LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Radar »

Om even op ziekenbezoek te gaan, zal je in sommige gevallen diep in de buidel moeten tasten. Radar heeft er al eerder aandacht aan besteed, maar veel is er nog niet veranderd aan de hoge parkeerkosten bij ziekenhuizen. Om die reden is er nu een zwarte lijst opgesteld van de ziekenhuizen waar je het meest kwijt bent om je auto te parkeren. Waar zijn de kosten het hoogst?

Meer over dit onderwerp: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -checkt/#1

Maandag 2 december in Radar, 20:30 uur op NPO 1.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Een zwarte lijst. Zo zo.
Ik denk niet dat mensen zich bij de keuze voor een ziekenhuis laten leiden door de hoogte van de parkeerkosten. Als het gaat om ziekenbezoek is er zelfs geen keuze (behalve niet gaan).
Zou een ziekenhuisdirectie, die uiteindelijk verantwoordelijk is voor de tarieven, bij het vaststellen daarvan zich dan laten beïnvloeden door het feit dat ze op een zgn. zwarte lijst staan?
Ergens zijn de kosten het hoogst. Dat staat vast.
Belangrijker vraag: wat is redelijk? wanneer zijn de kosten 'te hoog'?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan maar het parkeren weer in eigen beheer van het ziekenhuis en "gratis" parkeren. Moeten alleen wel de ziekenhuistarieven omhoog zodat de zorgkosten stijgen. Krijgen we daar weer gedoe over.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door berndv »

Als ze in de eerste plaats gaan beginnen met de ziekenhuizen niet meer in het centrum van steden te plaatsen, dan hoeven ze in ieder geval niet te concurreren met de tarieven voor de gewone commerciele parkeerplaatsen die voor de bezoekers van het centrum zijn.

In Enschede hebben ze onlangs een spiksplinternieuw ziekenhuis gebouwd. Bijna in hartje centrum. Heel mooi hoor. Maar oh zo onpraktisch. Parkeertarieven van 3 euro per uur.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik mag elk weekend gratis parkeren!
Wel door de week een iets hogere prijs, maar wie wil de invalide plekken testen?
Dat zullen we de duurste zijn....

Ik vind dat als je aan komt rijden vooraf net als bij benzine pomp moet kunnen zien wat het tarief is,
nu vind je die pas achteraf, 200 meters verder bij de betaal automaat als je weg ging, of online flink zoeken!

Dus doe die prijslijst vooraf overal.....
Niet alleen Ziekenhuizen maar voor elke garage, en ook elk Centrum met betaald parkeren!

Zelf ervaring mee dat in Amsterdam van dure Centrum, iets minder dure omheen tot nog steeds gratis te vinden is,
en die zijn meestal herkenbaar aan totaal nergens plek tenzij er net iemand weg reed!

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
02 dec 2019 16:11
Dan maar het parkeren weer in eigen beheer van het ziekenhuis en "gratis" parkeren. Moeten alleen wel de ziekenhuistarieven omhoog zodat de zorgkosten stijgen. Krijgen we daar weer gedoe over.

Niet gratis, want dan gaan omwonenden daar parkeren.

Ziekenhuizen zijn ook prima bereikbaar met OV, fiets, brommer, scootmobiel enz.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gratis kan best. Gewoon bij de balie van de bezochte afdeling/poli je parkeerkaart laten valideren. Kan prima. Gewoon een systeem erbij, plus wat eenvoudige handelingen. Niet zeuren over stijgende kosten en toenemende werkdruk, natuurlijk. (Hopelijk is het sarcasme duidelijk.)

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

fonsflons schreef:
02 dec 2019 17:07
Ik vind het überhaupt belachelijk dat ik met mijn dikke dure Duitse bak evenveel parkeergeld betaal als iemand in een kleine auto. Tenslotte betaal ik al meer BPM en wegenbelasting. Voor mij zou parkeren dus goedkoper moeten zijn.

Hoogste tijd dat ook parkeren inkomensafhankelijk wordt gemaakt...

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
02 dec 2019 17:09
Gratis kan best. Gewoon bij de balie van de bezochte afdeling/poli je parkeerkaart laten valideren. Kan prima. Gewoon een systeem erbij, plus wat eenvoudige handelingen. Niet zeuren over stijgende kosten en toenemende werkdruk, natuurlijk. (Hopelijk is het sarcasme duidelijk.)

Je zet gewoon een dakloze bejaarde (zie andere item van vanavond) aan de parkeerbalie, kost niks. Sarcasm off...

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Volgens dit artikel in Trouw https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-kost ... gle.com%2F zit het vooral in grondprijzen en parkeertarieven in omliggende straten.
In 2018 lagen de tarieven tussen 0 euro en als duurste 36 euro per dag bij het OLVG Oost in Amsterdam.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door renewouters »

berndv schreef:
02 dec 2019 16:15
Als ze in de eerste plaats gaan beginnen met de ziekenhuizen niet meer in het centrum van steden te plaatsen, dan hoeven ze in ieder geval niet te concurreren met de tarieven voor de gewone commerciele parkeerplaatsen die voor de bezoekers van het centrum zijn.

In Enschede hebben ze onlangs een spiksplinternieuw ziekenhuis gebouwd. Bijna in hartje centrum. Heel mooi hoor. Maar oh zo onpraktisch. Parkeertarieven van 3 euro per uur.
Maar als het centraal ligt kunnen veel mensen ook op een andere manier naar het ziekenhuis, en heb je die parkeerkosten helemaal niet.

Monickie
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2019 21:13

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Monickie »

Hier in Zeeuws Vlaanderen kun je gewoon gratis parkeren

FanTastisch
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2019 22:57

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door FanTastisch »

Hier een reactie uit Amsterdam-Oost van een ‘overbuurvrouw’ van het OLVG:
Allereerst mijn complimenten aan het OLVG dat de parkeertarieven in de OLVG-garage verlaagd zijn. Zo hoeven mensen die noodgedwongen met de auto naar het ziekenhuis komen niet onnodig veel te betalen. Ook is het voor de parkeerdruk op straat sowieso goed als parkeergarages (wat) lagere tarieven hanteren dan op straat (of in geen geval hoger, het was echt te merken op straat toen het OLVG-tarief veel hoger lag: extraveel rondrijdende auto’s en bovengronds nergens parkeerplek).
Het zou mijns inziens dan ook wenselijk zijn als ALLE parkeergarages met hun tarieven onder de ‘straattarieven’ zouden gaan zitten.
Dat het OLVG-tarief nu €1,50 p/u lager ligt dan het straattarief in Oost lijkt mij een heel goede oplossing. Veel lager zal idd niet gaan. Niet alleen vanwege grond/exploitatiekosten maar ook omdat de ziekenhuisgarage anders binnen no-time voortdurend vol staat met auto’s van ofwel bewoners, ofwel dagjesmensen en toeristen. Het OLVG-Oost ligt nu eenmaal bijna in het Centrum.
Natuurlijk is het naar om te moeten betalen voor parkeren bij een ziekenhuis, helemaal als je toch al ernstige en/of chronische gezondheidsproblemen hebt, of een naaste hebt in die situatie (en dus veel leed en hoge kosten). Voor zo ver ik weet kan je als chronisch zieke en als gezinslid of mantelzorger vervoerkosten en parkeerkosten ivm ziekte aftrekken bij de belastingaangifte. Er is in zekere zin dus al een regeling waarbij ziekenhuis-parkeerkosten gecompenseerd worden (en ook nog eens inkomensafhankelijk!).
Laten we alsjeblieft de ziekenhuizen en de werknemers in de zorg niet opschepen met veel extra handelingen (en kosten) mbt het retourneren/compenseren van parkeerkosten van individuele gebruikers van de parkeergarage. Laat de zorg zich (kunnen) concentreren op zorg, en laat de belastingdienst goed en vlot uitvoeren waar deze dienst voor bedoeld is, ook (zeker) als de burger geld tegoed heeft van de overheid dus! (Dat kan absoluut beter, maar gelukkig trekt Radar daarbij ook aan de bel).

NB: Op zich vind ik het goed dat Radar parkeertarieven van ziekenhuizen onder de aandacht brengt en kritisch is, maar mijns inziens is de berichtgeving over de ziekenhuizen in deze te negatief (om redenen en mechanismes hierboven genoemd, én de gemeente verandert ook vrij regelmatig wat aan de tarieven). Een tip mbt compensatieregelingen had ook wel in het programma gepast. Verder ben ik van mening dat een discussie over parkeertarieven in het algemeen (en wegenbelasting e.d.) niet op dit forum thuis hoort en vind ik het eigenlijk ongepast dat gefrustreerde autobezitters dat hier aankaarten want dat is mij te veel over de rug van mensen die echt in de problemen zitten, o.a. qua gezondheid, financiën en mensen die hen na staan.
Wees toch blij als je gezond bent en je je alles (heel veel) veroorloven kunt!
Of, zoals de bordjes bij invalideparkeerplaatsen in het buitenland wel zeggen “Als je
mijn P-plaats neemt, neem je dan ook mijn handicap?”

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Oblomova »

Erthanax schreef:
02 dec 2019 17:09
Gratis kan best. Gewoon bij de balie van de bezochte afdeling/poli je parkeerkaart laten valideren. Kan prima.
Lijkt mij ook!

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Monickie schreef:
02 dec 2019 21:23
Hier in Zeeuws Vlaanderen kun je gewoon gratis parkeren

Goed om te weten, parkeer ik voortaan daar als ik in het AMC moet zijn. :mrgreen:

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Oblomova »

Ik vind het heel kwalijk dat ziekenhuizen en gemeentes zo de zorg als melkkoe mogen uitbuiten en dat minister Bruins zich daar nog achter durft te verschuilen ook! 4,50 euro per uur is wat mij betreft ook 4,50 euro per uur te duur.

Om even verder te lopen voor ‘goedkoper’ parkeren, lijkt mij geen optie. Je kan toch wel op je vingers natellen dat voor veel mensen die naar ziekenhuizen gaan zo’n extra ommetje niet kan.

Wat hebben we aan een ‘zwarte lijst’ en een ‘teleurgestelde’ Patiëntenfederatie tegen zo’n graai-mentaliteit?

Over een jaar weer hetzelfde verhaal, waaraan dus zo geen einde kan komen, met vast weer verhoogde tarieven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door moederslink »

Parkeren, waar dan ook, is soms belachelijk duur en sowieso een melkkoe.

Bezoek aan een ziekenhuis...tja...de Regiotaxi dan maar?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn E bike kan gratis in de stalling, bleek dat ik zelf kon laden, ook gratis.... jammer dat lader thuis was!

Dus er zijn ook goede ziekenhuizen die rekening houden met mensen die niet met de auto komen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door moederslink »

KKT , het gaat natuurlijk over mensen die óf te ver van het ziekenhuis wonen om te fietsen , of überhaupt niet meer kunnen of durven fietsen , en dus met een auto (moeten ) komen .

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Bij welke ziekenhuizen betaal je de hoogste parkeerkosten?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik heb even opgezocht wat parkeerkosten ook alweer zijn, het is voor mij al een hele tijd dat ik dat betaald heb. Hier betalen we helemaal niets, parkeren is overal vrij en gratis.
Om een patiënt te bezoeken kost je dan wel weer 50 cent, ik geef dan altijd een euro voor het goede doel.

Gesloten