LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekering IZA

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Zorgverzekering IZA

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Ik en mijn echtgenote hebben een zorgverzekering bij de IZA.
Mijn echtgenote had een gaatje in haar kies en dat gaatje zat net half onder haar tandvlees.
De tandarts moest daarom een stukje van haar tandvlees verwijderen om het gaatje te kunnen vullen.
Deze behandeling wordt met een moeilijk woord "Gingivectomie" genoemd.

Nu blijkt uit de door ons ontvangen nota van de IZA, dat deze behandeling niet te worden vergoed.
Na een telefoongesprek met de klantenservice van IZA kreeg op mijn vraag "Waarom wordt dit niet vergoed", het antwoord dat de code geschrapt is uit het verzekeringspakket. Er wordt hiervoor geen reden opgegeven. Dat er codes geschrapt worden is niet de eerste ervaring die ik met een zorgverzekeraar heb.

Het lijkt langzaam wel of er een willekeurige snoei in de pakketten plaatst vindt, om deze in een bepaalde vorm te krijgen. Onze tuinman doet dat ook, wanneer een loot van een struik te snel uitloopt, dan knip hij die eraf. Het is alleen jammer, dat het allemaal niet vooraf te controleren is, voordat je een verzekering afsluit bij een bepaalde zorgverzekeraar. Men snoeit vrij willekeurig bepaalde behandel codes uit hun pakketten. Waar gaan wij heen met onze verzorgingsstaat, wan de man/vrouw met de kleine beurs wordt hiervan de dupe. :( :(

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgverzekering IZA

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het gaat waarschijnlijk om de tandartsverzekering of een aanvullende verzekering, waarin tandartsenhulp is begrepen. ( niet om de basisverzekering dus). Elke verzekeraar heeft zijn eigen voorwaarden daarin.
Als een (zorg)verzekeraar wat uit het pakket haalt, dan moet dit op het moment van polisverlenging gemeld worden.
Misschien kunt u nagaan ( navragen bij IZA?) , wanneer dit uit het pakket gehaald is ( in 2015?). U kunt dan ook controleren of IZA u dit heeft gemeld via het " wijzigingsoverzicht 2015". Zoniet, dan meldt u dit aan de AFM, de Autoriteit Financiele Markten, en stuurt u een klacht naar IZA met een kopie aan de AFM.

Het is echter goed mogelijk, dat IZA al langere tijd alleen bepaalde tandartscodes vergoedt. Als deze beperking al langer geldt, is het wat moeilijker aan te tonen dat de verzekeraar dit nooit gemeld heeft.
IZA vergoedt inderdaad een tiental soorten codes, o.a. H-, C-, X-, M-, T-codes. De gingivectomie is T82, dus dit zou wèl vergoed moeten worden. Wel meestal 80%, dus het is niet vreemd als u een deel zelf zou moeten betalen. Wel is er allen vergoeding vanaf aanvulling " Classic". De aanvullende verzekering " Basic" is te laag. Zie http://www.iza.nl/sitecollectiondocumen ... t-2015.pdf, pagina 9.

Gesloten