LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door hvff »

Mijn buurvrouw werd een paar weken geleden onwel en vroeg telefonisch aan ons om hulp wij hebben 112 gebeld en er kwam een ambulance om haar naar het ziekenhuis te brengen. Toen kreeg ze later een rekening voor het eigen risico van deze verzekeraar (ziezo) van € 385,00 aangezien ze alleen een AOW uitkering heeft vroeg ze een betalingsregeling aan. Was akkoord en ze kon dat in 4 termijnen betalen.

Ziezo dacht laten we het bedrag maar in 1 keer innen want binnen is binnen. Zij bellen en ziezo bood excuses aan. Er werd een nieuwe regeling afgesproken en de maand daarna werd weer het volledige bedrag geïncasseerd wat zij storneerde.

Toen werd ze gebeld dat de vordering uit handen was gegeven. Er was wel een aanmaning gestuurd dat ze binnen 14 dagen moest betalen maar daar heeft ze niet op gereageerd, omdat ze al een regeling had getroffen. Toen hebben wij voor haar gemaild dat er een betalingsregeling was. Maar dat konden ze niet zien in hun systeem.

Wij hebben dat bedrag maar betaalt voor haar en ze betaalt ons terug als het haar uitkomt. Achmea de grootste misselijke zorgverzekeraar die er bestaat. Na wat reviews te hebben gelezen van deze verzekeraar denk ik doe nooit zaken met ze.

h12
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2017 19:55

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door h12 »

https://www.ervaringen.nl/zilverenkruis via google gevonden er staan wel meer klachten over ze. Wordt tijd dat dit weer geregeld gaat worden door de overheid.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door harkja »

h12 schreef:https://www.ervaringen.nl/zilverenkruis via google gevonden er staan wel meer klachten over ze. Wordt tijd dat dit weer geregeld gaat worden door de overheid.
Sja zakkenvullers in dat gebied. Terug naar iets betrouwbaars dus...iets voor het nieuwe kabinet hoop ik 8)

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door Dirkie »

harkja schreef:
h12 schreef:https://www.ervaringen.nl/zilverenkruis via google gevonden er staan wel meer klachten over ze. Wordt tijd dat dit weer geregeld gaat worden door de overheid.
Sja zakkenvullers in dat gebied. Terug naar iets betrouwbaars dus...iets voor het nieuwe kabinet hoop ik 8)
Waarom moet de overheid dit regelen. Ik ben al jaren niet meer verzekerd bij een verzekeraar van de Achmea groep. Er zijn namelijk wel (zij het zeer weinig) verzekeraars die niets met Achmea te maken hebben en gewoon goede service geven voor een goede prijs. Nadeel is wel die die meestal niet voorkomen op de vele (door de Achmea groep gesponsorde?) keuze sites aan het eind van ieder jaar. Je moet dus even zelf op zoek gaan.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door harkja »

Ja en niet via Independer want dat is ook van Achmea :|

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door thecure »

Tja een betalingsregeling is nog altijd een gunst, geen plicht van een verzekeraar.

De buurvrouw is op leeftijd, ze had kunnen voorzien dat er op een dag zorgkosten aan zouden komen?
Het eigen risico is al jaren bekend dus dat komt ook niet echt uit de lucht vallen.

Dus op een of andere manier had ze haar daar al op voor kunnen bereiden, door wat aan de kant te leggen o.i.d.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door hvff »

thecure schreef:Tja een betalingsregeling is nog altijd een gunst, geen plicht van een verzekeraar.

De buurvrouw is op leeftijd, ze had kunnen voorzien dat er op een dag zorgkosten aan zouden komen?
Het eigen risico is al jaren bekend dus dat komt ook niet echt uit de lucht vallen.

Dus op een of andere manier had ze haar daar al op voor kunnen bereiden, door wat aan de kant te leggen o.i.d.
Ze heeft alleen maar AOW dat is 1090 euro netto per maand. Vaste lasten alleen al zijn hoog. Ze eet 3 maal per week een warme maaltijd dan is 385 euro veel geld om iets aparts te leggen. Voor zulke mensen zouden ze het eigen risico ook kunnen afschaffen toch. Dat heet solidariteit.

stofzuigertje

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De betalingsregeling is voor rekeningen die na de aanvraag komen.

Als de rekening voor deze aanvraag in termijnen al verwerkt is ben je te laat.
Zorg dat je bij vervoer dit al regelde en niet na ontvangst van volle rekening.

Ja, de termijn betalingen, doen ze vaak voor mensen die erg veel medicijnen hebben en binnen enkele maanden op maximale zitten.
Dan betaal je niet 3 maanden maar 12 maanden die €385.-

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door berndv »

hvff schreef:Voor zulke mensen zouden ze het eigen risico ook kunnen afschaffen toch. Dat heet solidariteit.
ja hoor, prima. En dan gelijk de zorgtoeslag afschaffen. Mijn vrouw en ik verdienen net teveel om zorgtoeslag te krijgen, maar binnen uw redenering is het eigen risico voor ons terecht, want in uw ogen zouden wij dat moeten kunnen betalen. Wij kregen toen we nog zorgtoeslag ontvingen tezamen iets van 110 euro per maand, wij zijn toen dus op jaarbasis opeens 12 x 110 euro meer gaan betalen. Maar ja, daar is ons inkomen dan ook naar. Dus als wij beiden dat eerste jaar iets zouden hebben gehad waarmee we in het ziekenhuis zouden komen, waren we én bijna 700 euro aan eigen risico kwijt én we betaalden opeens 1320 meer aan zorgpremie, maar ja, met ons inkomen zou die extra kostenpost van 2000 euro gewoon moeten kunnen. En ja, wij houden rekening met onvoorziene uitgaven en gelukkig hebben we niet in het ziekenhuis gelegen.

Iedereen kan een reden voor zichzelf bedenken waarom die geen eigen risico hoeft te betalen, of minder premie hoeft te betalen en noem maar op. Er komen ook genoeg voorbeelden voorbij van mensen die het vrijwillig eigen risico met 500 euro omhoog hebben gegooid omdat ze dan 25 euro per maand minder hoeven te betalen aan premie, maar indien zorg nodig is, dat niet meer kunnen betalen. Voor zover ik weet bieden alle verzekeraars de mogelijkheid tot een betalingsregeling en bieden velen de mogelijkheid om het eigen risico vooraf gespreid te betalen. Die regelingen zijn voor iedereen toegankelijk, maar ik denk wel dat te weinig mensen er gebruik van maken, die er beter wel gebruik van zouden moeten maken.

Wellicht een idee om in de toekomst het eigen risico vooruit te betalen. Ja, dit kost per maand ietsje meer, bij zilverenkruis kan je het eigen risico vooraf in 10 termijnen betalen, dus nog geen 40 euro per maand. Wordt het niet gebruikt, krijgt men het in april in het daaropvolgende jaar terug. Dus indien niet gebruikt is het een mooie meevaller, indien wel verbruikt is het niet in 1 keer een grote hap geld geweest.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door hvff »

Mijn vrouw en ik verdienen net teveel om zorgtoeslag te krijgen,
Dus jullie hebben een dubbelinkomen ! Ik betaal ook liever veel meer belasting want dan is het loon ook hoger :wink:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door berndv »

hvff schreef:
Mijn vrouw en ik verdienen net teveel om zorgtoeslag te krijgen,
Dus jullie hebben een dubbelinkomen !
precies, dus in uw ogen zouden er voor ons geen regelingen zijn, en voor mensen die het minder breed hebben, moeten we naast de voordelen die ze al hebben aan toeslagen en kwijtscheldingen ook het eigen risico maar afschaffen? Zoals ik al aangaf verdienden we toen nét teveel, en ja het betrof een dubbel inkomen, maakt dat iets uit verder? 2 minimuminkomens zijn minder dan 1 topinkomen.

Zoals ik al aangaf zijn er regelingen om deze grote uitgaven niet in 1 keer te hoeven betalen

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door Brainless »

hvff schreef: Ze heeft alleen maar AOW dat is 1090 euro netto per maand. Vaste lasten alleen al zijn hoog. Ze eet 3 maal per week een warme maaltijd dan is 385 euro veel geld om iets aparts te leggen. Voor zulke mensen zouden ze het eigen risico ook kunnen afschaffen toch. Dat heet solidariteit.
En voor iemand met een eigen huis en hypotheek die (een veel lagere) ww uitkering krijgt geldt het dan niet?

Mensen met een hoger inkomen betalen al veel meer aan lasten (belasting en ziektekosten) over hun bruto loon dan mensen met een lager inkomen.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door hvff »

berndv schreef:
hvff schreef:
Mijn vrouw en ik verdienen net teveel om zorgtoeslag te krijgen,
Dus jullie hebben een dubbelinkomen !
precies, dus in uw ogen zouden er voor ons geen regelingen zijn, en voor mensen die het minder breed hebben, moeten we naast de voordelen die ze al hebben aan toeslagen en kwijtscheldingen ook het eigen risico maar afschaffen? Zoals ik al aangaf verdienden we toen nét teveel, en ja het betrof een dubbel inkomen, maakt dat iets uit verder? 2 minimuminkomens zijn minder dan 1 topinkomen.

Zoals ik al aangaf zijn er regelingen om deze grote uitgaven niet in 1 keer te hoeven betalen
Voor bepaalde politieke partijen is het een grote wens het eigen risico voor chronisch zieken af te schaffen Momenteel is Groen Links in onderhandeling bij de kabinetsbesprekingen. Veel mensen uit deze groep betalen het eigen risico van het vakantiegeld dus hebben ze nooit iets extra's ! We zullen wel zien hoe het uitpakt.

Een andere oplossing is om het eigen risico afhankelijk van het inkomen te maken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door berndv »

ik hoop dat groen links dit er inderdaad doorheen krijgt. Wat zij willen is afschaffing eigen risico en de zorgpremie inkomensafhankelijk maken en heffen via de belastingen. Ik ben voor. En dan dus ook tevens de toeslag afschaffen, want die is dan niet meer nodig.

Maar goed, de partijen waarmee ze aan tafel zitten zijn over het algemeen wat meer rechts georiënteerd, en het zal voor uw buurvrouw niets helpen.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat hele inkomensafhankelijk vind ik een kwalijke zaak. Waarom zou je meer moeten betalen voor hetzelfde, omdat je een hoger inkomen hebt?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Waarom moet iemand die er niet om heeft gevraagd zijn gehele inkomen opmaken aan eigen bijdrages voor diverse medische zaken.
En amper middelen overhoud om van te leven, ik heb het dan niet over luxe zaken maar gewoon basic.
Het hele zorgsysteem is zo ingewikkeld en lastig geworden dat het niet meer transparant is waardoor er kosten op kosten bij slechts een kleine groep terechtkomt en niet netjes verdeeld wordt wat in beginsel het principe van verzekeren is.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Het verplichte eigen risico is een boete op ziek zijn.
Toen ik nog in het ziekenfonds zat,betaalde ik F 38,50 (dus nog geen €20,-) per maand voor het meest uitgebreide pakket.
Nu betaal ik voor hetzelfde pakket €200,- (inclusief eigen risico,die ik wegens ziekte sowieso kwijt ben).
Helaas zijn mijn inkomsten niet 100% gestegen!
Dit is het gevolg van het neo-liberalisme/privatisering van de zorg.

Ik vrees,dat de premie bij Zilveren Kruis nog meer zal stijgen en dat ik vaker brood zal moeten eten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door kweenie »

hvff schreef:
Ze heeft alleen maar AOW dat is 1090 euro netto per maand. Vaste lasten alleen al zijn hoog. Ze eet 3 maal per week een warme maaltijd dan is 385 euro veel geld om iets aparts te leggen.
Als ze dat geld niet van tevoren apart zou kunnen leggen, dan zal ze ook niet achteraf de termijnen van een eventuele betalingsregeling kunnen betalen. Wat voor zijn heeft zo'n betalingsregeling dan?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door berndv »

John van Drongelen schreef: Toen ik nog in het ziekenfonds zat,betaalde ik F 38,50 (dus nog geen €20,-) per maand voor het meest uitgebreide pakket.
maar toen betaalde de werkgever ook een behoorlijk deel rechtstreeks vanuit het loon. Maar goed, naar mijn idee gaan we aardig offtopic nu.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Zilverenkruis daar moet je niet zijn.

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

berndv schreef:
John van Drongelen schreef: Toen ik nog in het ziekenfonds zat,betaalde ik F 38,50 (dus nog geen €20,-) per maand voor het meest uitgebreide pakket.
maar toen betaalde de werkgever ook een behoorlijk deel rechtstreeks vanuit het loon. Maar goed, naar mijn idee gaan we aardig offtopic nu.
Je vergeet de andere helft. Premies AWBZ :mrgreen:

Gesloten