LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheek: 2 keer betalen voor een recept

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
anhtran
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2017 14:12

Apotheek: 2 keer betalen voor een recept

Ongelezen bericht door anhtran »

Beste Radar,

Mijn arts heeft mij een recept van 4 stuks fluanxol ampullen voor injectie (gebruik 1stuk per 4 weken) gegeven. Bij het afhalen van mijn apotheek Schanswiel ('s-Hertogenbosch) gaf ze mij 3 losse stukken in aparte doos en een recept voor volgende keer nog 1 stuk komen ophalen. Ik moet dus 2x betalen voor de apotheekkosten voor 1 recept van mijn arts. Als reden zei ze dat ze medicijnen voor maar 3 maanden per keer mag afgeven. Vorige keer gaf een andere assistent me wel keurig een doos met 4 stuks (vastgeklemd, zoals bij de fabrikant afgeleverd is nl. 4 stuks per doos). Ze zei dat vorige keer een fout gemaakt is. Mag ze dat doen?
Een paar weken geleden heb ik bij radar nieuwsbrief over eigen kosten besparen gelezen. Daarin staat o.a. dat bij chronische ziekte, langdurig gebruik van medicijnen je aan je huisarts kunt vragen of hij je voor half jaar of 1 jaar medicijnen voorschrijven. Dan hoef je maar 1 keer apotheekkosten te betalen. Hoe krijg ik dat klaar voor 1 keer bij mijn apotheek?. Kunt u mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Anh Tran

stofzuigertje

Re: Apotheek: 2 keer betalen voor een recept

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast wettelijke regels is het meestal inderdaad 3 maanden....
Als je op vakantie gaat is 4 maanden nooit een punt geweest.

Maar houdbaarheid is ook van belang.
Bij lang houdbare is het noodzakelijk maar je mag ook weigeren en met briefje van de huisarts een andere apotheker opzoeken en vragen.
U is vrij in die keuze en een klant verliezen willen ze niet.
Vooral als je de kans hebt dat iemand in een bepaalde club of vereniging zou zitten en gaat rond vertellen.....

anhtran
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2017 14:12

Re: Apotheek: 2 keer betalen voor een recept

Ongelezen bericht door anhtran »

snuffel1 schreef:U betaald maar één keer voor de vier ampullen, dat u er nu maar drie meekrijgt met een herhaalrecept voor de laatste ampul brengt geen extra kosten met zich mee. Het is wel te begrijpen dat apothekers een termijn van drie maanden hanteren want zo wordt verspilling van medicijnen tegen gegaan omdat ongebruikte medicijnen die retour gekomen zijn vernietigt moeten worden.
Weet u het zeker?, want de assistente heeft ook gezegd dat ik de volgende keer niet alleen voor de laatste ampul maar ook de apotheekkosten van 6,50 betalen moet.

Gesloten