Radar

toggle menu

Geen zorg ontvangen, wel de rekening betalen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.

Geen zorg ontvangen, wel de rekening betalen

door Mapi88 » 11 sep 2017 20:08

Vorig jaar heb ik vanwege burn-out klachten een intake gehad bij een GGZ instelling, PsyQ in Utrecht. Nadat zij mij na een 90 minuten intake waarvan 10 minuten met een psychiater, diagnosticeerden met een lichte depressie besloot ik niet met hen in zee te gaan. Ik heb geen behandeling bij PsyQ gevolgd. In april 2017 ontving ik een rekening van mijn zorgverzekeraar Menzis, die aangaf dat ik 360 euro moest betalen vanwege een declaratie buiten mijn eigen risico. Naar enig uitzoek werk kwam ik erachter dat PysQ onder de naam Parnassia Bavo meer dan 1000 euro bij mijn zorgverzekeraar had gedeclareerd. Menzis heeft voor mij uitgezocht hoe dit bedrag tot stand is gekomen en nu blijkt dat PsyQ een declaratie heeft ingediend voor een behandeling van minstens 400 minuten.
Menzis heeft achterhaald dat Psyq werkt met zogeheten blok declaraties. Dus wanneer jij binnen komt als patiënt, of jij nu een behandeling volgt van 300 minuten of een gesprek hebt van 10 minuten, je valt in de 0-400 minuten blok declaratie. Dit houdt in dat ik voor zorg heb betaald die ik nooit heb ontvangen, 310 minuten in totaal. Wanneer ik wel een behandeling was gestart en ik had over de 400 minuten gezeten had ik in een volgende blokdeclaratie gezeten, 400-800 ongeacht of ik de 800 minuten volmaak. PsyQ heeft mij dit van te voren niet vertelt en stuurt mij op dit moment van kastje naar de muur wat betreft terugkrijgen van een deel van mijn niet gemaakte kosten. Ik vind het belangrijk dat mensen die psychische zorg krijgen op de hoogte worden gesteld van deze manier van declareren en mogelijk oplopen van zorgkosten.

Mapi88
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 sep 2017 20:05

RE: Geen zorg ontvangen, wel de rekening betalen

door Cjavanschie » 14 sep 2017 10:26

Wat goed dat je doorgezet hebt om dit tot op het bot uit te zoeken. De Gezondheidszorg is een bedrijf wat veel meer openheid moet tonen over de DBC's, er zijn nog grote stappen te maken om mij als 'klant' volledig te informeren voordat ik gebruik wil/kan/moet maken van Zorg.
Helaas zijn er prijsafspraken gemaakt die beperkt inzichtelijk zijn.
Als er perverse prikkels in dit systeem zitten, waardoor zorgkosten onnodig stijgen, dan zou ik graag mee helpen om een efficiency slag te maken. Openheid is nr 1, zakelijke overzichten kan ieder bedrijf presenteren.
Cjavanschie
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 mei 2017 16:59

RE: Geen zorg ontvangen, wel de rekening betalen

door 16again » 14 sep 2017 10:44

Meer dan 1000 euro factureren om anderhalf uur aan tafeltje te mogen aanschuiven. Als je me vraagt me af wie er nu echt ziek is , dan is mijn antwoord "het systeem."
16again
 
Berichten: 6693
Geregistreerd: 02 jul 2003 22:18

RE: Geen zorg ontvangen, wel de rekening betalen

door Moneyman » 14 sep 2017 11:02

16again schreef:Meer dan 1000 euro factureren om anderhalf uur aan tafeltje te mogen aanschuiven. Als je me vraagt me af wie er nu echt ziek is , dan is mijn antwoord "het systeem."

Volkomen eens.
Moneyman
 
Berichten: 5565
Geregistreerd: 18 feb 2015 12:36

RE: Geen zorg ontvangen, wel de rekening betalen

door Costnix » 14 sep 2017 11:30

De TS had de nog overgebleven 310 minuten kunnen voor verdere behandeling, maar dat wilde hij/zij niet.
Die blok declaraties heetten vroeger korte en lange kaart, jaarkaarten, maar merkte je niets van, omdat alles onder het ziekenfonds viel. Er werd ook hier gesjoemeld door de patiënt een behandeling te geven op de dag na het verlopen van die kaart.
Oude wijn in nieuwe doorzichtige lekke zakken.
Costnix
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 26 nov 2016 11:27

RE: Geen zorg ontvangen, wel de rekening betalen

door vroem » 14 sep 2017 13:08

Costnix schreef:De TS had de nog overgebleven 310 minuten kunnen voor verdere behandeling, maar dat wilde hij/zij niet.
Die blok declaraties heetten vroeger korte en lange kaart, jaarkaarten, maar merkte je niets van, omdat alles onder het ziekenfonds viel. Er werd ook hier gesjoemeld door de patiënt een behandeling te geven op de dag na het verlopen van die kaart.
Oude wijn in nieuwe doorzichtige lekke zakken.


ik noem het gewoon fraude... er is gedeclareerd op basis van een hoge DBC ipv de lage tot 400 minuten.
intake 90 minuten, dan uitwerking verslag etc, maar je maakt mij niet wijs dat er achter de schermen meer dan 310 minuten aan werk is besteed.
Zeker een om aan te kaarten eventueel bij de NZA , indien zorggroep er zelf niets mee doet. Wat heeft die gedaan aan de hand van uw klacht?
vroem
 
Berichten: 3152
Geregistreerd: 29 jun 2009 13:58

Geef de vorige berichten weer
Sorteer op

Keer terug naar Gezondheidszorg / Instellingen