LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medisch dossier via de post

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door pupkes »

Als een vertrouwelijk stuk als een medisch dossier naar de patiënt wordt opgestuurd, moet dat dan aangetekend gebeuren ?
Of moet er verplicht "persoonlijk, vertrouwelijk" op staan ?
Of mag dat als "gewone" doorsnee post verzonden worden ?
Laatst gewijzigd door Radar op 13 apr 2016 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vraag me af of daar regels voor zijn. Ik denk het niet. Wat is het probleem?

Mucha

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door pupkes »

Ik vraag het mij af omdat het hier om een persoonlijk stuk gaat i.v.m. privacy van de patiënt.
Ik ben geen arts.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door moederslink »

Een medisch dossier opsturen naar een patiënt dient m.i. aangetekend te worden verzonden, aangezien de patiënt/ ontvanger zich zal moeten legitimeren lijkt mij.
Dit kan nooit " gewoon " met de post mee .
Als je bv gaat verhuizen kun je het beste een copie van je medisch dossier zelf bij je oude HA ophalen. En ook in andere gevallen is het beste het dossier / copie hiervan zelf ophalen. Volgens mij krijg je nooit het origineel mee , dat dient minimaal 15 jaar in de praktijk bewaard te blijven, dacht ik.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar zitten we hier nu een hypothetisch probleem te bespreken of niet?

Persoonlijk zou ik de stukken gewoon ophalen, maar mijn tandartsdossier werd gewoon per post verzonden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door moederslink »

Geen idee of het hypothetisch is of niet.
Hopelijk horen we nog van de TS waarom zij/ hij dit wil weten.
Persoonlijk zou ik ook het dossier zelf ophalen.
Er gaat nogal wat mis ,anno nu , met Post NL.. :(
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 apr 2016 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door pupkes »

Nee, is niet hypothetisch.
Ik heb mijn medisch dossier per gewone post ontvangen, maar vraag mij af of dat wel toegestaan is i.v.m. de Wet bescherming persoonsgegevens

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik weet niet hoe het precies juridisch zit , maar ik vind het nogal wat om dat " zomaar" per gewone post te versturen.
En dan vind ik een tandartsdossier , zoals Moneyman aangaf ,nog wel een tikje anders, gevoelsmatig, dan een compleet medisch dossier . :roll:
En u kon het niet persoonlijk ophalen?
Wat had u dan afgesproken met de arts?

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door pupkes »

Ik heb mijn medisch dossier opgevraagd en zonder tegenbericht lag het gisteren bij mij in de bus.
Nog niet eens in een anonieme envelop maar met de volle naam van de zorginstelling er op.
Voor het zelfde geld was het bij de buren of God weet waar beland.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja inderdaad.
Maar u heeft het opgevraagd en ook zelf geen afspraak gemaakt hoe het in uw bezit moest komen?
Het is dus gelukkig bij u terecht gekomen , maar wat zou u nu verder willen doen dan?
Vraag een volgende keer ook zelf expliciet om een aangetekende verzending of indien mogelijk : haal het persoonlijk op....

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door gemist »

Sorry, maar deze hypothese raakt kant noch wal. Problemen zoeken waar geen problemen zijn heeft een naam. Maar dit forum lijkt mij daar niet de plek voor.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door pupkes »

moederslink schreef:Ja inderdaad.
Maar u heeft het opgevraagd en ook zelf geen afspraak gemaakt hoe het in uw bezit moest komen?
Het is dus gelukkig bij u terecht gekomen , maar wat zou u nu verder willen doen dan?
Vraag een volgende keer ook zelf expliciet om een aangetekende verzending of indien mogelijk : haal het persoonlijk op....
Nee heb ik niet, gezien ik daar geen ervaring mee heb / had.
Deze zorgverlener zou dus in dit geval de patient er op kunnen wijzen dat hij de keuze heeft.
Helaas is de communicatie met deze partij bijzonder slecht.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door pupkes »

gemist schreef:Sorry, maar deze hypothese raakt kant noch wal. Problemen zoeken waar geen problemen zijn heeft een naam. Maar dit forum lijkt mij daar niet de plek voor.
Nogmaals, dit is zo als reeds vermeld géén hypothese.
Welke naam heeft dit "gezochte" probleem dan volgens u ?
En wie bepaald waar dit forum voor bedoeld is ?

Ik stel een vraag en kan de constructieve antwoorden zeer waarderen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door sjohie »

Als je de zin en de tijd hebt kan je er in gaan duiken. Het CBP zegt dat medische gegevens zó moeten zijn opgeslagen dat ze alleen toegankelijk zijn voor bevoegde personen, en dat in het geval van digitaal verzenden of ontsluiten dit bijvoorbeeld versleuteld gebeurd, of binnen een afgesloten gedeelte van een praktijk website. Dan lijkt me het redelijk om aan te nemen dat niet-aangetekend en in een gemerkte envelop versturen, niet in het verlengde van dat soort maatregelen ligt, en dus niet zou mogen.

Maar goed, ik zou dit even melden bij de versturende instantie, een beetje zorgverlener heeft een digitaal klachtenformulier, waar je dit prachtig mee onder de aandacht kan brengen. Eventueel kan je ze ook melden bij het CBP volgens mij. Verder zou ik het er bij laten, ik ga met dit mooie weer liever een stukje lopen dan op kruistocht, zeker omdat er verder niks is misgegaan.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door puma73 »

moederslink schreef:Geen idee of het hypothetisch is of niet.
Hopelijk horen we nog van de TS waarom zij/ hij dit wil weten.
Persoonlijk zou ik ook het dossier zelf ophalen.
Er gaat nogal wat mis ,anno nu , met Post NL.. :(
Ook met aangetekende stukken gaat vaak wat mis. Het is niet verplicht om een patiëntendossier aangetekend te versturen. Het is of afhalen of opsturen per gewone post. Privacybescherming heeft hier niks mee te maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de meeste ziekenhuizen worden de dossiers volgens mij wel aangetekend verzonden, maar het is geen plicht. In het algemeen kun je op de website of in de folder wel terugvinden hoe het wordt verzonden. Anders zou je het eenvoudig kunnen navragen op het moment dat je de aanvraag doet. Met de aanvraag geef je in feite ook toestemming om het dossier te versturen op de manier die de zorgverlener normaliter gebruikt. En ook als het niet duidelijk op de website vermeld zou staan, het is een kleine moeite om voordat je de aanvraag doet een en ander even na te vragen als het voor jou van belang is.

Maar ik kan mij voorstellen dat het ook van de soort zorgverlener afhangt. Ik kan mij voorstellen dat de meeste ziekenhuizen de boel aangetekend versturen, terwijl het dossier van een tandarts misschien meestal minder gevoelig is en dat tandartsen dus vaker per gewone post versturen.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door pupkes »

Een vraag om informatie is niet meteen een kruistocht :-)
Privacy is een mooi gegeven waar ik , net als velen met mij , zuinig op ben.
Ik vind het dus jammer dat anderen zo als deze zorgverlener daar zo laconiek mee om gaan, meer niet.
Als ik had geweten dat deze zorgverlener het zo "onbeschermd" zou verzenden, had ik zeker aangegeven het aangetekend te verzenden.
Ophalen was geen optie vanwege de grote afstand.

Ik kreeg net de tip te kijken op Autoriteit Persoonsgegevens.
Daar stond dit :

De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) schrijft voor dat zorgverleners medische dossiers goed beveiligen.
Zij moeten er bijvoorbeeld voor zorgen dat alleen bevoegde personen toegang hebben tot het dossier van een patiënt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door moederslink »

sjohie schreef:Als je de zin en de tijd hebt kan je er in gaan duiken. Het CBP zegt dat medische gegevens zó moeten zijn opgeslagen dat ze alleen toegankelijk zijn voor bevoegde personen, en dat in het geval van digitaal verzenden of ontsluiten dit bijvoorbeeld versleuteld gebeurd, of binnen een afgesloten gedeelte van een praktijk website. Dan lijkt me het redelijk om aan te nemen dat niet-aangetekend en in een gemerkte envelop versturen, niet in het verlengde van dat soort maatregelen ligt, en dus niet zou mogen.

Maar goed, ik zou dit even melden bij de versturende instantie, een beetje zorgverlener heeft een digitaal klachtenformulier, waar je dit prachtig mee onder de aandacht kan brengen. Eventueel kan je ze ook melden bij het CBP volgens mij. Verder zou ik het er bij laten, ik ga met dit mooie weer liever een stukje lopen dan op kruistocht, zeker omdat er verder niks is misgegaan.
Volledig en wijs antwoord sjohie.
gemist schreef:Sorry, maar deze hypothese raakt kant noch wal. Problemen zoeken waar geen problemen zijn heeft een naam. Maar dit forum lijkt mij daar niet de plek voor.
Hypothetisch gezien had er iets mis kunnen gaan , bv bij een ander bezorgd kunnen worden.
Dit is gelukkig niet gebeurd.
Desalniettemin blijft de legitieme vraag overeind staan :" mag een medisch dossier zomaar per post worden verstuurd? "
Dat aantekenen niet verplicht is, wist ik niet.
Nu , ook , ik dit weet , leer ik ook hiervan om er expliciet van te voren om te vragen en/of het inderdaad zelf op te halen , indien mogelijk.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Medisch dossier via de post

Ongelezen bericht door pupkes »

Inderdaad een goed leermomentje .
Zo als iemand ooit tegen de ander zei, wat je niet weet moet je vragen ;-)

Gesloten