Iedere keer een ander antwoord van Menzis over vergoeding

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
MarianvanT

Iedere keer een ander antwoord van Menzis over vergoeding

Ongelezen bericht door MarianvanT » 31 jan 2018 16:44

In oktober zijn we uitgeweken naar AZ Turnhout voor een 2nd opinion. Van tevoren bij Menzis nagevraagd hoe het zit met de vergoeding, antwoord is dat de verwachting is dat vergoeding volgens Nederlandse maatstaven gebeurt. De rekening van de opname bedroeg bijna 3000 euro en half december hebben we de originele rekening bij Menzis ingediend. In oktober hebben we overigens van de 3000 euro al 1860 euro moeten aanbetalen, een niet gering bedrag. We vragen in januari na hoe het ermee staat en gezegd wordt dat we in de 2de/3de week van januari bericht krijgen. Als dat uitblijft bellen we weer en er wordt gezegd dat eind januari toch zeker uitsluitsel gegeven moet worden. We horen niets dus deze week maar weer gebeld, rekening is nergens te vinden! Na een bericht op Facebook beweert men dat de rekening bij een medisch adviseur ligt en dat het tijd kost. Daar waren we inmiddels zelf ook al achter, we worden verkeerd voorgelicht en aan het lijntje gehouden. Dit kan nog heel lang gaan duren en klopt niet, het gaat om behoorlijk veel geld dus we willen zo snel mogelijk duidelijkheid. Het gaat in ons geval om een zeer ernstige ziekte die ons veel zorgen en kosten oplevert, de gang van zaken bij Menzis kunnen we er gewoon niet bij hebben. Wees gewoon eerlijk en duidelijk!

Mathilde D.

Re: Iedere keer een ander antwoord van Menzis over vergoeding

Ongelezen bericht door Mathilde D. » 31 jan 2018 19:20

U heeft misschien niet helemaal de juiste informatie ontvangen.
Een medische behandeling (niet spoedeisend) kan alleen dan na schriftelijke toestemming. Ook al is er sprake van een ernstige ziekte, dat wordt " niet spoedeisend" genoemd. Spoedeisende zorg is de zorg die onvoorzien is en meestal het gevolg van een ongeluk. https://www.menzis.nl/vergoedingen/m/me ... buitenland
Van belang voor de vergoeding is ook of het ziekenhuis gecontracteerd is. Menzis heeft geen ziekenhuizen in Belgie gecontracteerd. Ook is van belang of u een restitutie of een natura verzekering heeft.
Bijlagen
menzis2.pdf
(213.35 KiB) 18 keer gedownload
menzis.pdf
(292.2 KiB) 18 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 31 jan 2018 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms » 31 jan 2018 19:30

Heeft u volgens de polisvoorwaarden recht op het bedrag ?
Heeft u de juiste route gevolgd bij het aanvragen van de buitenlandse behandeling en schriftelijl toestemming gehad voor de behandeling ?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 31 jan 2018 19:34

MarianvanT schreef:In oktober zijn we uitgeweken naar AZ Turnhout voor een 2nd opinion. Van tevoren bij Menzis nagevraagd hoe het zit met de vergoeding, antwoord is dat de verwachting is dat vergoeding volgens Nederlandse maatstaven gebeurt. De rekening van de opname bedroeg bijna 3000 euro en half december hebben we de originele rekening bij Menzis ingediend. In oktober hebben we overigens van de 3000 euro al 1860 euro moeten aanbetalen, een niet gering bedrag. We vragen in januari na hoe het ermee staat en gezegd wordt dat we in de 2de/3de week van januari bericht krijgen. Als dat uitblijft bellen we weer en er wordt gezegd dat eind januari toch zeker uitsluitsel gegeven moet worden. We horen niets dus deze week maar weer gebeld, rekening is nergens te vinden! Na een bericht op Facebook beweert men dat de rekening bij een medisch adviseur ligt en dat het tijd kost. Daar waren we inmiddels zelf ook al achter, we worden verkeerd voorgelicht en aan het lijntje gehouden. Dit kan nog heel lang gaan duren en klopt niet, het gaat om behoorlijk veel geld dus we willen zo snel mogelijk duidelijkheid. Het gaat in ons geval om een zeer ernstige ziekte die ons veel zorgen en kosten oplevert, de gang van zaken bij Menzis kunnen we er gewoon niet bij hebben. Wees gewoon eerlijk en duidelijk!
Het is heel vervelend dat u lang op uw geld moet wachten, maar voor een zorgverzekeraar maakt het echt niets uit of het om een ernstig ziek iemand gaat.
Het is gewoon 'een bedrijf' en er moet uitgezocht worden of dit voor vergoeding in aanmerking komt.
Blijf er boven op zitten, laat regelmatig van u horen, het komt vast wel goed.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus » 01 feb 2018 08:45

Waarschijnlijk is hier inderdaad iets mis gegaan in de communicatie naar Menzis. TS spreekt in de openingspost eerst over een 2nd opinion en vervolgens over een behandeling van 3000 euro. Als TS bij Menzis heeft geïnformeerd hoe het zit met het uitvoeren van een 2nd opinion in België, lijkt het mij dat ze waarschijnlijk een rekening voor een consult verwachten en niet voor een opname van enkele duizenden euros.

grun

Ongelezen bericht door grun » 01 feb 2018 09:03

Jefdus schreef:Waarschijnlijk is hier inderdaad iets mis gegaan in de communicatie naar Menzis. TS spreekt in de openingspost eerst over een 2nd opinion en vervolgens over een behandeling van 3000 euro. Als TS bij Menzis heeft geïnformeerd hoe het zit met het uitvoeren van een 2nd opinion in België, lijkt het mij dat ze waarschijnlijk een rekening voor een consult verwachten en niet voor een opname van enkele duizenden euros.
Dat snap ik ook niet, wellicht kan TS dit nog wat verduidelijken. Een 2nd opinion is volgens mij het stellen van een diagnose en het geven van advies over hoe nu verder, niet de behandeling zelf. Bij opname denk ik meer aan voorbereiding op en behandeling van een ziekte. Het zou kunnen dat het om een ziekte gaat waarbij meerdere tests en scans noodzakelijk zijn die niet allemaal op dezelfde dag uitgevoerd kunnen worden, maar in dat geval is een hotel (veel) goedkoper dan de opname in een ziekenhuis.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 01 feb 2018 09:27

grun schreef:
Jefdus schreef:Waarschijnlijk is hier inderdaad iets mis gegaan in de communicatie naar Menzis. TS spreekt in de openingspost eerst over een 2nd opinion en vervolgens over een behandeling van 3000 euro. Als TS bij Menzis heeft geïnformeerd hoe het zit met het uitvoeren van een 2nd opinion in België, lijkt het mij dat ze waarschijnlijk een rekening voor een consult verwachten en niet voor een opname van enkele duizenden euros.
Dat snap ik ook niet, wellicht kan TS dit nog wat verduidelijken. Een 2nd opinion is volgens mij het stellen van een diagnose en het geven van advies over hoe nu verder, niet de behandeling zelf. Bij opname denk ik meer aan voorbereiding op en behandeling van een ziekte. Het zou kunnen dat het om een ziekte gaat waarbij meerdere tests en scans noodzakelijk zijn die niet allemaal op dezelfde dag uitgevoerd kunnen worden, maar in dat geval is een hotel (veel) goedkoper dan de opname in een ziekenhuis.
Dit is natuurlijk allemaal giswerk, maar als een zeer ernstig ziek iemand een second opinion vraagt, lijkt me niet dat die persoon in een hotel kan verblijven.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms » 01 feb 2018 09:36

Dit is natuurlijk allemaal giswerk, maar als een zeer ernstig ziek iemand een second opinion vraagt, lijkt me niet dat die persoon in een hotel kan verblijven.
En ook dat is giswerk. Er zijn volop zeer, zeer ernstig zieke mensen welke zelfs "gewoon" werken.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen » 01 feb 2018 10:07

Rekening houdend met alle feestdagen, is Menzis nog maar een maand bezig met de beoordeling van de declaratie.

Het lijkt mij logisch dat een 2nd opinion onderzoek, die achteraf € 3000 EUR blijkt te kosten, nader onderzoek nodig heeft. Er moet immers vastgesteld worden of het onderzoek in België naar Nederlandse (kosten-)normen is uitgevoerd.

Ik begrijp uit het verhaal:
- Dat Menzis niet vooraf toestemming heeft gegeven voor een 2nd opinion ter waarde van € 3000 EUR.
- Dat de hoogte van het bedrag achteraf als een verrassing kwam voor Menzis
- Dat het niet overduidelijk is dat zo een 2nd opinion in Nederland hetzelfde prijskaartje zou hebben.
- Dat Menzis iets langer nodig heeft dan ze eerst dachten.

Ik lees niet in de openingpost:
- Dat Menzis iedere keer een ander antwoord geeft over de vergoeding.

Mijn advies: Rustig afwachten totdat het onderzoek is afgerond.

grun

Ongelezen bericht door grun » 01 feb 2018 10:18

Lowieze schreef:Dit is natuurlijk allemaal giswerk, maar als een zeer ernstig ziek iemand een second opinion vraagt, lijkt me niet dat die persoon in een hotel kan verblijven.
Waarom niet? Iemand die van zijn/haar arts te horen heeft gekregen dat het om een zeer ernstige ziekte gaat maar desondanks bereid is een paar honderd kilometer naar het buitenland te reizen voor een second opinion, die kan opeens niet de laatste drie kilometer van hotel naar ziekenhuis overbruggen?

Een patient die echt te horen heeft gekregen van de arts dat het ieder moment gebeurd kan zijn, die vraagt niet om een second opinion maar om de familie te bellen. Ja, dat klinkt wellicht hard en dat is het ook maar ik ben ex-kankerpatient (het gaat inmiddels prima, dank u).

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 01 feb 2018 10:47

Brahms schreef:
En ook dat is giswerk. Er zijn volop zeer, zeer ernstig zieke mensen welke zelfs "gewoon" werken.
Dat zeg ik: "dit is natuurlijk allemaal giswerk" . En "volop" lijkt me sterk overdreven.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 01 feb 2018 11:31

Als je naar Groningen was gegaan met vele km voor €0,19 cent te declareren had je dit niet gehad.

Binnen Nederland kun je gewoon elk ziekenhuis bezoeken, bij buitenlandse vooraf aanvragen, tenzij U tijdens vakantie met spoed werd opgenomen in plaatselijke ziekenhuis.

De vooraf verklaring moet U op papier eerst krijgen voor je dit mag doen.
Een telefoontje is niet genoeg, U had via E mail een schriftelijke toestemming moeten vragen.
Als de persoon die dit kreeg niet deskundig genoeg is zal deze dit doorsturen en zodra U via je mailbox bevestiging van goedkeuring had mag je pas gaan.
Nu loop je risico op afwijzen en zelf moeten bijbetalen van het verschil indien het daar duurder is.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 01 feb 2018 12:18

grun schreef:
Lowieze schreef:Dit is natuurlijk allemaal giswerk, maar als een zeer ernstig ziek iemand een second opinion vraagt, lijkt me niet dat die persoon in een hotel kan verblijven.
Waarom niet? Iemand die van zijn/haar arts te horen heeft gekregen dat het om een zeer ernstige ziekte gaat maar desondanks bereid is een paar honderd kilometer naar het buitenland te reizen voor een second opinion, die kan opeens niet de laatste drie kilometer van hotel naar ziekenhuis overbruggen?

Een patient die echt te horen heeft gekregen van de arts dat het ieder moment gebeurd kan zijn, die vraagt niet om een second opinion maar om de familie te bellen. Ja, dat klinkt wellicht hard en dat is het ook maar ik ben ex-kankerpatient (het gaat inmiddels prima, dank u).
Waar leest u dat TS een paar honderd kilometer moest rijden? Wat een aannames in uw reactie, ook dat stukje wat een ernstig zieke patiënt wel of niet moet doen.

MarianvanT

Ongelezen bericht door MarianvanT » 01 feb 2018 17:22

Ter verduidelijking : het gaat hier om de diagnose ALS die in Utrecht is gesteld na 2 bezoekjes en een gering aantal onderzoeken in het ALS Centrum aldaar. Men gaat uit van statistieken en er werd geen verder onderzoek gedaan omdat de differentiaaldiagnose daar geen aanleiding toe gaf. Wij wilden dus voor een 2nd opinion naar het UMC Leiden maar Utrecht blokkeert dat. We konden dus niet anders dan uitwijken naar België en van tevoren hebben wij diverse keren goed geïnformeerd bij Menzis hoe het zat met de vergoeding van de kosten. Door de vele onderzoeken die in België wel zijn gedaan was er sprake van een opname van 4 dagen, dit was van tevoren ook allemaal bekend. De patiënt in kwestie kan zelf al enige tijd geen auto meer rijden maar dat is geen belemmering om naar België te worden gereden. Het gaat overigens niet om honderden kilometers maar wat maakt dat uit als je je doodvonnis te horen krijgt?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 01 feb 2018 17:47

MarianvanT schreef:Ter verduidelijking : het gaat hier om de diagnose ALS die in Utrecht is gesteld na 2 bezoekjes en een gering aantal onderzoeken in het ALS Centrum aldaar. Men gaat uit van statistieken en er werd geen verder onderzoek gedaan omdat de differentiaaldiagnose daar geen aanleiding toe gaf. Wij wilden dus voor een 2nd opinion naar het UMC Leiden maar Utrecht blokkeert dat. We konden dus niet anders dan uitwijken naar België en van tevoren hebben wij diverse keren goed geïnformeerd bij Menzis hoe het zat met de vergoeding van de kosten. Door de vele onderzoeken die in België wel zijn gedaan was er sprake van een opname van 4 dagen, dit was van tevoren ook allemaal bekend. De patiënt in kwestie kan zelf al enige tijd geen auto meer rijden maar dat is geen belemmering om naar België te worden gereden. Het gaat overigens niet om honderden kilometers maar wat maakt dat uit als je je doodvonnis te horen krijgt?
Dat is echt vreselijk als je zulk nieuws krijgt te horen.
U heeft van tevoren geïnformeerd bij Menzis over de vergoeding, is dit per e-mail gedaan? Zodat u eventuele toestemming zwart op wit hebt staan?

MarianvanT

Ongelezen bericht door MarianvanT » 01 feb 2018 19:20

Helaas is het allemaal telefonisch gegaan dus we hebben niets zwart op wit. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat Menzis daaraan had meegewerkt als ik zie hoe de gang van zaken tot nu toe is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 01 feb 2018 21:23

Een heel vervelende situatie voor u. Maar ik heb wel een prangende vraag. Wat had u gedaan als Menzis nu direct had aangegeven dit niet te vergoeden?

Zoals ik het nu zie, zijn de gewone werknemers niet op zo'n situatie voorbereid en moet dit mogelijk met iemand die hoger in de bedrijfsstructuur geplaatst is gecommuniceerd worden om het juiste antwoord te krijgen.

MarianvanT

Ongelezen bericht door MarianvanT » 02 feb 2018 09:52

Als Menzis had aangegeven niets te vergoeden waren wij niet naar België uitgeweken maar hadden wij nog even "doorgevochten" voor een 2nd opinion in NL. We kregen echter iedere keer te horen dat de vergoeding naar Nederlandse maatstaven zou gebeuren dus we gaan er nog steeds van uit dat dit ook zo is. De vraag is alleen wanneer er duidelijkheid komt.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 02 feb 2018 10:07

Dit laatste, Belgen hebben beter en meer werk gedaan dus geen volledige vergoeding lijkt het.

Maar bellen, nooit bellen bij klachten want je hebt tenzij je opname maakte nauwelijks bewijzen.
Gewoon mailen en vaak ook betere antwoorden omdat ze de vraag naar collega kunnen doorsturen en rustig uitzoeken.

Dit laatste geld niet alleen voor U maar voor elke claim, dus ook kapotte Stofzuiger of zo... niet bellen maar mailen voor bewijs van gekregen antwoorden!

Plaats reactie