al gauw meer premie dan dat het opleverd.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
26 jan 2023 00:08
Het gaat niet om een code, maar hoe veel codes de tandarts weet te genereren
Tis natuurlijk een bizar bedrag, veel mensen moeten daar gewoon 5 dagen voor werken.....
Tsja, als ik een server aan een klant lever is dat minstens een half bruto modaal jaarinkomen. Alleen de server. Daar komt dan nog een paar maandinkomens bij voor het werk om er wat mee te gaan doen.

En wat kost jouw werk voor jullie klanten? Vast ook een stuk meer dan alleen het salaris wat jij krijgt.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
01 feb 2023 18:07
Tsja, als ik een server aan een klant lever is dat minstens een half bruto modaal jaarinkomen. Alleen de server.
Tsja, en als ik een booreiland lever....
Het gaat in dit topic natuurlijk over diensten die de consument aanschaft. En dan hakt 874,- er bij menigeen flink in.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, en is het nou echt "hogere wiskunde", zo'n wortelkanaalbehandelingetje.
Heb er helaas al een paar mogen meemaken, het is geknutsel op een kwart van een vierkante millimeter, maar na 5 jaren studie moet dit toch te doen zijn.
Veel mensen doen veel zwaarder of verantwoordelijker werk, maar verdienen natuurlijk op jaarbasis zeer ruim minder........

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
01 feb 2023 23:01
Veel mensen doen veel zwaarder of verantwoordelijker werk, maar verdienen natuurlijk op jaarbasis zeer ruim minder........
Dit soort statements sméken natuurlijk om een onderbouwing - die echter ontbreekt... Wie dan die "veel mensen" zijn die "veel zwaarder of verantwoordelijker werk doen", en desondanks "zeer ruim minder verdienen", blijft dus een raadsel.

Los daarvan spring je wel heel makkelijk van factuurprijs naar verdienste - en daar zit in het geval van een tandarts toch echt nog héél veel tussen. Een opleiding tot tandarts duurt overigens 6 jaar.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Angst is een slechte raadgever, maar afgunst ook.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
02 feb 2023 09:58

Dit soort statements sméken natuurlijk om een onderbouwing - die echter ontbreekt... Wie dan die "veel mensen" zijn die "veel zwaarder of verantwoordelijker werk doen", en desondanks "zeer ruim minder verdienen", blijft dus een raadsel.
Ik dacht, mede door een personeels advertentie, aan beroepen als buschauffeur, tram en treinbestuurder. Zeer verantwoordelijke beroepen. Eén foutje, tientallen gewonden en doden.
Die zitten op een netto salaris van nog geen E 800,- per week, bij 36 uur werken in dubbele onregelmatigheid..

Een tandarts zou makkelijk 5 wortelkanaal behandelingen per dag kunnen doen, gewoon overdag, dat is bruto E 20.000,- per week.
Enig idee Moneyman hoe veel hier netto van overblijft ?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hij doet geen vijf wortelkanaalbehandelingen per dag, en ook niet iedere dag.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
02 feb 2023 12:19
Moneyman schreef:
02 feb 2023 09:58
Dit soort statements sméken natuurlijk om een onderbouwing - die echter ontbreekt... Wie dan die "veel mensen" zijn die "veel zwaarder of verantwoordelijker werk doen", en desondanks "zeer ruim minder verdienen", blijft dus een raadsel.
Ik dacht, mede door een personeels advertentie, aan beroepen als buschauffeur, tram en treinbestuurder. Zeer verantwoordelijke beroepen. Eén foutje, tientallen gewonden en doden. Die zitten op een netto salaris van nog geen E 800,- per week, bij 36 uur werken in dubbele onregelmatigheid..
Laat ik volstaan met zeggen dat ik je mening niet deel. Dat zogenaamde "ene foutje" moet nogal een flinke fout zijn om tientallen gewonden en doden te veroorzaken. Nogal overtrokken dus.

Bovendien vergelijk je appels met peren. Die bestuurders hebben ook geen 6 jaar studie hoeven volgen (en betalen). En hoeven ook geen eigen praktijk te financieren. En hoeven ook geen eigen pensioen op te bouwen. En hoeven ook geen personeel te betalen. En een netto-inkomen van € 3200,00 is overigens helemaal niet verkeerd.
BL2 schreef:
02 feb 2023 12:19
Een tandarts zou makkelijk 5 wortelkanaal behandelingen per dag kunnen doen, gewoon overdag, dat is bruto E 20.000,- per week. Enig idee Moneyman hoe veel hier netto van overblijft ?
Het sleutelwoord in je betoog is "zou". De realiteit is dat een tandarts met een eigen praktijk ongeveer € 8.000,00 (bruto!) per maand overhoudt. Een tandarts in loondienst verdient netto € 3.000 - minder dan je trambestuurder dus...

Ergo - je betoog overtuigt (mij in ieder geval) niet.
Erthanax schreef:
02 feb 2023 11:29
Angst is een slechte raadgever, maar afgunst ook.
Nou, dat dus.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
02 feb 2023 14:21
Laat ik volstaan met zeggen dat ik je mening niet deel. Dat zogenaamde "ene foutje" moet nogal een flinke fout zijn om tientallen gewonden en doden te veroorzaken. Nogal overtrokken dus.
Ach, als je enigszins in de historie van bv treinongelukken had verdiept, had je dit nooit zo geschreven. Harmelen, Schiedam en meer recent en Amsterdam, allemaal treinbestuurders welke slechts één (1) stoplichtseintje over het hoofd zagen met vele gewonden en doden tot gevolg.
Maar goed, we dwalen af.....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
02 feb 2023 14:53
Ach, als je enigszins in de historie van bv treinongelukken had verdiept, had je dit nooit zo geschreven. Harmelen, Schiedam en meer recent en Amsterdam, allemaal treinbestuurders welke slechts één (1) stoplichtseintje over het hoofd zagen met vele gewonden en doden tot gevolg.
Ah, we moeten dus minstens tien(tallen) jaren terug om je punt te maken... En grappig dat je precies een minder essentieel punt kiest, en alle andere meer relevante tegenwerpingen onbesproken laat. Zegt genoeg.
BL2 schreef:
02 feb 2023 14:53
Maar goed, we dwalen af.....
Dat doen we al sinds je van de inhoud overging op waarde-oordelen.

Plaats reactie