LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisarts niet in de buurt?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Paarsbeertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:35

Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door Paarsbeertje »

Meer een vraag waarop meerdere mensen in mij omgeving het antwoord niet direct hebben:
Als je niet in de buurt bent van je eigen huisarts, maar je hebt toch huisartsenhulp nodig - waar ga je dan heen?

Klein voorbeeldje: ik ben een weekje op bezoek bij mijn ouders - 2 uur rijden bij mij vandaan. Ik kom erachter dat ik acute blaasontsteking heb. Mag ik dan eisen van een huisarts bij mijn ouders in de buurt dat die mij behandelt? Of moet ik naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis?

Ik heb namelijk meegemaakt dat een huisarts zegt dat je maar naar je eigen huisarts moet. Terwijl dat soms echt niet haalbaar is - ooit geprobeerd 2 uur in de auto te zitten met fikse blaasontsteking?!

Dus eh... hoe zit dat eigenlijk?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Heeft een huisarts geen zorgplicht?? Ze leggen toch een eed af dat ze zorg en hulp geven aan degene die dat nodig heeft.

Volgens mij (maar ik ben echt niet 100% zeker!!) moet een huisarts je dan wel helpen. Maar kan hij wel eisen dat je de rekening ter plaatse betaald en deze moet je dan zelf terug declareren bij je eigen zorgkostenverzekering. Maar nogmaals, schiet me niet af als ik ernaast zit!!

Met even googlen kom ik dit tegen:
"In sommige situaties kan huisartsenzorg noodzakelijk zijn, terwijl u niet naar uw eigen huisarts kunt. Bijvoorbeeld tijdens een dagje uit of vakantie in eigen land. In die gevallen zal de betreffende arts direct een bedrag in rekening brengen. Deze rekening kunt u achteraf bij uw zorgverzekeraar indienen."

Bron: http://www.artsenzorg.nl/Huisarts-kosten

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door tenormin »

@Paarsbeertje, nog een linkje: http://www.medischforum.nl/onderwerp/6894
Lees vooral antwoord van zus. Volgens mij, als je je zorgpasje bij je hebt, hoef je niet eens af te rekenen (maar dat weet ik dan weer niet zeker). Maar dat je wel naar een andere arts kan weet ik zeker.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Algemene nummer van de huisartsenpost bellen?

Paarsbeertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:35

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door Paarsbeertje »

Dank, dank voor de nuttige link! Maar het lijkt er ook op dat theorie en praktijk nogal eens uit elkaar liggen!
Met ouders op 2 uur rijden, en een een vriend op 1 uur rijden doet mij dat hopen dat ik daar niet ziek word....of mijn vriend bij mij!

Paarsbeertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:35

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door Paarsbeertje »

Huisartsenpost is alleen buiten kantoortijden. Maar die weigeren inderdaad minder snel. Dus dan maar hopen dat je buiten kantoortijden ziek wordt :shock:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door tenormin »

Paarsbeertje schreef:Huisartsenpost is alleen buiten kantoortijden. Maar die weigeren inderdaad minder snel. Dus dan maar hopen dat je buiten kantoortijden ziek wordt :shock:
Dat hoop nou juist niet (als men gewoon thuis is): mijn sores is dat, als ik eens wat heb, het meestal vrijdagmiddag begint en dan kan je bij ons bij de HAP behoorlijk lang wachten, als je al mag komen. Hier moet men eerst bellen en dan besluit iemand aan de telefoon of het serieus genoeg is. :mrgreen:

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik heb namelijk meegemaakt dat een huisarts zegt dat je maar naar je eigen huisarts moet. Terwijl dat soms echt niet haalbaar is - ooit geprobeerd 2 uur in de auto te zitten met fikse blaasontsteking?!
Ook al mag je naar die huisarts, dan heb je nog steeds die blaas ontsteking want die huisarts tovert die niet weg, en dan zul je alsnog 2 uur in de auto moeten zitten om naar huis te gaan. want ik neem toch aan dat je niet dan maar gewoon een week bij de mensen blijft bij wie je op visite was totdat je blaasontsteking over is.

Hoewel een huisarts een zorg plicht heeft is het natuurlijk niet zo dat een blaasontsteking niet 2 uur kan wachten, het is natuurlijk heel vervelend en voelt ook niet fijn, maar op zich is er geen enkele reden waarom je niet naar je eigen huisarts kan.

natuurlijk is het wel zo dat als je iets ernstigs hebt want niet kan wachten dat een huisarts in een andere plek je zal behandelen, dat gebeurt ook regelmatig (je ziet het bijvoorbeeld vaak bij ongelukken van mensen die bijvoorbeeld in de bouw werken, maar niet ernstig genoeg gewond zijn om vanaf de bouwplaats naar de spoed eisende hulp te gaan)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door tenormin »

vogels schreef:Is echt niet te doen, daarom bel ik altijd 112.
Zal nooit, hoewel ik snap dat het sarcastisch bedoeld is, 112 bellen voor een blaasontsteking. Maar het is wel zo, als "deskundige" van dit probleem, dat, als men de eerste twee tabletten/capsules inneemt het heel snel kan helpen. Ik moet, omdat ik chronisch een blaasontsteking heb, als preventie (via uroloog) toch iedere dag een Nitrofurantoin capsule innemen. En natuurlijk kan men met een blaasontsteking 2 uur autorijden. Of het prettig is: nou nee, maar er zijn ontzettend veel dingen die "au" doen in een auto als je b.v. net een operatie hebt ondergaan.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door encore »

tenormin schreef:..Of het prettig is: nou nee, maar er zijn ontzettend veel dingen die "au" doen in een auto als je b.v. net een operatie hebt ondergaan.
Zo mocht ik, van die prutsers uit het StRadboud te Nijmegen, een half uur nà de LumbaalPunctie gewoon naar huis rijden! Toen ik daar wat van zei kreeg ik als repliek dat zij er verstand van hadden en ik niet. Terwijl dat "pas" mijn vijfde LP was..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door moederslink »

encore schreef: Zo mocht ik, van die prutsers uit het StRadboud te Nijmegen, een half uur nà de LumbaalPunctie gewoon naar huis rijden! Toen ik daar wat van zei kreeg ik als repliek dat zij er verstand van hadden en ik niet. Terwijl dat "pas" mijn vijfde LP was..
Een LP krijg je niet zomaar , er moet een vermoeden zijn van bv MS , ziekte van Lyme of bv hersenvliesontsteking , en dan heeft u er 5 gehad??
Het is een dagopname , je moet daarna plat liggen , eerst op de buik later op de rug en daarna mag je naar huis , maar nooit zelf autorijden , noch fietsen of met OV.. ivm met hoofdpijn , misselijkheid, en u ging zelf rijden of werd u gereden ?? Als het gaatje vd punctie goed dicht is , kunt u al naar huis als passagier , niet zelf ah stuur....(een half uur na de punctie klinkt mij wel wat erg kort in de oren)
Paarsbeertje schreef:Huisartsenpost is alleen buiten kantoortijden. Maar die weigeren inderdaad minder snel. Dus dan maar hopen dat je buiten kantoortijden ziek wordt :shock:
Ik heb wel eens mijn medicijnen vergeten , stom , maar 1 telefoontje naar mijn HA , fax nd praktijk / apotheek daar waar ik was , betalen of niet en declareren bij de zorgverzekeraar. U kunt als u bij uw ouders bent mi gewoon nd HA van uw ouders , wel zorgpasje meenemen en dan wordt het later gedeclareerd.

Of nd HAP , vaak besluiten ze idd ad telefoon of het serieus genoeg en of u mag/ kunt komen en ook dan kunt u het later declareren.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door encore »

Een LP krijg je niet zomaar , er moet een vermoeden zijn van bv MS , ziekte van Lyme of bv hersenvliesontsteking , en dan heeft u er 5 gehad??
Het is een dagopname , je moet daarna plat liggen , eerst op de buik later op de rug en daarna mag je naar huis , maar nooit zelf autorijden , noch fietsen of met OV.. ivm met hoofdpijn , misselijkheid, en u ging zelf rijden of werd u gereden ?? Als het gaatje vd punctie goed dicht is , kunt u al naar huis als passagier , niet zelf ah stuur....(een half uur na de punctie klinkt mij wel wat erg kort in de oren)
Ik weet wel wat ik schrijf hoor. Een half uur na de LP kwam de leerling-prutser me al vertellen dat het wel weer ging en dat ik naar huis kon. Bleef nog aan mijn bed staan om er zeker van te zijn dat ik weg ging ofzo. En ja hoor, zelf naar de Achterhoek gereden. Ook nog een klacht ingediend, maar ja...daar hoor je uiteraard niks meer van. Bah, prutsers daar in Nijmegen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door moederslink »

encore schreef:
Een LP krijg je niet zomaar , er moet een vermoeden zijn van bv MS , ziekte van Lyme of bv hersenvliesontsteking , en dan heeft u er 5 gehad??
Het is een dagopname , je moet daarna plat liggen , eerst op de buik later op de rug en daarna mag je naar huis , maar nooit zelf autorijden , noch fietsen of met OV.. ivm met hoofdpijn , misselijkheid, en u ging zelf rijden of werd u gereden ?? Als het gaatje vd punctie goed dicht is , kunt u al naar huis als passagier , niet zelf ah stuur....(een half uur na de punctie klinkt mij wel wat erg kort in de oren)
Ik weet welwat ik schijf hoor. Een half uur na de LP kwam de leerling-prutser me al vertellen dat het wel weer ging en dat ik naar huis kon. Bleef nog aan mijn bed staan om er zeker van te zijn dat ik weg ging ofzo. En ja hoor, zelf naar de Achterhoek gereden. Ook nog een klacht ingediend, maar ja...daar hoor je uiteraard niks meer van. Bah, prutsers daar in Nijmegen.
Krankzinnig! U weet ongetwijfeld wat u schrijft , maar ik als oud verpleegkundige vind dit bizar!
Maar we zijn off topic.....

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door tenormin »

moederslink schreef:
encore schreef:
Een LP krijg je niet zomaar , er moet een vermoeden zijn van bv MS , ziekte van Lyme of bv hersenvliesontsteking , en dan heeft u er 5 gehad??
Het is een dagopname , je moet daarna plat liggen , eerst op de buik later op de rug en daarna mag je naar huis , maar nooit zelf autorijden , noch fietsen of met OV.. ivm met hoofdpijn , misselijkheid, en u ging zelf rijden of werd u gereden ?? Als het gaatje vd punctie goed dicht is , kunt u al naar huis als passagier , niet zelf ah stuur....(een half uur na de punctie klinkt mij wel wat erg kort in de oren)
Ik weet welwat ik schijf hoor. Een half uur na de LP kwam de leerling-prutser me al vertellen dat het wel weer ging en dat ik naar huis kon. Bleef nog aan mijn bed staan om er zeker van te zijn dat ik weg ging ofzo. En ja hoor, zelf naar de Achterhoek gereden. Ook nog een klacht ingediend, maar ja...daar hoor je uiteraard niks meer van. Bah, prutsers daar in Nijmegen.
Krankzinnig! U weet ongetwijfeld wat u schrijft , maar ik als oud verpleegkundige vind dit bizar!
Maar we zijn off topic.....
Nou, zo off topic is dit niet. Is nog steeds een "medisch" gesprekje, wat dan wel een zijstraatje in gaat. Want TS werd niet door een arts gezien omdat hij/zij niet haar dokter was, wat bezopen is, maar dat was al geconcludeerd, men moet overal gewoon terecht kunnen in Nederland als zich een acuut probleem voordoet, als mensen een flinke blaasontsteking oplopen is dat, in mijn beleving, niet acuut, je voelt eerst wat ; brand' bij plassen en na een paar uur heb je de neiging de brandweer te bellen :lol: . Dus in die paar uur kan men of naar huis, bezopen, maar goed, of men moet gewoon hulp krijgen van een lokale arts. De blaasinfectie is binnen 5 seconden vast te stellen, de medicatie ook en recept is zo uitgeschreven. Klaar. Als mijn arts niet aanwezig is ga ik toch gewoon (na antwoordapparaat te hebben afgeluisterd welke nummers ik kan intoetsen voor een andere arts) toch daarmee bellen, afspraak en klaar is kees. Moet dus elders ook gewoon tot de mogelijkheden behoren.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door encore »

Toen ik lang geleden nog in de buitenlucht werkte en dagelijks ergens anders... bij problemen zijn we altijd naar een andere huisarts gegaan of een EHBO-post. Ook een tandarts. Die dan weer onder de indruk was van de 4 vrachtwagens voor zijn praktijk :lol: Maar goed, een chauffeur met tandpijn...da's niet prettig.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Huisarts niet in de buurt?

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Paarsbeertje schreef:Meer een vraag waarop meerdere mensen in mij omgeving het antwoord niet direct hebben:
Als je niet in de buurt bent van je eigen huisarts, maar je hebt toch huisartsenhulp nodig - waar ga je dan heen?

Klein voorbeeldje: ik ben een weekje op bezoek bij mijn ouders - 2 uur rijden bij mij vandaan. Ik kom erachter dat ik acute blaasontsteking heb. Mag ik dan eisen van een huisarts bij mijn ouders in de buurt dat die mij behandelt? Of moet ik naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis?

Ik heb namelijk meegemaakt dat een huisarts zegt dat je maar naar je eigen huisarts moet. Terwijl dat soms echt niet haalbaar is - ooit geprobeerd 2 uur in de auto te zitten met fikse blaasontsteking?!

Dus eh... hoe zit dat eigenlijk?
Alijd naar de Spoedeisend Hulp gaan van het ZH.

Gesloten