LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Nu was het al vervelend dat je extra moest gaan betalen voor het zogenaamde 'uitgiftegesprek' (want meestal stelt dat niks voor) maar per 1 juli zijn de regels weer veranderd. Ik zal het wel over het hoofd hebben gezien :( maar het komt er op neer dat je weer extra moet betalen.
Ik ging vorige week een doosje pilletjes halen van welgeteld rond de 5 euro. Kreeg een extra rekening van € 6,52. De reden hiervoor, schrijft Menzis, is deze:

De specificatie van farmaciekosten tot 1 juli 2015 bestond uit:
-het medicijn
-begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

De specificatie van farmaciekosten vanaf 1 juli 2015 bestaat uit:
- de kosten van het medicijn
- begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel
- uitgifte of vervolguitgifte

Toelichting op uitgifte of vervolguitgifte.
Dit zijn de standaardkosten bij uitgifte van een medicijn. Hieruit worden de kosten van de apotheek betaald. Denkt u hierbij aan het salaris van medewerkers, de huur/hypotheek kosten, voorraaadbeheer en de standaardcontroles op medicijnen. De post Uitgifte ziet u ook bij de uitlevering van een nieuw medicijn.


Met andere woorden, bij elk potje, flesje of doosje krijg je nu een extra rekening van 6,52. Geen worden dat oudere mensen met weinig geld stoppen met hun medicijnen...
Laatst gewijzigd door Miepje1 op 20 aug 2015 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30074
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goede reden om frequente medicijnen te "bundelen", zodat je deze kosten tenminste nog kunt verdelen over meerdere medicijnen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Moneyman schreef:Goede reden om frequente medicijnen te "bundelen", zodat je deze kosten tenminste nog kunt verdelen over meerdere medicijnen.
Helaas zijn dit kosten die per medicijn worden berekend. Alleen frequentie verlagen (door meer tegelijk van het zelfde en later eventueel weggooien) kunt u hierop besparen.

Moneyman
Berichten: 30074
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat bedoel ik met bundelen ;)

Mijn apotheek werkt bij frequente medicijnen met een ideaal systeem: eens in de zoveel maanden krijg je een voorraadje voor de komende periode, zodat je niet steeds herhaalrecepten hoeft te halen en niet zelf je voorraad in de gaten hoeft te houden. Door dan bijvoorbeeld 6x een bepaald medicijn te krijgen in plaats van steeds 1x, bespaar je op die kosten.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door ruud_a »

Moneyman schreef:Dat bedoel ik met bundelen ;)

Mijn apotheek werkt bij frequente medicijnen met een ideaal systeem: eens in de zoveel maanden krijg je een voorraadje voor de komende periode, zodat je niet steeds herhaalrecepten hoeft te halen en niet zelf je voorraad in de gaten hoeft te houden. Door dan bijvoorbeeld 6x een bepaald medicijn te krijgen in plaats van steeds 1x, bespaar je op die kosten.
Als de apotheker nu geld gaat krijgen per uitgifte, zou uw ideale systeem wel eens snel verleden tijd kunnen zijn.
Dan geeft hij de medicijnen per week uit.
Als zijn hypotheek erg hoog is per dag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook ik krijg keurig iedere 3 maanden mn voorraad " zooi " :lol:
Vorige week nog wel het volgende meegemaakt : ik had een lelijke kattenwond , bloedde als een rund, kreeg tetanusspuit + antibiotica. Nada, noppes uitleg! Zgn een " uitgiftegesprek " , niet dus, een velletje papier met de bijsluiter en ik stond binnen 2 minuten weer buiten ~~~~~ kassa! Eerste uitgifte , dus voor de " uitleg" betalen :x
Ik las vandaag in de krant dat ouderen daarom idd hun broodnodige medicatie niet meer afhalen!
Treurige , gevaarlijke ontwikkeling.....

Moneyman
Berichten: 30074
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

ruud_a schreef:
Moneyman schreef:Dat bedoel ik met bundelen ;)

Mijn apotheek werkt bij frequente medicijnen met een ideaal systeem: eens in de zoveel maanden krijg je een voorraadje voor de komende periode, zodat je niet steeds herhaalrecepten hoeft te halen en niet zelf je voorraad in de gaten hoeft te houden. Door dan bijvoorbeeld 6x een bepaald medicijn te krijgen in plaats van steeds 1x, bespaar je op die kosten.
Als de apotheker nu geld gaat krijgen per uitgifte, zou uw ideale systeem wel eens snel verleden tijd kunnen zijn.
Dan geeft hij de medicijnen per week uit.
Als zijn hypotheek erg hoog is per dag.
:wink: als geld de enige drijfveer zou zijn wellicht wel ja. Al zou ik dan heel snel overstappen naar een andere apotheek.

Dit systeem is overigens kersvers, wordt nu net uitgerold. Geeft goede hoop ;-)

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Nu ben ik gelukkig redelijk gezond en hoef ik maar 1 of 2 keer per jaar iets te halen. Maar het is toch stuitend dat men zomaar even deze prijsverhoging doorvoert? Als je nu inderdaad zoals veel mensen (en niet alleen ouderen) afhankelijk bent van een groot aantal medicijnen? Ik vraag me wel af waarom ik hierover eerder nog niets gelezen heb.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door moederslink »

Jawel hoor Miepje , ook op dit forum is het uit en te na aan bod geweest , ook in de kranten.
Ik heb het opgegeven hiertegenin te gaan , het is door " de strot " geduwd en protesten helpen m.i. niets.
De " macht" vd Zorgverzekeraars telt hier: zij hebben dit opgevoerd :(

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door ruud_a »

Moneyman schreef:
ruud_a schreef:
Moneyman schreef:Dat bedoel ik met bundelen ;)

Mijn apotheek werkt bij frequente medicijnen met een ideaal systeem: eens in de zoveel maanden krijg je een voorraadje voor de komende periode, zodat je niet steeds herhaalrecepten hoeft te halen en niet zelf je voorraad in de gaten hoeft te houden. Door dan bijvoorbeeld 6x een bepaald medicijn te krijgen in plaats van steeds 1x, bespaar je op die kosten.
Als de apotheker nu geld gaat krijgen per uitgifte, zou uw ideale systeem wel eens snel verleden tijd kunnen zijn.
Dan geeft hij de medicijnen per week uit.
Als zijn hypotheek erg hoog is per dag.
:wink: als geld de enige drijfveer zou zijn wellicht wel ja. Al zou ik dan heel snel overstappen naar een andere apotheek.

Dit systeem is overigens kersvers, wordt nu net uitgerold. Geeft goede hoop ;-)
Ik ben bang, dat het weer een maatregel is, die erg veel geld gaat kosten, zo gauw de apotheker door heeft hoe het werkt.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door ruud_a »

moederslink schreef:Jawel hoor Miepje , ook op dit forum is het uit en te na aan bod geweest , ook in de kranten.
Ik heb het opgegeven hiertegenin te gaan , het is door " de strot " geduwd en protesten helpen m.i. niets.
De " macht" vd Zorgverzekeraars telt hier: zij hebben dit opgevoerd :(
Ik moet zeggen , dat ik iedere dag de krant wel lees op het internet, maar deze regeling is voor mij ook nieuw.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door moederslink »

Heb ik het dan verkeerd begrepen? ?
Ik begreep dat jullie het hadden over het 1e uitgifte verhaal....
Ik kan me niet voorstellen dat je nu voor ieder potje/ doosje steeds opnieuw moet betalen wb de " herhaalmedicatie " , dan moet ik dat spits in de gaten houden bij de volgende 3 maandelijkse afgifte :!:

Moneyman
Berichten: 30074
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, het gaat inderdaad niet om het zogenaamde uitgiftegesprek bij een "eerste" geneesmiddel (of een herhaling met teveel tussentijd), maar om uitgiftekosten bij elke uitgifte.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Toch is dit al vaker ter spaken geweest. Het ging over een uitsplitsing van kosten en wel in 3 delen. De kosten van het medicijn, de kosten van 1e uitgifte en de terhandstelling kosten. Ook ik betaalde vorig jaar al deze kosten, waarbij de kosten van de medicijnen niet door mij zelf betaald hoefde te worden. Beide andere 2 gingen van het eigen risico af (tot € 360,-).

Moneyman
Berichten: 30074
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vorig jaar al? Volgens de info in de openingspost zou dit per 01-07-2015 van kracht zijn.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik kreeg de info uit mijn openingspost van mijn verzekeraar. Dus dat zal dan wel kloppen. Bovendien ging het hier bij mij om een medicijn dat ik al 6 jaar gebruik, dus ik dacht eerst dat ze me weer een oor aan het aannaaien waren over die extra kosten (omdat ik van apotheek gewisseld ben). Maar nee, het zijn gewoon weer éxtra kosten. Mijn medicijnen moet ik altijd ook helemaal zelf betalen en dat valt nou juist erg mee - die kosten maar rond de 5 euro dus het is des te erger als de prijs verdubbeld zonder enige reden!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door moederslink »

Miepje1 schreef:Nu was het al vervelend dat je extra moest gaan betalen voor het zogenaamde 'uitgiftegesprek' (want meestal stelt dat niks voor) maar per 1 juli zijn de regels weer veranderd. Ik zal het wel over het hoofd hebben gezien :( maar het komt er op neer dat je weer extra moet betalen.
Ik ging vorige week een doosje pilletjes halen van welgeteld rond de 5 euro. Kreeg een extra rekening van € 6,52. De reden hiervoor, schrijft Menzis, is deze:

A De specificatie van farmaciekosten tot 1 juli 2015 bestond uit:
-het medicijn
-begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

B De specificatie van farmaciekosten vanaf 1 juli 2015 bestaat uit:
- de kosten van het medicijn
- begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel
- uitgifte of vervolguitgifte

Toelichting op uitgifte of vervolguitgifte.
Dit zijn de standaardkosten bij uitgifte van een medicijn. Hieruit worden de kosten van de apotheek betaald. Denkt u hierbij aan het salaris van medewerkers, de huur/hypotheek kosten, voorraaadbeheer en de standaardcontroles op medicijnen. De post Uitgifte ziet u ook bij de uitlevering van een nieuw medicijn.[/i]

Met andere woorden, bij elk potje, flesje of doosje krijg je nu een extra rekening van 6,52. Geen worden dat oudere mensen met weinig geld stoppen met hun medicijnen...
Ik heb nu even gegoogled , maar ik zie de nieuwe regels va 01-07-2015 nergens staan.
Dan gaat het dus nu ook om vervolguitgifte??
Lekker is dat :evil:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ja, ook vervolguitgifte. Net alsof de apotheek vóór die tijd geen geld kreeg voor zijn kosten... Het is gewoon een verhoging van kosten en ik blijf het vreemd vinden dat dit niet algemeen bekend is gemaakt.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Brainless »

Moneyman schreef:Dat bedoel ik met bundelen ;)

Mijn apotheek werkt bij frequente medicijnen met een ideaal systeem: eens in de zoveel maanden krijg je een voorraadje voor de komende periode, zodat je niet steeds herhaalrecepten hoeft te halen en niet zelf je voorraad in de gaten hoeft te houden. Door dan bijvoorbeeld 6x een bepaald medicijn te krijgen in plaats van steeds 1x, bespaar je op die kosten.
Dat deed ik ook, maar nu mag het ineens niet meer.
Ik haalde 1x per 6 maanden mijn (en mijn mans) medicijnen, maar is nu teruggeschroefd naar elk kwartaal.
Want, zo zei de apotheker, het mag niet meer per 6 maanden van de (zorg)wet.

Maar nu weet ik waarom het veranderd is: alleen voor eigen gewin.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij mij was het al eens in de 3 maanden , maar ik ga het nu goed in de gaten houden bij de eerstvolgende uitgifte. Wonderlijk dat dit niet bekend is of dat RADAR er niet een topic over geopend heeft. Schijnbaar is dit dus idd niet algemeen bekend.

Gesloten