LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Dubbelo
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2019 18:14

Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door Dubbelo »

Mijn vraag is: moet mijn vader de eigen bijdrage voor WMO- zorg (dagbesteding) betalen vanaf het moment dat de indicatie is ingegaan, of vanaf het moment dat mijn vader ook daadwerkelijk zorg heeft ontvangen?

De gemeente Eindhoven beweert dat mijn vader de eigen bijdrage moet betalen vanaf de indicatie-datum (1-12-2018), maar mijn vader is pas naar de dagopvang gegaan vanaf 1 januari, er wars eerder geen plek op de dag dat mijn vader wilde gaan en daarna was het kerst. Omdat de onderbreking door de feestdagen voor mijn vader alleen maar meer onrust zou brengen (Hij heeft de ziekte van alzheimer) hebben we in goed overleg besloten dat hij na 1 januari zou deelnemen aan de dagopvang. Toch krijgt hij een rekening van de maand december van ruim 160 euro, via het CAK.
Bezwaar gemaakt, na 6 weken nog geen uitslag, nogmaals 6 weken verlengd, maar ik heb van de gemeente begrepen dat zij vinden dat de eigen bijdrag vanaf het moment van indiceren betaald moet worden. Dus dat krijgt het CAK dan ook van de gemeente te horen en dus blijft de rekening staan.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 apr 2019 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik denk dat de eigen bijdrage pas in gaat vanaf het moment dat er zorg verleend wordt.
Misschien maar even afwachten wat het CAK zegt op uw bezwaar.
U krijgt overigens geen rekening over een maand, maar over een periode van 4 weken van december. Veel mensen vergissen zich daarin, het CAK rekent niet in maanden, maar in periodes van 4 weken.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door BL2 »

Na ingang indicatie moet de rekening betaald worden. Een kennis heeft al zeker een half jaar indicatie, maakt nergens gebruik van, maar krijgt wel elke 4 weken een flinke rekening.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
27 apr 2019 09:20
Na ingang indicatie moet de rekening betaald worden. Een kennis heeft al zeker een half jaar indicatie, maakt nergens gebruik van, maar krijgt wel elke 4 weken een flinke rekening.
Maar ligt het er niet aan of de dagbesteding vanuit de WMO of de WLZ wordt geregeld?
Ik dacht namelijk dat daar het verschil in zat.

Annemieke67
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2017 18:44

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door Annemieke67 »

Als het goed is wordt per 1-1-19 voor iedereen de wmo bijdrage €17,50 ongeacht hoeveel zorg er afgenomen wordt. Maar zoals al door iemand anders gezegd zou deze dagbesteding via de wlz dus de zorgverzekering moeten lopen. Dan betaal je eigen risico en daarna gaat het uit basisverzekering. Helaas loopt het wel met ingang van indicatie en haalt het CAK idd per 4 weken het bedrag af en dat bedrag is berekent naar het jaarinkomen van 2 jaar eerder. Dus ook als daar verandering in zit even goed in de gaten houden, want ze komen wel met een flinke rekening als 2 jaar later blijkt dat inkomen dit jaar hoger was dan hun berekening. Terug krijgen als inkomen lager was doen ze dan weer niet, want dat had je zelf moeten aangeven.....! Ik zou contact opnemen met de indicatie steller met de vraag waarom dit via wmo gaat, contact opnemen met zorgverzekering hoe het via hen kan en bezwaar maken tegen het bedrag als in februari de rekening die over januari gaat nog steeds hoog is, want dan houden ze zich niet aan de wmo regels. Sterkte en succes.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De factuur gaat op basis van geleverde zorg. Vanaf 1 januari 2019 geldt er een maximum van € 17,50 per periode. Vanaf 1 januari 2020 wijzigt de wet in grijpender.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als er helemaal geen zorg geleverd is, kan er toch ook geen zorg in rekening gebracht worden.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat mag dan inderdaad niet, maar daar denken ze in Eindhoven kennelijk anders over.

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door gewicht »

(Misschien off topic) Alfatrion, wat bedoel je met de laatste zin ? Wat wil men nu weer gaan wijzigen per 1 jan 2020? Velen waren al zo blij met het maximum van € 17,50 per periode. Soms toch weer een dode mus ?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »


gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Eigen bijdrage Wmo vanaf indicatie?

Ongelezen bericht door gewicht »

Bedankt Lady. Nu maar hopen dat de gemeenten niet verschillend en willekeurig gaan rommelen. Het gevaar van een dode mus blijft dan bestaan.

Gesloten