LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Esmee_16
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:16

Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Esmee_16 »

In juli 2017 is mijn oma (90 jaar) verhuist naar een verzorgingstehuis. Destijds heeft ze toestemming gekregen dat ze haar eigen bed mee mocht verhuizen naar het verzorgingshuis. Maar afgelopen vrijdag kreeg mijn oma te horen dat ze haar tweepersoonsbed moet inruilen voor een éénpersoonsbed. Dit omdat het opmaken van het tweepersoonsbed te belastend is voor het personeel. Mijn oma heeft geen verzorging in bed nodig, en ze kan zelf in en uit het bed komen.

Mijn oma durft niet in een éénpersoonsbed te slapen, uit angst om er uit te vallen. Kan het verzorgingshuis haar verplichten een éénpersoonsbed aan te schaffen? Persoonlijk vind ik het niet kunnen om een vrouw van 90 jaar, te verplichten te gaan slapen in een bed waarin ze zich niet veilig voelt.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Daar hebben ze bedden met rails aan de zijkant voor. U kunt ook voorstellen dat u akkoord gaat dat het bed niet meer opgemaakt wordt en de lakens niet vervangen. Misschien vinden ze dat wel ok?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door sjohie »

Esmee_16 schreef:In juli 2017 is mijn oma (90 jaar) verhuist naar een verzorgingstehuis. Destijds heeft ze toestemming gekregen dat ze haar eigen bed mee mocht verhuizen naar het verzorgingshuis. Maar afgelopen vrijdag kreeg mijn oma te horen dat ze haar tweepersoonsbed moet inruilen voor een éénpersoonsbed. Dit omdat het opmaken van het tweepersoonsbed te belastend is voor het personeel. Mijn oma heeft geen verzorging in bed nodig, en ze kan zelf in en uit het bed komen.

Mijn oma durft niet in een éénpersoonsbed te slapen, uit angst om er uit te vallen. Kan het verzorgingshuis haar verplichten een éénpersoonsbed aan te schaffen? Persoonlijk vind ik het niet kunnen om een vrouw van 90 jaar, te verplichten te gaan slapen in een bed waarin ze zich niet veilig voelt.
Je kan ook voorstellen om een X bedrag bij te betalen voor de extra tijd/service die het opmaken van een tweepersoonsbed kost, is dat een idee?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door moederslink »

Je Oma kan dan ( nu nog wel ) wel in en uit bed komen, maar straks misschien niet meer of als ze tzt wel in bed verzorgd moet worden zal daar wel zo.n hoog/ laag bed moeten komen , maar tot die tijd zou ze lekker in haar eigen bed moeten kunnen blijven.
Tenslotte hadden jullie in 1e instantie hiervoor toestemming gekregen.

Is het mogelijk dat jullie in overleg gaan met de verzorging en aanbieden om , als familie , zelf haar bed te verschonen?
Als het bed vrij vd kant staat , met bv alleen het hoofdeind tegen de muur , lijkt mij dat alleen het opmaken of dichtslaan vh beddengoed geen probleem voor de verzorging hoeft te zijn.
Bij een oude dame van 90 , die net verhuisd is en dan ook nog haar eigen veilige bed moet inruilen heeft dat erg veel impact. Dat moeten zij ook niet willen, toch?

f van leeuwenkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2017 15:40
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door f van leeuwenkamp »

Ik vind het een goed idee om een tweepersoonsbed te plaatsen om onze ouderen de gelegenheid te geven zo veel mogelijk bij elkaar te zijn. Ook om de eenzaamheid terug te dringen. Moet standaard worden.
Groet, Frits

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door renewouters »

f van leeuwenkamp schreef:Ik vind het een goed idee om een tweepersoonsbed te plaatsen om onze ouderen de gelegenheid te geven zo veel mogelijk bij elkaar te zijn. Ook om de eenzaamheid terug te dringen. Moet standaard worden.
Groet, Frits
En wat is jouw antwoord als een verzorger hier komt klagen dat de arbeidsomstandigheden niet aan de regels voldoen?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

tja dan vraag ik me toch af welke regels er waren toen er nog mensen samen naar het verzorgingshuis gingen???

dat is de vraag die ik zou stellen!!!

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door 16again »

Ik lees nergens dat opa er nog is.
Ik verwacht van niet , want het gaat om het aanschaffen van een eenpersoonsbed

Cool1946
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 sep 2015 19:15

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Cool1946 »

Hawk-Eye schreef:tja dan vraag ik me toch af welke regels er waren toen er nog mensen samen naar het verzorgingshuis gingen???

dat is de vraag die ik zou stellen!!!
Het antwoord:
Toen gingen mensen naar het verzorgingstehuis.
Nu gaan mensen naar een verpleeginrichting.

Naar mijn idee bestaat een verzorgingstehuis , zoals toen, niet meer.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hawk-Eye schreef:tja dan vraag ik me toch af welke regels er waren toen er nog mensen samen naar het verzorgingshuis gingen???

dat is de vraag die ik zou stellen!!!
Ik begrijp niet waarom het relevant is wat 'vroeger' de regels waren.

Oma is hoogbejaard en heeft nu nog geen hulp nodig, maar wie zegt dat dat in de nabije toekomst ook zo is.
Dan is een hoog/laagbed toch veel handiger om daar nu al te plaatsen. Een beetje begrip voor het verzorgend personeel is schijnbaar niet op te brengen.

Jan 48
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2017 10:02

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Jan 48 »

Net als in heel Nederland zijn de regels belangrijker dan de persoon.
Als het de manager ( directie) goed uitkomt gebruiken we de regels strikt, desnoods maken we ze ter plaatse zelf, maar regels die niet uitkomen en lastig zijn gebruiken we (of laten gebruiken) niet al naar ons eigen glorie. En aan de oudere mens denken we totaal niet, dat zijn alleen melkkoeien.
Morgenavond in "Hendrik Groen" van Max zien we hier ook een goed (helaas veel voorkomend) voorbeeld.
"Jeugd" (onder de 55 jaar) van Nederland denk niet alleen aan je eigen hebzucht, maar denk ook eens aan de mensen, waaraan je deze vrede en welvaart te danken hebt.
Verder iedereen een goede zondag en een gezonde toekomst en kan oud ( 100 jaar) worden in een aangename tijd, want als er niet tussen komt, worden we volgens de statistieken allemaal zeer oud met alle gebreken en ongemakken die daarbij komen kijken.

Esmee_16
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:16

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Esmee_16 »

Ik wil u allemaal bedanken voor jullie reacties en het meedenken.

Het probleem is ondertussen gelukkig opgelost!
Het bleek een verzoek te zijn van één van de verzorgers, die zonder enig overleg een aanvraag heeft ingediend voor een hoog / laag bed. De andere verzorgers hebben geen probleem met het tweepersoonbed. Het bed mag gelukkig blijven!

josephvlanen

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door josephvlanen »

Lowieze schreef:
Hawk-Eye schreef:tja dan vraag ik me toch af welke regels er waren toen er nog mensen samen naar het verzorgingshuis gingen???

dat is de vraag die ik zou stellen!!!
Ik begrijp niet waarom het relevant is wat 'vroeger' de regels waren.

Oma is hoogbejaard en heeft nu nog geen hulp nodig, maar wie zegt dat dat in de nabije toekomst ook zo is.
Dan is een hoog/laagbed toch veel handiger om daar nu al te plaatsen. Een beetje begrip voor het verzorgend personeel is schijnbaar niet op te brengen.
Ga je schamen!

Leva66
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2017 15:11

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Leva66 »

Blijkbaar zijn mensen ondergeschikt aan regels en systemen, dat zou andersom moeten zijn. Iedereen die oud, ziek of kwetsbaar heeft niets meer te kiezen. Triest!

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jan 48 schreef:want als er niet tussen komt, worden we volgens de statistieken allemaal zeer oud met alle gebreken en ongemakken die daarbij komen kijken.
Je mag het niet zeggen, maar wordt het niet eens tijd dat er maatregelen komen. Tegenwoordig gaat het alleen maar om ouder worden en mensen schijnen niet meer te mogen sterven. Kwaliteit van leven staat bij mij toch gewoon boven kwantiteit.

Overigens wel fijn voor TS dat het is opgelost.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door moederslink »

Esmee_16 schreef:Ik wil u allemaal bedanken voor jullie reacties en het meedenken.

Het probleem is ondertussen gelukkig opgelost!
Het bleek een verzoek te zijn van één van de verzorgers, die zonder enig overleg een aanvraag heeft ingediend voor een hoog / laag bed. De andere verzorgers hebben geen probleem met het tweepersoonbed. Het bed mag gelukkig blijven!
Bedankt voor de terugkoppeling en wat fijn voor je Oma !
Een hoog/ laag bed komt er tzt misschien toch wel ? Voorlopig kan Oma lekker in haar eigen bed blijven.

Elisabeth Maria
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2017 13:49

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Elisabeth Maria »

Fijn voor je Oma,
Goed dat het meeste personeel er geen moeite mee heeft,
Het is al moeilijk genoeg om te moeten verhuizen ,
Iedere verzorger zou zich eens moeten verplaatsen in zo'n situatie,
Ook in een tweepersoonsbed kan Oma verzorgd worden ,
Het bed kan altijd nog op klossen geplaatst worden,deed men ook als je thuis moest bevallen en die verpleging had er geen moeite mee!!!

stofzuigertje

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Enkele hebben alleen 90x200 lakens en die 140, 160 en 180 brede geven dan problemen met eigen lakens en veel uitzoek werk.

Gelukkig is dat hier niet het geval.

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door prijk »

Zo'n kwestie heeft natuurlijk wel twee kanten. Er wordt hierboven door enkelen gesteld dat de regels zouden prevaleren boven de belangen van de ouderen, maar die regels zijn er onder meer om de belangen van de verzorgenden te beschermen. Waarom die belangen ondergeschikt zouden zijn aan die van de verpleegde persoon, is me eerlijk gezegd een raadsel.

Speedy123
Berichten: 1054
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Tweepersoonsbed in verzorgingstehuis mag niet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Esmee_16 schreef:In juli 2017 is mijn oma (90 jaar) verhuist naar een verzorgingstehuis. Destijds heeft ze toestemming gekregen dat ze haar eigen bed mee mocht verhuizen naar het verzorgingshuis. Maar afgelopen vrijdag kreeg mijn oma te horen dat ze haar tweepersoonsbed moet inruilen voor een éénpersoonsbed. Dit omdat het opmaken van het tweepersoonsbed te belastend is voor het personeel. Mijn oma heeft geen verzorging in bed nodig, en ze kan zelf in en uit het bed komen.

Mijn oma durft niet in een éénpersoonsbed te slapen, uit angst om er uit te vallen. Kan het verzorgingshuis haar verplichten een éénpersoonsbed aan te schaffen? Persoonlijk vind ik het niet kunnen om een vrouw van 90 jaar, te verplichten te gaan slapen in een bed waarin ze zich niet veilig voelt.
Het probleem zit hem eerder in de maatvoering van het bed. De afwijkende lakens maken het gewoon lastiger terwijl de tijdseenheid die vastgesteld is om een bed op te maken niet variabel is. Vandaar dat vaak iedereen dezelfde maatvoering heeft qua bed zodat er maar een type laken gebruikt hoeft te worden.

Je gaat er een beetje aan voorbij dat het voor een instelling onmogelijk is om aan alle specifieke wensen van elke individuele bewoner toe te komen. Zeker gezien de wijze waarop een instelling betaald wordt, is maatwerk het ten dage onmogelijk geworden. Voor leke handeling staat een vaste tijdseeneheid en daarop zijn de FTE's van het benodigde personeel gebaseerd.

Overigens zijn er particuliere instellingen waar je wel maatwerk mogelijkheden hebt echter dan heb je wel een behoorlijk hogere eigen bijdrage die maandelijks betaald moet worden.

Gesloten