LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door newmikey »

sjohie schreef:Persoonlijk vind ik dat we deze mensen moeten helpen, als het 10e of 15e meest welvarende land ter wereld, kan en wil ik niet geloven dat we zeg honderd of tweehonderdduizend mensen niet fatsoenlijk op kunnen vangen.
En daarmee kom je tot de kern van de zaak. Sjohie, ik zeg het niet vaak maar wat een steengoeie reactie. Ik onderschrijf elk woord.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door zorg »

newmikey schreef:
sjohie schreef:Persoonlijk vind ik dat we deze mensen moeten helpen, als het 10e of 15e meest welvarende land ter wereld, kan en wil ik niet geloven dat we zeg honderd of tweehonderdduizend mensen niet fatsoenlijk op kunnen vangen.
En daarmee kom je tot de kern van de zaak. Sjohie, ik zeg het niet vaak maar wat een steengoeie reactie. Ik onderschrijf elk woord.
De kern van de zaak heb ik al eerder vermeld, misschien nog eens lezen.

zorg schreef: Als iedereen de ogen voor de misstanden hier in Nederland sluit, dan hebben jullie gelijk.
Ieder vluchteling mag voor mij alles krijgen, maar dan ook de Nederlandse bevolking niet vergeten.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door vroem »

de Nederlandse bevolking wordt zeker niet vergeten, als ik zie dat menig persoon met een uitkering zonder dat ze er behalve solliciteren iets voor hoeven te doen wellicht meer geld te besteden heeft dan iemand met een baan....en wat er allemaal aan maatregelen genomen wordt.
Veel mensen vinden alles wat er wel is zo normaal dat wat er niet is of waar het (op relatief kleine schaal) wellicht niet goed gaat uitvergroot wordt. Vergeet echter niet dat zonder dat veel andere dingen niet mogelijk zouden zijn. En dat asielzoekers ook echt geen onbegrensde zorgvraag kunnen hebben, dat is echt wel aan banden gelegd. Daar zitten heel veel beperkingen in die de gewone inwoner niet tegenkomt.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door kss »

als je de gewone nederlandse regels toepast inzake de zorgverzekering en toeslag kun je een basisverzekering per saldo wel "gratis" maken (je betaald dan gemiddeld 70 euro, maar krijgt ook 70 euro toeslag), mits je de eigenbijdrage maximaal maakt, dan hebben ze tenminste een beetje dekking en eigen verantwoordelijkheid.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
En 80% procent van de inkomensbelasting wordt betaald door ~15% van de werkenden. Krijgen die hogere inkomens daar dan ook wat korting op dan? Mensen met hogere inkomens betalen ook 2x zoveel OZB over hun huizen, da's strookt ook niet echt met de woordenboek definitie van eerlijk.
Voor het eerst dat ik even een beetje nijdig op je ben, sjohie, sorry.

Leuk dat 80% van de inkomstenbelasting betaald wordt door 15% van de werkenden. Zo hoog zijn hun inkomens dus (even de tarieven IB buiten beschouwing gelaten) vergeleken met de overige 85%. Vind je die verhouding niet erg scheef dan?

En als mensen met hogere inkomens 2 x zoveel OZB over hun huizen betalen, dan betalen ze eigenlijk te weinig. Dat gaat toch over de waarde van de woning, of mis ik iets? Daar zit ook nog wel een behoorlijk verschil in, in ieder geval vele malen groter dan een factor 2. Overigens is dat altijd zo geweest: denk maar aan de vensterbelasting die hier in 1812 door Napoleon werd ingevoerd: hoe meer vensters, hoe meer belasting je betaalde.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

@wa,

Laten we dan de inkomens van die 80 procent eens flink verlagen. Kunnen ze ook niet zoveel inkomstenbelasting meer betalen...
Komt de overheid flink tekort, dus premies omhoog, overige belastingen ook en alle toeslagen eraf; geen geld meer voor.
Denk dat al die arme mensen daar best blij mee zullen zijn, die inkomens gelijkheid!

jfortron
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 sep 2015 09:19

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door jfortron »

Mensen met hogere inkomens betalen ook 2x zoveel OZB over hun huizen, da's strookt ook niet echt met de woordenboek definitie van eerlijk.
Wat een onzin!

OZB wordt berekend over de waarde van het huis,en heeft helemaal niets met het inkomen te maken.
Iemand met een heel laag inkomen betaald hetzelfde aan OZB, dan iemand met een hoog inkomen.


http://www.woz-waarde.net/wat-is-ozb/


Heeft trouwens niets met het topic te doen!

mh73

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door mh73 »

Over inkomensgelijkheid gesproken, ik ken mensen die al langere tijd van een uitkering moeten rondkomen. Ze krijgen wekelijks een best wel goedgevuld pakket van de voedselbank, ze hebben een ontheffing voor de gemeentelijke lasten, voor de schoolreis van de kinderen kunnen ze putten uit een potje van de gemeente en de kinderen hebben recht op gratis zwemles. Dan zullen we het nog maar niet hebben over de hoeveelheid kleding, speelgoed en andere zaken die ze van links en rechts krijgen toegeschoven.

Kortom, ik vind eigenlijk dat je niet zoveel te klagen hebt in Nederland. Ik zie namelijk op TV ook wel eens beelden voorbij komen van kleine hutjes, waarin gezinnen op een kluitje wonen. Met kindertjes, die niet weten of ze die dag of de dag erna wel eten zullen krijgen. Van die mensen snap ik best dat ze een beter bestaan zoeken.
Dat de stroom vluchtelingen die ons land overspoelt deels bestaat uit gelukszoekers is duidelijk, maar laten we wel wezen: Syrië is een land in oorlog, dat grotendeels onleefbaar is. En een beetje redelijke tijdelijke opvang moet toch kunnen in Nederland.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door vroem »

nu is het natuurlijk wel zo dat mensen met hogere inkomens veel meer afdragen aan IB (want in hogere tariefschaal), meer kwijt zijn aan BTW ed omdat ze meestal meer en duurdere zaken aanschaffen, meer kwijt zijn daadwerkelijk aan OZB wanneer ze een huis in hogere prijsklasse hebben wat meestal wel het geval is. Dus qua tariefstelling betalen ze het zelfde, in absolute bedragen oha toch echt wel meer. heeft in essentie natuurlijk niets met de discussie van doen, behalve op het punt waar de hogere inkomens daadwerkelijk meer aan zorgpremie betalen (geen zorgtoeslag en hogere inkomensafhankelijk bijdrage), dus wat je betaalt aan zorg is al inkomensafhankelijk...

Daarnaast blijf ik er bij dat wanneer je vluchtelingen onderdak biedt je ook de verantwoordelijkheid voor een al is het minimale medische zorg op je neemt, in ieder geval zolang ze de vluchtelingenstatus/asielzoekerstatus hebben of in nl verblijven wachtend op uitzetting waarheen dan ook.

Daar kan je het mee eens zijn, of niet...verdere discussie denk ik vrij zinloos , slechts weinigen veranderen op basis van argumenten hun mening. Sterker nog, slechts weinigen baseren hun mening op echte argumenten...helaas.

Mucha

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik vind een inkomensafhankelijke zorgpremie niks. Geef iedereen het recht op dezelfde basiszorg voor dezelfde premie, en maak het system niet verder meer ingewikkeld. Het feit dat er een zorgtoeslag bestaat maakt dit al overbodig.

En de vluchtelingen dan ? Ik vind dat de echte vluchtelingen recht moeten hebben op dezelfde basis zorg, ook al hebben zij nooit premie betaald. Maar ik zet wel mijn vraagtekens bij het omgaan met het vluchtelingen vraagstuk.
Nederland is misschien een welvarend land in vergelijking met andere landen, en we zullen best tijdelijk 100.000 vluchtelingen tijdelijk kunnen opnemen. Misschien 200.000 ook nog wel, maar met de blijvende instroom kunnen we als klein landje niet alle problemen in de wereld oplossen. Ik denk dat het goed is als er een maximum aantal wordt vastgesteld.
En ik lees maar al te vaak negatieve verhalen over vluchtelingen. Aanrandingen. Dat het vooral jonge gezonde mannen zijn die vluchten. Klagen over een slechte wifi-verbinding. Klagen over vlees dat niet halal is. Klagen dat Nederland niet het Walhalla is dat zij voor ogen hadden. Dat ze helemaal niet uit oorlogsgebied komen, maar bijvoorbeeld uit het relatief veilige Turkije. Dat het wel erg lang duurt eer ze een rijtjeswoning toegewezen krijgen en een uitkering. Dit soort mensen zijn voor mij geen vluchtelingen maar gelukszoekers , en zouden van mij direct weer teruggesleept mogen worden de zee op naar waar ze vandaan kwamen.
Maar de ECHTE vluchtelingen die zijn van harte welkom wat mij betreft. Die mogen van mij gratis koste en inwoning en zorg. Een echte vluchteling zou maar al te blij zijn dat ie het oorlogsgeweld is ontvlucht. En die echte vluchtelingen zouden dankbaar zijn voor ieder beetje hulp dat wordt aangeboden. Ook al is dan de situatie voor hen niet ideaal, en zitten ze voor langere tijd in een tentenkamp, en krijgen ze weleens een speklapje geserveerd met eten.
Just my 2 cents....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door sjohie »

jfortron schreef:
Mensen met hogere inkomens betalen ook 2x zoveel OZB over hun huizen, da's strookt ook niet echt met de woordenboek definitie van eerlijk.
Wat een onzin!

OZB wordt berekend over de waarde van het huis,en heeft helemaal niets met het inkomen te maken.
Iemand met een heel laag inkomen betaald hetzelfde aan OZB, dan iemand met een hoog inkomen.


http://www.woz-waarde.net/wat-is-ozb/


Heeft trouwens niets met het topic te doen!
Je hebt gelijk, ik zat mis, excuus,

Ik haalde even 2 termen door elkaar, ik bedoelde het eigen woning forfait, wat wél 2x zo hoog is voor duurdere huizen. Dat is zo voor huizen >1 miljoen, voor de vuist weg huizen die meer vermogende Nederlanders hebben, zegmaar dezelfde 15% Nederlanders die 80% van alle inkomstenbelasting betalen.

vincentia
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2016 16:59

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door vincentia »

Als je ziek bent, is iedereen gelijk. Waarom moet iemand die geld heeft meer betalen? mensen die veel verdienen, betalen al een hoop belasting. Waar iedereen beter van wordt.
Verzekering voor asielzoekers is idioot, waarom moeten de rijken dat betalen?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door witte angora »

vincentia schreef:Als je ziek bent, is iedereen gelijk. Waarom moet iemand die geld heeft meer betalen? mensen die veel verdienen, betalen al een hoop belasting. Waar iedereen beter van wordt.
Verzekering voor asielzoekers is idioot, waarom moeten de rijken dat betalen?
Omdat asielzoekers die net in het land zijn, behalve een beetje zakgeld, verder geen inkomen hebben misschien?

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door zorg »

witte angora schreef:
vincentia schreef:Als je ziek bent, is iedereen gelijk. Waarom moet iemand die geld heeft meer betalen? mensen die veel verdienen, betalen al een hoop belasting. Waar iedereen beter van wordt.
Verzekering voor asielzoekers is idioot, waarom moeten de rijken dat betalen?
Omdat asielzoekers die net in het land zijn, behalve een beetje zakgeld, verder geen inkomen hebben misschien?
Dan vraag ik mij af, waarom de verschillende landen deze regelingen hanteren?

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... alen.dhtml


zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door zorg »

Ja en?

Deze link staat toch ook in mijn link te lezen. :mrgreen:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door vroem »

in jouw link staat meer te lezen, maar dat lees je blijkbaar zelf niet... Nederland kent namelijk ook een vergelijkbare regeling. Grens bedrag ligt mi wat hoog, daar is over te discussiëren. Maar het principe is hetzelfde en daarin liep nederland dus voor op Denemarken..

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door zorg »

vroem schreef:in jouw link staat meer te lezen, maar dat lees je blijkbaar zelf niet... Nederland kent namelijk ook een vergelijkbare regeling. Grens bedrag ligt mi wat hoog, daar is over te discussiëren. Maar het principe is hetzelfde en daarin liep nederland dus voor op Denemarken..
Natuurlijk staat er meer te lezen, daarvoor heb ik de link ook geplaatst.

witte Angora beweert, dat de asylzoekers/vluchtelingen alleen rond moeten komen met het zak geld, wat ze hier krijgen.
Ik plaats een link, dat er ook veel van deze mensen eigen geld hebben en voor hun eigen moeten opkomen.

Maar er staat toch de Nederlandse regeling , dus jij moet alles lezen, dan eerst reageren.
Dat er ook van andere landen en ook Denemarken in het bericht staat, is onbelangrijk, hier is Nederland, en deze zinnen moet je lezen.

Dat je over de hoogte van het grensbedrag wil discuteren mag, maar het is een wettelijk regeling en ik denk, dat jou discussie niet veel invloed zou hebben.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door zorg »

Ik heb het in mijn laatste bericht toch geschreven, maar ik zou het nog een keer herhalen.

.
witte angora schreef: Omdat asielzoekers die net in het land zijn, behalve een beetje zakgeld, verder geen inkomen hebben misschien?
Ik plaats de link, dat er ook mensen zijn, die eigen gel hebben en in deze link zijn de regelingen beschreven.

Helaas lees je steeds van Norwegen, maar zoals ik eerder heb vermeld, moet je de passage van Nederland lezen.

Dan plaatst Witte Angora een link, die reeds in mijn link inbegrepen is.
Dus mijn vraag: wat moet dat.

Dat je een andere discussie wil vieren, mag, maar niet met mij?
Zo duidelijk of nog niet.

Gesloten