LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding gehoorapparaten

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Vergoeding gehoorapparaten

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Na tig jaar ervaring met gehoorapparaten begin ik mij nu te beseffen hoe vreemd het vergoedingenstelsel hiervan is. Het is bekend dat je zonder problemen je volledige kosten vergoed kan krijgen zolang je binnen je eigen categorie shopt. In welke categorie je valt bepaald de verzekeraar voor je, niet dmv een gehoortest bij kno arts, maar dmv een vragenlijstje. Het komt er al snel op neer dat als je hoormatig onderscheid kunt maken tussen je vrouw en Trump je geen grote gehoorproblemen hebt en je volgens de verzekering prima uit komt met verouderde simpele apparaten.

In mijn geval begon ik mij steeds meer te storen dat mijn apparaten an sich voldoen, echter zodra het wat kritischer wordt niet meer. In mijn eentje de krant lezen hoor ik de radio, mijn vrouw en de deurbel. Zodra ik mij onder de mensen begeef, een restaurant bezoek, een drukkere winkel etc voldoet mijn categorie (3) niet meer. Het is zeer vermoeiend, ik kan het na verloop van tijd niet meer volgen omdat het teveel concentratie vergt en vooral in een restaurant komt na het loslaten van de concentratie alles als een grote kakefonie op mij af. Veelal verlaat ik dan ook vroegtijdig het 'feestje' omdat het gewoon te vermoeiend voor mijn oren is.

Mijn 5 jaren waren weer om en daarom ben ik eens gaan shoppen en graven naar de mogelijkheden. De verzekering vergoed voor mij verouderde simpele apparaten die in categorie 3 vallen. Feitelijk dus 2 toeters die in mijn oren zitten. Zodra ik wat geavanceerder ben gaan experimenteren (buitencategorie 4) ging er een wereld voor mij open. Ik kan gesprekken blijven volgen in drukke omgevingen (steeds beter want de apparaten leren) en mijn vrouw viel van haar stoel toen ik een nederlands gesproken programma zonder ondertiteling woord voor woord kon volgen en zij (die alles perfect hoort) de tv harder moest zetten.

En dan kom je tot de conclusie dat die apparaten die qua kostprijs niet heel veel duurder zijn dus niet vergoed worden. Voor mij betekend dit dat ik zelf rond de 3000 euro mag aftikken. Ik begeef mij in de gelukkige positie dat ik dat kan en wil betalen omdat sociale interactie niet in geld uit te drukken is. Maar velen zullen dit niet kunnen, en het feit dat een vragenlijstje en quota van een verzekering bepaalt of dit levensgrote verschil voor jou wel belangrijk genoeg is is natuurlijk van de zotte.

Ik heb alle begrip als je een meeprijs zelf moet betalen, maar het volledige bedrag terwijl je er (medisch) echt voordeel van hebt? Dat is toch zo krom als het maar zijn kan? Je praat over een verschil van hooguit een paar honderd euro (ruim genomen) in kostprijs, maar omdat het een 2018 serie is en 'te goed' mag je dus 3000 euro aftikken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vergoeding gehoorapparaten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is ook een rare business. Je zou eigenlijk alleen het verschil bij moeten betalen. Het invullen van de Amsterdamse lijst gebeurt naar aanleiding van de gehoortest door de audicien. Heeft die genoeg moeite gedaan? Daar gaat gauw een uur in zitten. Dan zou je ook in een hogere categorie moeten kunnen komen.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Vergoeding gehoorapparaten

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Moderne toestellen vallen automatisch in de zogenaamde buitencategorie. De vragenlijst is uiteraard te manipuleren maar daarmee zit je dan nog vast aan de door de verzekering goedgekeurde (verouderde eenvoudigere) toestellen. Juist het analyserende filterende rekenvermogen van de door mij gekozen toestellen zorgden voor het levensgrote verschil van wel of niet converstaties kunnen volgen. Dan hebben we het technisch over middenmoot categorie 4. Bij de opticien ongeveer 1400 euro p/s, online verkrijgbaar voor 1100 p/s (maar niet ingeregeld etc.) Het gaat dus ook niet om absurd dure rare toestellen met allerlei overdreven gadgets.

Ik had bijvoorbeeld mijn voorzitterschap van een vereniging opgezegd omdat ik tijdens ledenvergaderingen gewoon niet meer kon leiden. Ik hoorde wel alles, maar verstond het niet.

Het is alsof ze een overjarige partij linker protheses hebben opgekocht, en het onzin vinden dat je perse een linker en rechtbeen wilt hebben. Want op 2 linkerbenen kun je best lopen. Wilt u links en rechts? Betaal alles dan maar zelf.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding gehoorapparaten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn vijf categorieën hoortoestellen plus een buitencategorie. Wellicht hebt u uw audicien niet goed (genoeg) duidelijk gemaakt wat voor nadelen u ondervindt bij het aanbevolen toestel in categorie drie.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Vergoeding gehoorapparaten

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Dat heb ik wel zeker, en ik heb ook een hele goede audicien. Daarmee is ook alles goed doorgesproken en uitgebreid getest met wel en niet vergoede toestellen. Het verschil tussen 3 en 4 was redelijk groot, en aangezien 4 voor mij hoe dan ook niet vergoed werd was er geen reden om te kijken binnen de beperkte toestellen die een verzekering in cat4 vergoed. Daarom kon er gekeken worden naar wat de audicien aanraadde. Geheel op mijn initiatief overigens, puur omdat ik benieuwd was naar het verschil.

De verzekeraar kiest binnen iedere categorie een aantal toestellen uit welke vergoed worden. Hierbij kiezen zij natuurlijk voor oudere series die zo simpel mogelijk zijn. Alles dat niet door de verzekeraar uitgezocht is valt automatisch in de buitencategorie, ongeacht de technologie of prijs. Zowel een toestel van 150 euro als een van 1500 euro kan dus onder de buitencategorie vallen. Het door mij gekozen toestel is dus te modern. Voor de kenners, een Phonak Audeo Marvel M-50.

Gesloten