Pagina 1 van 1

IZA:onbehoorlijke behandeling, declaratie beleid

Geplaatst: 24 apr 2017 17:56
door ronaldklacht61
Situatie
13 maart 2017 krijg ik een onduidelijke excuses brief van IZA, zie bijlage
Strekking v/d brief, wat ik er althans van begrijp: er zijn kosten uit het verleden...., dat vinden ze vervelend...., maar ik krijgt geen factuur...., excuses..... Ik beschouw de brief als info.
14 april 2017 krijg ik een factuur van IZA, zie bijlage, of ik dit binnen 14 dagen even wil over maken, ander bla, en ik kan bellen voor info.
Ik heb gebeld: en gevraagd om een redelijke oplossing omdat ik de gang van zeken en behandeling wel erg onbehoorlijk vind. Coulance lijkt mij op zijn plaats.
Ter info: Het gaat om declaratie uit 2015 die IZA onlangs heeft ontvangen van een zorg aanbieder. Ik ben sinds 2016 bij een andere verzekeraar. Ik heb voor mijn eigen risico bij mijn huidige verzekeraar een betalingsregeling net als voor mijn CAK eigen bijdrage. Ergo ik heb het geld voor IZA niet en ook niet in termijnen. Let wel we hebben het over een ZORGverzekering.
Op de verzoek om [persoongegevens verwijderd] zijn telefoonnummer, hij heeft de excuses brief getekend, krijg ik ten antwoord dat dat niet kan.
Wat over blijft is een betalingsregeling en incasso kosten bij in gebreken blijven. Ik kom door ondeugdelijke declaratie praktijken in de financiele problemen en hoe kom ik daar ooit uit. Want wie weet wat me nog meer te wachten staat als ooit iemand ergens nog een declaratie in een laatje vindt.

Gewenste uitkomst
IZA erkent dat dit niet zo kan.
Declaraties 2 jaar na dato accepteren, en dan gewoon bij de (ex)verzekerde neerleggen.
Iedereen moet op tijd zijn kosten indienen. Deze gang van zaken brengt "sociaal zwakkere/ mensen aan de onderkant van de samenleving " (ik ben dislectisch, heb een depressie, en heb asperger; ben werk, inkomen, sociale contacten enz . verloren.) over het randje.
Een ZORGverzekeraar is geen filantropische instelling , oke. Maar moet behoorlijk met mensen omgaan en voor ze zorgen.
Ik ben de dupe van een ondeugdelijk declaratie systeem, en onduidelijke communicatie.
Dat verdient mijns inziens coulance, en oprechte excuses

Re: IZA:onbehoorlijke behandeling, declaratie beleid

Geplaatst: 24 apr 2017 20:40
door Moneyman
Los van alle emotie: waarom zou het enkele feit dat een factuur laat bij je binnenkomt reden zijn om 'm niet te hoeven betalen? Want uiteindelijk is het niet meer dan dat, toch?

Re: IZA:onbehoorlijke behandeling, declaratie beleid

Geplaatst: 25 apr 2017 16:23
door berndv
ronaldklacht61 schreef:Situatie
13 maart 2017 krijg ik een onduidelijke excuses brief van IZA, zie bijlage
Strekking v/d brief, wat ik er althans van begrijp: er zijn kosten uit het verleden...., dat vinden ze vervelend...., maar ik krijgt geen factuur...., excuses..... Ik beschouw de brief als info.
14 april 2017 krijg ik een factuur van IZA, zie bijlage, of ik dit binnen 14 dagen even wil over maken, ander bla, en ik kan bellen voor info.
Ik heb gebeld: en gevraagd om een redelijke oplossing omdat ik de gang van zeken en behandeling wel erg onbehoorlijk vind. Coulance lijkt mij op zijn plaats.
Ter info: Het gaat om declaratie uit 2015 die IZA onlangs heeft ontvangen van een zorg aanbieder. Ik ben sinds 2016 bij een andere verzekeraar. Ik heb voor mijn eigen risico bij mijn huidige verzekeraar een betalingsregeling net als voor mijn CAK eigen bijdrage. Ergo ik heb het geld voor IZA niet en ook niet in termijnen. Let wel we hebben het over een ZORGverzekering.
Op de verzoek om [persoongegevens verwijderd] zijn telefoonnummer, hij heeft de excuses brief getekend, krijg ik ten antwoord dat dat niet kan.
Wat over blijft is een betalingsregeling en incasso kosten bij in gebreken blijven. Ik kom door ondeugdelijke declaratie praktijken in de financiele problemen en hoe kom ik daar ooit uit. Want wie weet wat me nog meer te wachten staat als ooit iemand ergens nog een declaratie in een laatje vindt.

Gewenste uitkomst
IZA erkent dat dit niet zo kan.
Declaraties 2 jaar na dato accepteren, en dan gewoon bij de (ex)verzekerde neerleggen.
Iedereen moet op tijd zijn kosten indienen. Deze gang van zaken brengt "sociaal zwakkere/ mensen aan de onderkant van de samenleving " (ik ben dislectisch, heb een depressie, en heb asperger; ben werk, inkomen, sociale contacten enz . verloren.) over het randje.
Een ZORGverzekeraar is geen filantropische instelling , oke. Maar moet behoorlijk met mensen omgaan en voor ze zorgen.
Ik ben de dupe van een ondeugdelijk declaratie systeem, en onduidelijke communicatie.
Dat verdient mijns inziens coulance, en oprechte excuses
welke coulance zou u op zijn plek vinden? Een betalingsregeling is op zich al coulant, ze zijn het immers niet verplicht. Heeft u uw klacht ook neergelegd bij de zorgaanbieder die de declaratie pas zo laat indient bij de verzekering? Onder de streep is het relatief simpel, u heeft zorg verbruikt, hier zijn kosten aan verbonden omdat die of niet vergoed werden of u uw eigen risico niet heeft verbruikt. Het zou betekenen dat u nu dus een rekening heeft van maximaal 385 euro, dat is natuurlijk een behoorlijk bedrag, maar wellicht mogelijk om via een goede regeling te betalen. Ik kan niet in uw portemonnee kijken, maar wellicht zou een regeling van 30 euro per maand door hen gehonoreerd worden. Maar ja, dan zit u er wel een jaar aan vast.

Als er al een partij is die hier enige coulance in zou kunnen toepassen, is het wel de zorgaanbieder die het schijnbaar nodig vond om deze rekening 2 jaar op de plank te laten liggen alvorens deze in te dienen bij de verzekering.

Re: IZA:onbehoorlijke behandeling, declaratie beleid

Geplaatst: 12 nov 2018 10:53
door Geminanna
Ik heb hele slechte ervaringen met de bereikbaarheid van IZA. Ze hebben geen emailadres (hoe uit de tijd?)
Telefonisch is er een wachttijd van 20 minuten.
De chat is onbereikbaar; alle mederwerkers zijn bezet.
Dan moet je via facebook reageren, maar dat is toch niet serieus???

Kortom, als je ergens mee zit, kan je jezelf zitten opvreten want je ei kwijt kun je niet.

Ik ben zelf heel ontevreden omdat ik al regelmatig incasso's heb gekregen omdat ik facturen te laat zie en dus te laat betaal. Als je een keer een mailtje mist, dat per ongeluk tijdens de vakantie of tijdens drukte iets mist of het in een verkeerde mailbox belandt, gaat het al mis. De kosten gaan echt hard omhoog als je vergeet te betalen, niet eventjes met 2 euro maar meteen met 15.
Ze zouden veel klantvriendelijker kunnen reageren, bijv. door gewoon even actief contact te zoeken met de klant (telefonisch, of via facebook bijv. ;) over waarom er nog niet betaald is en of er wellicht een emailbericht in een verkeerde spambox is beland. Meteen de klant er de dupe van maken, vind ik echt heel onvriendelijk.

Zelf sturen ze je emails, maar emails terugsturen kan het niet. Beetje eenrichtingsverkeer. Ik betaal me blauw aan die verzekering en service 0,0. Zelf moet je bellen en facebooken, maar van hun kant heb ik nog nooit een belletje of vriendelijk bericht gehad (lees: een bericht waarmee ze je erop attenderen dat het emailbericht wellicht niet goed aankomt).

Ofwel, ik geef IZA voor hun communicatie echt een dikke onvoldoende!!!!!! Wellicht kan Radar hier een keer iets aan doen.