LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hernia ervaring operatie

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Erik Groen
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:55

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Erik Groen »

Jij hebt beweert dat, ik citeer:
Vrijwel elke hernia gaat vanzelf over.
Betekenis van vrijwel:
welhaast, bijna, nagenoeg, omzeggens, praktisch, zo goed als, zowat.
De prevalentie van een hernia is 25% (J.C. van Rijn et al. / Clinical Neurology and Neurosurgery 108 (2006) 553–557). In Nederland worden 11000 hernia operaties uitgevoerd. Dit betekent dat 3 promille van de mensen met een hernia uiteindelijk geopereerd wordt. Omgekeerd: 99,7% dus niet. Vandaar vrijwel, oftewel welhaast, bijna, nagenoeg, omzeggens, praktisch, zo goed als, zowat niet.

Indien er toch tot operatie moet worden overgegaan wordt is het resultaat overigens goed:
De standaard operatie, de zogenaamde discectomie, heeft bij 70 tot 95% van de herniapatiënten, indien deze zorgvuldig geselecteerd zijn, een goed tot uitstekend resultaat.(Gibson JN, Grant IC, Waddell G. Surgery for lumbar disc prolapse. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2000;Issue 3.)

Met vriendelijke groet,
Erik Groen
Laatst gewijzigd door Erik Groen op 29 jan 2012 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Groen
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:55

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Erik Groen »

Als wordt aangeraden te opereren, laat je dan opereren
De neurochirurg is de expert. Een beter advies krijgt u niet.
Binnen 3 weken was het wel duidelijk dat deze hernia niet uit zichzelf wenste te vertrekken.
Dit kan geen mens, inclusief de neurochirurg, voorspellen. Tenzij er er nog andere zaken, zoals een wervelkanaalvernauwing, meespeelden.
Ik werd in Groningen in het Martini-ziekenhuis geopereerd, het staat bekend om zijn goede neurochirurgie. Mocht je in het Noorden wonen, dan kan ik je dat ziekenhuis aanbevelen!
Het is fijn dat u daar zo goed geholpen bent en dat het zo goed bekend staat ( bij wie?), maar dat wil niet zeggen dat er daadwerkelijk de beste zorg geleverd wordt.
En anders, via Internet kun je het blad dr. Yepp kopen, dit geeft een overzicht van de beste zorgaanbieders in heel Nederland.
Zolang deze deze lijstjes niet door deskundigen wetenschappelijk getoetst worden is dit niets meer dan gebakken lucht.

Poffertje, ik hoop dat u en uw man wijs zullen kiezen.

Met vriendelijke groet.
Erik Groen

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door ciske »

Zolang deze deze lijstjes niet door deskundigen wetenschappelijk getoetst worden is dit niets meer dan gebakken lucht.
gebakken lucht Erik Groen is dingen van internet hier op de site pleuren en dom advies aan zoiets belangrijks als TS vraagt te geven.

TS , nogmaals het is niet verstandig om dit soort dingen op dit forum te vragen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door nevermind »

ciske schreef:
Zolang deze deze lijstjes niet door deskundigen wetenschappelijk getoetst worden is dit niets meer dan gebakken lucht.
gebakken lucht Erik Groen is dingen van internet hier op de site pleuren en dom advies aan zoiets belangrijks als TS vraagt te geven.

TS , nogmaals het is niet verstandig om dit soort dingen op dit forum te vragen.
Poffertje wil alleen ervaringen van andere mensen weten.
Operatie ja of nee, moeten zij samen met de arts bespreken.
Maar ciske je hebt gelijk, adviezen van forumdoctor Erik Groen kan zich TS ook zelf van het forum plukken.

@ Poffertje

http://hernia.startkabel.nl/forum/

Erik Groen
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:55

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Erik Groen »

gebakken lucht Erik Groen is dingen van internet hier op de site pleuren en dom advies aan zoiets belangrijks als TS vraagt te geven.
U vertelt onwaarheden en heeft dan ook nog het idee dat iemand daar iets mee opschiet. Het is niet anders dat resultaten van wetenschappelijke artikelen en richtlijnen u niet uitkomen. Het fijne van deze tijd is dat dergelijke informatie eenvoudig voor iedereen voorhanden is, maar het staat u vrij naar een gang naar de universiteitsbibliotheek te maken om daar dezelfde informatie op papier te vinden.
TS , nogmaals het is niet verstandig om dit soort dingen op dit forum te vragen.
Dit zou niet zo moeten zijn, maar helaas is dit waar. De schrijfster van deze quote laat zelf ook zien waarom.
Maar ciske je hebt gelijk, adviezen van forumdoctor Erik Groen kan zich TS ook zelf van het forum plukken.
Desalnietemin blijkt dat er dan nog immer mensen onwaarheden verkopen onder het mom van advies dan wel ervaringsdeskundigheid, zelfs nadat ze informatie is aangereikt op basis waarvan ze anders zouden moeten weten.

Met vriendelijke groet,
Erik Groen

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door ciske »

U vertelt onwaarheden en heeft dan ook nog het idee dat iemand daar iets mee opschiet
Is dat zo? hoop dat TS jou niet serieus neemt.

Poffertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2012 16:08

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Poffertje »

Bedankt nogmaals voor de reacties. En Erik ook al is het uit de boeken of van internet, dat maakt me niet uit. Ik stel het op prijs dat je de moeite neemt om te reageren. Ik heb het met veel interesse gelezen.

hnpL5-S1
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2012 12:45

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door hnpL5-S1 »

Hallo Poffertje, aangezien ik begrijp dat je POSITIEVE ervaringen wilt hebben...en geloof me, die wilde ik ook, reageer ik.
Ik ben inmiddels net 2 dagen thuis na een hernia-ok aan L5-S1 in het Slotervaart ZH Amsterdam. En ook nog eens super lief/geduldig/professioneel personeel op afdeling,op OK én vercouver.
En ben nu blij dat ik het toch heb laten doen, ben helemaal van de zenuwpijn, die van mijn bil tot aan mijn voet/teen liep, af (merkte ik gelijk al op vercouver)Het is me 200% meegevallen.
Komende weken zal moeten blijken of klachten wegblijven, maar heb er alle vertrouwen in.

Ook ik heb eerst een half jaar thuis gezeten en durfde ok niet aan, juist omdat er op forums hele slechte berichten/ervaringen staan. Daar word je echt niet vrolijk van.
Natuurlijk zullen die er zijn en die kan je nooit vóór zijn, helaas.
Er wordt echt niet meer zo snel gopereerd, daarin heeft Eric gelijk.
Stomweg omdat is bewezen dat 80%-90% van de hernia's vanzelf genezen.
Bij de een wat sneller dan bij de ander.

Hoop dat je hier iets aan hebt gehad, want aan discussie tussen andere forumleden, heb je niet zoveel.

Succes met jullie beslissing! En laat nog wat van je horen, groeten Nicoliene

hoiti103
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2008 11:21

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door hoiti103 »

Hernia klachten kunnen erg van elkaar verschillen. Zelf heb ik 2 operaties ondergaan. Eentje in Utrecht (Mesos) en mijn ervaringen daar waren niet echt super.

De tweede keer kon de reguliere zorg mij niet helpen. Ik heb toen via de NVVR informatie verkregen over andere mogelijkheden. Ik ben met succes geopereerd door Dr. Iprenburg. Geen opname, revalidatie thuis en minimale littekens.

Kijk voor meer informatie op http://www.herniakliniek.nl/article.php ... 3godQGHEwA

Ik heb geen aandelen in de kliniek. De operatie wordt (nog) niet vergoed. Resultaten zijn super. Binnenkort komt er meer aandacht voor deze mogelijkheid.

Succes met het maken van een keuze.

Poffertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2012 16:08

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Poffertje »

Hierbij nog even een statusberichtje; wonderbaarlijk maar de pijn is zo goed als verdwenen. Ik weet niet of de hernia dan ook verdwenen is maar iig is de pijn nihil geworden. Blij dat we nog geen operatie gedaan hebben. Dit wordt een ander verhaal wanneer je echt niet meer kan lopen/functioneren maar geluk was dit nog niet het geval.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door nevermind »

Poffertje schreef:Hierbij nog even een statusberichtje; wonderbaarlijk maar de pijn is zo goed als verdwenen. Ik weet niet of de hernia dan ook verdwenen is maar iig is de pijn nihil geworden. Blij dat we nog geen operatie gedaan hebben. Dit wordt een ander verhaal wanneer je echt niet meer kan lopen/functioneren maar geluk was dit nog niet het geval.
Dat is mooi, maar wat hebben jullie dan gedaan, dat de pijn is verdwenen?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ nevermind

Soms kan fysiotherapie wel helpen,ligt er maar aan hoe de hernia is,niet allemaal zijn ze even erg.
Mede door goede pijnbestrijding op veel manieren kan je ook weer anders gaan bewegen waardoor de rug zich kan herstellen..

Maar deze persoon weet niet of de hernia weg is dus of fysio gehad of goede pijnbestrijding..
Hernia.s zijn er in lichte mate en hele ernstige die echt geopereerdmoet worden.

En in sommige gevallen kan het ook echt wel vanzelf goedkomen,wat ik al zei,als je goede pijnstilling hebt of...pijnbestrijding dan kan je weer bewegen,rustig sporten en dat komt de rug ten goede,goed naar lichaam lusteren.

Poffertje

Hoop dat de pijn weg blijft!! Atijd goed naar lichaam luisteren ,kan zo weer verkeerd zitten,meestal blijft het zwakke plek.
Succes!!!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door nevermind »

@ rozemarijntje

Prima, als je mij wil vertellen hoe het met een hernia gesteld is, maar ik ben ervaringsdeskundige.
Mijn vraag was dan ook aan TS, welke maatregelen zij hebben genomen, dat het beter is.
Maar deze persoon weet niet of de hernia weg is dus of fysio gehad of goede pijnbestrijding..
Dus dit had ik gevraagd:
Dat is mooi, maar wat hebben jullie dan gedaan, dat de pijn is verdwenen?

Zomertijd
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2012 10:21

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Zomertijd »

Is Erik Groen toevallig neurochirurg in de Tjongerschans in Heerenveen en het UMCG in Groningen??????

Zomertijd.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

Ik heb 5 hernia,s gehad waarvan ik 4x geholpen ben. 3x hiervan in het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp en kan niet anders zeggen dat het een super prettig ziekenhuis is.

leeuwenstal
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 okt 2012 12:58

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door leeuwenstal »

Hallo allemaal,

Ik heb met veel belangstellig de vele reacties gelezen van mensen over dit onderwerp, ik ben dan wel nieuw hier op de site maar weet wel iets van een Hernia.

Ik ben al vele jaren met dit probleem zelf bekent, heb inmiddels ook 3 operatie's moeten ondergaan in 11 jaar.

Ik ben afgelopen jaar zelfs gedeeltelijk verlampt geraakt, en hiervoor 9 dagen in het ziekenhuis gelegen met alle gvolgen van dien ( zoals een rolstoel een Cateter en Morfine).
Ik kan zo nog wel heel lang doorgaan maar geloof mij, als ik hier lees dat iemand zegt dat het bijna altijd vanzelf overgaat kan ik je zeggen die heeft er geen verstand van, misschien ben ik dan wel een extreem voorbeeld helaas maar dat antwoord klopt echt totaal niet.

MIJN ADVIES: Bespreek dit met je Neuroloog, neem zijn advies mee naar huis en praat er heel goed over met je gezin. Geen Google geen Forum raadplegen, gewoon je Neuroloog.

Ik kan gelukkig weer een beetje lopen, wel met veel medicijnen en rust elke dag veel, maar ik kom iets vooruit.

Veel succes mevrouw met uw man en beterschap.

Erik Groen
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:55

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Erik Groen »

Ik ben afgelopen jaar zelfs gedeeltelijk verlampt geraakt
Dit is mogelijk, maar zeer uitzondelijk. Helaas is niet bekend uit onderzoek dat eerder ingrijpen deze complicaties voorkomt, tenzij er andere factoren gespeeld hebben.
als ik hier lees dat iemand zegt dat het bijna altijd vanzelf overgaat kan ik je zeggen die heeft er geen verstand van

De statistiek in wetenschasppelijke onderzoeken zegt anders.
misschien ben ik dan wel een extreem voorbeeld
Klopt.
Geen Google geen Forum raadplegen, gewoon je Neuroloog.
Onzin. Beide doen en nog veel meer.
Ik kan gelukkig weer een beetje lopen, wel met veel medicijnen en rust elke dag veel, maar ik kom iets vooruit.
Fijn dat het beter gaat, maar dat ligt niet aan de rust.

Met vriendelijke rust,

Erik Groen

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nevermind

zie nu pas dat je wat geschreven had :oops: vriendin van mij had lichte uitstulping,ik heb het dan wel over een zeeeeer lichte en ?beginnende en is het wel een hernia vorm...ik drukte me iets verkeerd uit..

zei had hele kleine uitstulping,moest 6 wk bedrust houden(wat ik in mijn begin fase ook heb gehad maar dan 8) oefeningen doen en wonderwel....was het weg...maar?geen uitstraling en alle complicaties vandien...wel na 10 jr nog steeds last,verkeerde beweging en raak...zal altijd zo blijven.


maar het probleem is,vaak,dat er al snel geroepen wordt ,waarschijnlijk een hernia dus nemen mensen dat over,bij minste over geringste rugklacht,heb een hernia....nou wees gezegend en weet je wel waar je het over hebt..

helaas je ben ook ervarings deskundige geen hernia...maar graad erger....nou ja zo bedoel ik het niet,niet te opereren.

dus dat bedoelde ik ermee...

hoop dat jij er van af bent?nou ja van het ergste dan?


@ erik groen

goh,je weet het allemaal zo leuk te vertellen,ben je medicus ,je schijnt overal verstand van te hebben?medicatie,hernia??
en nog op een toon ook,van ik vertel het wel ff,wetenschap interesseert me niet ,persoonlijke verhalen wel.dat is nl de realiteit en geen onderzoek of wetenschappelijk onderbouwd iets...
zt een heel groot verschil in...

en hernia's zitten overal niet alleen L4L5
deze krijgen wel de meeste druk te verduren maar ze zitten overal.....

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door nevermind »

hoop dat jij er van af bent?nou ja van het ergste dan?
Inderdaad ik ben er vanaf!
Alleen is het niet vanzelf overgegaan, zoals onze Dr. Groen schrijft, maar na alles geprobeerd te hebben, helaas nog geopereerd.
Alleen het gevoel in het linke been vanaf de knie tot in de voet is er niet meer terug gekomen, omdat de zenuw te lang bekneld zat.
De helse pijn is gelukkig verdwenen. :D

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ben blij voor je! Weet heel goed wat voor pijnen het zijn,
Gevoel dus kwijt,ken het maar dan bijna van boven naar benenden rechts,soms gevoel dof,of geen gevoel.( nek tot tenen)
Maar dat heb je liever als de pijn!
Jezelf altijd in acht nemen,maar dat weet je zelf ook wel :wink: ben blij voor je dat het geholpen heeft!,

Gesloten