LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door pupkes »

Beste Radae redactie,

wellicht is het een idee eens aandacht te besteden aan inspanningsverplichting / resultaat verplichting van plastisch chirurgen.
Dit wordt niet vermeld tijdens het eerste consult en als je niet beter weet , teken je de behandelovereenkomst.
Dit heeft mij bijna 10.000 euro gekost.
Facelift plus lipofilling laten doen met 0,0 resultaat.
De arts heeft zich ingedekt met zijn inspanningsverplichting, dus hij kan "fouten" maken zonder gevolgen voor hem.
Veel mensen weten dat niet en trappen in de mooie praatjes en plaatjes.
Naar mijn mening mag dat wel eens aan het licht komen , de arts is vogelvrij en te cliënt zit met de gebakken peren.
Maar dat is "all in the game" volgens mijn chirurg.
Dure game !!

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door Moneyman »

pupkes schreef:Beste Radae redactie,

wellicht is het een idee eens aandacht te besteden aan inspanningsverplichting / resultaat verplichting van plastisch chirurgen.
Dit wordt niet vermeld tijdens het eerste consult en als je niet beter weet , teken je de behandelovereenkomst.
Dit heeft mij bijna 10.000 euro gekost.
Facelift plus lipofilling laten doen met 0,0 resultaat.
De arts heeft zich ingedekt met zijn inspanningsverplichting, dus hij kan "fouten" maken zonder gevolgen voor hem.
Veel mensen weten dat niet en trappen in de mooie praatjes en plaatjes.
Naar mijn mening mag dat wel eens aan het licht komen , de arts is vogelvrij en te cliënt zit met de gebakken peren.
Maar dat is "all in the game" volgens mijn chirurg.
Dure game !!
Dat ís toch al lang aan het licht?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Uit de brochure van de nvepc:

Plastische en esthetische chirurgie is geen exacte wetenschap
u kunt aan deze informatie dan ook geen garantie ontlenen betreffende het eindresultaat van uw behandeling.

Dus: Men kan en moet zich natuurlijk vooraf met de risico's vertrouwd maken.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door pupkes »

ook een leek die geen weet heeft van zulke bijkomstigheden ?
Voor sommigen is dat wellicht bekend, maar het gros van de mensen weet niet het bestaan er van of wat dat inhoud.
Naar mijn mening is het aan de arts om dat duidelijk te vermelden tijdens een eerste gesprek, zodat een cliënt zelf kan afwegen of dat dan het risico waard is.
Helaas zijn we niet allemaal juristen.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Ik neem aan dat als iemand zo'n behandeling ondergaat zich wel eerst goed laat informeren en zichzelf informeert door alle beschikbare literatuur er op na te plegen.
Dan had je de boven gemelde info ook kunnen vinden vooral als het om zoveel geld gaat.
Dat heeft niet iedereen zo op de plank liggen.
Ook een beetje eigen verantwoording

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door kokka »

wel zuur, 10000 euro lichter en nog steeds hetzelfde oude rimpelige gezicht dat je aankijkt in de spiegel.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door vroem »

zonder een compleet dossier te kennen is het onmogelijk een oordeel te vellen. Ik maak bijna dagelijks mee dat mensen niet luisteren maar aan hun eigen idee/visie blijven vasthouden, ook al wordt het tegendeel ervan 10x en op verschillende manieren uitgelegd. En meegegeven informatie moet natuurlijk ook wel gelezen worden. En wanneer niet begrepen moet er navraag gedaan worden. Daarnaast zijn er andere factoren die resultaten beïnvloeden, waar ook de chirurg geen invloed op heeft.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door pupkes »

kokka schreef:wel zuur, 10000 euro lichter en nog steeds hetzelfde oude rimpelige gezicht dat je aankijkt in de spiegel.
leedvermaak is ook vermaak zullen we maar zeggen.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door pupkes »

vroem schreef:zonder een compleet dossier te kennen is het onmogelijk een oordeel te vellen. Ik maak bijna dagelijks mee dat mensen niet luisteren maar aan hun eigen idee/visie blijven vasthouden, ook al wordt het tegendeel ervan 10x en op verschillende manieren uitgelegd. En meegegeven informatie moet natuurlijk ook wel gelezen worden. En wanneer niet begrepen moet er navraag gedaan worden. Daarnaast zijn er andere factoren die resultaten beïnvloeden, waar ook de chirurg geen invloed op heeft.

klopt, ik heb alles uiteraard nagelezen en ook vragen gesteld.
Maar als ik aan een arts vraag, zijn mijn verwachtingen haalbaar en hij bevestigt dat volmondig, dan mag je daar toch op vertrouwen.
Hij heeft mij niet verteld dat ik ook wel eens GEEN resultaat zou kunnen verkrijgen na de ingreep.
Dat een ingreep niet voor 100% zou slagen, oké dat snap ik ook, maar géén enkel resultaat ?
De informatie die ik mee kreeg was alleen maar positief , wij hebben de beste artsen die alleen het beste met u voor hebben.
Op de site alleen maar positieve reactie's , geslaagde voor en na foto's .
De arts is de ervarene in dit geval en alleen hij kent de risico's , daarom is hij arts en ik leek.
Als ik een nieuwe auto koop , hoef ik toch ook geen mini cursus automonteur te volgen ?
Een gedegen uitleg kan veel leed besparen .

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door pupkes »

breien schreef:Maar ja. Men zou ook niet willen dat iedereen het heel duidelijk ziet dat het niet meer geheel natuurlijk is.
Nee zeker niet, dat was ook niet de bedoeling.
Ik wil geen mevrouw Helwegen worden maar een opfrisser mag je wel verwachten.
Ik wil ook duidelijk maken dat een cosmetische ingreep niet alleen gaat om ijdelheid, daar zit veel meer achter voor sommige mensen.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door pupkes »

Dieke83 schreef:Ik neem aan dat als iemand zo'n behandeling ondergaat zich wel eerst goed laat informeren en zichzelf informeert door alle beschikbare literatuur er op na te plegen.
Dan had je de boven gemelde info ook kunnen vinden vooral als het om zoveel geld gaat.
Dat heeft niet iedereen zo op de plank liggen.
Ook een beetje eigen verantwoording

Ook dat klopt, achteraf.
Je gaat er van uit dat zo'n kliniek je alle info geeft.
Je zou bijna een jurist aan je zijde moeten hebben tijden zo'n consult en bij het tekenen van de overeenkomst.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door renewouters »

pupkes schreef:ook een leek die geen weet heeft van zulke bijkomstigheden ?
Voor sommigen is dat wellicht bekend, maar het gros van de mensen weet niet het bestaan er van of wat dat inhoud.
Naar mijn mening is het aan de arts om dat duidelijk te vermelden tijdens een eerste gesprek, zodat een cliënt zelf kan afwegen of dat dan het risico waard is.
Helaas zijn we niet allemaal juristen.
Van iemand die 10.000 euro gaat uitgeven mag je toch wel verwachten dat hij/zij zich meer verdiept in de materie dan iemand die een ijsje gaat kopen....

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door pupkes »

Ik zelf zal er niets meer aan hebben, maar ik wil via deze weg wel mensen waarschuwen , zodat zij niet in die valkuil trappen.
Bovenstaande tips / reacties zijn allemaal waar, mits je weet waar naar je moet zoeken.
Achteraf praten is makkelijk en weinigen hebben deze kennis of ervaring.
De meeste mensen lezen zich in op forums e.d. en weten niet van het bestaan van een nvepc o.i.d.
Het is belangrijk dat mensen die naar zo'n kliniek of arts gaan zich duidelijk het verschil laten uitleggen tussen inspanninsverplichting en resultaat verplichting en de gevolgen er van , en alles, maar dan ook alles laten vastleggen in het behandelovereenkomst en zich niet laten afschepen met "alles komt goed, wij hebben ervaren artsen"
Mijn moeder zij altijd "als ik wist dat ik ging vallen, zou ik al gaan liggen".

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door pupkes »

renewouters schreef:
pupkes schreef:ook een leek die geen weet heeft van zulke bijkomstigheden ?
Voor sommigen is dat wellicht bekend, maar het gros van de mensen weet niet het bestaan er van of wat dat inhoud.
Naar mijn mening is het aan de arts om dat duidelijk te vermelden tijdens een eerste gesprek, zodat een cliënt zelf kan afwegen of dat dan het risico waard is.
Helaas zijn we niet allemaal juristen.
Van iemand die 10.000 euro gaat uitgeven mag je toch wel verwachten dat hij/zij zich meer verdiept in de materie dan iemand die een ijsje gaat kopen....
Ook hier weer hetzelfde antwoord.
Ik heb mij ingelezen over de ingreep
Maar dan moet je ook weten wáár je de info vandaan moet halen.
Als ik niet weet van het bestaan van een NVPEC bijvoorbeeld, dan ga je daar ook niet inlezen.
Op de site van de kliniek staat zelfs dat deze ingreep altijd resultaat oplevert en dat het 10 tot 15 jaar mooi blijft.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: inspanningsverplichting / resultaat verplichting pl. chirurg

Ongelezen bericht door hänschen klein »

CITAAT: "Op de site van de kliniek staat zelfs dat deze ingreep altijd resultaat oplevert en dat het 10 tot 15 jaar mooi blijft".

Met deze zin kunt u wèl aan de slag. Ook wanneer er bij voorbeeld een foto-montage gemaakt wordt waarbij niet ter sprake wordt gebracht, dat het 'mogeljk' het resultaat zal zijn, maar er géén garantie bestaat. Resultaatsgarantie gaat niet, maar een foute behandeling of een aangegeven eindresultaat zal m.i. wèl aanvechtbaar kunnen/moeten zijn. Al was het alleen maar een verbod op de (vage) toezeggingen op de website en in de reclame. Daarvoor kunt u de branche zèlf met een klacht en/of de reclamecodecommissie benaderen. U bent uiteindelijk niet of onvoldoende geïnformeerd, wat u echter moet kunnen aantonen.

Misschien vindt u fouten in de brochures van de palsische chirurgen? https://www.nvpc.nl/patientfolder.php?o ... &portion=1

Gesloten