LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Faithfull
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:23

zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door Faithfull »

Goedendag,

Het is nogal een complex verhaal dus ik zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen.

Het gaat om mijn vriend die heeft een tweeling broer met dezelfde geboortedatum en dezelfde voorletters. Sinds kleins af aan gaat het overal al mis omdat deze gegevens door elkaar worden gehaald , opzich zou het niet heel moeilijk moeten zijn want ze hebben natuurlijk beide een eigen BSN. Zo is mijn vriend al meerdere malen bij de verzekeraar, huisarts uit het systeem gegooid. zelfs tijdens zijn zwemdiploma toen hij nog klein was

Nu blijkt dat er nog steeds rekeningen en gegevens van de tandarts, dokterspost, ziekenhuis (operaties), en apotheek verkeerd worden gedeclareerd, de rekeningen van zijn broertje moet mijn vriend dus betalen en andersom (sowieso vanaf 2010). Naar waar gaat het nu mis? ze wijzen allemaal naar elkaar of ze zeggen, het is de broers hun eigen verantwoording? de zorgverzekeraar wijst naar bijv. de apotheek. gister heb ik contact gehad met de apotheek, volgens de apotheek en huisarts, waren de BSN nummers door elkaar gehaald en meneer heeft deze (WEER) aangepast in het systeem (mag een BSN nummer zomaar worden aangepast? apotheek heeft ook niet gevraagd of ik wel gemachtigd ben) meneer zegt dat het dus nu opgelost moest zijn, toen ik begon over de verkeerd gedeclareerde rekeningen uit het verleden werd het de apotheek nogal heet onder de voeten. dat de broers dit onderling maar moeten uitzoeken en dat hij niet alles gaat aanpassen, hooguit het afgelopen jaar, volgens de zorgverzekeraar valt dit onder fraude van de apotheek. apotheek is verantwoordelijk voor de administratie

het klantnummer van de zorgverzekeraar kom ook niet overeen met die bij de huisarts....

Mijn vriend heeft nogal hoge schulden bij de zorgverzekeraar dus die staan niet om hem te springen en alles is naar de deurwaarder toegestuurd (ook de rentekosten voor diensten die niet van hem zijn), de zorgverzekeraar wijst dus ook weer naar de deurwaarder. Mijn vriend wil graag zijn schulden aflossen maar dan moet dit toch eerst kloppen?

Eerlijk gezegd vertrouw ik alle partijen niet want als ze een BSN al zo makkelijk kunnen aanpassen Terwijl dit persoonsgebonden is wat dan nog meer? Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen? Wie is nu uiteindelijk verantwoordelijk? hoeveel jaar is een zorginstelling verplicht om terug de boekhouding in te duiken en aan te passen? en zijn de systemen met zorginstellingen met zorgverzekeraar aan elkaar gekoppeld aangezien het op meerdere plekken fout gaat?

mocht er iets niet duidelijk zijn licht ik het graag toe, Alvast bedankt

Faithfull
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:23

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door Faithfull »

ik wil graag nog even toelichten dat er ook declaraties zijn die wel goed verwerkt worden. dus alleen aan die "omgewisselde bsn en verkeerde klantnummer" kan het niet liggen lijkt mij

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door tijger1 »

Bij de belastingdienst worden tweelingen met dezelfde voirletters met hun volkedige voornamen aangeduid. Misschiens is dat een idee bij die zorgverzekeraars en zorgverleners? Was overigens niet echt slim van hun ouders.

Maar raar dat de nota's van uw vriend dan niet bij zijn broer terechtkomen. En blijkbaar ook nog allebei dezelfde zorgverzekeraar?

Faithfull
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:23

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door Faithfull »

ze worden ook aangeduid met volledige namen bij bijvoorbeeld de apotheek. ik had een overzicht van gegevens opgevraagd, naam en adres klopt wel. bsn klopte niet, hierdoor ben ik gaan bellen.

We hebben nu zijn broertje ook alles op laten vragen om te vergelijken. Mijn vriend heeft nooit veel medische dingen gehad, die hij wel heeft gehad staan op het door mij opgevraagde overzicht. Bij de belasting gaat het overigens altijd goed

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar op de zorgpas staat toch het BSN? Hoe kunnen die nu verwisseld worden.

Faithfull
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:23

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door Faithfull »

Klopt deze gegevens kloppen wel op de pas. dus dat is het grote vraagteken

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb zo'n zorgpas nooit hoeven gebruiken.
Ikzelf ga zelden naar een dokter, maar mijn partner komt er zeer regelmatig, en bij haar idemdito. Als ze bijvoorbeeld telefonisch een afspraak wil maken wordt er gevraagd naar de geboortedatum. En als ik medicijnen ga halen bij de apotheek vragen ze alleen de naam en het adres. Er wordt verder niet gevraagd naar een pasje ofzo.

Misschien is er bij u ook zoiets aan de hand. Niet genoeg controle of de juiste persoon wel administratief wordt verwerkt.

Ik dwaal misschien een beetje af, maar ik had laatst ook zoiets. Ons zoontje had last van zijn oogjes en de huisarts had doorverwezen naar de oogarts in het ziekenhuis.
Dus afspraak gemaakt met het ziekenhuis, werd er verteld dat het wel verplicht was om een ID-kaart te hebben. Wist niet dat dat moest voor een 5-jarige maar ok, het moest anders werden we niet geholpen, dit was wegens fraude ofzo. Dus eerst pasfoto laten maken (drama was dat :) hij wilde absoluut niet op de foto). Toen met pasfoto naar het gemeentehuis. Werden we teruggestuurd, want zoontje moest erbij zijn bij de aanvraag. OK dan, gedaan. Na een week ofzo was de ID-kaart klaar, wederom met zoontje (die toevallig net de griep had) naar gemeentehuis ID-kaart opgehaald.

Komen we in het ziekenhuis, staat er de balie voor ons iemand die amper Nederlands kon spreken met 3 kinderen, zonder ID bewijs. De baliemedewerkster zei : aat u zitten in de wachtkamer , u wordt zo opgehaald. Maar voortaan wel een ID-kaart meenemen he ?
Nou lekkere controle dan.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door tijger1 »

U hoeft voor een vijf jarige nergens een ID te hebben, behalve als u de grens overgaat.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door langste adem »

Dacht ik ook. Maar werd expliciet gezegd en staat ook op hun website , "Ook kinderen moeten een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen, in de zorg geldt geen leeftijdsgrens". https://www.rijnland.nl/nl/p515ed7e4b68 ... licht.html

Ik zie nu ook op de website dat je een zorgpas moet tonen. Werd niet naar gevraagd.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door langste adem »

Idd . Best leuk, tweelingen : Zelfde voorletter, zelfde adres, zelfde geboortedatum, zien er verder hetzelfde uit.

Maar vervolgens de rest van je leven wel gezeur met dit soort gedoe als er ergens weer een foutje in een administratie zit ,en je wordt verwisseld voor je broer.

Theus
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2013 23:02

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door Theus »

Mijn dochter heeft dezelfde initialen als haar moeder. Mijn kleinkinderen hebben natuurlijk verschillende voornamen, maar alle drie met dezelfde initialen - vrijwel gelijk aan die van hun moeder. En tòch zijn er geen problemen met verwisselingen. Ze hebben natuurlijk wel allemaal een andere geboortedatum.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door moederslink »

Faithfull schreef: en meneer heeft deze (WEER) aangepast in het systeem (mag een BSN nummer zomaar worden aangepast?
Dit vind ik persoonlijk veel zorgwekkender....
Faithfull schreef: hoeveel jaar is een zorginstelling verplicht om terug de boekhouding in te duiken en aan te passen? en zijn de systemen met zorginstellingen met zorgverzekeraar aan elkaar gekoppeld aangezien het op meerdere plekken fout gaat?
Ik denk idd dat 1 vd broers in een zorginstelling zit of misschien wel heeft gezeten ??? Is mij ook niet helemaal 100 % duidelijk, eerlijk gezegd...@TS: hoe zit het precies?
Laatst gewijzigd door moederslink op 25 jan 2016 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door tijger1 »

Mijns inziens bedoelt de Ts zorgverleners ipv zorginstellingen, want ze heeft het over de huisarts en de apotheek.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat zou best kunnen, hoewel, als je in een zorginstelling zit heb je ook te maken met de HA , de apotheek etc etc, maar daarom vroeg ik in mijn voorgaande post immers ook aan de TS hoe het precies zit. :P

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dus op de titel van het topic, daarom staat voor mij vast, dat deze in een zorginstelling zijn, ook daar hebben ze met zorgverlenders te doen.
Helderziende en aanames doe ik niet.[/quote]
Lees "instellingen" als in "instanties/ organisaties". Het woord heeft meer betekenissen Stefan. Er heel bewust een enge uitleg aan geven is net zo goed een aanname - en uit de rest van de OP blijkt ook wel dat het probleem bij diverse organisaties zit (TS noemt letterlijk de verzekeraar, huisarts, tandarts, dokterspost, ziekenhuis (operaties), apotheek...). Een semantische discussie lijkt me behoorlijk onnodig.

Faithfull
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:23

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door Faithfull »

Ik bedoel inderdaad zorgverleners inplaats van zorginstellingen . Dus apotheek, ziekenhuis en dergelijken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou fijn, dan is het helemaal duidelijk, ik twijfelde eerlijk gezegd , het kon wat mij betreft ook nog wel 2 kanten op , omdat je ook te maken hebt met div zorgverleners als je in een instelling zit ; bedankt voor de terugkoppeling en toelichting.
Maar de " eenvoudige " aanpassing vh BSN nummer steeds vind ik, zoals gezegd, veel zorgwekkender.
De beide broers zullen gezamenlijk met alle rekeningen om de tafel moeten gaan zitten en alles uitspitten, i.s.m de zorgverleners.
Misschien is het ook een idee om de beide broers voortaan hun 1e ( voor) naam overal op te laten zetten, en dan hun 2e naam aangeven met 1 initiaal?
Laatst gewijzigd door moederslink op 26 jan 2016 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door tijger1 »

De voornamen staan al voluit volgens de Ts.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja dat zag ik, oa bij de apotheek, maar is het dan ook overal zo?
En dat het BSN niet correspondeert met de juiste persoon of dan maar wordt " aangepast " vind ik een serieus en ernstig probleem.

stofzuigertje

Re: zorginstellingen halen gegevens tweeling door elkaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn kleinkinderen, A & A, ook tweeling en zij bij moeder en hij bij vader en andere verzekeraar.

Dan is Vader en Zoon en Moeder en Dochter wel apart en bij 2 verzekeraars mag dus.
En bij de huisarts even controleren want het risico op fouten is groter.

Wel heeft de Huisarts hun roepnaam genoteerd dus geen A & A meer!

Gesloten