LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
henkzwinkels
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2018 17:21

zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door henkzwinkels »

Na een zware operatie in het ziekenhuis kon ik naar huis en werd voor de noodzakelijke thuiszorg verwezen naar de (grootste) thuiszorgorganisatie in mijn woonplaats. Mij werd in het ziekenhuis gemeld dat deze zorg onder de basisverzekering valt (en dat klopt op zich ook). De thuiszorg startte met het verlenen van de zorg; de intake vond keurig plaats en het zorgplan werd vastgesteld. De gegevens van mijn zorgverzekering waren bij de thuiszorgorganisatie al bekend. Niets werd er echter op dat moment gemeld over de verzekering. Na zo'n 7 weken kwam van hen de mededeling dat deze zorgverlener geen contract heeft met mijn verzekeraar. Ook vertelde men dat dat mijn probleem is en dat ik dat als flink zieke patiënt maar zelf had moeten uitzoeken. Nu zou ik ruim € 25,- per uur zorg zelf moeten gaan bijbetalen vanaf de start van de zorgverlening. Ik ben het daar niet mee eens. De zorgverlener heeft toch als taak bij de intake te checken of hun zorg voor mij wel wordt vergoed? En mij dan voor de keuze te stellen voor 'andere zorgverlener zoeken' of 'minder zorg afnemen' of 'stoppen'?
Zijn hier ervaringen mee? Bestaan er officiële afspraken over in Nederland? Is er evt. jurisprudentie?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Lowieze »

De verzekerde zelf moet natuurlijk altijd bij zijn verzekeraar checken waarmee ze een contract hebben.
Maar thuiszorg loopt toch via de WMO en dan moet je toch altijd een bijdrage, gerekend naar je inkomen, betalen?

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is er dan geen indicatie gesteld? Dat uw zorgverzekeraar niets betaald, is niet correct zij zouden in ieder geval een deel moeten betalen.

Lees ook hier.

https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zo ... /thuiszorg

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door kweenie »

De zorgverlener heeft toch als taak bij de intake te checken of hun zorg voor mij wel wordt vergoed?
Ehm, waarom zouden ze dat moeten? Is het niet juist de taak van degene die de zorg uitkiest (jij dus) om te kijken of de zorg van jouw keuze vergoed wordt? En als dat niet het geval blijkt te zijn, om zelf de afweging te maken of je zelf voor deze zorg wilt betalen of niet?

stofzuigertje

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn bepaald niet duurste verzekeraar heeft lijst met aangesloten personen en organisaties en anders bij betalen.

Dat is in ruil voor lage premie als je niet oplet een risico van hogere kosten en weg voordeeltje!
Elk jaar eind december even kijken of er voldoende zorg aanbod is bij de verzekeraar van mijn keuze, of overstappen naar duurdere polis als er te weinig aanbieders zijn!

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Dirkie »

henkzwinkels schreef:De zorgverlener heeft toch als taak bij de intake te checken of hun zorg voor mij wel wordt vergoed? En mij dan voor de keuze te stellen voor 'andere zorgverlener zoeken' of 'minder zorg afnemen' of 'stoppen'?
Volgens mij is het tegenwoordig de taak van de consument om bij het afsluiten van een zorgverzekering goed te kijken wat je afsluit. Als je niet goed oplet (lees: kiest voor de goedkoopste polis) dan kun je in de loop van het jaar erachter komen dat er beperkingen worden gesteld aan de vergoedingen. Dat is dan je eigen keuze geweest, bewust of onbewust. Een zorgverlener heeft als primaire taak het verlenen van zorg. U kunt zelf bij uw verzekering navragen met wie ze een contract hebben voor elk type zorg. En daarmee kunt U dan inderdaad een keuze maken.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Bel met de NZA ‭(088) 770 87 70‬ [email protected]

Een zorgleverancier kan via VECOZO opzoeken hoe u verzeked bent en weet dus of deze zorgverzekeraar een contract met hen heeft. Zij behoren de zorgvrager hierover vooraf te informeren.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mathilde D. schreef:Bel met de NZA ‭(088) 770 87 70‬ [email protected]

Een zorgleverancier kan via VECOZO opzoeken hoe u verzeked bent en weet dus of deze zorgverzekeraar een contract met hen heeft. Zij behoren de zorgvrager hierover vooraf te informeren.
Daar hoef je de NZA niet voor te bellen. Je kunt als verzekerde bij je eigen verzekeraar via internet opzoeken met welke zorgverleners ze een contract hebben .
Wel handig om te doen voordat je bij een zorgverlener zorg afneemt.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Je hebt de Nederlandse Zorg Autoriteit wel nodig, als je wil weten of deze zorgverlener VOORAF had moeten informeren over het ontbreken van een contract met de zorgverzekeraar. De TS was ziek, dus niet in de gelegenheid om zelf te informeren. De zorgverlener weet heel goed dat er geen contract is. Zij moèten de klant hierover volgens mij informeren, want anders houden ze BEWUST informatie achter. Zie https://puc.overheid.nl/PUC/Handlers/Do ... eb1fKvw5g1

Bel dus de NZA! En vraag specifiek naar de regels die gelden. In de NZA-folder gaat het jammer genoeg om informatie die de ZORGVERZEKERAAR moet geven, hoewel de titel algemeen is. De vraag in dit topic is of ook de ZORGVERLENER verplicht is vooraf te waarschuwen. Ik ben er nieuwsgierig na. Ik vermoed dat er wel regelgeving over is, maar ik heb deze niet gevonden op de website van de NZA.
Bijlagen
Zorgkosten-wie moet mij ....pdf
(84.09 KiB) 49 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dan vind ik het wel vreemd dat dit op de site van de Rijksoverheid als advies wordt gegeven:

"Wilt u weten bij welke zorgverlener u voor een bepaalde aandoening terecht kunt? Kijk dan op de website van uw zorgverzekeraar. Of neem contact op met uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan u vertellen:
of de zorgverlener een contract heeft met uw zorgverzekeraar. Zo weet u vooraf al of de zorg volledig wordt vergoed"

Een verzekerde heeft toch zeker ook nog wel een eigen verantwoordelijkheid m.b.t. zijn zelf afgesloten verzekering.
Ook als je ziek bent, blijft die verantwoordelijkheid.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mathilde D. schreef:Je hebt de Nederlandse Zorg Autoriteit wel nodig, als je wil weten of deze zorgverlener VOORAF had moeten informeren over het ontbreken van een contract met de zorgverzekeraar. De TS was ziek, dus niet in de gelegenheid om zelf te informeren. De zorgverlener weet heel goed dat er geen contract is. Zij moèten de klant hierover volgens mij informeren, want anders houden ze BEWUST informatie achter. Zie https://puc.overheid.nl/PUC/Handlers/Do ... eb1fKvw5g1

Bel dus de NZA! En vraag specifiek naar de regels die gelden. In de NZA-folder gaat het jammer genoeg om informatie die de ZORGVERZEKERAAR moet geven, hoewel de titel algemeen is. De vraag in dit topic is of ook de ZORGVERLENER verplicht is vooraf te waarschuwen. Ik ben er nieuwsgierig na. Ik vermoed dat er wel regelgeving over is, maar ik heb deze niet gevonden op de website van de NZA.
In de bijlage die u hier geeft staat heel precies vermeld: Zorgaanbieders zijn verplicht om u informatie te geven als u daarom vraagt.
Vooral dat laatste is van belang, dat is ook te zien aan de voorbeelden die erbij staan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door kweenie »

Mathilde D. schreef:Zij behoren de zorgvrager hierover vooraf te informeren.
Zoals in je link ook staat: als je er naar vraagt. Het hoeft dus niet bij iedereen proactief vooraf te worden gemeld.

stofzuigertje

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het ziekenhuis weet niet bij welke verzekeraar je welke polis hebt en roept de grootste die nog patiënten kan bedienen.

U had thuis zelf of laten zoeken welke bij jou polis aangesloten waren.
Even je verzekeraar bellen en dan deze thuiszorg nemen.

Met invoer postcode krijg ik alle aangesloten zorgverleners te zien in mijn regio.
Dat de keuze beperkt is komt door mijn budget polis.

Als je langer ziek was had je ook van Budget naar iets duurdere kunnen overstappen die alles vergoede... eind vorige jaar.....
Zonder aanvullende moeten ze iedereen accepteren en of je bij dezelfde of andere gaat maakt dan niets uit.
Nu 3 maanden te laat.

Wel had je moeten melden dat je bij deze verzekeraar een budget polis had en moeten vragen of een overeenkomst hadden... een slimme aanbieder van zorg zal dit meestal wel vragen om wanbetalers die niet kunnen betalen te voorkomen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door tttlocke »

henkzwinkels schreef:..... en dat ik dat als flink zieke patiënt maar zelf had moeten uitzoeken. ....
Als het niet uw verantwoordelijkheid is, wiens verantwoordelijkheid is het dan wel?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door tttlocke »

Mathilde D. schreef:.... De TS was ziek, dus niet in de gelegenheid om zelf te informeren
Waar baseert u dat op?
Iemand die ziek is, is per definitie niet in staat of in gelegenheid zelf te informeren? Dat lijkt me sterk.
En zelfs als iemand niet in de gelegenheid is dit te doen, neemt dat de verantwoordelijkheid niet weg.
Partners, kinderen, vrienden, buren, vrijwilligers kunnen prima helpen.
Mathilde D. schreef:..
De zorgverlener weet heel goed dat er geen contract is. Zij moèten de klant hierover volgens mij informeren .....
U speculeert maar wat, bent nieuwsgierig en om uw nieuwsgierigheid te bevredigen moet TS contact opnemen met de NZA?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:De verzekerde zelf moet natuurlijk altijd bij zijn verzekeraar checken waarmee ze een contract hebben.
Maar thuiszorg loopt toch via de WMO en dan moet je toch altijd een bijdrage, gerekend naar je inkomen, betalen?
Thuiszorg persoonlijke verzorging en verpleging valt sinds 1 januari 2015 onder de basisverzekering ziektekosten en wordt niet meer bekostigd via de WMO.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Lowieze »

tttlocke schreef:
Lowieze schreef:De verzekerde zelf moet natuurlijk altijd bij zijn verzekeraar checken waarmee ze een contract hebben.
Maar thuiszorg loopt toch via de WMO en dan moet je toch altijd een bijdrage, gerekend naar je inkomen, betalen?
Thuiszorg persoonlijke verzorging en verpleging valt sinds 1 januari 2015 onder de basisverzekering ziektekosten en wordt niet meer bekostigd via de WMO.
Dat weet ik, maar het was mij niet helemaal duidelijk over welke thuiszorg TS het had.
Ik vind het overigens wel vervelend dat er hier veel topics worden geopend met een schijnbaar brandende vraag of kwestie, vervolgens worden er veel reacties gegeven en van TS hoor je nooit meer iets.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:
tttlocke schreef:
Lowieze schreef:De verzekerde zelf moet natuurlijk altijd bij zijn verzekeraar checken waarmee ze een contract hebben.
Maar thuiszorg loopt toch via de WMO en dan moet je toch altijd een bijdrage, gerekend naar je inkomen, betalen?
Thuiszorg persoonlijke verzorging en verpleging valt sinds 1 januari 2015 onder de basisverzekering ziektekosten en wordt niet meer bekostigd via de WMO.
Dat weet ik, maar het was mij niet helemaal duidelijk over welke thuiszorg TS het had.
...
Nee, u wist het niet of dacht dat het anders zat, gezien uw 'maar thuiszorg loopt toch via de WMO'.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door Lowieze »

tttlocke schreef:
Thuiszorg persoonlijke verzorging en verpleging valt sinds 1 januari 2015 onder de basisverzekering ziektekosten en wordt niet meer bekostigd via de WMO.
Dat weet ik, maar het was mij niet helemaal duidelijk over welke thuiszorg TS het had.
...[/quote]

Nee, u wist het niet of dacht dat het anders zat, gezien uw 'maar thuiszorg loopt toch via de WMO'.[/quote]

Wat fijn dat u ons daar nog even op wijst, lekker belangrijk.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: zorgverlener zonder contract met mijn verzekeraar

Ongelezen bericht door vroem »

tttlocke schreef:
Mathilde D. schreef:.... De TS was ziek, dus niet in de gelegenheid om zelf te informeren
Waar baseert u dat op?
Iemand die ziek is, is per definitie niet in staat of in gelegenheid zelf te informeren? Dat lijkt me sterk.
En zelfs als iemand niet in de gelegenheid is dit te doen, neemt dat de verantwoordelijkheid niet weg.
Partners, kinderen, vrienden, buren, vrijwilligers kunnen prima helpen.
Mathilde D. schreef:..
De zorgverlener weet heel goed dat er geen contract is. Zij moèten de klant hierover volgens mij informeren .....
U speculeert maar wat, bent nieuwsgierig en om uw nieuwsgierigheid te bevredigen moet TS contact opnemen met de NZA?
zorgverleners hebben in de regel dit soort info gewoon op hun website staan. Daarmee is dus geïnformeerd. Er staat nergens de verplichting volwassen patiënten als een kleuter aan de hand overal doorheen te begeleiden. Zorg verzekeren is een traject wat patient zelf met zijn verzekeraar doorlopen heeft. Alleen niemand leest blijkbaar info polisvoorwaarden tec, tot het te laat is... Dat is echt eigen verantwoording van de burger, niet van de zorgverleners. Is gevolg ervan dat de overheid van mening is dat je als burger mondig moet zijn, ook hierin. Klachten daarover en over de gevolgen ervan bij de overheid graag, niet neerleggen waar het niet hoort.

Gesloten